Gabriel Fauré Sicilienne. David Louwerse, violoncelle ; François Daudet, piano

Jag har lyssnat mycket på "Sicilienne" av Gabriel Fauré. Det började faktiskt med att jag köpte mig en ny notbok, Suzuki Cello School Volume 7.Här fastnade jag för ett stycke, också" Sicilienne". Jag kom, efter att ha lyssnat på båda styckena, fram till "Sicilienne" i boken inte var samma stycke? Det är nämligen ett stycke av Maria Theresia von Paradis. Revised adn Edited for cello and Piano by Samuel Dushkin. För visst är det olika stycken? Hallå, någon som vill förklara det här för mig? Roligt nog så har jag noter till båda styckena och jag måste säga att jag gillar Fauré mer. Lyssna och njut!

Sammanfattning, (Cellolektion) - 27 mars 2017

Jag kom inte iväg på orkestern igår, orkade verkligen inte. Så nu har jag inte varit där på två veckor, innan dess lite varannan vecka. På tisdag är det konsert - på något sätt är jag ändå väldigt taggad inför det. Jag hoppas och tror att det kommer gå som bäst då, trots allt. Efteråt ser jag framemot Påsklovet. Hm, jag tror att jag behöver det där påsklovet för att ladda om. Nä, jag ska öva och taggar till konsert först och främst!
Cellolektionerna funkar helt okej i alla fall. Spelar på "Tarantella", Squire. Övning? Fortfarande skalorna, rad 2, rad 8, och 9. Skalan på rad 8 - hehe den funkar då och då. Sedan har vi den där frustationen när det INTE funkar. Det är framförallt i slutet, E, F, G, A., osv. Det funkar fram till A sedan går det antingen bra eller dåligt. Jag fortsätter öva, långsamt. Ta det lugnt. Som jag av någon anledning alltid är lika dålig på. Sidan två däremot, den delen är fin. Visst har jag nämnt det flera gånger vid det här laget? Försöker lyssna mer på musiken, lyssna in hur det låter. Annars händer det kanske att jag spelar i ett Hanna-tempo istället för Squire-tempo. Ni förstår? Här har jag pratat om alla B, som jag (ljuset i mörkret) tycker låter en aning bättre. Fokus på sidan 2 är rad 5, första takterna. Halvläge osv. Rad 9, bååågar. Behöver jag säga någonting? Varför funkar de inte alltid att hålla ut? Eller någonting sådant skulle jag vilja skriva. Och det sista i övningsväg hittar vi på sidan 3, rad 9. Dubbla toner. *Host. Jag gillar att spela en ton i taget... Rad, 10, också lite skala (typ). Nu minns jag inte vad det heter - men tänk er att ni börjar spela på D strängen sedan byter ni läge på E, F, G (med första fingret alltså). Lägesövning, hehe. Det är ganska roligt att öva på faktiskt - bra som uppvärmning kan jag tänka mig? Sedan har vi ju Vivaldi, "Allegro from the Concerto in G minor for Two Cellos, RV 531". Tenorklav, övning - här kommer jag. Superenkelt att jag gasar iväg här också, haha, istället för att ta det lugnt. Inte öka, inte stressa och ta det lugnt har jag skrivit vid många sextondels-ställen. Kanske går jag igenom stycket lite mer nästa vecka i "Hanna övar"? Vet ni vad? Jag har lyckats få ihop massa funderingar. Om än, fortfarande lite rörigt. Det går framåt den här torsdagen. Det kan bara sluta i en ännu bättre vecka nästa vecka. Stanna kvar, lyssna på musiken under helgen. Vi hörs, lite mer pepp (och inte depp) snart igen!

Hanna övar #55


Vivaldi 2 cello concerto in g minor

Vet inte om jag delade det här? Så idag blir det musikinspiration med två kontrabasar som spelar Vivaldi-stycket - istället för två cellos. Jag tyckte det var kul, spännande och inspirerande. En liten skillnad, förändring kan göra övningen mycket roligare. Lyssna och njut!
 

Merel - 13 year old - Tarantella

Det är måndag och jag har lite samma feelings som förra veckan. Jag har övat bättre under fredag-lördag-söndag. Och det typ en vecka kvar till konsert (nästan). Jag känner ungefär så här: jag-har-inte-övat-som-jag-velat-så-mår-halvdåligt-över-detta. Så, vi får se hur det går. Kanske flippar jag ur för att det går åt helvete. Hm, vi återvänder till dagen. I fredags när jag övade funderade jag över halvläget på sidan två (rad 5). Eftersom att det är två kors så blir det ju Ciss. Eller hur? Men i halvläget då, blir det samma där? För jag tror att jag tidigare utgått från att det varit ett C. Ciss/C spelas med fjärde fingret alltså. Och detta kom jag underfund med i fredags? Applåder, smart Hanna, äntligen. Jag tycker alla B blir rätt fler gånger medan jag inte vet vad jag tycker om A (flageolett). Det låter helt okej när jag trycker ned och det låter bättre när den är lös, haha ungefär så. Rad 6: 3, 0, 4, som också kan spelas 1, 3, 2. (Någonting sådant). Det låter halvbra med 3, 0, 4 men ändå mer rätt. Jag tycker som sagt att jag kommer fel hela tiden, som 1, 3, 2. Jag har släppt alla dubbla toner, takt 6 vilket är ett A (rad 2). Dubbla toner också på papper 3, rad 9. Det första ganska enkelt, E (fjärde läget) och A. Fast jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att det låter okej eller inte? Medan A och E (E på D-strängen).) låter ännu enklare. Fast det här går inte, låter åt blä. Alltså släppte jag A-tonen och spelar på det understa där. En sista fundering - det känns som att jag spelar lite för fort oftast. Det kan bero på att musiken som jag lyssnar in mig till går ganska/väldigt fort, och jag är som sagt inte världsbäst på att öva långsamt. Det slutar ofta med att bågarna, takt 13 tillexempel far iväg i en enda såsig röra. I något osammanhängande, samtidigt som en eller annan ton försvinner. Härligt. Jag tror att det skulle vara behövligt med en "Hanna övar" den här veckan. Förhoppningsvis blir vi alla lite klokare efter det... Det känns fortfarande som att allt låter dåligt, inget funkar, falskt. Blablabla - men jag hoppas att negativiteten försvinner. Det kändes helt okej igår, försöker bära med mig det i alla fall. Må bättre, öva och så hörs vi imorgon!

LA LA LAND - Cello & Piano Cover

"La La Land", cello och piano med Brooklyn Duo. Hur kan de alltid lyckas få till allt så fantastiskt, skitsamma vilken genre det är. Ändå lyckas de alltid med det. Tur var nog att Brooklyn Duo också fick till "La La Land" - en favoritlåt. Jag älskar delar då cellon har en så mörk och ljuvlig ton, det måste vara något utav det bästa cellon. Att få till en sådan klang är ju dröm i fantasin för mig, haha. Men jag älskar att minnas och ha detta som inspiration i min utveckling. Sorry, jag vet att jag nämner ordet hela tiden just nu. Har jag fel? Ge Brooklyn Duo och La La Land en massa kärlek nu!

Yo-Yo Ma, Kathryn Stott - Ave Maria (J.S. Bach/ Gounod)


Yo-Yo Ma, Kathryn Stott - Lullaby (Brahms)

Jag vill dela med mig av musiken från "The Making of Songs from the Arc of Life". Kathryn Stott och Yo-Yo Ma som sätter ord på och uttryck till alla stycken. Bästa teamet i världen, tycker jag just nu. Och det som får mig att må bäst - de inte bara målar upp en bild av varje när de diskuterar. Visst spelar de fantastiskt ihop också? Lyssna och njut! Kanske hittar ni ett lugn som jag också känner varje gång då jag plöjer mig igenom Spotifylistan om och om igen. Det kan hända att jag börjat förälska mig mer i hur Yo-Yo Ma spelar, så vackert. Inspirerande. Jag älskar inspiration!

För ambitiös, Falskt och nystart...

Ofta hör jag om folk som vill så mycket. En vilja. Jag vill att allt ska funka. Det vore väl omänskligt och det är väl också alldeles för överambitiöst att allt måste funka, hela tiden. I så fall är jag väll för ambitiös. För jag vill att allt ska funka och jag vill så mycket. Hm, jag är inte den enda, jag vet. När det känns som att alla falska toner kommer efter varandra, det känns som att allt låter fel i varje stycke, låt. Och det låter aldrig bra i mina öron just nu. Medan det i lyssnarens, betraktarens öron/ögon kan låta fint. Samma med fotografin, jag kanske inte gillar en bild men du gillar min bild. Och de där riktigt bästa bilderna/spelet kommer inte hela tiden - men ta vara och för fram de stunderna i ljuset. Jag är dålig på det. Jag vet att det kan vara mycket enklare att hitta dåliga saker, negativitet, alla falska toner. Söker vi efter det? Så finner v nog inte annat, i alla fall sällan. Jag tänker skriva att jag tycker att det kan vara enklare , fast det kändes fel. Mina dagar den här veckan har varit dåliga. För en vecka sedan skrev jag om att starta från noll. Jag tar ett djupt andetag medan jag skriver. Andas, andas och andas. Börjar om från början, siffran noll. Tar ett steg i taget uppför trappan. Eller det kan lika gärna ha varit så att jag trappsteget som jag är på väg uppför är extra långt. Det kanske är enkelt som att bara ta ett större steg? Imorgon ska jag sätta mig ner och spela, öva. Jag älskar att uttrycka mig så här, genom musiken och genom cellon. Mitt liv, cellon, och jag vet ärligt talat inte hur jag skulle överleva en dag utan detta. Yo Yo Ma pratar om passionerat (någonting) om ett stycke. Jag vill glänsa, växa, utvecklas och spela kanske passionerat. Framförallt utvecklas. Fast vi utvecklas trots allt för varje dag, trots sämre dagar, falskhet. Jag vet att det om en vecka är mindre en vecka kvar till nästa konsert, - och om jag känner mig själv rätt lär jag väl nämna något om det. Knappt övat, ångest. Men det går bäst, jag vet. Det går alltid som bäst på konserter. Jag orkar inte ta tag i "Hanna övar" den här veckan eller sammanfattning. Det kanske skulle låta lite för depp och negativt, sanningen. Nämen fredag igen imorgon och en nystart (igen) - någon gång måste vara den riktiga omstarten. Jag älskar att jag varje dag försöker gå in med den här inställningen, även om den misslyckats. Så är det väl i längden en förändring. Kör pepp från och med fredag. Snart måndag och cellolektion igen, längtar.

Berg att bestiga och ta sig ned från...

För några dagar skrev jag om att vi har dalar och toppar. Berg att bestiga och ta sig ned från. Det låter enklare att sig ned, eller hur? Ute blir det ljusare och ljusare. Det är så härligt! Visst är det nu det ska gå bättre och bättre? Jag har en energi, i form funderingar som måste sättas ord på. Ibland är det svårt att sätta ord på, ofta tycker jag. Jag vill ut och cykla och göra av med den här energin. Jag vill i alla fall försöka få ner funderingar. Skalorna i "Tarantella". Speciellt skalan på näst sista raden. Till en början känns den ganska bra, speciellt (hehe) när jag får till karaktären som jag vill. Sedan kommer de höga tumläget , A, blablabla, fram till D (tror jag). Det känns som att det låter olika varje gång? Frustation! Det slutar alltid med att jag spelar det om och om igen. Eller så kan jag också känna att jag inte vill spela det om och om igen, just för att det känns som att blir fel och falskt hela tiden. Dock tror jag nog egentligen att det blir rätt en del av gångerna, åtminstone. På sista raden har vi något som börjar på B, 3 -2 1 . Samma, då och då låter det säkert rätt. Medan det många gånger låter helt galet. Rad 3, takt 22. Först och främst är det en båge, (se Hanna övar). I slutet vid 2 och 4 - (Fiss och något kan det kanske vara). De två sista tonerna förstör i alla fall hela uppgången jämt. Låter det bra eller inte? Något som alla ställen har gemensamt är OSÄKERHET. Sidan två, åh den här delen gillar jag att lyssna på. Sådär lugn som jag är som person, haha. Jag tycker att alla B, som i sista takten på första raden blir till C. För låga, för höga, blä. På rad 5 tycker jag jämt att halvläget aldrig blir bra. Rad 6: Fiss, A, G? Märker ni också det, det här är jättebra övning för mig. Öva på toner med Hanna... Man kan spela det 1, 3, 2. Tror jag att det stod för det strök jag. Istället skrev jag 3, 0, 4. Kanske inte lika snyggt, det kan jag hålla med om. Dessutom låter det nog inte som att det är en båge alltid då? Men, det är mycket enklare. Gå den enkla vägen, fuska. Här kommer också den här frustationen tillbaka. Vänner, ovänner - ta aldrig en väg som ser enklare ut. För jag vet att 1, 3, 2 också kan bli grymt om jag orkade öva på det. För det är helt okej att det blir fel om du väljer den vägen... Jag vill ha 1, 3, 2 !Men den där frustationen över att allt låter sämst göra att jag tar enklare vägar för tillfället. I Vivaldi är det mest tenorklav. Jag kan sitta och spela det om och om igen när jag tycker att det aldrig låter bra. Sedan tycker jag faktiskt också att det mesta har blivit bättre. Rättare sagt, det gör jag med allt som inte funkar nu. Just nu tycker jag inte att det låter bra, någonstans, knappast. Sedan när man får en kommentar som övervinner alla falska toner, "I love your playing" så låter det möjligtvis bättre. Åh, så mycket. Så blandade funderingar, tankar. Jag älskar alltid det här, trots all frustation när inget funkar. Trots att det mest kan låta SÄMST och FALSKT hela tiden. Men det är mitt liv, luft. Och sanningen är väl att stunderna som att spela "Låt till far" i kyrkoklang vinner över allt. Ja, jag mår sådär. Dåligt. Och, ja, jag vill mest öva hela tiden. Tro mig, allt bli bättre genom att spela om och om igen. Lärdom: Lägg bara inte för mycket tid på allt det sämre... Jag lyssnar så mycket på "Songs from the Arch of Life..," Kathryn Stott och Yo Yo Ma som diskuterar stycken. Finns på Spotify! Snart kan jag hela listan utantill. Otroligt lugnande och berörande och lyssna till. Tips! - får mig att må bäst just nu.

Shape of You - Ed Sheeran - Violin | Viola Loop Cover ft. ThatViolaKid

 Jag har haft bra övningsdagar sedan i fredags! Ser nu framemot att ha cellolektion idag, redo. Det snöar ute, haha, men vem trodde egentligen inte att snön skulle komma tillbaka? Så jag stannar inne, tänker tillbaka på vårdagarna vi haft och glassen som jag åt igår. Jag ska sätta mig ner och öva på "Tarantella", Squire och lite Vivaldi emellanåt. Det hade också varit skönt att öva igenom orkesterstyckena en hel dag - tja vi får väl se vad jag kan få in i övningen under veckan. Musiken jag bjuder på "Shape of You" av Ed Sheeran. Sleightlymusical och ThatViolaKid. Grymma ThatViolaKid som jag inspireras av och följt länge på Instagram. Woala, nu får ni ta del av en av mina inspirationskällor. Jag älskar starten och alla pizzicatoställen. Galet snyggt. Dansa och öva vidare vidare så hörs vi! 

Brahms F Major, Allegro Vivace (Excerpt)


Beauty and the Beast || JHMJams Cover

Jag ser att väldigt många laddar upp "Beauty and the Beast" just nu. Ni vet väl om att filmen kommer ut snart med bland annat Emma Watson. När jag spelade i KORK (Västerorts Kammarorkester) spelade vi låten en vårtermin. Ebba har också spelat låten på tvärflöjt för oss, minns ni? Alltså det här måste vara något av det finaste i filmmusik. JHMJams spelar i vidoen, grymt. "Beauty and the Beast", lyssna och njut!

Sting - Come Again (John Dowland)

Sting, en av årets polarpristagare som jag skrivit tidigare om. En väldigt fin och berörande text, "Come Again". Lyssna och njut!

Sammanfattning, (Cellolektion, Orkester) - 13, 15 mars 2017

Jag har haft världens oproduktivaste dag. Igår hade jag för första gången på en evighet (kändes det som) en bra dag. Fast idag backade jag tillbaka ett steg. Men nu vill jag ta mig uppför trappan. Igår var jag på orkestern för första gången på några veckor. Och jag som har övat otroligt lite. Vi alla har toppar oh dalar. Jag har säkert haft en del dalar (besvikelse). Just nu vill jag gå springa uppför trappan (öva mycket och utvecklas) under resten av vårterminen. Jag har två/tre rep kvar innan nästa konsert med orkestern. Steg 1 är att ta sig dit och spela ut som jag älskar att göra. På orkestern övade vi igenom styckena. Det blir fagottkonsert av Mozart igen - ett stycke som går ganska bra. Mer levande och vibrato. (det här med vibrerande gäller alla stycken!) "The Empire Strikes Back Medley": börjar känna mig säker vid bokstav A, där det är en paus och sedan har cello melodi. Fortsatt övning på alla melodiställen. Bokstav J är också övning - egentligen tror jag att hela stråket har det översta. Men den rytmen går så fort... Kanske inte jättesvårt egentligen, allt funkar. Jag fuskar i alla fall lite och tar det understa. Möjligtvis en undanflykt för att göra det enklare, haha. Det är som sagt okej att fuska ibland. "Thriller": Något som gick bra innan lovet var takt 23. Det är lätt att jag drar ut för mycket på bess där. Hellre släppa tonen tidigare för att få gruppen efteråt bättre. Jag ska öva om och om igen på takt 9-10 också. Vi ska spela "Montageus and Capulets" också, väldigt fint stycke. Jag ska öva upp spelet vid takt 17 som cello har nästan genom hela stycket. Markeringar. Bestämt? Tungt? Melodiställen är också något att öva upp, takt 45 t ex. Den 4:e april är det konsert. Nu ska jag vända allt som låter falskt till rent. Känna mig SÄKER nästa vecka på alla låtar. Spela ut. Vibrato, Hanna. I måndags på cellolektionen spelade vi igenom hela Vivaldi. Jag fortsätter hela igång stycket också. Övar framförallt på starten, ett bra tempo redan därifrån och att andas innan jag börjar spela. Jag har en videon som jag lyssnar till, inspireras av och försöker spela till. Just där andas första cello så snyggt innan det drar igång. Åh, det vill jag ta efter. Övar mycket på tenorklavsstället också, takt 49 och fram till 58. Takt 69-75 och takt 80-92. Övning. Resten, som jag inte nämnt nu är kanske lite "mellanställen", kan vi säga. Då det inte händer så jättemycket alltså. "Tarantella" är jätterolig att öva på så det stycket vill jag ju mest öva på hela tiden. Övningsställen är gruppen i takt 16, långa bågen i takt 22-24, dubbla tonerna från takt 32-39. Prioritering framförallt från takt 56 till slutet. Däremellan hade jag väl också någon mer funderingar (går igenom "Tarantella" i "Hanna övar". Kan vi prata om g-klav och tumläge? Jag känner mig som en nybörjare med alla falska toner. Jaja, bara öva på - genom att spela skala i olika tempon och stråkrytmer. Ganska kul ändå, pepp, pepp. Idag vill jag er alla ett TIPS, tja till mig själv också. Läs det här och upprepa det om och om igen. Imorgon är en ny dag, nästa vecka är en ny vecka. Nästa vecka, nästa dag, imorgon tar du helt nya tag. Börja om från siffran noll och kliv uppför trappan rak i ryggen. Vi klarar det. Nu är jag sjukt taggad på konsert den 4:e april! Och att få tillbaka den jättebra övningen som jag hade i början av terminen.

Hanna övar #54


Flo Morrissey and Matthew E. White - Look At What The Light Did Now (Official Audio)

Idag vill jag prata om låten som jag spelade igenom i måndags! Tillsammans med sång, trummor, slagverksensemble ska det bli något. Vi får väl se, men i slutänden kan det bli något bra. Haha, om inte annat har jag insett att det är är bra övning att spela om och om igen. Hej alla ciss, fiss, giss osv. Ärligt talat kändes det bra några gånger ändå. Jag vet hur det ska vara, och jag tror mig veta vart jag kommer fel. Tänk er första takten, Ciss, Giss och Fiss. Fisset ska vara en 1:a och om just denna 1:a blir fel sumpas tonerna efter. Vilket, takt två börjar med ett Aiss, (tror jag.) Jag är dålig på det här - summa av kardemumma otroligt bra övning för Hanna. Så det här ska jag fortsätta med, hehe. Jag gillar låten, "Look At What The Light Did Now" med Flo Morrissey och Matthew E. White. Det känns lite 70-80 tal. Okej, jag är ingen höjdare på att uppskatta musiken på det sättet heller. Jag skulle lika gärna kunna säga att det känns som stenåldern. I alla fall 70-80 tal vid första tonerna och när killen kommer in. När tjejen kommer ni känns det mer modernt och 2000-tal. Jag fastnar för delarna emellan sången, snyggt! Vad tycker ni om den här låten?

Tarantella, Opus 23 by William Henry Squire

Jag börjar min tisdag med att lyssna om och om igen på "Tarantella" av Squire. Haha, jag skrev bara Tarantella och det första som kom upp var spindeln med samma namn. Bra start, hej mardrömmar. Innan jag kom på mig själv och la till cello... Jag märkte igår på lektionen att jag inte hade övat mycket, annars brukar jag i alla fall känna mig lite säkrare. Men vi börjar om och bygga tornet från noll nu. Jag känner mig lite vettigare och mer förstående på stycket idag, vilket är en bra start. Så ställen som jag övar extra på är uppgången vid 0:28-0:30, de dubbla tonerna vid 0:36-0:42. Nästa ställe med dubbla toner som ni hör vid 0:55-0-58. Där vill jag ha cisset i andra läget lite renare. Det kändes som att det lät märkligt igår, eller så är det bara jag? Öva på uppgången som kommer direkt efter från 0:58-1:01. Sista övningsstället vid 1:04-slutet, innan den nya delen tar vid alltså. Annars vill jag öva på det riktigt långsamt, lite i taget och dela upp det. Jag tyckte att jag delade upp Vivaldi-stycket så bra vilket nog gjorde det enklare att öva upp det och få det som bäst. Hanna, ta inte allt på en gång! Tja, jag har kommit fram till att det är något väldigt smart och klokt. Även om jag fortfarande bryter mot det, haha. Men det är lätt att fortsätta öva från 1:09. Åh, det partiet är så lugnt och skönt, helt i min smak. Jag skriver mer om fortsättningen senare. Dagens tips: Studera musiken, styckena/låtarna genom att sitta ner och lyssna om och om igen. Ja, det har jag säkert nämnt flera gånger. Lyssna och njut av "Tarantella"!

Glädja och beröra en individ?

Förra veckan gick alltför fort. Det kan hända att jag tycker det för att övningen var sämre. En dålig övningsvecka eller en övningssvacka. Ärligt talat har jag nog lyssnat mer än spelat på styckena. Jag avslutade i alla fall veckan på bästa sätt med ett uppspel. Ett uppspel i en fint sammanhang. Det känns som att man kanske berör i alla fall en individ med spelet. I en betydelsefull stund. Mitt mål med spelet är ju alltid att glädja och beröra någon. Sedan hoppas jag framförallt att man lägger märke till hur mycket cellon betyder för mig! Jag spelade dessutom i kyrkoklang. Vilket jag dör lite för... Efteråt när folk kommer fram och tackar för musiken, säger att man hoppas att cellomusiken ska komma tillbaka. Då vill jag ju komma tillbaka redan dagen därpå. Att du säger något positivt gör ju mig peppad att fortsätta öva och bli ännu bättre. Okej, kan vi bara stanna kvar i den här känslan! (Även om jag mer än gärna hade velat skriva mer om hur dåligt jag har övat på orkesterlåtarna. Ångest) Nä, vi släpper det. Ny vecka, nya tag!

Robin Bengtsson - I Can’t Go On

Efter några veckor med melodifestivalen varje lördag har vi till slut vår vinnare. Vinnaren utsågs i lördags och "I Can't Go On" med Robin Bengtsson tog hem det. Låtskrivare: David Kreuger, Hamed ’K-One’ Pirouzpanah och Robin Stjernberg. Nu får han alltså representera Sverige i Eurovision. Jag vågar inte säga vilken plats han kommer på... Det är roligt att läsa kommentarerna, där säger en del att det kanske kan bli en topp 10-placering. Någon annan skriver "Dressman to Eurovision 2017"... Jag tycker låten är okej, inte dålig. Det händer något samtidigt som den som helhet inte är så jättemycket ändå. Själv höll jag på Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia, "En värld full av strider (Eatneme gusnie jeenh dåaroeh)" och Nano med "Hold On". Men de låtarna kan vi diskutera någon annan gång. Ta er bara tid att lyssna på alla tre låtarna. Vad tycker ni? Lyssna och njut!

Star Wars Theme

Det blir en vecka med Star Wars och melodifestival. Jag har tankar på att få in lite mer klassiskt nästa vecka igen kanske? Jag råkar veta att KORK, Västerorts Kammarorkester (det vill säga orkestern under VUS) också spelar Star Wars. Ett arr av Charles Sayre för orkester. Tror jag, ska tilläggas... Alltså trummorna var det bästa, sedan är det kanske så att jag är van vid att spela och höra låten i STOR orkester. Trummorna gör det här dramatiskt och grymt i alla fall. Jag känner igen det cello spelar i början från ett arr jag spelade med 4 celli. Där hade jag samma melodi i stämma 4. Jag måste säga att Star Wars, är det inte grym musik? Lyssna och njut!

John Williams REY'S THEME

Det är lov när jag skriver det här. Fredagseftermiddag och jag sitter och lyssnar på "Rey's Theme". Ebba fick mig att lyssna på det först. Jag älskar inledningen, fint! Det känns som att det är vår i luften på något sätt vi de tonerna. Sedan måste jag bara älska att cellon hörs så mycket i början. Snyggt! Och slutet från 2:57 måste man bara älska också. Hur det tonar ut och försvinner... Sådant är Amazing. Det är just början och slutet som jag spolar tillbaka till och lyssnar om igen på. Lyssnar och njuter!

Sammanfattning, (Cellolektion) - 6 mars 2017

Måndagen började med en genomspelning inför söndag. Vilket gick jättebra och så var det kul. Jag ska öva så kommer det gå jättebra. Dör lite för cello i kyrkoklang. Hade sedan cellolektion och spelade igenom hela "Allegro from the Concerto in G Minor for Two Cellos, RV 531". Jobba mer med sextondelar kanske? Jag har skrivit Inte öka och Inte stressa i mina noter vid sextondelarna. Det är kanske lätt att göra det annars? Jobba mer med starten, att spela ut i början. Ett ställe som jag annars mycket har tänkt på som övning, och fortfarande gör är från takt 49 (Tenorklav). Men det gick bra i måndags, tror jag i alla fall. Det kändes bra! Så jag tar det som ett tecken att det ger resultat att öva = fortsätt öva ännu mer. Takt 74 -75 är övning. Sedan har vi ju de där dumma, fula intonationerna. Som även de egentligen lät helt okej i måndags. Tja, jag har fortfarande funderingar som jag övar på. Jag älskar att spela det här stycket! Men det blir sista veckan nu och faktum är nog ändå att jag tacksamt och glatt tar emot ett nytt stycke. Fast, jag tänker fortsätta hålla igång "Allegro" emellanåt och kanske skriva några rader om det då och då. Men ett nytt stycke har jag, "Tarantella" av Squire. Alltså jag tänker på Bréval när jag hör det här, eller rättare sagt när jag har noterna framför mig. Är det bara jag? "Tarantella" går fort, fast det är väldigt roligt att lyssna in sig på och sedan öva på. Jag skulle nog säga att jag föredrar att lyssna mer på stycket just nu. Haha, om jag nu vågar lite på gehöret. Jodå, det ger supermycket att lyssna in något också. Nästa vecka tänkte jag dela stycket med er. Men jag gissar att ni redan hört det? Jag ska öva inför söndag och sen blir det ny vecka, nya tag. Minns att nästa vecka alltid kan bli bättre vänner!

Hanna övar #53


I folkviseton, Torgny Björk - Cello

Jag är tillbaka precis som vintern. När det blev mars hade väl de flesta förhoppningar om att våren skulle komma. Men nej, så blev det inte. Idag är det onsdag och orkester. Just nu är jag dock lite osäker på om jag kommer komma iväg idag. Jag är så trött, sådär förkyld-trött-orkar-inte-gör-något. Någon av er som känner igen sig? Hm, kanske var det omställningen av vädret som gjorde att det blev så här. Tröttheten tar ut sin rätt på celloövningen. Men jag är nöjd så länge jag spelar lite varje dag, rör cellon varje dag. Vilket jag än så länge gjort. Känner väl dock att det börjar bli dags att lyssna in mig mer istället på styckena, en sådan övning skulle nog vara mer produktiv. I måndags var jag iväg och spela igenom några låtar inför söndag. Inför ett litet uppspel som kommer gå jättebra. Och ååh, kyrkoklang är något av det bästa att uttrycka mig tillsammans med cellon i. Jag älskar kyrkoklang! Sedan hade jag de där 45 minuterna (cellolektion) som jag längtat efter hela lovet. Det kan jag ändå leva länge på!

Anton Hagman - Kiss You Goodbye

Det sista bidraget som vi får höra i finalen blir "Kiss You Goodbye" med Anton Hagman. Låtskrivare är Christian Fast, Tim Schou och Henrik Nordenback. Hur tror ni att det går i finalen nu då när vi har hela startfältet. Den stora frågan. Vem vinner egentligen??

Boris René - Her kiss

Boris René med "Her kiss" och låtskrivare är  Tim Larsson och Tobias Lundgren. Det var inte så jag hade tippat men låten var ju bra och förtjänar ändå att gå vidare tycker jag. Grattis! Härligt sväng och dans. Man blir både glad och pepp av att lyssna. Njut!

Lisa Ajax - I Don’t Give A

Andra bidraget som gick vidare var Lisa Ajax med "I Don't Give A". Låtskrivare: Ola Svensson, Linnea Deb, Joy Deb och Anton Hård af Segerstad. Jag satt och hoppades under kvällen att Lisa Ajax skulle gå vidare. Fast jag tror väl inte att låten kommer vinna. Roligt ändå!

FO&O – Gotta Thing About You

Andra chansen är avgjord och på lördag är det final? Vem vinner och får representera Sverige i ESC? Här kommer de sista bidragen som gick vidare till finalen. FO&O med låten "Gotta Thing About You". Låtskrivare: Robert John ”Mutt” Lange och Tony Nilsson. Vem trodde inte att det skulle bli final här? Hur tror ni att det går i finalen för den här låten?

Melodifestivalen 2017, Final - Wiktoria, As I Lay Me Down

Hehe jag läser i kommentarerna och läser det här: "Wiktoria last year: "Save me"  x22
Wiktoria this year: "Cause I need some help to save me from myself" x5 She obviously need to be saved :P". Hehe... Första bidraget som gick vidare direkt till final var Wiktoria med bidraget "As I Lay Me Down", skrivet av Justin Forrest, Jonas Wallin och Lauren Dyson: https://www.youtube.com/watch?v=ZSydmoHzb3M&t=1s Härlig låt, bra sväng. Lätt att gilla och dras med i. Möjligtvis lite likt låten som hon tävlade med förra året, fast det är väl inget nytt att vi hör sådant. Jag gillade låten ändå! Bidrag nummer två till final, Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia, "En värld full av strider (Eatneme gusnie jeenh dåaroeh)": https://www.youtube.com/watch?v=0WWjx54GePE Bidraget är skrivet av Jon Henrik Fjällgren, Sara Biglert, Christian Schneider och Andreas Hedlund. Jag gillar det här och jag kan nästan föreställa mig den i Eurovision. Vilket låter som ett ganska bra betyg tycker jag? Vad tycker ni om låtarna som gick vidare från Deltävling 4?

Melodifestivalen 2017, Andra chansen - Loreen, Statements

Det var nog många av oss som förvånades över att Loreen med låten "Statements" inte gick vidare till final? Varför? Jag läser i kommentarerna och den första kommentaren som fått 900 likes lyder så här "I'm going to do everything in my power to get this to the finals and then to win. It's a masterpiece. Vote. Vote. Vote". Någon annan har också skrivit MASTERPIECE. "Euphoria" kommer alltid vara svårslagen. Den låten var bäst i världen verkligen. För en artist som redan har en stor låt är det väl alltid svårt att upprepa "samma sak". Förstår ni hur jag menar? "Statements" med Loreen och bidraget är skrivet av Anton Hård af Segerstad, Joy Deb, Linnea Deb och Loreen: https://www.youtube.com/watch?v=ejU7RKmmJMQ  Vad tycker ni?
 

Melodifestivalen 2017, Andra chansen - Axel Schylström, När ingen ser

Tillbaka efter lovet och firar vi med melodifestivalen idag och imorgon. Sista deltävlingen och därmed har alla bidragen tävlat. Några fick en andra chans och några har gått till direkt till finalen. På ett sätt skönt faktiskt. Att ha festligheter varje vecka blir ju i längden ganska tråkigt? Men vänner, tagga finalen på lördag nu! Första bidraget som gick till andra chansen från Deltävling 4 var Axel Schylström med låten "När ingen ser". Låtskrivare är Behshad Ashnai, Axel Schylström och David Strääf! Jag tycker att låten var helt okej, kanske värd en andra chans typ? Den här meningen Dansa på vatten
när ingen ser från låten har satt sig i mitt huvud. Ärligt talat tycker jag nog att den upprepades lite mycket. Vad tyckte ni om bidraget? Hela låten: https://www.youtube.com/watch?v=k0pog2NTOYg
 

Fiolkonserter - Avslut

Under de senaste dagarna har jag inte skrivit något till musiken. Ibland kanske man bara ska hitta sina egna funderingar, lyssna och njuta? Så skulle jag nog säga. Jag tycker att det har blivit en fin och härlig blandning av musik, fiol och fiolkonserter. Eller vad säger ni? Jag lämnar frågan åt er. Nu känner man sig taggad på att komma igång igen med att ha lektion och orkesterlektion. Jag längtar efter onsdagen och få allt som låtit så bra under lovet att låta som bäst då. Den inställning tycker jag att vi alla kan ha nu. Må bäst så hörs vi! Vill ni uppleva fler lov? Klicka runt på den här kategorin, Lov ett tag så hittar ni massvis med musik!

Janine Jansen: Violin Concerto no.1 in G minor 1-3 (Max Bruch) - 15.06.13


Paganini, Concerto per Violino e Orchestra n.1, Shlomo Mintz.

Jag tänkte att jag borde försöka skriva några rader om musiken, men det enda jag kan tänka på är hur solen lyser starkt in i köket där jag sitter. Den här ändå något härligt, värt att nämna. Lyssna och njut av musiken!

Benjamin Zander Masterclass 3.3 (Part 2) Mendelssohn Violin Concerto (Mov. I & II)

Det känns som att jag under dem senaste loven har delat Masterkcass, stämmer det? Fast det är roligt och inspirerande att lyssna till olika Masterclass. Vad har Benjamin Zander att säga till om den här gången, nej alltså, ge för TIPS. Okej jag spelar cello så det får jag ju ändå säga är de bästa Masterclass. Om jag skulle ge er ett tips den här onsdagen, sök upp Masterclass på YouTube, det finns jättemycket att ta del av. Idag "Violin Concerto, Mov. I & II" av Mendelssohn!

Antonio Vivaldi - "Summer" Violin Concerto No. 2 in G minor, Op. 8, RV 315 from Four Seasons

Tidigare under lovet delade jag "Winter" från Vivaldis "Four Seasons" så jag fortsätter med "Summer" och "Violin Concerto No. 2 in G minor, Op. 8, RV 315". Det är ju snart sommar? Nej, sakta i backarna, kanske inte. Vi låter våren komma emellan tycker jag. Det är första mars idag, vilket faktiskt är första vårmånaden. Jag fastnar för 1:41 fram till 2:05. Sedan när violinisten startar upp vid 2:06, det kan man ju bara inte missa. Eller? Drillarna som kommer runt 3:27 lyssnar jag också lite extra på. Vackert! Fortsätt lyssna vid 3:30 - 3:38. 3:45-3.54, och hör ni sedan cello vid 3:55? Wow! Okej, vi kan konstatera den här onsdagen att studera musik och Vivaldi är nyttigt, lärorikt och helt fantastiskt!

RSS 2.0