Sammanfattning (Cellolektion, orkester) - 20, 22 april 2015

Igår kom jag igenom valborgsprogrammet. Skönt! Det närmar sig ju med stormsteg. Så kul! Kom även igenom veckans celloläxa då jag gick in i det rätt så intensivt när jag satt ner och spelade in "Hanna övar". Idag ska jag dock försöka komma igenom "Allemande" till musik ett par gånger.  Främst fokus på "Allemande" och så får de här nya låten komma lite i efterhand - "Gavotte", Corelli.
Jag har fortfarande kvar lite av vad vi jobbade med i orkestern i onsdags. I "Empire Strikes Back Medley" är det mer att spela ut mer i melodin/melodierna. I "Gladiator jobbade vi med att komma in några takter efter 61. Verkligen lyssna hur lät precis innan. Jag tycker i vilket fall som helst att det funkar bättre i de här snabba takterna från 50 till 53 och liknande ett par takter senare. Hänger absolut med bättre! Men jag fortsätter att jobba från långsammare tempo till snabbare. Vi var på melodin från takt 103 fram till 112 också. Jag tycker att jag blir falsk på A:et i fjärde läget på D, likdanat med E.et i fjärde på A:strängen. Typiska sådana ställen som jag tänker på det är just vid 103 och även melodin vid 75. Slutet funkade kanske lite ultraminimalt bättre i onsdags? I slutet på "Ballet Suite No. 1", precis takterna innan nummer 14 hinner jag aldrig med. Första takterna vid nummer 6 funkade lite bättre i onsdags, annars kan det vara lite utmaning att komma in där. Annars jobbade vi fortsatt med att få eko, från starkt i två första takterna till svagt i tredje. Även lite mer flyt i det. På tal om flyt så vill jag ha lite mer flyt i "Tre folkliga valser". I onsdags hängde förresten med bättre i låten. Måste varit rätt så trött sista kvarten veckan innan. I "Kashmir" hänger jag sällan med från takt 44 fram till 53 . Det är kämpigt! Men man kanske får fuska lite där? Låta stråken och fingrarna gå så får det bli lite fel. Hela bokstav D kan jag lätt öva mer på. Men det låter bra i jämförelse med takt 44-53. Fast - 44-53 låter okej när jag spelar det hemma. Det är väl först med att få ihop det i orkestern som det händer saker. Ja. Lite liknande sammanfattning av helheten som förra veckan. Nästa vecka (om jag förstått det rätt) och även veckan efter det ska vi öva "Kashmir" med sång! Det blir spännande - Och kanske lite nya ord i sammafattning då. Vi skulle tror jag även få en ny låt, så det ser jag framemot. Fredagsplanen nu är att komma igenom en del orkesterlåtar. Under eftermiddagen ska jag komma ut och njuta av det fina vädret och så ska jag komma igenom "Allemande". "Wilmas Tema" står förresten också högt på listan då jag inte kommit igenom den dem senaste dagarna. Ha en fin dag så kikar jag förmodligen in här ikväll igen!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0