John Dowland - Weep you no more sad fountains (live - unedited)

 
I programmet står först musik "Bogoroditse Devo" av Sergei Rachminoff. Vilken ni gärna får söka upp på egen hand! Men jag går vidare dirket med musik av John Dowland och "Weep you no more sad fountains" Här kan ni läsa mer om honom: https://sv.wikipedia.org/wiki/John_Dowland Lyssna och njut!

Felix Mendelssohn - A Midsummer Night's Dream, Op. 61 - II. Scherzo

 
"A Midsummer Night's Dream, Op. 61 - II. Scherzo", Mendelssohn. Musik av en tysk kompositör och dirigent: https://sv.wikipedia.org/wiki/Felix_Mendelssohn Lyssna och njut!

Spencer Myer plays Scarlatti Sonata K87

 
Det känns som att det blir mycket pianomusik när det är Scarlatti? Är det så eller har jag fel? Idag lyssnar vi till "Sonata in B minor K 87" av Scarlatti. Musik på piano av en pianist Spencer Myer!
 

Alicia de Larrocha plays Scarlatti - Sonata in C minor, K.11/L.352

 
 

Domenico Scarlatti - Keyboard Sonata in C minor, K 22: Allegro

 
Mer Scarlatti,  "Sonata in C minor, K 22: Allegro". Njut av Scarlatti vänner!

Jingle Punks Hipster Orchestra, "Lithium" (Nirvana cover)

 
Från "Let's Face the Music and Dance" till Nirvanas "Lithium". Jag bjuder Jingle Punks Hipster Orchestra, häftigt. Har ni hört låten? Jag vet inte om jag har gjort det, men jag tänker att vi lyssnar till det så småningom. Inget är väl bättre än lite stråkmusik? - tycker cellisten.

shirley bassey "lets face the music and dance"from irving berlin

 

Antonio Vivaldi - Concerto No.4 in F minor, Op.8, RV 297, " L'inverno ", Allegro Non Molto

 
"Concerto No.4 in F minor, Op.8, RV 297, L'inverno, Allegro Non Molto" av Vivaldi. Det här stycket delade jag faktiskt under fiolkonserter-lovet. I prgrammet är Largo, Allegro - Lento - Allegro med, vilket jag nog inte fick med här. Men stycket är ju fint! Jag får se om jag kan hitta något mer på det någon gång. Man lär väl känna ett stycke ju mer man hör det, eller hur?

Muse - Exogenesis Symphony (Parts 1, 2 & 3)

 
Musiken idag, häftigt? Det är i alla fall känslan när man lyssnar in det första gången. Fast jag hade velat se det och inte bara höra det också. "Exogenesis Symphony (Parts 1, 2 & 3)", Muse. Lyssna speciellt till part 1 och 2 som finns med i O/Modernts program. Vad tycker ni?

A.Vivaldi "La Folia". Two Violins

 
Jag tror att jag hörde det här stycket på piano för ett tag sedan? Om det inte är något annat stycke som jag tänker på då. Vivaldi, honom kommer vi inte undand. Celloliv och Vivaldi har något speciellt? Idag bjuds det på "La Folia". Lyssna och njut!

Dream Theater - Octavarium Live - Score 20th Anniversary World Tour

 

Orion - Metallica

 
"Orion" med Metallica. Oj, det här är verkligen inte min musiksmak i vanliga fall. Jag hittade en version med kontrabasar vilken jag tyckte passade in hos celloliv en aning bättre. Lite coolt ändå med kontrabsarna tycker. Jag kan föreställa mig ett häftigt arr också av O/Modernt, men dem hade ju lyckats fånga mig bättre.

A. Vivaldi: Concerto for bassoon, strings & b.c. in A minor (RV 499)

 
 

Live: Sophie Dunér & O/Modernt Chamber Orchestra | Hey Doctor (S. Dunér

 
Mer häftig musik från O/Modernt 2015 tillsammans med  Sophie Dunér. Låten heter "Hey Doctor". Ju mer som jag hör från det här första programmet så undrar jag om det inte var just den konserten som jag hörde. Och att höra det här live, må vara en ännu större upplevelse!

IRVING BERLIN (blue skies)

 
 

Addicted to Love by Sophie Dunér © & Jeremy Harman

 
"Addicted to Love", en häftig med Sophie Dunér och Jeremy Harman. Stort cred till båda två! Om man börjar en vecka med helgrym musik, frågan är då hur samma vecka slutar? Ungefär så skulle jag beskriva den här musiken, vilket jag tycker är en bra beskrivning. Coolt!

Live: Sophie Dunér & O/Modernt Chamber Orchestra | Weird Nightmare (C. Mingus)

 
Jag söker efter "Weird Nightmare", Charles Mingus. Så hittar jag musiken från O/Modernt coh festivalen 2015. Häftigt! Cred till Sophie Dunér & O/Modernt Chamber Orchestra och grymt arr av Johannes Marmén. Lyssna och njut! "Weird Nightmare" alltså.

Schumann Symphonic Etudes Op. 13 & Op.Posth. Valentina Lisitsa

 
Från Scarlatti till Schumann! "Symphonic Etudes Op. 13". Och det är fantastiska pianisten Valentina Lisitsa som spelar. Wooow! En del musik kan man leva längre på, är inte det här något sådant? Lyssna och njut!

D. Scarlatti: Sonata in E major K162 D.スカルラッティ:ソナタ K162

 
 

Alessandro Scarlatti "La Griselda" 1960

 
Förra året delade jag musik från festivalprogrammet O/Modernt 2016. Jag tänkte fortsätta med det temat även i år. Men den här sommaren tar vi oss tillbaka till år 2015 faktiskt och som det då hette Scarlatti och det tvåfaldiga. Den här  gången inleds spellistan med en opera, "La Griselda" av Alessandro Scarlatti. Passar ju bra, celloliv som annars kan tyckas får in alldeles för lite av Operan. Lyssna och njut!
 
 

Celloliv på sommarlov!

Jag började med en rensning av celloliv. Alltså sådana där rensningar som jag gjort tidigare då jag tar bort inlägg där musiken är borta. Samtidigt läser jag igenom en del inlägg. Celloliv har utvecklats sedan 2012. Fast jag ser framemot en höst då jag får utveckla den här platsen ännu mer. T ex vill jag skriva mer om utveckling och förklara vilka takter som jag tycker är svåra. Jag vill skriva mindre om hur nöjd jag är - även om det såklart är något som hör till också. Något jag också vill göra är att skriva mer om kompositörer, vilket jag varit dålig på. Det hade varit roligt att få in mer utav. Men det stora målet är väl att dela mycket musik, vilket alltid är tanken bakom sidan. Nä,jag ska inte skriva ihop ett långt inlägg om det här nu. Celloliv går på sommarlov nu! Först väntas flera dagar med O/Modernt, festivalprogrammet från 2015. Sedan tar flöjtkonserter-lovet vid från 5 juli och i augusti kommer O/Modernt tillbaka med mer fantastisk musik. Jag kikar kanske in här någon gång emellan med lite övningsuppdatering? Men är annars först tillbaka live från 25 augusti. Jag hoppas att lovet blir lika grymt som jag tänker mig!

Wonder Woman - Tina Guo

 
Idag blir det mer filmmusik, med Tina Guo. Jag såg filmen Wonder Woman den här veckan. Alltså, hur har jag missat att Tina Guo spelar cello här? Fick snabbt upp ögonen för musiken efter det. Filmen var bra. Så cool huvudperson, Diana. En av de bästa delarna i filmen var absolut början när det bara var tjejer. Alltså det känns som en förändring i filmens värld? Sedan kom männen in och nu i efterhand tänker jag på vilken skillnad det blev. Jag upplevde det som att killarna knappt trodde på tjejen, till en början i alla fal. Hon fick liksom bevisa det först innan de fattade. Äsch, jag tror att mina halvkassa beskrivningar knappast gör det rättvisa. Men ni förstår vad jag menar? Med grym filmmusik, görs ju en väldigt stor filmupplevelse avslutar jag...

NEW -Beautiful AUTUMN LEAVES - OldWine Cello and Double Bass

 
Under första tonerna tänker jag på La La Land. OldWine laddade upp en fantastisk cover på "City of Stars". Minns ni det? Jag tycker fortfarande att det måste vara något av det bästa i filmmusik. När jag såg att dem laddat upp "Autumn Leaves" så kände jag att det passade in idag. Vackert! Så snyggt med kontrabasen här tycker jag. Eller vad säger ni? Lyssna och njut!

En vänlig grönska (Sommarpsalm) - Cello

 
Åh vad härligt. Jag kommer nog alltid trivas bäst med att spela solo ute i naturen. Att känna en sammhörighet och att vara ett med naturen. Efteråt sa jag något om att naturen blir som en enda stor mikrofon. Haha, så kanske det är? Vackert med fågelkvitter i bakgrunden också! Tanken med inspelningen var att det är inspelning nummer 1, senare vill jag ha som mål att spela upp låten på årets skördemarknad. Jag jobbar med texten, att spela mer efter texten än efter noterna. Tänk er en båge över tre toner. Men i musiken låter det mer som 2+1? Krånglig förklaring kanske, men jag hoppas att jag får fram det i alla fall lite som jag vill. Sedan är mina bess något att jobba vidare med. Hallå, kul med sommarlov? Lyssna och njut!

JHMCovers Op.1 | DAFT PUNK MEDLEY | Pentatonix

 
Jag tror inte att jag har delat JHMJams video. Det kom nog en del konserter däremellan, hehe. Jag såg en videosnutt på Instagram, sedan hörde och såg jag videon. Så häftigt! Min favoritdel måste också vara den delen som jag från början hörde, mellan 2:28-2:50. Wow! Det var sådant som jag inspirerades av tidigare i redigeringen, som jag kanske drömde om att också göra någon gång. Proffs... Vilket jag säkert gör fortfarande då och då. Men musiken ihop med den supersnygga redigeringen. Lyssna och dansa vidare.

Karl Jenkins: Adiemus

 
Här kommer mer musik på "Adiemus" av Karl Jenkins. Det är också det här körmusik, musik som jag annars aldrig tänker på att leta/söka upp. Men i och med att jag spelar musiken gör jag ju det. Sedan händer det att jag faktiskt lyssnar in musiken och tycker att det är ganska bra och fint. Ja, jag hat säkert försökt beskriva samma sak flera gånger tidigare. Men lite så är det nog även med "Adiemus". Lyssna och njut!

Bröderna Lindgren & Hajen - Superhjälten

 
Det var första gången som ja hörde "Superhjälten", Bröderna Lindgren. Jag fångas i alla fall upp av texten.
Jag är ingen superhjälte jag,
men trivs ju ändå bra, med mina lagom snabba ben.
Jag är inte stark, men jag klarar av att lyfta dig, nästan överallt.
Jag flyger inte högt, men svävar ibland,
lätt som en fjäril när du håller min hand.
 
Jag är ingen superhjälte jag,
men jag klarar mig rätt bra, jag är ganska bra på allt.
Ja ni hör ju texten i låten också. Men fin? Värt att att tänka en extra gång på kanske? Eller att filosofera vidare över i lugn och ro. Fin låt!

Kom! - Monica Åslund | »StimmenKlangRaum« Weimar 2016 Festivalkonzert

 
Det blir en del körmusik i programmet från vårkonserten 16 maj. Körmusiken som då S.U.S.E framförde! Idag hör vi "Kom" av Monica Åslund. Den här musiken får mig alltid att tänka på "Rövarsången" från Ronja Rövardotter. Lyssna här: https://www.youtube.com/watch?v=C13oL-z4jno  Det låter väl inspirerat av varandra? Vem är det egentligen som har gjort musiken till "Rövarsången"? Jag hittar inte det, men någon av er kanske vet. Musikern och kompositören Björn Isfält har gjort musiken till andra låtar i Ronja Rövardotter. Men "Rövarsången"? Jag får i alla fall barndomsminnen när jag hör Monica Åslunds "Kom". Lyssna och njut!

Do Re Mi from "The Sound of Music"

 
Just nu är jag ganska inne i programmet från O/Modernt som jag har hållt på med lite samtidigt den senaste tiden. Men jag har fortfarande några dagar kvar innan det börjar. Idag lyssnar vi och njuter av "Do Re Mi", Richard Rodgers. Musik från "The Sound of Music"!

Terminssammanfattning - Vårterminen 2017

Jag vill börja med att skriva att jag vet att jag kan bli lite låg i slutet av terminerna. Vilket jag kanske blev i år. Å andra sidan vill jag också säga att jag verkligen vill utvecklas, att kunna se och höra allt som faktiskt låter bra! För några veckor sedan skrev jag så här: Skjut mig, så kanske jag återuppstår som bättre. Skjut mig, tack. Bygger upp höga murar som jag sedan måste klättra över. Ställer fööör höga krav på mig själv. Vill att allt ska låta perfekt hela tiden, eller nästintill hela tiden. Veeet att det inte går att spela rent hela tiden. Och det här med prestationer. Det låter inte alltid braaa. Även om JAG vill det. Hur svårt är det att förstå, jobba in? Sedan skrev jag något om sociala sammanhang. Att jag inte klarar av det, för att jag lätt blir stressad i det. Jag har orkestern, jag klarar knappt av det förutom när vi spelar. För jag kan de där spelkoderna, men inte koderna för allt det sociala. Efter de senaste lektionerna där i slutet av terminen kände jag mig just stressad på något sätt, över det sociala alltså. Inte på samma sätt som i skolan, men är det något jag gör - så är det att undvika den stressen. Vilket väl egentligen är helt fel väg att gå, jag vet. Så som det blev då, att vara så stressad så att lärarna säger att du skakar. Blää, jag vill inte skriva om det här nu. Men jag önskade i alla fall enskild lektion till hösten, faaast vi får se hur det blir. Bara i en termin kanske, jag känner att jag skulle behöva det. Som avslutning på den här delen vill jag skriva att jag jobbar med att försöka tänka lite positivare. Jag vet ju att det oftast låter bra, när jag tycker att det låter fel. Det är viktigt att se och höra allt bra, och jag vill verkligen utveckla det mer under hösten. Nog om det här lägre, nu till något roligare. Jag tycker att jag lyckas utveckla min övning just nu. Eller att jag oftast lyckas lägga upp den bättre och ha bra rutiner. Om jag inte skulle öva vet jag att jag inte skulle vara lika bra i alla fall. Det är väl olika från person till person hur mycket som man behöver öva? Jag hoppas och vill verkligen hålla igång den känslan under hösten också. En bra övning ger ju kanske större resultat oftare? Eller någonting sådant där tänkte jag precis... I höst börjar jag troligtvis skolan också, men jag ska ändå försöka utveckla den här delen. Ärligt talat tror jag inte att jag skrivit något liknande innan, alltså det här med övningen. Det kan tolkas som en stor utveckling! Sammanfattning: Jag skulle ändå säga att inte riktigt vet om jag känner av att jag har utvecklats. Jag skrev säkert samma sak i julas. Men jag vet också att jag någonstans utvecklas hela tiden, mer eller mindre. Därför tänker jag bära med mig det hela sommaren och in i hösten. Ibland märker man helt enkelt inte av det lika mycket? Något av det allra bästa med cellon är att sitta hemma i mitt rum och öva. Och det är precis vad jag tänker göra hela lovet. Planen annars är att jag hoppas att det blir skördemarknad i år igen. Jag gillar att ha ett eller flera mål med min övning, hehe. Vad vore egentligen övningen utan att öva inför något? Men jag lär skriva mer om det senare. Glöm inte att höra allt som låter bra, vi gör det tillsammans. Nu ser vi fram emot ett långt sommarlov, med dubbelt så mycket övning? Kram så hörs vi, med ett celloliv-lov som verkar ganska lovande!

Antonio Vivaldi : Concerto for 2 Cellos in G Minor, RV 531

 
Hur mycket har jag inte redan delat Vivaldi och det här stycket under terminen? Det passar kanske bra in då att dela dagen innan terminssammanfattning. När jag övade till det här stycket försökte jag tänka mer och mer på att lyssna in det. Verkligen höra violinsterna när de har melodin. Ja, allt kanske handlar om att spela tillsammans och inte "själv". Men det är så lätt att säga, fast faktsikt svårare att verkligen lyckas riktigt bra med. Men känslan när man faktiskt lyckas få något samspelt är ju härlig, bäst. Då när jag övade hade jag dessutom två versioner som jag lyssnade mycket till. Här: https://www.youtube.com/watch?v=OPMZBMdzE84 gillade jag tempot mycket bättre. Fast jag tyckte inte att man fick fram starkt svagt, eller sådant vi jobbat med på lektionen. Däremot i den här versionen https://www.youtube.com/watch?v=8QysvzwP-NU kände jag igen allt det där, starkt och svagt osv. Egentligen tyckte jag nog mer om nummer två.  Fast tempot i den versionen gillade jag inte. Åh, det är ju sådant som är något av det bästa med musiken. Att lyssna in flera versioner och fundera vidare. Varför gillar du det mer? Hur ska det låta tycker du? Men det gjorde kanske inte övningen till den enklaste när man lyssnar på mycket på en gång. Vivaldi, fint stycke ändå. "Concerto for 2 Cellos in G Minor, RV 531".

Adolf Fredriks gosskör - Nu grönskar det - Nyhetsmorgon (TV4)

 
Så här i juni passar det väldigt bra med passande musik tycker jag. I programmet idag står det "Nu grönskar", Bach. Vad behöver jag ens skriva? Vi hör Adolf Fredriks gosskör sjunga i Nyhetsmorgon, TV4. Lyssna och njut!

Avslutning, konsert 2 juni 2017 - Sammanfattning

I fler veckor har jag spelat på den här låten: https://www.youtube.com/watch?v=yHIxqHlzW9 Jag tycker kanske att det har varit lite svårt att öva på "Look At What The Light Did Now". Och egentligen inte alls för att det är så svårt. Jag menar mer att det är så få toner och inte alls mycket noter, långt. Vilket jag tycker gör det svårt att öva. Det känns liksom fel och inte så effektivt att sitta där i flera timmar och öva på så lite. Då händer det väl kanske att den där bra känslan som man har i ena stunden försvinner? Någon som förstår hur jag menar? Jag är nog mer för lååånga stycken som jag kan jobba mer med och hitta saker som jag vill utveckla hela tiden. Det som varit svårt är kanske att jag är lite osäker på tonerna. Låter det rätt eller falskt? Vilket gjort att jag i alla fall försökt spela det om och om igen, långsamt. Men den där osäkerheten är väl en svag sida som jag har. Vänner, lyssna inte på mig - känn dig säker så låter musiken säker också och det låter genast mycket bättre. Jag vet, för jag är med om det hela tiden. Sedan vill jag också skriva att jag älskar det här med att spela något själv. Eller att stå för cellostämman själv. Som förra våren när jag spelade i Kungsträdgården. Jag känner att jag växer och utvecklas när jag får göra saker själv och jag hoppas att det kommer fler sådana tillfällen. Den känslan vill jag också alltid bära med mig i mitt spel. Ni vet, sådär så att man inte kan hjälpa att man sträcker på sig lite? Jag spelar bra.

Crown String Quartet :Star Wars by John Williams

 
När man kommer till en punkt då man delat väldigt mycket utav en låt. Men mer inspiration och fler versioner finns det alltid, eller hur? "Star Wars" och John Williams. Jag tror inte att jag har delat just det här innan med Crown String Quartet. "Star Wars", May the Force be with you.

St. Anthony Chorale

 
Oj, årets första sommarmånad. Här firar jag in sommaren med att dela "Sankt Anthony Choral", Joseph Haydn. Känns inte stycket lite så skolavslutning, sommar-feeling? Eller så är det jag som vill att månaden ska sätta fart nu. Här får ni också föreställa er en stråkorkester/kammarorkester som spelar i kyrkoklangen. Fint!  

RSS 2.0