Sammanfattning (Cellolektion, orkester) 27, 29 april 2015

Någon gång har jag nämnt att jag känner att det låter bättre när jag går in i det mer. Ja t ex när jag gör dessa videos "Hanna övar". I måndags tänkte jag snarare på motsatsen. När jag inte tänkte ett tag på vad jag gjorde, bara spelade, så gjorde jag något "automatiskt" eller, hur man ska beskriva det. Det var en rätt så härlig känsla i slutet ändå . Bara köra i ett race och go vilket flow det blev. Ungefär så ja.
I onsdags fick vi en ny låt på orkestern. "Sakta vi gå genom stan" som Monica Zetterlund sjungit. Kände nästan lite "KORK" nivå, som sista terminen över den låten. Sen är det en utmaning med en del låtar att få till det med en stor symfoniorkester - Det är något som jag ser framemot att utveckla i VUS. Vi spelade igenom "Sakta vi gå genom stan". En rätt så lätt låt. Lite jobb med att få ihop det med orkestern, men köra på bara så blir det toppen snart. En av de enklare låtarna i vilket fall som helst. Takterna som jag skrivit om tidigare i "Gladiator", de här snabba naturligtvis - Funkade rätt så okej ett tag. Nu får jag dock öva upp det igen. Känns segt att det släppte. Men övning så håller jag tummar och tår över att det blir bättre. Fortsatt så är det lite lika som tidigare veckor. Spela ut ännu mer kanske? Så blir det bara ännu bättre!

Hanna övar #9


Greates Love Of All, Whitney Houston


Greates Love Of All, Whitney Houston - Sång, saxofon, piano, kontrabas

Lite stressigt? Nja skulle jag säga. Jag tycker de lyckas göra det rätt så snyggt. Hm. Jag skulle nog säga stressigt på ett snyggt sätt. Nästan lite sådan här "kommer försent någonstans" känsla över det. De här lugnare ställena, t ex runt 2:19 låter snarare lite "latmask" ställen i så fall. Hur tycker ni det låter? För stressigt, eller stressigt på ett snyggt sätt?
 

Greates Love Of All - Whitney Houston

Senaste veckan så har jag lyssnat en del på Whitney Houstons "Greatest Love of All". Tyckte från början att jag kände igen låten en del. Så slog det mig häromdagen att Zara Larsson ju sjöng just den här låten i Talang Sverige. Ja juste, där ringde det en klocka. Zara Larsson sjöng låten fantastiskt fint, precis som Withney Houston. Men ärligt? Visst är det ändå något speciellt med Whitney Houston? Sofia Wistam beskriv i Talang Sverige låten som "Kan uppfattas väldigt gapig och skrikig" ungefär. Det kan jag på sätt och vis hålla med om - Dock om man får till det här "gapiga och skrikiga" så låter det väldigt flytande och vackert. När Whitney Houston sjunger låten så tycker jag inte det låter särskilt "gapigt och skrikigt". Vad tycker ni?
 

Water Adagio - Wine Glass

Vad delar man sista tisdagen i april? Glasmusik är ett alternativ! Nu kan jag bocka av punkten "få upp ny glasmusik på celloliv". Punkten har stått där ett tag, orörd naturligtvis. Njut av glasmusiken här och i inlägget under! Jag har en till grej glasmusik som jag är lite osäker på om jag delat? Klippet kom upp på youtube för tre veckor sedan. Vad skrev/delade jag om här för tre veckor sedan? Veckorna springer ju så fort - Något jag skriver ofta - Så jag hänger knappt själv med i racet. Jag får ta en tillbakablick över vårterminen snart. Mer grym musik har jag på G till veckan i vilket fall som helst. Så, glöm inte kolla in under veckan. Glasmusiken får avsluta den här tisdagskvällen!

Rondo alla Turca, Turkish March - Glass Harp


Auld Lang Syne - Cello

Åh. Han lyckas spela det så grymt! Så snyggt med de här drillarna. Undra om jag kan få till det? Fast det handlar nog mycket om improvisation också tror jag. Att se var de ska in exakt alltså, just där ligger det nog en del improvisation. Svårt att "kopiera av det"/spela av det bara sådär. Där krävs lite mer att "Gå in i det hela".

Auld Lang Syne - Fiol

 

Auld Lang Syne - Flute

Vi fick en liten inspelning idag. Den här gången på "Auld Lang Syne". Med gul fin bakgrund. Passar så snyggt ihop med färgerna i kläderna. Musiken - Jag älskar när hon tar i, finns några exempel på det. De här höga tonerna. Åååh! Väldigt fint flyt från 00:17 i det hela! Jo. Visst är hon duktig? Vilket utveckling mot första videon vi fick höra, "Aura lee". Minns ni det? Vi får se om vi kan få till den låten på nytt vid något tillfälle - Så vi hör utvecklingen! I takt med att celloliv utvecklas och växer, så blomstrar även flöjtisten. I sommar hoppas jag på att vi kan få till en fin inspelning och låta flöjtsiten blomma ut ännu mer.
 

Våroffer, Stravinsky - Orchestra

Hur sammanfattar man våroffer? På ett sätt tycker jag fortfarande att det låter väldigt modernt för tiden - Men på ett annat sätt än när det spelades upp första gången. Jag hade vissa partier som jag gillad mer. Först och främst inledningen. Det börjar på något sätt lugnt och så exploderar det efter en stund. Det är svårt att sitta och sammanfatta det så, precis vad jag tänkte på när jag hörde det. Men jag tror att vid 10.00 var ett sådant ställe. Kanske även runt 20.00 sekunder också. Det låter så stort och maffigt när det plötsligt exploderar. Frågar istället er nu. Hur skulle ni sammanfatta Våroffer? Jo förresten. Jag kommer lätt tillbaka till Kungliga Operan. Vilket hus! Tänk att det döljs så mycket vackert i väggar, tak och rum i alla dessa fina gamla hus. 

Cello suite no. 1 in G major, Bach, Övning (Swedish) - Forts

Jag laddade ju upp början på det här för ungefär en måndag sedan. Så, jag laddar upp fortsättningen nu. Jag har haft det färdigt ett tag. Hur är det nu man brukar säga? Bättre sent än aldrig!

Cello Suite No.1 in G Major, Bach (Practice) - Forts1


Sammanfattning (Cellolektion, orkester) - 20, 22 april 2015

Igår kom jag igenom valborgsprogrammet. Skönt! Det närmar sig ju med stormsteg. Så kul! Kom även igenom veckans celloläxa då jag gick in i det rätt så intensivt när jag satt ner och spelade in "Hanna övar". Idag ska jag dock försöka komma igenom "Allemande" till musik ett par gånger.  Främst fokus på "Allemande" och så får de här nya låten komma lite i efterhand - "Gavotte", Corelli.
Jag har fortfarande kvar lite av vad vi jobbade med i orkestern i onsdags. I "Empire Strikes Back Medley" är det mer att spela ut mer i melodin/melodierna. I "Gladiator jobbade vi med att komma in några takter efter 61. Verkligen lyssna hur lät precis innan. Jag tycker i vilket fall som helst att det funkar bättre i de här snabba takterna från 50 till 53 och liknande ett par takter senare. Hänger absolut med bättre! Men jag fortsätter att jobba från långsammare tempo till snabbare. Vi var på melodin från takt 103 fram till 112 också. Jag tycker att jag blir falsk på A:et i fjärde läget på D, likdanat med E.et i fjärde på A:strängen. Typiska sådana ställen som jag tänker på det är just vid 103 och även melodin vid 75. Slutet funkade kanske lite ultraminimalt bättre i onsdags? I slutet på "Ballet Suite No. 1", precis takterna innan nummer 14 hinner jag aldrig med. Första takterna vid nummer 6 funkade lite bättre i onsdags, annars kan det vara lite utmaning att komma in där. Annars jobbade vi fortsatt med att få eko, från starkt i två första takterna till svagt i tredje. Även lite mer flyt i det. På tal om flyt så vill jag ha lite mer flyt i "Tre folkliga valser". I onsdags hängde förresten med bättre i låten. Måste varit rätt så trött sista kvarten veckan innan. I "Kashmir" hänger jag sällan med från takt 44 fram till 53 . Det är kämpigt! Men man kanske får fuska lite där? Låta stråken och fingrarna gå så får det bli lite fel. Hela bokstav D kan jag lätt öva mer på. Men det låter bra i jämförelse med takt 44-53. Fast - 44-53 låter okej när jag spelar det hemma. Det är väl först med att få ihop det i orkestern som det händer saker. Ja. Lite liknande sammanfattning av helheten som förra veckan. Nästa vecka (om jag förstått det rätt) och även veckan efter det ska vi öva "Kashmir" med sång! Det blir spännande - Och kanske lite nya ord i sammafattning då. Vi skulle tror jag även få en ny låt, så det ser jag framemot. Fredagsplanen nu är att komma igenom en del orkesterlåtar. Under eftermiddagen ska jag komma ut och njuta av det fina vädret och så ska jag komma igenom "Allemande". "Wilmas Tema" står förresten också högt på listan då jag inte kommit igenom den dem senaste dagarna. Ha en fin dag så kikar jag förmodligen in här ikväll igen!
 
 

Hanna övar #8

Japp. Veckans "Hanna övar" och veckans sammanfattning kommer upp lite sent. Men så får det vara den här veckan. Det tog en stund att få upp det här på youtube. Så jag uppdaterar sidan lite nu på morgonen. I alla fall så har vi här veckans "Hanna övar"! Takten som jag pratar om runt 2:03 är slutet av 11, början av takt 12. Runt 02:42 pratar jag om slutet av takt 7 fram till takt 9 ungefär. Ny låt pratar jag lite om i slutet av videon. Kul! som sagt så tänker jag mig en tvåstämmig inspelning på det här till hösten. Jag har inte hittat någon video på det här som jag kan gå efter, med att få in någon snygg form av rytm. Takten jag pratar om vid 05:56 är 11. Som jag nämner i videon så tror jag helheten är att få till stråk bättre. Så det försöker jag öva på. Kanske genom att spela långsamt, och snabbare och snabbare. (Även om det är långsamt försöka att verkligen spela det med kort . )

Cello sonate G dur, Boismortier - Cello

Det finns en del mer Boismortier kvar att dela. Men jag nöjer mig så här just nu - Imorgon väntas sammanfattning, och kanske en "Hanna övar". Från fredag och resen av veckan kör vi lite annan musik. Jag har lite grymt på G!
 
 

Concerto in D-Major Boismortier

 

Cellokvartett, Bosimortier (1)


Cellokvartett (2) Boismortier

Fortsätter med Boismortier idag. Då jag hittat en del mer grymt med den här franska kompositören. Instrumentet som hörs här i inlägget under, Viola Da Gamba hörde jag första gången här om året. Både första gången helt enkelt men också första gången live. Det var väldigt fint att se det höra det instrumentet live. Jag skulle lätt vilja pröva Viola Da Gamba någon gång om jag fick möjlighet till det. Så nej, då hade jag inte sagt nej - Fantastiskt fint instrument! Här hörs Boismortier som en cellokvartett spelar.
 

Première Sonate, Boismortier - Viola Da Gamba


Calvin Harris ft. Ellie Goulding, Outside - Fiol

Känner för att starta upp veckan med fiolmusik! För den här grymma covern står kanalen IAmD Sharp. Grymt! Väldigt fina dansscener med väldigt fint ljus - När dansaren dansar framför fönstret vid 2:34 t ex. Fantastiskt!
 

Oogway Ascends, Kung Fu Panda - Cello

Känner för att avsluta veckan med cellomusik. Känns som ett bra avslut på en rätt så bra vecka. Tina Guo har spelat här tidigare - Men det var länge sedan som jag delade något med henne. Här en rätt nyuppladdad video. Ju mer som jag lyssnar på det här tycker jag att det låter bättre och bättre. Första gången som jag hörde det var jag inte så pepp på det. Men nu kan jag faktiskt sitta och lyssna på det ett par gånger och komma in i det en del. Väldigt fint! För att inte tala om färgerna. Nästan lite magiskt över det säger mitt fotografiska jag.
 

Joseph Bodin de Boismortier

Joseph Bodin de Boismortier var en fransk barockkompositör. Han föddes år 1689 och dog år 1755. Kompositören Joseph Valette de Montigny undervisade Bosimortier. Första verket som Bosimortier kom ut med, kom år 1924 i Paris. Mycket musik som han komponerade var för flöjten. Boismortier skrev den första franska solokonserten för varje instrument, cello, fiol och fagott.
 
 
 
 
 
 
 
 

Sonata om 14 no 3 Allemande, Boismortier - Cello (Practice)

Spelade in en tvåstämmig övningsversion på den låten ändå. Stämmorna går ju ifrån varandra en del, viket gör det krångligare att få till det jämnt. Stämmorna börjar inte exakt samtidigt, vilket även det gör det svårare att redigera ihop det tvåstämmigt. När jag spelade till den här versionen: https://www.youtube.com/watch?v=Hm2s5xr2ndQ Så blev det enklare. Nackdelen är väl att jag inte "spelar till mig själv" på samma sätt som annars när jag gör tvåstämmiga saker. Men jag är rätt så nöjd med resultatet/helheten av det hela. Tycker framförallt att början och mitten funkade rätt så bra. Mot slutet kan jag tycka att stämmorna blir lite mer ojämna. Slutsats: Kul att redigera tvåstämmigt igen, men kanske lite mer utmaning med tanke på att jag spelade till en video och inte till mig själv. Jag fortsätter öva till det här. Jag gillar tempot som det går i så jobbar med att försöka få in det - Jag försöker öva lite på samma sätt med orkesterlåtarna nu sista veckorna innan konserter. Spelar till versioner som jag hittat/delade det på sidan i början av terminen. Tror det är jättebra övning, då jag får till och kommer in i tempo. Jo, en annan nackdel med hela grejen är väl att jag inte hör vad jag spelar - Om jag kommer helt fel med andra ord. Men det är av allting, även när jag fixar med andra tvåstämmiga grejer - Och det är ju hörlurarnas förtjänst! Nu är jag nyfiken på vad ni tycker om det här?
 

Sonate III op.14 Allemande, Boismortier - Cello

Den här versionen gick ju så fort. Om man lyssnar på det jag delat innan mot detta? Men visst skulle det ändå vara rätt så kul att få upp det i ett sådant tempo. Det funkar ju alltid att ha som ett långsiktigt mål. Till det här får man ju nästan lust att ta en fredagsstädning. Eller hur? Lite fart och lite dans emellan osv. Eller hur? Nu på morgonen har jag faktiskt suttit och redigerat ihop en sak tvåstämmigt! - Så vi får se om det kommer upp. För att vara första försöket på det blev jag nöjd.
 

Sonate III à deux parties Op.14, Boismortier

Här är lite mer utav Allemande. Ni hör den delen jag spelar från 2:25 och framåt en bit! Så, med den här musiken i lurarna blir nog fredagen toppen.
 
 

Sammanfattning (Celloelktion, orkester) - 13, 15 april 2015

Det här som jag pratade om i veckans "Hanna övar" om att ".Jag är så dålig på att räkna!". Förstod ni det? Ett typiskt exempel på det är långa toner, 4, 2 osv. Är det flera sådana på raken, så tappar jag bort mig efter ett tag. Lätt. Superbra övning för det är "Gladiator". Där är det många halv och helnoter. Det är dock lättare då jag kan följa de andras stråkar,. Men det funkar väl inte i längden, eller? Jag fortsätter i alla fall jobba med "Allemande" fortsättningsvis. Jobbar vidare med de takter jag pratade om, och försöker få till det tvåstämmigt så småningom - En liten övningsvideo på det om inte annat. Idag satt jag ner och spelade till versionen som jag delat. Gjorde det om och om igen. Gick inte in så mycket i låten idag. Men, tänker mig en mer helg med övning, och jobba vidare inåt i låtarna. Wilmas Tema körde jag lite mer inåt i idag. Jobbar med att försöka få till helheten mer utdragen. Åh, jag blir så less över sista takten. Lyckas aldrig håll ut, utan drar iväg i världens fart så plötsligt tar stråken slut? - Det är helhetsjobb. Kan märka det i andra låtar också. Lätt!
På orkestern igår spelade vi igenom alla låtarna och så jobbade vi vidare med några låtar. Jag har ju övat en del på takterna från 50 - 53 i "Gladiator" - Jobbat från lugnare tempo till högre tempo osv. Ska få till en ordentlig förklaring på det senare. I vilket fall som helst, igår när vi spelade igenom låten märkte jag att det var mycket enklare att hänga med i takterna. Tjoho! Så, nu har jag alltså bevisat för mig själv (igen!) att det hjälper att öva. Övning ger färdighet. Så det bär jag med mig. Fortsätter öva, men ska inte gräva in för djupt i det för då sumpar jag säkert allt. Så, ska hålla ner på det lite, pyttelite. Jag tycker att det låter lite märkligt vid takt 75 fram till 85 och från 103 till 112. Jag tror att jag kommer lite fel där, så det försöker jag öva på. Typ spela om och om igen. Slutet, från takt 141 är fortfarande kämpigt, så det är lite kvar att jobba med där. I "Hungarian Dances" tycker jag fortfarande att det låter lite märkligt i melodin, från takt 33 till 39. Även där kommer jag nog lite fel. Vivace-takterna funkar helt okej. Men jobb kvar! Vi jobbade en del med "Ballet Suite No. 1" - T ex med att få långa toner, första takterna t ex mer utdraget. Använda hela stråken, och inte stoppa emellan tonerna - Liknande jobbade vi med i "Folklig vals" - Lite svårt att förklara i skrift så här, så det får funka bättre i en videoförklaring så småningom. I "Kashmir" är det fortfarande från takt 44 fram till 53. Det är mest med att hänga med, för jag vet hur det ska vara. Jobbade med det en del under lovet, men det saknas lite där fortfarande. Tyckte trotsallt att det funkade lite bättre än innan. Igår mot slutet var jag nog lite trött, då jag märkte att jag tappade bort mig när vi spelade igenom "Folklig vals". Segt. Men den låten får funka bättre nästa vecka. Okej, fortsatt bra i helheten - Och den meningen utvecklas fortfarande i någon vecka.

Hanna övar #7

Videon jag övar till är denna: https://www.youtube.com/watch?v=Hm2s5xr2ndQ
Här kan jag jobba mer i tvåstämmigt, så vi får se om jag kan lyckas få till en video på det. På så sätt, när jag spelar till det kommer jag ju in i en rytm som jag kan hålla mig till genom låten. Funkar? Nja, sådär skulle jag svara. Men det funkar bättre än innan! När jag övar så här så ökar jag inte hela tiden, vilket är lätt att jag gör i "snabbare takter", t ex i takt 10 osv.

Style, Taylor Swift - Fiol

Uppdaterar er lite med grym fiolmusik så här på kvällskvisten. Musiken som jag delade i inlägget här under tycker jag att ni ska lyssna till! Så galet snyggt! Hörde fåglarna idag när jag gick genom halvmörkret på väg hem. Vilka vårkänslor! O kan ni tänka er att det är ljust nu runt 8. - Skriver om lite orkestertankar imorgon i sammanfattningen.

Maroon 5 "Sugar" - Kevin Olusola of Pentatonix

 

Är det ett E eller B? Hur tänker ni?

Under Höstlovsorkestern så var det någon som pratade om att hen tänkte mer i "bokstäver", nej men, vad tonen heter, t ex G. Det kan jag själv känna att jag är rätt så dålig på - Så jag satt ner och skrev ner ett (hyffsat "schema") på det. Jag tänker oftast i "4 på D:strängen". Åh, så lätt det är att tänka så! Dock vet jag ju vad tonerna heter. Blev dock osäker här på C-strängen. Vad tonerna på C-strängen heter är nog något jag tänker minst på. Högre toner, ungefär från 4:e och uppåt är inte heller det enklaste för mig kan jag säga. Tänker verkligen inte mycket på A, B C osv över 4:e läget. Så, det var nog rätt så lärorikt att skriva ner det. Jag skrev ihop det rätt så snabbt, så ja, jag vet att F:et blir Fiss. Men jag ska fortsätta jobba utefter det, och kanske börja tänka mer i den stilen A, B, C osv. Hur tänker ni? I 1 på D strängen eller E? Dock så ska jag säga att jag tror faktiskt det är lätt att man också tänker så ibland, det vill säga 1 på D strängen t ex.
 

May Song - Cello

Jag satt ute i några timmar en dag under påkslovet och spelade in årets första utomhusvideo! Så, utomhussäsongen är inledd. Spelade för alla kvittrande, vårglada fåglar och vi ropade tillsammans på våren. "Hej vår! Välkommen." Slutade med att jag satt där och spelade in flera versioner, från ett par olika vinklar. Valde i slutänden ändå den första. Visst ser det härligt ut att håret blåser i ansiktet? Det ser vårigt ut. Det var några som gick förbi någon gång som tittade uppåt. Oj. Nu kommer snart fåglarna kvittra om nyheten om cellospelet i skogen. Jag kvittrar själv vidare mot valborg. Ska komma på ett program 2/3, kanske 4 låtar att spela upp. För på valborg blir det spel! Tjoar och studsar upp och ner över spel. Åh, innan jag avslutar ska jag nämna att jag tycker att ni borde kolla in gilla sidan på Facebook: CelloAllCellist
 

Spelade för alla kvittrande fåglar...

Hej! Live igen nu efter påsklovet. Ja, det blev tidsinställda inlägg hela lovet. Jag måste säga att jag varit inne och kollat någon gång hur det sett ut, alltså som läsare. Men okej, nu ställer vi om till cello igen.
Först och främst vill jag säga att det under påsklovet har gått ett år sedan Kulturskolans vårkonsert på Konserthuset! Det är ju lite sjukt. Tiden går så galet fort. Ibland, efter konserter skriver jag att jag fortfarande har det i huvudet, någon dag efter. Det, här bär jag ofta med mig, för det är något av det största jag gjort med cellon. Okej. Idag började jag på en rolig grej, så jag ska fixa klart det till kvällsteet så får vi se om det kommer upp i veckan. Annars har jag fått in lite inspelningar idag, som ska redigeras ihop så, även lite videos lär väntas i veckan. Till imorgon har jag en video på G som jag var ute och spelade in under påsklovet. Satt ute ett par timmar och spelade för alla kvittrande fåglar. Bra musik har jag också laddat med. Under påsklovet har jag suttit en del med "Music from Gladiator, Medley" - Och jag måste säga att jag tycker att det börjar ge med sig med de här takterna som jag skrivit om i någon sammanfattning. Ska försöka få ner mer om hur jag jobbar bort/får det bättre i veckan. Troligtvis i veckans sammanfattning.
Så vi drar igång sista rycket innan ett långt sommarlov. Grymt! Jo, förresten. Det är ca 6 månader (ett halvår!) kvar tills celloliv blir 3 år? AMAZING!
 

Nyckelharpslov // Avslut

Visst avslutade vi hela lovet med nyckelharpa väldigt grymt idag. Om ni inte hört allt tycker jag verkligen att ni ska bläddra ner här och höra på allt.
Åsa Jinder var ju grym. Verkligen någonting att komma ihåg till framtida nyckelharpsinlägg här på sidan.
Bra start på dagen har vi fått här i en vecka. Vilken fart. Så härligt med mer folkmusik. Inget jag brukar dela så mycket i vanliga fall. Hur tycker ni lovet har varit här på sidan?
 
Vill du återupplev något lov? Kolla in kategorin lov!

Åsa Jinder


Emilia Amper - Ut i mörka natten


Kvällen är din (1983) Eric Sahlström


Spelmansglädje, Eric Sahlström - Spelmansglädje

Eric Sahlströms låt "Spelamansglädje" tycker jag var väldigt härlig. Lätt att sitta med och gunga till lite.
 

Spelmansglädje; Eric Sahlström - Nyckelharpa


Vårdroppar, Eric Sahlström - Nyckelharpa

Idag lyssnar vi till Eric Sahlström. Passar bra tycker jag då vi ju läste mer om honom igår. Här under hittar ni ännu mer Eric Sahlström!

Trollrikepolska, Erik Sahlström - Nyckelharpa

 

Eric Sahlström

Eric Sahlström var en svensk nyckelharpspelare och riksspelman. Han föddes år 1912 och dog år 1986. Eric Sahlström hade mång spelmän i sin släkt. När han var ung spelade han dragspel. Senare lärde han sig spela nyckelharpa. Sahlström var självlärd på instrumentet. År 1941 fick han pris i spelmanstävlan. År 1942 när han fick erbjudande om att vara med i radio blev det hans genombrott som musiker. År 1992 restes en bronsstaty (bilden) gjord av Ingvar Jörpeland. Statyn finns utanför kyrkan och hembygdsgården i Tegelsmora. Bilden kommer här ifrån: http://sv.wikipedia.org/wiki/Eric_Sahlstr%C3%B6m 
 

Gigue, Bach - Nyckelharpa

Okej, toppen start på en tisdag, med Bach! Mer Bach hittar ni här i inlägget under!
 
 

Cello Suite No. 1 in G major, Bach - Nyckelharpa

Den här känner ni igen! Jag har ju delat en del om det här redan. Det här passar väldigt bra in, för efter lovet har jag ännu lite till att komma med på det här. Hur tycker Bachs Cello Suite låter på nyckelharpa då?
 
 

Polska efter Byss-Kalle

Det här i början var väldigt intressant ändå. Eller hur? Men om ni vill kan ni spola fram till 2:00! Härlig musik när det väl kom igång. Vänner. Visst har vi vaknat till väldigt mycket den här måndagen nu?
 

Slängpolskas - Nyckelharpa

Bra start på måndagen här! Visst vaknar man till lite när man lyssnar till det här? God morgon världen!
 

Stenselepolskan, Nyckelharpa

Härligt avslut på veckan! Eller hur? Och jag måste passa på att önska er alla en riktigt fin påsk. Glad påsk!
 

Thomas Roth, Nyckelharpa - Ingredients

Det här, det inleder jag med. Känns som en bra start på ett bra lov. Galet bra tycker jag. Skulle nästan vilja säga att jag inleder med det bästa. Men så ska det väl vara. Eller hur! Vad tycker ni?
 

Inledning nyckelharpslov - Mer om Nyckelharpa

Nyckelharpan är ett stråkinstrument, fast med tangenter. Instrumentet är typiskt folkmusik, och är väldigt vanligt i det. Tidigare trodde man att det var vallonerna som förde med sig instrumentet till Sverige. Valloner är en franskspråkig folkgrupp bosatt i framförallt södra Belgien. Från början tror man inte att nyckelharpan hade resonanssträngar (finns under spelsträngarna) - Resonanssträngar kom först till Sverige under 1600-talet. Det har funnits lite olika nyckelharpor, t e x enkelbasharpan och kontrabasharpan. Eller hör på den här - Silverbasharpan!
 

Sammanfattning (Cellolektion, orkester) - 30, 1 mars/april

I måndags spelade jag igenom en del innan lektionen i skolan. Det var skönt! Dock så kände jag mig rätt så spänd i fingrarna när jag satt och övade då - Men det funkade faktiskt bra under cellolektionen sedan i alla fall. Fortsätter med "Allemande" och "Lento". Ska försöka få upp mer om dessa låtar veckan efter påsklovet! Är lite sugen på att få ner mer om någon kompositör också, och jag tror att jag har lite kompositörer/idéer på det. Så måndagen, funkade bra.
Lite så här emellan så ska jag passa på att säga igår så satt jag med "Wilmas Tema" ett tag. Slutade med att jag blev så glad över att jag klarade av att spela låten utan noter (till skivan) ! Utan noter så lyssnar jag nog också in mig mer på skivan och kan rätta till mig om jag kommer helt galet. Hoppas det håller i sig också idag - Jobbar mer med att få låten "utdragen" och inte så snabb/öka. Och så har jag vissa toner som jag vet att jag kommer lite fel på ibland, tillexempel alla 4:or i 4:e läget - Men jag har ett par veckor att jobba med det här. Ska få till någon video på låten när det närmar sig konsert också. Jag satt ett tag igår också och spelade igenom orkesterlåtar. Spelade bland annat igenom takt 50 till 53 om och om igen i Gladiator. Långsamt och lite snabbare. Idag efter att ha suttit ner och övat någon timme på morgonen spelade jag igenom den här låten. Gissa om jag blev glad när det lät bättre mellan 50 och 53? Det ger med sig att öva igenom det om och om, konstaterar jag idag med ett leende. Ska hålla i det och spela igenom lite orkesterlåtar i eftermiddag också. Okej, sammanfattning av orkestern igår också. Vi spelade igenom "Kashmir" först. Känns som en bra låt att värma upp med. Enkel. Det är först vid F som jag just nu tappar bort mig vid. Sen är det enkelt att komma in vid två sista takterna i H. Jag tycker det lät bättre efter någon gång där igår i alla fall, och det är alltid något. Det börjar låta rätt så okej när jag spelar igenom det hemma även. Vid D är det lite kämpigt med portamento. Öh, eller vad det heter - Eller glissando. Tonerna är från E till G, och det är lite kämpigt att få till - Testa! Jag tror att jag gör det rätt, men jag tycker snarare att det låter lite sådär. I "Hungarian Dances" går det bättre i första 6 takterna vid Vivace om jag orienterar mig efter 1.a cellons stråke - Sedan är det lätt att det låter lite gnissligt här, men det jobbas på. Ärligt. Jag är faktiskt väldigt nöjd med låten för att vara första terminen med VUS. Hänger med rätt så bra i alla fall. Vid melodin i takt 33 tycker jag det låter lite falskt, speciellt när jag går ner i tredje läget i takt 35. Kanske borde ladda upp den delen på instagram @CelloAllCellist och se hur mycket respons jag får? "The Empire Strikes Back Medley". Lätt bäst. Vi jobbade igår med melodin vid C. Att inte börja första tonen/upptakten, D:et längst ut vid froschen på stråken utan vid ungefär halva stråken. Tonen efter mer utdragen, och att vibratot inte ska komma "direkt" på utan efter någon sekund på tonen. Bättre förklaring i någon orkesterövningsvideo framöver. Igår tyckte jag det var lite segt med spelandet i början, men det gav med sig mer och mer. Dessutom är jag nöjd så länge jag spelar ut. Hoppas på en upprepning från i julas. På konserterna kommer det där lilla extra, som kanske saknas just nu. Nu då? Nu tar jag lov! Spelar på i veckan medans lovet rullar på här på sidan. Under lovet får vi lyssna mer till nyckelharpa!
(Ska försöka få till de mesta av lovet tidsinställda! Kanske kör lite live mot slutet dock.) - CelloHanna hittar ni på @CelloAllCellist på Instagram osv.
 

Hanna övar #6

Det är väl framförallt de här lite kämpigare ställena i "Allemande" som jag känner att jag vill jobba uppåt. Alltså, det jag spelar vid t e x 0:58 osv. Annars vill jag fortfarande jobba med att få det mer "smetigt" i vissa ställen. Ska försöka jobba mer tvåstämmigt under påsklovet med det här. Jobba i den här appen som jag hittat och försöka mig på med kameran mot slutet av påsklovet. "Lento" som jag spelar på slutet vill jag fortfarande få bättre på de här figurerna som jag spelar. Som jag nämnde så tycker jag också redan att det låter bättre när jag får mer fart i stråken. Helt enkelt när jag spelar ut mer - Men jag måste faktiskt säga att jag tycker allt att det låter lite bättre än i förra veckan.
 

Elastic Heart, Sia - Piano

 

Elastic Heart - Sia


RSS 2.0