Jacqueline du Pré, Saint-Saëns - Allegro appassionato Op.43.wmv

 
Sommarövning. Jag ser en aning mer framemot ett långt lov nu, kan hända i alla fall. "Allegro appassionato", Saint Saëns. På måndagen spelade vi mest igenom några grejer i starten, inte så mycket i slutet. Något jag lär sitta många timmar med är uppgången/skalan som ni hör mellan 1:01-104. Fast jag skrev ju faktiskt att jag tyckte att jag började lära känna skalan, hitta tonerna mer osv. Vilket jag tycker är nummer 1, sedan kan man kanske få det i ett bra tempo? Bli mycket säkrare? Delar som jag annars lyssnar lite extra vid de långsammare och såsigare ställena, t ex vid 1:13-1:30. Eller den fina musiken i där runt 3:10, och så ökar tempot i slutet... Fast det kanske är just det som är häftigt? När jag spelar känns det som att många av ställen påminner om varandra. Hur tänker du? Alltså kanske rytmiskt sett, vilket gör det enklare att öva som helhet eftersom att det återkommer. Jag vet att det ser ut så i de flesta styckena? Men ni förstår min tanke med det? Det är värt att komma ihåg ändå tycker jag. Det funkar ju bättre att öva på det som verkligen är svårare, en utmaning eller behöver övas på då. Lyssna och njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0