Sammanfattning, (Cellolektion) - 27 mars 2017

Jag kom inte iväg på orkestern igår, orkade verkligen inte. Så nu har jag inte varit där på två veckor, innan dess lite varannan vecka. På tisdag är det konsert - på något sätt är jag ändå väldigt taggad inför det. Jag hoppas och tror att det kommer gå som bäst då, trots allt. Efteråt ser jag framemot Påsklovet. Hm, jag tror att jag behöver det där påsklovet för att ladda om. Nä, jag ska öva och taggar till konsert först och främst!
Cellolektionerna funkar helt okej i alla fall. Spelar på "Tarantella", Squire. Övning? Fortfarande skalorna, rad 2, rad 8, och 9. Skalan på rad 8 - hehe den funkar då och då. Sedan har vi den där frustationen när det INTE funkar. Det är framförallt i slutet, E, F, G, A., osv. Det funkar fram till A sedan går det antingen bra eller dåligt. Jag fortsätter öva, långsamt. Ta det lugnt. Som jag av någon anledning alltid är lika dålig på. Sidan två däremot, den delen är fin. Visst har jag nämnt det flera gånger vid det här laget? Försöker lyssna mer på musiken, lyssna in hur det låter. Annars händer det kanske att jag spelar i ett Hanna-tempo istället för Squire-tempo. Ni förstår? Här har jag pratat om alla B, som jag (ljuset i mörkret) tycker låter en aning bättre. Fokus på sidan 2 är rad 5, första takterna. Halvläge osv. Rad 9, bååågar. Behöver jag säga någonting? Varför funkar de inte alltid att hålla ut? Eller någonting sådant skulle jag vilja skriva. Och det sista i övningsväg hittar vi på sidan 3, rad 9. Dubbla toner. *Host. Jag gillar att spela en ton i taget... Rad, 10, också lite skala (typ). Nu minns jag inte vad det heter - men tänk er att ni börjar spela på D strängen sedan byter ni läge på E, F, G (med första fingret alltså). Lägesövning, hehe. Det är ganska roligt att öva på faktiskt - bra som uppvärmning kan jag tänka mig? Sedan har vi ju Vivaldi, "Allegro from the Concerto in G minor for Two Cellos, RV 531". Tenorklav, övning - här kommer jag. Superenkelt att jag gasar iväg här också, haha, istället för att ta det lugnt. Inte öka, inte stressa och ta det lugnt har jag skrivit vid många sextondels-ställen. Kanske går jag igenom stycket lite mer nästa vecka i "Hanna övar"? Vet ni vad? Jag har lyckats få ihop massa funderingar. Om än, fortfarande lite rörigt. Det går framåt den här torsdagen. Det kan bara sluta i en ännu bättre vecka nästa vecka. Stanna kvar, lyssna på musiken under helgen. Vi hörs, lite mer pepp (och inte depp) snart igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0