Baritone vs Euphonium - Comparison

Jag inleder veckan med ett intressant och roligt klipp, ni vet jag gillar ju att få in dessa typer av videor också under loven. Lite roligare än att läsa mina försök till beskrivningar också. Hoppas att ni kan tycka att det är lika intressant och nyttigt som jag!

FAURÉ - Papillon // Anthony Caillet, euphonium

Att jag fann "Papillon" var ju roligt! Egentligen skulle vi spelat musik av Fauré i orkestern, alltså jag tänker på "Pavane" som jag nog pratade om en del tidigare under hösten. Efter det här kan vi bara konstatera att Fauré är en riktigt grym kompositör (cred) Jag har en fråga till er alla som spelar blåsinstrument, hur klarar ni av att spela toner som i början? Man måste ju få in att andas emellan också, är det lätt att se andningsställena i musiken? Försök att lyssna vart han andas, bara för en intressant sak. Jag kan själv märka ibland när jag spelar cello att jag andas som musiken, eller som jag spelar och då måste jag ta en paus några minuter, haha. Blåsinstrument är häftiga!

PIAZZOLLA - Café 1930 // Anthony Caillet, euphonium

Om jag inte är ute och flyger så är jag säker på att vi har hört Piazzolla. Kul att höra kompositörer igen. Av den här musiken och stycket så tycker jag att man får en fin bild av instrumentet, Eufonium. Det var en lugn och fin avslutning. Jag tänkte på att eufonisten (blir det så?) spelar de första tonerna så mjukt, sedan blir det starkare och växer. Pianot kommer fram mycket också, vilket är vackert. Hur det låter vid 2:30 är så fint, att det tonar ut... Man skulle kanske kunna säga att man får vila i det?

Eufonium - Inledning

Bildresultat för euphonium
Jag funderade till ganska så nyligen på vad jag skulle ha för lov på celloliv den här gången. Vad finns det egentligen kvar för instrument? Massor, Hanna! När jag frågade mamma sa hon direkt: Eufonium. Jag undrade först vad det kunde vara för instrument, för jag har då inte hört talas om det innan. Så har ni hört talas om eufonium tidigare? Annars väntar nu ett höstlov med ett nytt instrument! Instrumentet skapades på tidigt 1800-tal. Eufonium ser ni på bilden och det är faktiskt ett bleckblåsinstrument. Eufonium är tenormedlemen i tubafamiljen står det på Wikipedia. Ett eufonium har fyra ventiler! Det amerikanska barytonhornet, det brittiska barytonhornet, det tyska barytonhornet och tenorhornet liknar alla eufoniet. Eufoniet kan hittas i olika blåsorkestrar såsom symfonisk blåsorkester, brassband och militärorkestrar, där det också ofta används som soloinstrument. Vet ni förresten vart ifrån instrumentets namn kommer ifrån? Eufonium kommer från det grekiska ordet eufonion som betyder välljudande!

Sammanfattning, (Cellolektion, Orkester) - 24, 26 oktober 2016

Hej! Åh, så oproduktiv min dag känns, jag har knappt gjort något bra alls. Det är sådär så att det känns som att man inte kommit vidare. Förstår ni hur jag menar? Jag hatar dessa dagar. På ett annat sätt så, visst okej. Från och med imorgon och framåt blir det intensiva och roliga dagar med STORK. Nu ska jag fatta mig lite kort om veckan i alla fall. I måndags satt jag och övade innan cellolektionen på "Sonatina", Beethoven, hade cellolektion och sedan kom jag hem spelade lite till. Under ett tag kändes det väldigt bra, och det är ju där man ska avsluta för att göra rätt. I tisdags hann jag spela igenom lite och dessutom spelade jag in veckans "Hanna övar". Igår hade jag orkesterlektion! Den här veckan spelade vi igenom "How to train you dragon", takt 18 och 22 mycket. Takt 18 går bra, speciellt när takterna spelas om och om igen. Vid 22 ska det låta lite bestämt, tja, tänk blås över det också (blås och cello som har melodi tillsammans). Jag vet hur det ska låta helt enkelt. Igår var en sådan vecka då min stråke blev jobbig mot slutet, trög osv. En sådan vecka då jag bara kände att jag ville bryta av stråken av frustation - dumma, dumma harts!! Och precis som alltid var det  vid Fagottkonserten av Mozart. Sista stycket vi spelade, En liten julkonsert" var jag nog lite snabb på, haha. Ni vet när man vänjer sig vid ett tempo och sedan är det ett annat tempo? Ja, typ så. Där satt jag alltså och drev på alltihop, hehe, sorry... En utveckling var väl att jag äntligen spelade några takter som dem ska vara i "Liten marsch ". Jag ser framemot att släppa orkesterstyckena och cellolektionsstyckena i några dagar, bara för att komma tillbaka med ännu bättre övning. Jag ska försöka skriva om Höstlovsorkestern nu i början av lovet, om inte annat så kommer det i alla fall en konsertsammanfattning. Annars så får ni njuta av höstlovet så mycket!!

Hanna övar #43


Hallelujah - Brooklyn Duo (Piano + Cello)

"Hallelujah" framförd av Brooklyn Duo på Piano och Cello. Jag älskar den mörka, dova tonen hos cellon. Hör vid 2:43, men underbart! Även om det sedan går över till A-strängen så låter det ändå så mjukt. Något av det bästa jag vet är när jag sitter hemma och övar och får till den där fina tonen. "Hallelujah" var en av mina favoritlåtar för något år sedan och jag tycker fortfarande att den är fin även om det kanske inte är en låt som jag lyssnar på hela tiden längre. Brooklyn Duo gjorde det grymt! Vilken olik musik vi har lyssnat till nu i början av veckan. Alltså jag menar, från Trollflöjten till Hallelujah? Det här är något av det bästa med celloliv, att samla så mycket här som är långt ifrån varandra. Ha en superbra onsdag så hörs vi imorgon!

Papageno and the Magic Glockenspiel #1 (excerpt from The Magic Flute, 1971)

För ett tag sedan såg jag en gammal inspelning av Trollflöjten. Det kan mycket väl vara så att jag delade musiken i samband med det, men i förra veckan så kom jag över den här inspelning av "Papageno and the Magic Glockenspiel (excerpt from The Magic Flute" och kände då genast att jag bara var tvungen att dela det här med. er Hur bra blir inte en helt vanlig onsdag med musik som detta? Jodå, det är svårslaget i alla fall. En av mina favoritdelar är när dem sjunger "Papageno!". Haha, jag vet inte - det är så härligt helt enkelt!

Jill Johnson - Open your heart (Original: Öppna din dörr) - Så mycket bättre (TV4)

Låten som jag nu delar med er kommer från premiäravsnittet av programmet Så Mycket Bättre. Artsiten Jill Johnson tolkar Tommy Nilssons "Open You Heart (Original: Öppna din dörr)"! Ärligt talat vet jag inte hur originalet låter men jag har ändå fastnat för Jill Johnsons tolkning. Vem vet, jag kanske har helt andra funderingar om jag skulle lyssna på originalet? Vilket jag också tänker ta mig tid att göra. Men så länge kan vi väl alla bara lyssna och njuta av det här? Grymt!

Coronation Anthem: Zadok the Priest; NDR Chor & FestspielOrchester Göttingen, Laurence Cummings

Övade innan cellolektion igår, åkte iväg för att ha cellolektion och kom hem efteråt och spelade ännu mer. Prata om ambitiös elev, eller hur? Jag fick ett Menuet 1 från Cello Suite som nytt stycke, som jag också ska ta upp i veckans "Hanna övar" men jag tänker att jag inte vill börja dela och skriva om det här nya stycket denna vecka. Istället tänker jag ta upp lite stycken som jag hittade i förra veckan nu och sedan efter lovet, tja, vi får väl se... Jag har totalt fyra stycke, låtar, videor som jag har vill dela med mig utav idag och imorgon. Jag tänker inleda med "Coronation Anthem: Zadok the Priest". Direkt så här medan jag lyssnar vill jag säga att jag gillar musiken vid 1:57 när det förändras lite i karaktären. Är det inte häftigt också vad man kan göra med rösten? Att man kan "spela" något med rösten, som faktiskt också är ett instrument! Vad har ni för tankar kring den här musiken?

Luciakonsert Blå Hallen, Stadshuset

Åh, se vad jag hittade i helgen, musik från julkonserten i Stadshuset år 2015. Jag tycker alltid att det är lika kul att höra något som publik. När jag sitter mitt i det (visserligen var jag inte med och spelade på något utav detta) så tänker man liksom inte på helheten. Det är först när jag hör inspelningar som jag förstår hur det verkligen lät. Att veta att man också var en del av de här, det är häftigt. Eller häftigt är nog fel ord. De två första låtarna som hörs, sången och blockflöjterna var två av mina favoriter! Medan jag lyssnat till det här om och om igen så har det också gått upp för mig att höstterminen snart är över. Åh, får ångest bara av att tänka på det. Hatar, hatar, hatar lov från cellon och det kommer jag nog alltid göra. Om vi ska tänka positivt så brukar faktiskt vårterminen vara längre! Nu är det först och främst höstlov och höstlovsorkestern. Jag ska verkligen fokusera på det nu ett tag. Vi kan säga så att typ hälften eller 3/4 av min övning går åt till STORK då det också är nästa konsert. Det blev ingen övning igår - haft en energi i flera dagar som jag kände att jag behövde göra av med. Det var dessutom troligtvis bättre om jag gjorde av med den energin. Bra eller dålig energi? Men på lördagen satt jag och övade igenom Beethoven lite, hm, ganska dålig övning mot slutet då jag spelade igenom några takter om och om igen (tyckte aldrig de blev riktigt bra.) Nja, troligtvis inte bäst övning. Både fredagens och torsdagens övning var STORK. Ser dock framemot att släppa det sedan och bara öva på celloläxor och orkester de sista veckorna. Usch, jag mår dåligt av att tänka på alla cellolov. Idag har jag sista cellolektionen innan höstlovet så under eftermiddagen blir det öva på Beethoven och lite uppvärmning med Bach, det låter grymt i alla fall!

The Mission - Gabriel's Oboe Nella fantasia (Flute & Cello Cover by Fred Kim and JJ)

Plötsligt kom jag ihåg vad jag och Ebba pratade om i somras, att få till ett stycke cello och tvärflöjt. Tänk, hade det inte varit roligt att jobba ihop någonting! Den här veckan har det blivit mycket Beethoven och STORK men emellan allt så hinner jag faktiskt leta upp annan musik. Den här veckan letade jag upp väldigt fin musik, "The Mission - Gabriel's Oboe Nella fantasia" med flöjt, cello och piano i fokus. Jag tycker att det blev ett fint avslut på denna musikaliska vecka också och innan jag förstör stämningen helt så ska jag sluta skriva. Hoppas att ni har haft en superbra vecka!

Beethoven, Concerto for piano, violin, cello and orchestra, Op.56, "Triple concerto", Ludwig Trio

Jag vet att jag hörde något på Instagram med Beethoven och det var en trio med orkesterkomp. Och jag tror inte att jag hittat rätt nu, men eftersom att Beethoven är aktuell i övningen så är det ändå kul att gå vidare och lite djupare. Så stycket som vi hör den här lördagen är "Concerto for piano, violin, cello and orchestra, Op.56, "Triple concerto" " av Beethoven alltså. Beethoveninspiration och lördagsinspiration på samma gång. Jag lämnar musiken åt er, lyssna och tolka precis som jag försöker göra eller lyssna och njut helt enkelt!

Mendelssohn Symphony No. 5 "Reformation" Finale (4/4)

Okej kan vi tala om flöjten i början? Det har jag fastnat för i den här delen av Mendelssohn "Symphony No. 5". Vid 1:25 så hör ni att det förändras i karaktären lite, att det typ går fortare där. Cellostämman är hyfsat enkel men det ser så rörigt ut där i några takter, haha. Ett annat ställe som jag gillar kommer vid 2:42. Hör ni att cellon kommer fram ganska så tydligt också? Visst är delen vid 4:40 väldigt fin också? Det är också ett ställe som cellon kommer fram vid! Men efter att ha hört allt så kan jag ändå konstatera att min favorit del är början. Kanske kan det vara för att den delen är lugnare, precis som jag som person är? Ser ni, man kan hitta sig själv i musiken! Fredagscred går till Mendelssohn!

Sammanfattning, (Cellolektion, Orkester) - 17, 19 oktober 2016

Övning hittills den här veckan: I måndags var det cellolektion, i tisdags spelade jag in "Hanna övar" , redigerade det och hann spela igenom STORK-styckena emellan. Igår hade jag orkester. Helt okej övning, men det kan vara bättre. Idag har jag ännu kolla igenom "Hanna övar" lite fort, bara för att ha en aning om vad jag pratade om och ta till mig av det jag själv sa. Beethoven? Vi kan säga som så att jag är väldigt sugen på att sitta och öva på "Sonatina" länge, både för övningens skull men också för att jag tycker att det låter som en rolig och lockande idé. Vad var det jag skrev för ett tag sedan? Öva tills fingrarna blöder och ja det är ju en annan beskrivning av mina tankar. Därför ska jag försöka fatta mig lite kort om orkestern igår. Takt 18 i "How To Train Your Dragon" gick dagen till ära ganska bra vilket också kan bero på att jag spelade igenom melodin innan jag gick. I orkestern har vi också övat en del på takt 22 för där ligger det lite melodi i cello. Att det typ skulle vara spetsigt? Nja, jag tror att jag skulle förklara mig bättre i en video. Ett liknande ställe är takt 43. Kändes lite småfalskt just igår vid takt 53 och framåt? Men falskt får det väl vara ibland, i alla fall när helheten går bra. Tappade det där bra i takt 18 mot slutet när vi spelade det igen (då vi spelade igenom det några gånger). Pratade också om att det kommer olika delar, olika karaktärer, alltså att man ska vara beredd på vad som kommer? I början låter det på ett sätt och vid takt 53 kommer något nytt. Vi började med att spela igenom "Sleigh Ride" och det är ju ett av de stycken som går bäst. Delen vid takt A ska vara flödig, hela stråken osv. Det enda som är övning i "Sleigh Ride skulle jag säga är bokstav D, vilket dock gick bäst i slutet igår och även bokstav F. "Epilog ur En Vintersaga" vet ni ju om att det är något av det bättre. Det kändes bra också igår. Övade på slutet, de sista 4 takterna så att orkestern ska sluta samtidigt och ta ner instrumenten, stråkarna samtidigt. Jag tror att "Epilog ur En Vintersaga" kommer att bli fin! "Liten Marsch". Vad behövs? Övning! Det här ska jag ta upp i övningsvideon. Siffran tre går bättre än första veckan i alla fall, vilket väl beror på att jag har kommit in mer och mer i rytmen. "The Beatles Forever": Försökte tänka på vad vi gick igenom förra veckan och spelade utefter det, vilket tja, det blir bättre med det i huvudet. Gillar stycket och så länge man gillar ett något så låter det bra, eller hur? Konstigt nog kom stråket också igenom Fagottkonserten av Mozart, utan fagotten. Haha, nej men jag tror att det var nyttigt faktiskt för att höra riktigt vad stråket egentligen spelade? Sammanfattning: Som helhet börjar jag nog känna mig säkrare vid det här laget. Känner att jag längtar mer och mer efter konsert då det alltid går som bäst för mig. Vill spela ut som jag gör hemma och det vet jag att jag kommer att göra på konserten. Så någon kan väl typ få tiden att gå fortare än vad den redan gör?

Hanna övar #42


Mendelssohn Symphony No. 5 "Reformation" Third Movement (3/4)

Det här ett stycke som jag har sökt en del efter och inte hittat sådär direkt som jag kan göra ibland. Hm, det är också ett av styckena från Höstlovsorkestern som jag behöver sitta ner ett tag med. Egentligen är det ganska så enkelt när man väl sitter ner men det ändå lite mer så att det kanske krävs den tiden att sitta ner? Andante inleder och just det här har jag kommit fram till är den delen ur Mendelssohn "Symphony No. 5" som jag faktiskt kan hänga med i när jag övar! Det är väl mer fortsättningen som behöver övas på alltså, som jag också tänker dela med er senare under veckan. Idag hade jag från början en tanke om en hel övningseftermiddag men så kanske det inte blir. Jag har i alla fall orkester idag, vilket ändå är superbra onsdagsövning!

Giuseppe Verdi - overture Nabucco | Siberian State Symphony Orchestra - Conductor - Vladimir Lande

Jo, gissa vad vi ska spela i STORK i år? "Nabucco Overture" av Verdi. Jag spelade det här stycket första året jag var med och kortfattat så skulle jag vilja säga att jag har utvecklats i alla fall lite, haha, sedan dess. Året var 2013 så ni kan nog klicka er tillbaka till vad mina tankar var då? Just därför ser jag nästan mest framemot att spela Verdi-stycket. Jag tycker fortfarande att trempolo-takter är jobbiga, nja vi är inget team. Vi har trempolo i orkestern också på ett ställe och det är inget jag spelar just nu, men i övningen hemma, naturligtvis. Takt två i bokstav A går så sjukt fort också den och det tycker ja fortfarande, efter några år. Då har jag ändå spela igenom gamla stycken ibland. Det krävs nog en rätt så intensiv övningsstund för att det ska fastna. Just den här versionen som vi hör idag tycker jag gick väldigt fort, lite för fort kanske? Men visst om man klarar av ett tempo så kan det bli bra! En aning för fort för min smak i alla fall, här är en länk till STORK 2013 när jag var med första gången alltså: https://www.youtube.com/watch?v=oGw58ITIMfA Dessutom är det en ny dirigent i år och ett stycke kan absolut se olika ut från dirigent till dirigent? Intressant!

 

 


"Autumn Leaves" (Cover) - Sarah Joy

Jag fick julstämmning av videon, i alla fall första stunden. Grymma Sarah Joy laddade i veckan upp den här fina covern av "Autumn Leaves". Åh jag älskar pizzicatot, så snyggt! Fast det är absolut fint också den korta stunden stråken är med. Hon kan inte heller bara spela cello, utan sjunga också ju. Kanske sänkte musiken ett lugn som behövdes såhär på söndagen för att varva ner och tagga till en ny vecka? Det tycker nog jag. En vecka som ja förövrigt är mer taggad till än någonsin. På orkestern ska jag spela ut som jag gör hemma och... Är ni lika taggade som jag? Inte helt rätt musik att tagga till - men jag tycker om lugnet. Mer kontraster i musiken här på celloliv. Må så gott så hörs med en grym vecka i musikalisk väg!

Grondahl_ Concert for Trombone and Orchestra - Moderato

Trombonkonserten är lite cool tycker jag! En trombonkonsert, lite häftigt. "Concert for Trombone and Orchesta" av Gröndahl är ett av stycken vi kommer spela i STORK. Jag har fastnar för början i det här stycken, kanske är det dem här mörka, bestämda och korta tonerna som hörs i cello och trombonen som kommer in sen. Jag spelade ju trumpet i ett år så det kan vara en anledning till att jag lätt fastnar för musiken. Jag har aldrig förstått mig på hur trombonister träffar tonerna? Okej, om jag nu var trombonist så skulle jag inte heller förstått mig på hur cellister eller violinister träffar toner. Ärligt talat gör jag det knappt vissa dagar nu heller, de där dagarna då allt känns fel ni vet? En annan del i stycket som jag har fastnar för kommer vid 4:08. Också ett sådant ställe som kommer fram mycket från stråket. Jag tror att jag lägger märke till och ser saker som sticker ut kanske? Det är några nergångar också, jag tror att ni hör dem om ni lyssnar, som tja, kanske sticker ut lite.

Firebird Suite by Igor Stravinsky Berceuse and Finale, SAMOHI Symphony Orchestra

Ja, i helgen så får det nog bli fokus på STORK-stycken i övningen. Lyssnar mycket på styckena för att komma in i det. Tja, större delen av övningen i alla fall! Det här är musik från "The Firebird Suite", "Berceuse and Finale" som vi kommer att spela. Åh, som jag redan nämnt så är jag sjukt taggad på att spela all stycken redan. Spännande och rolig musik det här året! Det här stycket är så vackert ju. Jag ska gå igenom det så mer i en övningsvideo och förklara vad jag gillar för jag hittar inte riktigt orden just nu. Harpa är ett av mina favoritinstrument också vilket jag måste ha nämnt tidigare. Det är ett så häftigt instrument! Vad tycker ni om musiken?

Sammanfattning, (Cellolektion, Orkester) - 10, 12 oktober 2016

Om jag pratar om att produktiv är mitt favoritord just nu så kan vi stryka det just idag, för jag har varit allt annat än produktiv den här dagen. Gick inte upp allt för sent, vid nio, sedan satt jag och åt frukost och fastnade i min bok ett tag vilket ändå var väldigt mysigt! Låg sedan i sängen och gjorde inget speciellt fram till lunchen. Jag känner att jag skulle behöva ett långt pass med cellon men vi får väl se hur eftermiddagen utvecklar sig med tanke på hur den varit ännu? I måndags hade jag cellolektion och spelade igenom hela "Sonatina" av Beethoven vilken jag nu har i läxa. Den här veckan är jag sugen på att dela en liten snutt till på Instagram @CelloAllCellist så vi får se om jag får till något bra. Som jag sa, ett långt övningspass är vad jag skulle vilja ha. Det är några högre ställen, över fjärdeläget som låter sådär. Men jag ska nog gnugga de mer både den här veckan och i nästa veckas "Hanna övar". I måndags spelade vi igenom "Epilog ur En Vintersaga" också och det är ett utav de roligare stycken i orkestern = det går bättre. Sammanfattning? Min helg kommer förhoppningsvis bestå av mycket övning! Igår på orkestern hann vi gå igenom alla stycken. "Little Christmas Concerto" som vi spelade igenom sist var ett sådant stycke som jag märkte att jag hade lyssnat en del och spelat till. Kan tilläggas att vi inte hade spelat igenom stycket sedan helgen då vi åkte bort och fick det. "Sleigh Ride" var också ett sådant stycke som jag kände att jag kunde och som jag hade övat och lyssnat till. Det enda som är riktigt övningställen är takter som takt 19, fast det går ändå hyfsat och bokstav D, alltså runt takt 63. Skulle typ vilja ha det snyggare? Som jag redan nämn så är "Epilog ur En Vintersaga" ett av stycken som går bäst. Övning? Känner kanske att jag kommer lite fel i fjärde läget på C-strängen? Alltså på G och A som är tonerna vid det stället. Får väl spela in mig i första läget först och sedan lyssna in mig mer och mer i fjärde läget, för jag gillar ju fjärdeläget bättre där egentligen. "Liten Marsch" började vi med att spela igenom i tempo och sedan långsammare. Såhär: Början funkar att spela långsamt, eller i ett långsammare tempo men vid siffran tre blir det lite rörigt att spel för långsamt. Det funkar inte för mig i alla fall. Börjar vänja mig vid tempot och komma in i de så det går bättre i alla fall! Takt 15-19 är fortfarande lite småjobbiga med sträckningen i takt 16 och tja uppgången i takt 19 är också bökig. "Liten Marsch" har jag inte heller hittat något att lyssna och öva till som med allt annat. Jag kan ju säga att jag ofta börjat märka när jag övat och spelat till musik i ett bra tempo. Vilket jag kanske saknar med detta stycke. Förstår ni hur jag menar? Ni vet takt 18 i "How To Train Your Dragon", det är ett övningställe men det är också något som går bättre nu. Yey! Men om man säger så, jag märker när jag övat mer eller mindre. Vi spelade igenom takt 22 några gånger för cello har lite melodi där så det ska jag spela igenom om och om igen fram till nästa onsdag. "The Beatles Forever" går bra, alltså det behöver jag ju knappt nämna? Fast, det finns alltid saker som kan bättras på! Spelade igenom fagottkonserten av Moazart och min stråke kändes så trög vid det laget. Kände mig frustrerad över den dumma tröga stråken efteråt, haha. Då hartsade jag ändå stråken innan jag åkte iväg. Gissa vad? Idag när jag spelade igenom samma stycke lite snabbt så var det inte alls trögt? Åh jag blir så trött!  Läs detta:  När man märker att man måste hartsa ofta är detta ett tecken på att taglet är uppslitet. Man bör då lämna in stråken för omtagling. Buhu, för det orkar jag inte med om så skulle vara. Jag missade förra veckans orkesterlektion och jag känner att efter att jag missat en gång så behöver jag en upptakt på en vecka. Nu är det två gånger kvar innan det blir lov och dem gångerna ska minsann gå bäst på hela terminen!!

Hanna övar #41


Beethoven Sonatina D minor f cello & guitar

Jag fortsätter lyssna mycket på "Sonatina" av Beethoven. Har en favorit som jag lyssnar och övar till men när jag sökte upp stycket så hittade jag såklart flera versioner. Det här kommer tillexempel från georgcello, med gitarrkomp! Nej, det verkar inte vara precis samma version, men det var lite kul att höra ändå. Första delen stämmer i alla fall! Jag gillade "Sonatina" med gitarrkomp faktiskt. Vad säger ni? På tal om olika versioner har jag tänkt på det här: https://www.youtube.com/watch?v=WgfwxoE37AU som jag också delade tidigare med er. Alltså det är den här versionen som jag lyssnar mest till och övar till. Fast, cellisten i videon spelar ju på D-strängen i början? Låter det egentligen bra, bättre är något jag undrar över. Eller förlorar man en fin klang då kanske, en klang som man har på A-strängen? Det är i alla fall roligt att fundera över! Faktum är att jag tror att jag har tagit upp samma sak, hehe. Ni vet när hjärnan envist hänger upp sig på någonting!

John Williams - Star Wars Episode III "Revenge of the Sith"

Redan efter sommarlovet nämnde jag STORK och nu närmar det sig med stormsteg. Nu har jag fått en del noter och jag börjar sakta komma in i den här perioden innan höstlovsorkestern då jag lyssnar på alla stycken. Lyssnar på styckena mycket och följer med i noterna, så jobbar jag nu. Sedan kanske jag kan lyckas spela till också, det är ett plus i kanten. På det här sättet vet jag att det blir enklare när det väl börjar, även om det inte brukar gå som bäst första dagen. Om jag har lyssnat in mig på stycket och kan följa med i noterna då har jag i alla fall gjort hälften av jobbet. Idag så inleder jag med att dela "Star Wras: Episode III Revenge of the sith" som nog är ett av de roligaste styckena som ska spelas. Star Wars känner man ju igen om man sett filmerna vilket jag har gjort några gånger. Dessutom så har vi spelat musik från Star Wars i VUS! Tror att det här blir något av det enklaste, sedan kan vi ju prata om vissa ställen där vi hittar ett par b i kanten. På ett ställe är det 5 b i kanten och vi två kommer nog inte bli vänner i första hand, nja. Fast, de viktigaste är att det är roligt att spela stycket, vilket det här är. Vad tycker ni? Är ni lika taggade som jag på att höra årets STORK-stycken? Såklart!

DJ Snake - Let Me Love You (feat. Justin Bieber) (Cello Cover)

Den senaste veckan har jag sett och hört så mycket om Justin Biebers konsert i Stockholm åt vilket håll jag än sett åt. Inte min typ av musik helt enkelt! Men tröst, här är en cover som CWcello laddade upp på Youtube, Justin Biebers "Let Me Love You" på cello och piano. Jag får erkänna ändå att det här lät bra! Cello? Nä, då är det såklart aldrig fel. Funderade också på om jag ska gå vidare med det här ändå under veckan. Vi får väl se! Gillar ni Justin Bieber? Nu ska jag gå och fortsätta öva upp Beethoven!

LUKAS GRAHAM_7YEARS VIOLIN COVER

Åh, nu blev jag jätteglad när jag såg att Violinist Jenny Yun 제니윤 hade laddat upp en cover på Lukas Grahams "7 years". Låten som jag lyssnade så mycket på i höstas. En sådan låt som fastnat i mitt huvud helt. Och ni känner väl också igen "7 years"? Jag skulle bli förvånad annars. Bara bra fredagsfeelings den här veckan då, och jag känner att jag inte ska göra det här alltför långt. Vi hörs under helgen!

Sammanfattning, (Cellolektion) - 3 oktober 2016

Efter att jag skrev att övningen kändes produktiv förra veckan så gick det självklart sämre. Fast, jag har fortfarande en härlig övningsfeeling i kroppen som jag älskar. Den här veckan då? I måndags hade jag cellolektion, på tisdagen spelade jag in "Hanna övar" och igår satt jag och redigerade videon hela eftermiddagen. Kom inte iväg på orkestern. Nu är det tre veckor kvar innan höstlovet så jag kommer vilja komma iväg och spela resten av gångerna innan lovet. Idag har jag spelat lite på "Sonatina" bara en kort stund och alltså jag vill ju väldigt gärna ha det som mål att spela in det till @CelloAllCellist, sådär första takterna typ. Men i så fall får det tas med PRACTICE och egentligen är det just sådana videos jag vill att det ska vara. Sen kan det gå både bättre och sämre. Vi får helt enkelt se vart det landar! Det var alltså "Sonatina" av Beethoven som jag fick som ny läxa, sedan kommer jag också fortsätta att spela på "Gigue". Nämnde jag det i "Hanna övar"? Tänker ha som mål att spela igenom hela stycket nästa vecka! Marcello-stycket är lite vid sidan om, men fram till nästa vecka så ska jag i alla fall fortsätta spela på första halvan och så ska jag ta upp några ställen. Nu ska jag försöka ta mig ut på en promenad innan klockan blir 3. När jag kommer hem ska jag ta varm choklad och en bra bok, det är så jag känner idag. Borde försöka sitta ner och öva sådär runt en timme, men jag är nöjd så länge som jag spelar en stund varje dag!

Hanna övar #40


Dark Halloween Music - The Witch Trials (The First Hearing)

Det är lite spännande och nästan en aning läskig stämning i musiken också. Jag gillar när musiken förändras vid 0:52, det är ju Harry Potter-feelings över det. Det är Peter Gundry | Composer som har laddat upp musiken på Youtube. Jag vet att jag har delat musik från kanalen innan också, men vi kan väl som så säga att det är en favorit. Idag har jag orkester så jag tänkte spela igenom orkesterstyckena nu under eftermiddagen, vissa saker behövs övas mer på, även om jag känner mig lite säkrare på en del också. Tja, vi får se hur det går idag. Skriver såklart en sammanfattning imorgon som vanligt!

"Beethoven "Sonatina in re minore" ( trascrizione per cello e piano)

Så veckans övning är Beethoven, ljuva toner fyller huset! Eller med övning kan det nog bli det i alla fall. Nu när jag kommer ha det här i kroppen ska jag ta tag i övning också - eller just idag är det faktiskt inspelningsdag. Jag har ett ställe som jag bara älskar vid 2:42 hör ni tillexempel det. Någon av er som håller med om att det är fint, eller härligt skulle jag nog säga. Pianot emellan är också något att lägga på minnet! Nu är det i och för sig så att jag har början i läxa, så jag ska försöka lyssna på det och få in det - fast såklart göra något eget utav det. En annan sak som jag tänkte på var hur cellisten spelade första tonerna. Jag fick det i 4 och tredje läget tror jag, fast så tänkte jag nu att det kan kanske vara lite kul att testa mig fram i övningen. Vilket funkar bäst? Vad gillar jag bäst? Visst var det här en fin inspelning också? Det var nog det bästa jag kunde hitta i alla fall, men om ni känner för det kan ni ju söka upp mer musik. "Sonatina" av Beethoven!

Celloliv 4 år!

Idag är det inte vilken dag som helst. I fyra år har den 3 oktober varit speciell för den 3 oktober 2012 startade jag upp celloliv. I fyra hela år har jag skrivit här! Jag tycker att det är stort, sjukt stort. Det låter ännu större att säga att det är 5 år nästa år. Här delar jag musik som jag inspireras av, som gör att jag blir mer peppad till att öva och likaså kanske ni också blir det? Att sitta och sammanfatta saker som går bra och dåligt varje vecka med cellon, cellolektion och orkester, att skriva om övning och att leta upp musiken som jag får. Just det sista som jag nämnde är något utav det bästa med celloliv, att sitta ner och söka upp allt och sedan ramla på helt andra klipp, annan musik. "Hanna övar" som också har blivit en del av celloliv är också väldigt roliga att spela in. Inte bara roliga, än en gång så tycker jag att jag övar bättre under tiden. Och det här med att öva man måste ju göra det på ett roligt sätt, för att det ska vara både roligt och framgångsrikt! Jag hoppas att vi kan fortsätta bygga upp celloliv till en plats som folk hittar till, en plats att dela all musik på. Jag hoppas att celloliv kommer växa mer de närmsta åren. Celloliv betyder supermycket för mig, men jag vill också att det här ska vara en plats för alla instrument. Celloliv som också finns som cellolife nu och det är också ett mål att utveckla. Jag märker att det är kul att se och höra och få kontakt med andra musiker via @CelloAllCellist (Instagram). Ni hör? Det är kanske just det här som jag pratar om, gemenskap och musiken som en del förstår, eller som alla förstår fast på så olika och intressanta sätt. För alla uppfattar ju ett stycke, en låt eller en text på olika sätt. Åh, vad jag vill fortsätta bygga på det här nu. Bästa celloliv, grattis på 4-årsdagen!!
 

Alexa Sings Girl On Fire | The Voice Kids Australia 2014

"Girl on Fire" det är precis vad den här tjejen, Alexia, från Kids Australia 2014 är. Hon är så grym, om inte annat supersöt! Alexia vann tävlingen samma år också, vilket kan tyckas vara väntat efter en prestation som denna. Jag tror att jag har lätt för att smälta för gulliga tjejer som sjunger bra i olika talangjakter. Ni vet väl att Zara Larsson var med i Talang Sverige år 2008 då hon var 10 och vann? Tja, ni hör! Sofia Wistam som satt var en av jurymedlemmarna uttryckte sig så här "Du är sjukt söt, du är helt fantastiskt söt och skulle kunna ta säkert vilken låt som helst och jag kan väl bara sådär efteråt slinka in och be om en autograf." Det är ändå häftigt att dessa talangjakter, Idol, Talang Sverige, osv finns och att folk bli stora artister genom dessa program!

 

 


Jamila, Adriana Play Faure at Timucua

I torsdags var jag och hämtade ut nya noter! För någon vecka var det nämligen så att jag och mamma beställde noter till "Pavane Op. 50" av Faure. På hemvägen satt jag och tittade noterna och de verkade ju hyffsat enkla ärligt talat! Stycket som jag har är skrivet för cello och piano. Jag har även hittat flera olika versioner, men dock inte som det står i noterna som jag har. Fast jag tycker då ändå att det är superkul det här! Kan ni med det sagt gissa er till vad min helg består av? Spela på "Pavane" såklart! Kanske kan jag få till en video nu i oktober, det skulle vara roligt att gå in i stycket på det sättet! Men ska såklart inte sitta vid cellon hela helgen, även om det låter som en väldigt bra helg om jag får säga det själv, nej för jag ska ut i skogen i ett par timmar idag. Det ska bli så mysigt och kanske lite skönt ändå att sträcka på benen mellan flera timmar i sällskap av Faure!

RSS 2.0