20131026 "Kyrkmarsch Östervåla"

 
Jag tänkte att jag skulle dela musik från konsertprogrammet, konserten som jag hade den 16 maj. Så jag inleder de här dagarna med att säga, cred till Kulturskolan Bromma! Först ut är "Kyrkmarsch från Östervåla". Man tänker sig kanske verkligen att det ska låta någonting sådant här, med den här klangen osv. Men föreställ er en orkester istället medan ni lyssnar. Så blir ljudet redan lite bättre, större och häftigare. Såklart i kyrkoklang... "Kyrkmarsch från Östervåla", Olov Jansson.

Vårkonsert, 29 maj 2017 - Sammanfattning

Det här med att sammanfatta ett stycke för andra gången. Först vill jag säga att det såklart är annorlunda akustik, orkestersalen och kyrkan. Egentligen gillar jag ju kyrkoklangen bättre måste jag säga, men det är ju klangen och ljudet som jag gillar. Vilket jag tycker gör hela grejen mycket större och bättre på ett sätt. Om man säger så, så skulle jag vilja spela Vivaldi igen i kyrkan någon gång. Igår tyckte jag däremot att tempot kändes lite bättre och att det var mer driv i det, i vissa parrtier i alla fall. Vilket jag tyckte höjde hela stycket en del mot förra gången. Driv och energi är väl viktigt? Ställen som jag skrivit om flera gånger redan, så jag ska försöka göra det här kort. Jag vet inte riktigt vad jag tyckte om första takten, den kändes möjligtvis en aning säkrare senast? Uppgången där vid 2:59, kan lite osäker start? Och det låter som att jag lyckas (hehe nejnej..) komma fel på samma ton som senast. Jag vet inte riktigt vad jag gööör. Ni vet när det låter ganska okej när man spelar igenom något hemma och sedan hör helheten. Hm, jag borde spelat igenom just den här delen långsammare, bättre. Men, det där är något jag skriver ofta. Samtidigt känner jag att jag kanske lär mig det mer och mer, ju mer som jag faktiskt skriver ut det. Hur sant det är och faktiskt mycket bättre övning. Se och lär, Hanna. Slutet då? Kommer nog lite fel, som vanligt där runt de två grupperna i mitten. Medan första och sista faktisk funkar bättre. Jag tänker alltid att "Det aldrig funkar". Fast jag vet ju att om du går in med en lite bättre, positivare inställning så funkar det mesta. Övning! Sedan fanns det vä några ställen däremellan som gick bättre och sämre. Lite (onödigt?) gnissel någonstanns. Vet ni vad, nu när jag har alla konserter i slutet av terminen är det svårt att skriva utan att få det att låta som en terminssammanfattning. Så jag avslutar här. Det var roligare den här gången att spela stycket, man var kanske mer varm i kläderna nu. Jag är nöjd. Nöjdare? Det låter jag vara osagt. Men nöjd är ett bra uttryck. Öva fint så hörs vi snart igen!

Vårkonsert, 29 maj 2017 - Upplev Konserten

 
 

Allegro Appassionato Op 43, Saint Saëns - Javier Martínez Campos, Classe d´Excellence Louis

 
Något av det första som jag gillade, faktiskt för flera veckor sedan var en celloensemble som spelar "Allegro Appassionato Op 43". Häftigt, inspirerande och härligt! Det kändes om den här versionen gick en aning långsammare, i alla fall i vissa delar. Eller så är det så att Jacqueline du Pré spelar med mycket mer energi. Vilket jag gillar och ser upp till, försöker få till mer utav. Fast visst är det ändå roligt att ha flera olika versioner att lyssna till. Lyssna är lära, absolut! Kanske får in en eller flera funderingar på stycket under sommaren, vi får väl se? Kul att hålla igång hela lovet ändå, längtar efter att utveckla det och utvecklas. Lyssna och njut!

Saint-Saëns Allegro Appassionato op 43 - Corinne Morris #Macedonian Sessions

 
Värt att dela "Allegro Appassionato op 43" med solist och orkesterkomp. Det kanske blir större musik då på något sätt? Fast jag gillade ändå det "enkla" med pianot till mer. Men det kan kanske bero på cellisten, Jacqueline du pre som jag lyssnta mycker mer till. Hon otroligt bra och inspirerande, för en liten en som mig. Men det är ändå roligt det här med musiken, att det finns så mycket, nästan så att man föreställer sig ett helt nytt stycke när man lyssnar till en annan version...

Jacqueline du Pré, Saint-Saëns - Allegro appassionato Op.43.wmv

 
Sommarövning. Jag ser en aning mer framemot ett långt lov nu, kan hända i alla fall. "Allegro appassionato", Saint Saëns. På måndagen spelade vi mest igenom några grejer i starten, inte så mycket i slutet. Något jag lär sitta många timmar med är uppgången/skalan som ni hör mellan 1:01-104. Fast jag skrev ju faktiskt att jag tyckte att jag började lära känna skalan, hitta tonerna mer osv. Vilket jag tycker är nummer 1, sedan kan man kanske få det i ett bra tempo? Bli mycket säkrare? Delar som jag annars lyssnar lite extra vid de långsammare och såsigare ställena, t ex vid 1:13-1:30. Eller den fina musiken i där runt 3:10, och så ökar tempot i slutet... Fast det kanske är just det som är häftigt? När jag spelar känns det som att många av ställen påminner om varandra. Hur tänker du? Alltså kanske rytmiskt sett, vilket gör det enklare att öva som helhet eftersom att det återkommer. Jag vet att det ser ut så i de flesta styckena? Men ni förstår min tanke med det? Det är värt att komma ihåg ändå tycker jag. Det funkar ju bättre att öva på det som verkligen är svårare, en utmaning eller behöver övas på då. Lyssna och njut!

A.Vivaldi - Cello Sonata III in A Minor RV43 - OldWine (Cello and Double Bass) 1of 4

 
Jag älskar att jag då och då hittar ny inspiration, musiker som laddar upp nya klipp då och då. Och att jag hittar allt bara för att jag har den här platsen. OldWine hittade jag för inte alls så länge sedan och sedan dess har jag delat en del. Den här gången blir det Vivaldi, "Cello Sonata III in A Minor RV43"!

Shoreline - Gunhild Carling

 
Svenska jazzmusikern och multiinstrumentalist, fantastiska Gunhild Carling har spelat in en härlig version av "Shoreline". Det här är också en verison som jag fastnade för snabbt, lite mer i min musiksmak. Inledningen är ju bara för häftig och härlig, gör att man vill lyssna vidare på hela. Snacka om att dra igång en dag på bästa sätt, eller en eftermiddag i det här fallet. Lyssna och njut!

Anna Ternheim - Shoreline (Tack för musiken, 2012)

 
Bara någon dag innan konserten i söndags hittade jag "Shoreline" med Anna Ternheim. Tidigare har jag lyssnat på en annan version, men det här var ju mer som vi spelade. Så häftigt med såg-musiken i slutet också. Häftigt att det blir toner. Eller nästan mer som ett lite spökligt ljud? Man föreställer sig ett äldre slott, med knarrande dörrar. Jag hoppas att vi kanske någon gång får spela "Shoreline" igen. Om ni känner mig vid det här laget, så är det musik som jag fastnar för. Lugnt, ljuvt och ganska lugnande. Vad tycker ni? Cred till fantastiska Anna Ternheim!

Sammanfattning (Cellolektion) - 22 maj 2017

Spelade igenom "Look At What The Light Did Know". Jag har inte prioriterat att öva på låten nu, när jag haft orkesterkonsert och sådär. Däremot märker jag ju det, att jag inte spelat lika mycket på något. Jag behöver verkligen den där stunden att spela igenom en låt några gånger, om och om igen. Fram till fredagen, 2 juni, övar jag på låten långsamt, rad för rad. Toner. Sedan försöker jag lyssna på låten ännu mer! Vivaldi: "Allegro from the Concerto in G minor for Two Cellos, RV 531". Fortsätter öva mellan takt 84-90. Även mellan takt 74-75. Delen mellan 49-55. Gärna takt 55 långsamt, det känns som att jag kommer fel där nästan hela tiden? Delen efter, mellan takt 56-58. Fast jag börjar med att spela igenom första takterna. Med energi, eller framåt kanske jag skulle säga. Första takterna är roliga att spela på, och man måste ju börja öva på ett roligt sätt! Igår började vi med "Allegro appassionato, Op. 43" av Camille Saint-Sëns. Jag har ju redan spelat på stycket lite. Haha, men jag är sådär. Jag spelar på andra grejer när jag känner att jag behöver pausa från övningen. Det roliga är ändå att jag kom på att jag har laddat upp en del på @celloallcellist redan, förra året. Men jag känner ju redan nu att jag spelar det bättre än då. Efter en hel sommarledighet lär jag väl komma tillbaka och kunna spela "Allegro Appassionato" ännu bättre! Det vill säga, jag tänke rmig att jag ska ladda upp en ny del där i augusti någon gång. Jag börjar med att spela på starten. Jag har ett stråk som jag egentligen gillar bättre, men jag får väl ge mig in i att spela stråket som redan finns där. Jag är oftast så att jag väljer något som är enklare, istället för att öva på något som inte funkar, hehe. Härligt, det här med sommarlov va? Det är en del mellan takt 31-36 som jag försöker över lite lugnare på, mer ton för ton. I  bokstav A, mellan takt 38-40 är det lätt att jag tappar bort mig också. Fast den stora prioriteringen är väl ändå mellan takt 62-65. Efter de senaste veckorna har jag trots allt äntligen börjat lära känna det stället lite mer. Tur att sommarlovet är långt ändå... Om jag känner mig själv rätt, så kommer jag väl troligtvis öva på stycket en del. Fast jag hade faktiskt tänkt hålla igånga andra stycken vid sidan om. Kanske borde jag skriva ner något sommarschema här? Jag har mycket mer funderingar, men det lutar mer åt terminssammanfattningshållet, så jag ska försöka klura ut hur jag kan formulera mig på ett bra sätt då. Men det här var sista cellolektionen för terminen och även sista sammanfattningen. Ha det så bra så hörs vi med massa musik under veckan!

Konsert i Kungsträdgården, 21 maj 2017 - Sammanfattning

Nej, nu ska jag inte skriva en hel terminssammanfattning. Men jag har lite sådana funderingar efter gårdagens konsert. Men något ska jag nog få ihop. Jag vet att jag kom in fel vid ett ställe i "Hip Hop Medley", det är något som jag hänger upp mig på. Trots att jag vet att publiken inte alls tänkte på det, troligtvis. Sedan var det, som vanligt (?) en sådan där dag då det kändes som att jag kom fel hela tiden. Fel, fel och fel. För lågt eller för högt, åt ena hållet eller åt det andra. Men jag vet att jag är petig, och jag vet att jag inte borde tänka på det. Något jag lärt mig/lär mig är ju att det faktiskt låter sämre, om du tänker på det. Förstår ni hur jag menar? Jag är så dålig på det där själv. Det var andra gången som vi spelade "Shoreline", i alla fall som jag var med och spelade "Shoreline". Vilket var jättekul för det gick bra! Jag är glad över att jag lyckades räkna rätt i de superlånga pasuerna. Slutet som jag skrev om efter onsdagens rep gick faktiskt bättre. Det hjälper så mycket att lyssna på musiken! Jag sitter och lyssnar om och om igen på inspelningar och tycker att det låter bra som helhet. Alltså det är ju ändå häftigt att vara en del av något som blir bra, säger jag till mig själv. In i den här nya veckan bär jag med mig helheten från igår. Samtidigt hoppas jag på bättre konserter, jag vet att jag kan spela ut meeer. Men jag är nöjd. Nöjd.

Konsert i Kungsträdgården, 21 maj 2017 - Upplev Konserten (6)

 

Konsert i Kungsträdgården, 21 maj 2017 - Upplev Konserten (5)

 

Konsert i Kungsträdgården, 21 maj 2017 - Upplev Konserten (4)

 

Konsert i Kungsträdgården, 21 maj 2017 - Upplev Konserten (3)

 

Konsert i Kungsträdgården, 21 maj 2017 - Upplev Konserten (2)

 

Konsert i Kungsträdgården, 21 maj 2017 - Upplev Konserten (1)

 

ISSUES | Julia Michaels || JHMJams Cover No.136

 

Ligeti Cello Sonata - Movement 1

 

CeLLOOPa - Original tune with 8 Cellos and a LOOP PEDAL! The Piano Guys

 
ThePianoGuys, alltid lika inspirerande. Deras senaste video är ju superhäftig. Redigering och spelmässigt. Härligt. Önskar er alla en toppen fredag!

Sammanfattning (Orkester) - 17 maj 2017

På orkestern igår blev det ganska intensivt, hann igenom allt förutom en låt. Ska försöka sammanfatta lite... "Sakta vi går genom stan", för första gången med sång vilket var kul. Takter som jag måste öva mer på är takt 11-12, 14-15 och 59-62. Sedan har vi sådana där ställen där jag borde öva långsamt och lyssna in. Vid bokstav D och E. Jag tycker alltid att jag kommer fel där, kanske är jag alltför petig. I takt 74, ett Dess och B kommer jag nog också lite fel. Eller så är det bara min osäkerhet som stör mig. Borde sedan öva vidare in i boksav I som kommer därefter. Igår spelade vi för första gången igenom "Shoreline" också, med piano och solist. Kul när man spelar igenom något för första gången! Hm, en annan sak när det är konsert samma vecka. Hallå, men vi föröker se ljuset i de här. Hängde ändå med ganska bra med att räkna. Cello och hela stråket egentligen tror jag, har paus i 30 takter (eller någonting sånt). Gäller att hänga med, annars är man skörd. Jag hängde in med riktigt i slutet igår, från bokstav I. Vi får väl hoppas att det går som bäst på söndag, eller så får det gå som det går. "Kashmir" gick bättre än förra veckan. Jag tänkte på det, det låter ju likadant genom i stort sett hela låten, lätt att tappa fokus och inte ha samma energi genom hela. Bokstav F-G är prioritering i övning. Eller takterna där inna också i bokstav D, takt 27, 31 och alla portamento. En del gånger känns det bättre, andra går det sämre. "Hip Hop Medley" är ju bara roligt att spela tycker jag. Eller jag som tycker att jag kommer fel, falskt hela tiden vill öva mer vid takt 38-46. Tycker också att ja kommer hela tiden på 1:an i bokstav F, första takten. Försöker sitta hemma och lyssna in mig, men det går väl sådär. Bokstav G tyckte jag lät okej igår. Men det är verkligen den stora prioriteringen i "Hip Hop Medley". Ska försöka vara lite uppmärksam också, annars tappar jag bort mig hela tiden. Sedan kommer plötsligt bokstav H. Takt 101, som börjar med ett b. Jag tycker alltid att jag kommer fel där! Försöker öva takten innan och takt 101 tillsammans om och om igen. Så kan det hända att man kommer på rätt ton i alla fall en gång? "Bond... James Bond", här inleder jag med att öva första takten och även takt 133. Lyssnar på inspelningar vid siffran 61, försöker hänga med, ligga på där. De två sista takterna innan "Skyfall", jag pratar om takterna innan 101. Jag kommer nog fel då coh då på B ett, vilket sedan resulterar i att jag blir osäker i takt 101. Upptakterna vid siffran 51. På söndag ska jag försöka vara mer uppmärksam vid siffran 25, Slowly som det står i noterna. Det kan nog hända att jag är lite snabbare där, hehe. De två takterna innan 34 är också alltid ganska svåra att uppfatta, sedan plötsligt är man inne i takt 34, 35 osv. "Empire Strikes Back Medley", melodiställena, vid bokstav A, C osv. Fast det är väl också ställen som är roliga att öva på. Igår spelade vi igenom "Game of Thrones Main Theme" och "Adiemus" med KORKs dirigent. Jag som tycker sådant är spännande, eller intressant, kul. Alla dirigenter är så olika! Övade på att i börajn är mf, sedan ska vi spela lite svagare i takt A. Åh, rytmen den är väl inte det roligaste. Försöker också spela in mig mer vid bokstav D. I "Adiemus" övar jag lite extra vid bokstav C-D. Rytmen, kanske även tonerna i takt 10. Direkt efter orkestern igår kunde jag bara tänka på att jag kände mig stressad inför söndag. Stressad på ett sätt som att det känns som att du kommer flippa ur. Önskar att det var någon veckas till övning... ! Tänker att det "bra" med att det går dåligt varje vecka på orkestern är att det bara kan gå bättre veckan efter. Positivt? Eller hur nu det ska tolkas. Skjut mig, så kanske jag återuppstår som bättre. Skjut mig, tack. Bygger upp höga murar som jag sedan måste klättra över. Ställer fööör höga krav på mig själv. Vill att allt ska låta perfekt hela tiden, eller nästintill hela tiden. Vet att det inte går att spela rent hela tiden. På söndag får det gå som det går, jag skriver snart igen!

Vårkonsert, 16 maj 2017 - Sammanfattning

Oj, då har jag spelat upp Vivaldi nu. När började jag skriva om alla mina funderingar kring det här stycket egentligen? I februari, mars någon gång? Roligt att typ varje sammanfattning också låtit på samma sätt. Först och främst var jag lite, inte stressad, men jag hittar inget annat ordval. Så lite småstressad över första takten. Vissa gånger får jag till en okej start andra gånger inte. Känns som att det är lite varannnan gång. Förstår ni mig då? Men igår fick första takten godkänt tycker jag, hehe. I efterhand lyssnar jag om och om igen på takt 50, vet inte hur många gånger som jag tagit om den delen. I videon hör ni den delen vid 2:58. Det är ett Ess, tror jag - eller vad det nu än är. Igår vet jag inte vad det blev, ett ganska dåligt D eller ett ganska dåligt Ess. Troligtvis något däremellan - om det finns? Det som stör mig, eller gör mig frustrerad som jag uttryckte mig någon gång, är att jag för någon vecka sedan skrev att det började kännas bra just vid den delen mellan 49-60. Medan det de senaste gångerna inte alls har känts så, snarare sämre? Som sagt, jag har lyssnat många gånger på den delen vid det här laget. Och jag tycker väl att det låter lite bättre än första gången jag hörde det. Vi tar de som något positivt och bra! Från 3:17 (takt 55) har det också gått åt helvete senaste gånger. Vad tycker ni om den takten? Lyssnar vidare några takter därefter. Mellan takt 56-58 borde jag varit bättre på att spela igenom långsamt. Det här med att öva långsamt, så tråkigt haha. Men desto nyttigare vet vi ju alla... Sedan har vi mellan takt 84 och 90. Blä. Jag skrev "så trött och frustrerad" för någon vecka sedan. Om det blev bättre? Jag säger väl att ni kan fortsätta lyssna på de allra sista takterna, där det lät mycket bättre. För ett tag sedan tänkte jag på att, när jag hör positiva, uppmuntrande kommentarer. "Spelar så fint", "Åh vad fint" ,"Vad bra det lät", osv, ni förstår vilka meningar jag menar. Jag har så svårt för att ta till mig braaa saker, verkligen. Jag har liksom lättare för att ta till mig ord som, dåligt, falskt. Motsatsen till bra? Oftast för att jag intalar mig själv att det låter så. Fast det kändes som en ganska låg nivå att skriva ut den funderingen just då. Någon som känner igen sig i vad jag menar, förstår? Men jag är sådär, jag bygger upp höga murar att klättra över. Vill att allt ska låta perfekt, eller nästintill i alla fall. Det är svårt det där, men det jobbas på att få bort? Här sitter jag och hittar bara allt det sämre, precis som vanligt. Men vet ni vad? Jag säger ändå till mig själv att helheten räknas, och den lät bra. Jag är nöjd med helheten, som jag så ofta skriver att jag är. Jag har några sista rader som jag väldigt gärna vill dela med mig av. Det har hänt några gånger att jag spelat igenom stycket utan noter. Och det känns alltid lite bättre då, lite enklare. Kanske är det för att man inte funderar lika mycket över vilka toner det är. För det vet du ju egentligen, utan "bara spelar". Jag hinner liksom uppfatta mer, eller lägga märke till och utveckla andra saker? Det är något som jag också känner när jag sitter hemma och spelar igenom låtar, stycken utan noter. Vilket jag brukar göra mest för att det är roligt då och då. Det jag vill komma fram till var att jag möjligtvis skulle vilja spela Vivaldi utan noter vid någon tillfälle. Paniken om du då skulle tappa bort dig... Jag tycker ändå att, om man är ganska säkert på något när man spelar det utan noter. Så har du väl ändå lyckats öva på det ganska bra? Vänner, var positiva, så låter allt bättre!!

Vårkonsert, 16 maj 2017 - Upplev Konserten

 

Heo Yoon-jung - Cello blossom, 허윤정 - Cello blossom, For You 20060112

 
Timmarna innan konsert laddar jag upp med att känna mig inspirerad. Hitta musik och låta inspirationen flöda. På det sättet blir man ju otroligt avslappnad också. Jag hittade musiken efter att jag lyssnat på flöjtstycket som jag delade för några dagar sedan. Såklart sökte jag upp musiken på cello, och hittade låten med tvärflöjt och cello. Underbart, njut!

Sammanfattning (Cellolektion) - 15 maj 2017

Sista veckan med Vivaldi, troligtvis i alla fall. Jag är ganska nöjd med veckans cellolektion! Hade väl gärna haft någon vecka till med intonationer, takt 84-90. Jag menar snarare, att där är jag inte alls redo för konsert. Imorgon ska jag försöka öva mycket mer på det under dagen. Jag kommer visst inte undan intonationerna. Känner som med synkoperna förra året, snälla - kan tonerna byta stycke, tack! Övar extra mycket på tenorklavstället också, mellan takt 49 och 58. De senaste lektionerna har jag känt att jag kommit av mig där lite. Jag hoppas verkligen att det låter som bäst ändå imorgon. Efter övning vet jag att det kommer låta bättre också. Här var det positivt! I takt 28 kommer jag fel i sista gruppen ibland, ett g och fiss. Jag ska försöka vara lite uppmärksam där också. Första takten, som jag inleder - energi och ett bra tempo. Men första takterna är ändå roliga att öva på, superbra uppvärmning imorgon. Min lärare tyckte att det lät bättre med rena, D, jag pratar t ex om takt 58. Det finns något annat ställe också. Jag är lite tveksam till det, vet inte riktigt. Kan nog vara så att jag tycker att mina ess låter fel i första läget på D-strängen. Alltså går jag ner i läge istället för att undvika det? Men jag ska tänka på det och testa lite så får vi väl se på konserten. Efter en hel övningsdag är jag i alla fall redo inför konsert imorgon. Jag är taggad och jag ser framemot att spela upp Vivaldi. Med allt, med helheten är jag väldigt nöjd och den känslan bär jag med mig. Minns, konserter går alltid bäst! Repade en stund på "Look At What The Light" också. Just nu prioriterar jag inte att öva på låten, vilket jag märker när jag väl sitter där. Jag hoppas väl på samma sak där, att det kommer gå som bäst på konserten den 2 juni. Ha det jättebra nu, så hörs vi under veckan, en spännande musikvecka!

Portugal: 'Amar Pelos Dois' | Salvador Sobral - Winners of Eurovision

 
Portugal tog hem Eurovision Song Contest med låten "Amar Pelos Dois" som Salvador Sobral framförde. I videon hör ni hans syster också som skrivit låten. Åh musik, det här berörde mig. Det är av sådan här musik som jag blir peppad till att spela cello, att hitta de där känslorna. Att kunna fånga och beröra en individ. Eller att kunna få en människa att stanna upp och lyssna. För det är väl det musik handlar om? Låten är ganska enkel, inget mix och trix, bara sången, stråkmusiken och pianot. Underbart! Som vanligt finns det så mycket negativitet där ute i världen, "fel låt vann", osv... Och att folk skriver att de tror att folk röstade på Portugal för att han har hjärtproblem, sympatirösta alltså? Hm, jag hoppas att det verkligen inte handlade om det. Vilket jag heller inte tror på att det gjorde. Om någon tycker som du, har uttryckt det i sociala medier på ett negativt och lågt sätt. Då behöver heller inte du skriva. Du håller med? Nemen gilla den där kommentaren istället för att fortsätta. Sociala medier behöver inte bestå av negativa kommentarer, man undrar lite över vart världen är på väg. Men, visst är det ändå underbart att världen är fri och att man kan ha olika åsikter. Fantastiska Portugal vann för musiken, och det tänker i alla fall jag hylla, minnas och brinna för!

瀧廉太郎 「花」flute cover

 
Våren, dofter och grönt. Sköna maj. Kan ni tänka er att det snöade för några dagar sedan, i den sista av vårens månader? Sådant glömmer man gärna bort när man lyssnar till Takis "Blossoms". Lyssna och njut!

Borodin: Quartet No. 2 in D major for Strings, I. Allegro moderato

 
Den här veckan hörde jag musik av Borodin, "Quartet No. 2 in D major for Strings, I. Allegro moderato". Blev sugen att dela musik av kompositören med er också. Ni får en fredag i toner som förgyllde en stund av mina vecka...

Sammanfattning (Cellolektion, orkester) - 8, 10 maj 2017

Hej! Min eneregi den här torsdagen ligger i botten. Borde öva, skulle egentligen vilja öva, men längre än så har mina tankar inte kommit ännu. Mina förhoppnigar vilar i fredagens händer? I måndags hann jag vara med en stund och på repa på "Look At What The Light Did Know". Det är roligt att öva på låten! Nästa vecka blir det också en lite längre måndag med rep. Övning? Det känns som att jag kommer fel på ettorna då och då, alltså (fyra kors). T ex på A (g-strängen). Hur jag övar? Spelar varje rad långsamt, och inte ta allt på en gång. Lyssnar mycket på låten också. Känns väl kanske lite vågat att lita på mitt gehör när jag vet att det inte är i topp. Men i många stunder känns det ändå produktivt, effektivare att lyssna. Repade sedan på Vivaldi med violinisterna, vilket var kul. Hinner väl repa igenom i kyrkan också på tisdag. Men det känns bra som helhet. I måndags kändes det som att jag kom av mig en del vid takt 49-58, speciellt någon av de sista gångerna. Mellan takt 55-58 ska jag öva långsamt. Spelar vidare vid takt 84-90 också, långsamt. Haha, känner att mycket här handlar om att öva långsamt. Annars värmer jag ofta upp med starten, första takterna. För att hålla igång ett ganska bra tempo. Oftast om jag har melodin i huvudet innan jag börjar spela går det bättre sedan. Jag känner igen det från när jag spelade "Kärleksvals", då jag alltid försökte ha textraden i huvudet innan jag började spela. Okej, Vivaldi-stycket har faktiskt ingen text. Förstår ni hur jag menar ändå? Tips, tips! Igår på orkestern var en sådan där vecka då det kändes som att jag kom fel hela tiden? Blää. Hatar när dessa veckor kommer, speciellt veckan innan konsert. Jag vet att jag borde spela igenom allt som jag inte var nöjd med lite extra idag, det är i alla fall vad jag skulle ha sagt till någon annan. Övningsställen känner ni väl igen vid det här laget, men jag nämner det ändå. "Hip Hop Medley", prio nummer ett är bokstav G. Mycket övning där fram till konsert! Igår tänkte jag också på bokstav F, ett Giss och A. Intonation, långsamt och lyssna in mer. Igår spelade vi på "Kashmir" för första gången med sångsolist. Jag tycker alltid att det är lika kul när man får spela en låten igen, fast med någon ny på sång? Övning ligger också här i bokstav G, takt 50 (blir alltid lika förvirrad över rytmen här?) - 53. Vill öva mer på delen innan, bokstav D och alla Portamento. Portamento och musklära, länkar till Wikipedia pch Youtube: https://sv.wikipedia.org/wiki/Portamento https://www.youtube.com/watch?v=unT0nTFJ7bY . Missar sextondelarna i takt 31 jämt, ska ringa in takten och hoppas på att kunna vara lite mer uppmärksam! "Sakta vi går genom stan", övar extra vid bokstav D, E och F. Igår tyckte jag att jag kom fel i takt 74 också, det vill säga Ciss och B. "Bond... James Bond", övar på upptakterna id takt 51. Tillexempel genom att spela ton för ton? Och "Goldfinger"-delen från takt 61. På ett sätt tycker jag nog ändå att det har känts lite bättre just vid den delen de senaste två gångerna. Litar på det och tror på det, så vet jag att det låter ännu bättre nästa vecka! Det var ett tag sedan so, jag skrev om "The Empire Strikes Back Medley", men övningen är väl densamma som tidigare. Meldoiställena vid Bokstav A, C osv. Vi ska ju spela "Thriller" också på nästa konsert. Värmde upp med "Thriller" igår och jag tänkte att jag kom fel överallt? Det här är en sådan där låt som jag borde ta ner tempot på i övningen och lyssna in mig ordentligt. Jag vill avsluta med att skriva att jag just nu prioriterar Vivaldi framför orkesterlåtarna eftersom att jag har konsert på tisdagen. Jag har knappt övat på orkesterlåtarna de senaste dagaran och sammanfattningsvis så märkte jag väl av det igår. Orkesterkonserten är först på söndagen samma vecka. Jag är otroligt peppad och glad inför nästa vecka. Konserter och lektioner. Jag hoppas att jag kan bära med mig det in i övningen och in i alla konserter. Så att konserterna blir som bäst, precis som det faktiskt brukar och ska vara. Må bäst, var positiva. Så blir allt genast bättre!

'Intermezzo' (Pietro Mascagni) - from the album 'Cinemacello'

 
Just nu känns det som att tiden går långsamt. Jag som längtar efter konserter. Som i alla dessa stunder, så vet vi ändå att tiden går precis lika snabbt som vanligt. Njuter av långsamheten, snigelfarten? Stannar upp och lyssnar på "Intermezzo", Pietro Mascagni som The Cello Corner har delat. Vackra toner som får förgylla tiden?

© Georges Bizet Menuet & Farandole/L'Arlésienne, suite nr. 2 - DR Symfoniorkestret - de Burgos

 
Jag lyssnade till en inspelning av Georges Bizet "L'Arlésienne, suite nr. 2" med flöjt och danska radions symfoniorkester. Wow! Jag gillar faktiskt den här versionen mer, det blir lite större och mäktigare med orkestern till istället för "bara" piano. Cred till flöjtisten Ulla Miilmann och Danska radions symfoniorkester! Därefter hör vi musik från "Farandole" vilket vi nog alla känner igen. Eller? Georges Bizet jag tror minsann att jag letar upp lite mer musik någon vecka framöver. Lyssna, njut och ha en jättebra tisdag!

Georges Bizet - Minuet from L'Arlésienne Suite No. 2 for Flute and Piano - I Camera Diletto

 
Här kommer lite flöjt igen, kul! "Minuet from L'Arlésienne Suite No. 2 for Flute and Piano ". Tack för musikinspiration Ebba! Visst hör man att det här är en Menuett? Ibland känner man igen sånt direkt, här tycker jag att man hör det direkt. Jag gillar delarna i musiken 2:02 och framåt. De här nergångarna menar jag, det låter svårt. Men, det var ändå något som jag tänkte på. George Bizet, jag länkar till Wikipedia här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Georges_Bizet Önskar er en härlig måndag, förhoppningsvis utan snö väl?

Bach Double Violin Concerto - Yehudi Menuhin And David Oistrakh.

 
Om ni har tröttnat på att höra om mina funderingar kring Vivaldi förstår jag er. Därför bjuder jag på Bach idag. "Double Violin Concerto". Jag hörde något av Bach med två violiner, eller om det var fler, för några dagar sedan. Fast jag kan inte minnas om det var det här stycket? I vilket fall som helst tycker jag att Bach är fantastisk söndagsmusik!

COLORS OF THE WIND | Disney's Pocahontas || JHMJams Cover No.133

 
Om man inte hade vårfeelings innan den 2 maj, så fick man ju det när JHMJams laddade upp "Colors of the Wind". "Färger i en vind", hur kan det egentligen finnas färger i en vind? En fråga som kanske är intressant. Jag vet då inte svaret på den. När man lyssnar till musiken kanske man kan föreställa sig färgerna ändå? Lyssna och njut!

cellorazade - Thriller (Michael Jackson)

 
Tar fredag med "Thriller" i lurarna. Det här känns som något som jag skulle kunnat dela tidigare. Men, då får det vara så. Jag fortsätter faktiskt att öva på "Thriller" för vi ska spela den på nästa konsert också. Lite småtrött på att se 3-4 b i kanten? Det lät helt okej nu, fast jag ska fortsätta öva. Vid nästa övningstillfälle väldigt långsamt för att lyssna in. Musiken i klippet, så snyggt! Låter sådär improviserat som jag lätt fastnar för, och den improvisationen tar jag med mig in i helgens övning. Ha en underbar fredag!

Sammanfattning (Orkester) - 3 maj 2017

Vet ni vad, jag släpper "Hanna övar" nu i slutet av vårterminen. Så hoppas vi på en fortsättning under hösten, kanske. Eller, vid något tillfälle ska jag nog orka börja spela in övningsvideos igen. När datorproblem är lösta. Men nog om det, jag ska inte nämna det här mer nu. I måndags var det ju första maj. Våren och värmen kom tillbaka! Man blev ju ganska pepp på livet då. Så det när veckan hade jag alltså bara orkester. Igår var de som ska spela gitarr, bas under på konserten med. Så vi repade på det roligaste nästan hela orkesterrepet. "Hip Hop Medley" är en favorit. Ibland kommer jag nog lite fel på första tonen, ett A. Annars övade vi ett tag några gånger på takt 35. Takt 34: En takts paus (4/4 går låten i) och i takt 35, 1 å. Nästa "Å" ska kommer tonen. Hela stråket har alltså detta tillsammans, vilket vi övade på. Ja, mina dåliga förklaringar? Jag fortsätter i alla fall att öva där runt takt 34-37. "Kashmir" är också väldigt rolig att spela på. Det är samma stråk och toner genom hela låten, nästan. Det som skiljer sig = lite mer övning, är från bokstav C. Bokstav D övar jag mer på också. Jag missar nästan alltid sextondelen (för visst är det en sextondel?) i takt 31. Var mer uppmärksam Hanna! Den stora övningen ligger också vid bokstav G, från takt 3. Jag tror att jag spelar fel i rytmen där i takt 3? Sedan kommer jag efter i takterna därefter. Igår tyckte jag ändå att bokstav F gick bra, kanske vågar jag lita på det och öva mer vid bokstav G då. "Sakta vi går genom stan" är en av mina favoriter också. Borde öva långsamt från bokstav D. Intonation kan vi nog prata om här? Tänkte speciellt på bokstav E där jag igår tyckte att jag kom fel hela tiden. Annars övar jag mer på takt 11-12 och 14 t ex. Finns ett till liknande ställe (samma rytm, andra toner). Rytmen, jag vill öva den långsamt och sedan snabbare. Nu känns det som att jag är lite seg, så spela det med mer tempo och energi kanske? Ja? Övade en stund på "Bond... James Bond". Siffran 15 lägger jag mer energi och tid på. Fast det här är ett ganska roligt ställe att öva på ändå. Vid siffran 25 kan jag möjligtvis vara ännu mer uppmärksam på att det står Slowly, "Live and Let Die" alltså. Siffran 51, varje upptakt borde jag öva upp bättre. Vilket jag tänker göra fram till nästa vecka. Mer övning vid siffran 61, hela "Goldfinger"-delen. Kanske ännu mer energi här? Jag är nog lite dålig på det här med energi, jag är mer en slowly-person, haha. Sist spelade vi igenom "Adiemus" också. Det gick verkligen åt helvete, vilket jag tror att jag uttryckte det, första veckan. Men, idag gick det (inte mycket bättre), men en aning bättre. Övar framförallt mellan bokstav C och E. Det är likadant (nästan) vid bokstav G-H. Takt 45-46 försöker tänker jag mer på också, rytmiskt. Herregud, jag vet inte hur många gånger nu som jag nämnt ordet rytm? Juste, i pausen testade vi att spela igenom "Allegro from the Concerto in G Minor for Two Cellos, RV 531" med violinisterna. På måndag är det egentligent först vi ska repa den mer. Men det var spännande och nyttigt känns det som. Ska nog försöka ha ett större öra mot violinisterna när jag övar hemma (inspelningar). Mitt minne fick ju sättas på prov lite, även om Cello1 och Cello2 är väldigt lika, så är det några ställen som skiljer sig. Jag kom ihåg det mesta faktiskt, takt 9-10 var jag lite förvirrad och kom av mig, mellan takt 7-8 också. Jag blev glad när jag lyckades spela hela tenorklavsstället. Kan det möjligtvis vara all den där övning jag lagt ner på det stället som gett resultat? Sedan tycker jag väl att det funkade ganska bra med det där minnet under resten. I takt 84 är det fyra sextondels-grupper. Men jag tror att jag missar en ibland, alltså spelar jag tre grupper istället. Uppmärksamhet där, eller ja lite övning så blir det bättre. Det är förresten från takt 84 som intonationsövningen börjar, vilket jag borde göra mer av resten av veckan. Lyssna in och spela långsamt! Okej, vad ville jag få fram med det här sista? Jo, att för mig är det i alla fall så, att när jag börjar kunna ett stycke utantill, så vet jag och vill jag också tro att min övning har gett resultat. Att spela ett stycke utantill, lära sig någon utan noter till slut, är för mig ett mål - jag vet att jag ändå övat det på ett produktivt sätt då, eftersom att det faktiskt fastnade. Jag skrivit det många gånger innan. Övning en stund varje dag, så blir det faktiskt bättre. Kanske inte på en gång, men det ger resultat! Och lär er spela något utantill, det är både roligt och utvecklande. Att inte tänka på vilken ton det är, bara spela och tänker mer på uttrycket. Hanna tipsar? Här sitter jag och skriver om övning, har jag gjort det idag? Jag satt en stund innan lunch och spelade på några stycken. Stycken som jag tänker att jag ska spela på och utveckla under sommarlovet. Jag ska faktiskt ta tag i Vivaldi, kanske lite orkesterlåtar också. Men jag ska värma upp med "Tarantella" och "Look at What The Light Did Now". Något annat viktigt tycker jag, det är att göra övningen roligare (vilket den ändå alltid är - men ni förstår min poäng?). T ex blir övningen roligare genom att hålla igång det roligaste styckena från terminen. "Tarantella" är ett sådant. Öva som bäst, så hörs vi imorgon!

Steppenwolf - Born To Be Wild

 
Det roliga med att dela musik från ett konsertprogram är att musiken blir mer blandad. Annars delar jag väl mer musik som jag tycker bättre om. Helt enkelt, det här är inget som jag brukar lyssna till i vanliga fall. Är det något i er musiksmak? "Born To Be Wild", energin från musiken räcker ändå för att dra igång ännu en solig vårdag!

ROYAL PHILHARMONIC ORCHESTRA - THE MUSIC OF THE NIGHT

 
Valborgseldarna förde glädjande nog med sig sol och värme. Månaden börjar i alla fall härligt, med förhoppnings om att det kan bli mer vår och någon gång också sommar. I programmet från konserten Djurens Karneval står det "The music of the night". Så idag bjuder jag på musik, som fick mig att börja tänka mer på sommaren...

Netherlands Symphony Orchestra - Hedwig's Theme

 
"Hedwig's Theme" inleder maj månad och med det årets sista vårmånad. Det här filmmusik som jag hört många gåner,och det är alltid lika fint. "Hedwig's Theme" är väl en av det bättre låtarna i hela filmen? Mäktigt att se och höra det i orkester och inte bara höra musiken i filmen. På något sätt tar man nog in musiken på ett annat sätt här och nu. Men vad vore Harry Potter utan all musik, det vore absolut inte samma sak...

RSS 2.0