Dona Nobis Pacem, traditional canon

Jag delar inte den här genren av musik ofta, men omväxling förnöjer. Anledningen till att jag vill dela "Dona Nobis Pacem" är att jag har funderat på om jag vill spela det här med i kyrkan. Kanske för att det känns som att det hör hemma i en kyrkoakustik och jag gillar att föreställa mig stycket på det sättet och att få leva upp till det och spela ut. Ja men på måndag måste jag ju testa mig fram lite! Jag hittade det här klippet med ViN-kören, Laholms Manskör, St. Olai Motettkör. Mats Strand med elever från De Geer musikgymnasium och Lunnevads folkhögskola. Henrik Bergion på piano. Leif Alhberg dirigerar och leder allsången. Cred!

" Autumn Leaves " Chet Baker - Paul Desmond

Jag tror aldrig att jag delade "Autumn Leaves" för några veckor sedan? Det här är en låt som jag funderat över om jag vill spela den här gången kyrkan. På måndag måste jag i alla fall testspela låten i kyrkklangen. Jag gillade det här arret på "Autumn Leves" - men vad tycker ni? Jag såg att musiken fått lite kritik, så jag undrar som sagt hur ni hör på det här arret? Fredagsmusik i mina hörlurar under dagens fotopromenad, härligt!

Sammanfattning (Cellolektion) 25 september 2017

Det blev en till sådan här vecka med endast cellolektion. Och jag orkar verkligen inte skriva om all negativitet utan jag säger bara nya tag nästa vecka med orkestern. Jag var lite halvnöjd efter måndagens lektion, hade haft en dag i skolan med många stresspåslag - vilket påverkar cellon sedan. Ärligt talat har jag inte orkat ta tag i övningen sedan under veckan. Men idag ska jag det, ta tag i livet och spela, spela cello och må bra för det är ju så det alltid är. Med Händel-stycket vill jag öva mer på första takterna till nästa vecka, jag tror att det blir enklare med cello1 som har samma melodi först. Jag blir alltid så osäker på tempot där? Så jag ska lyssna in mig ännu mer på stycket. Sedan vill jag fokusera på att öva på mittendelen, alltså siffran 2, takt 4-8. Ja intonationer, långsamt och lyssna in. Med "Sonata No. 5 in C Major" så har jag blivit lite osäker på hur det ska låta början. I musiken låter det som att första tonen är snabb och kort eller rättare sagt det är ju min uppfattning. Men så sa mamma något i stil med att kanske skulle låta "spetsigt" eller något sådant? Äsch jag vet inte hur hon uttryckte sig men efter det blev jag i alla fall ännu mer osäker på starten. Den här veckan övar jag mer på tempot i första reprisen och lite långsamövning med andra reprisen. Det blir nog bra i slutänden! Förresten, har ni några musiktips inför nästa vecka? 

Pleyel - Rondo (Cello Duet on Baroque Cello, Carl Fischer Progressive Duets)

Onsdagsmusik ger förhoppningsvis pepp till resten av veckan. Den här veckan blev en sådan då jag känner jag mig alltför trött över att skolan inte fungerar, för att orka med orkestern. Jag hoppas på bättre veckor snart samt bättre övning inför... Glädjen som cellolektioner och orkestern ger är det bästa som finns. Jag måste bara lära mig att hantera allt först. I vilket fall som helst gillade jag den här musiken med barockcello. Ja men alltså barockcello har jag fortfarande drömmar om att testa. Men en dröm gör väl att man kommer framåt i livet? En härlig duet av emilyplayscello, gillas! 

Gula rosor och cellokärlek

Måndagsglädjen och peppen till resten av veckan kom från bästa Kulturskolan Stockholm på instagram och twitter. Jag länkar i slutet av inlägget. Åh vad jag är glad och tacksam över att ha Kulturskolan i mitt liv, och möjlighet till att utveckla det språket och det uttrycket som cellon ger mig.
Annars hade jag en ganska dålig måndag med stresspåslag som jag får gång på gång i skolan. Att bli/vara stressad hela tiden påverkar mig mer eller mindre, mentalt och psykiskt. Samtidigt när det kommer en bättre dag, som den här tisdagen, så får jag förhoppningar om att det kan funka. Och jag är nöjd med den skolan jag kommit in på faktiskt.. Jag vill att det ska funka där och jag vill kunna hitta lösningar. Men jag vet inte HUR eller VAD!
Idag har jag varit fotoinspirerad för första gången på hela månaden? Jag behöver mina intressen för att må bättre i min vardag. Så idag är jag tacksam och jag ska ta en promenad och använda mig mer av det här strax. Det är mindre än en vecka kvar till rep i kyrka också vilket jag ser framemot. Jag längtar efter att spela ut i kyrkoklang och andas in cello bara. Precis som skördemarknaden brukar kyrkspel vara ett sådant sammanhang då jag alltid spelar ut mer. Jag vill kunna ta för mig av en plats och göra ett sammanhang, en situation eller rum till mitt. Jag vill vara vän med världen och klara av att t ex spela ut på cellon överallt. Det här kanske alltid kommer vara en process och jobb för mig, men jag hoppas att de dagarna kommer också då jag lyckas bättre. Då jag lever upp till vad jag kan visa här eller på @celloallcellist i verkligheten, under konserter. Och att jag lär mig koderna för allt socialt, klarar av mina dagar utan stressen eller att kunna hantera stress bättre. Ofta är jag inte lika inspirerad när det går dåligt = jag kanske inte hittar musik som jag känner att jag vill dela och fundera kring här. Jag vet inte, det här är väl en förklaring till dagarna då jag inte orkar vara lika aktiv.
Nu ska jag använda de kreativa uttrycket med kameran en stund, sedan ha cellotime. Övning får mig att må bra. Imorgon är det orkester också. Ta vara på små stunder och bra dagar!
Länk twitter: https://twitter.com/KulturskolanSth/status/912246688496128000
Länk Instagram: https://www.instagram.com/p/BZdTjJDBmZI/?taken-by=kulturskolansthlm

1 Hour of Dark Music | The Unspoken Tales | Halloween Special

 
 

Marcello Sonata in E minor, 1st Movement

 

"Pirates of the Caribbean" Cello Medley - Nicholas Yee

 
Idag blir det filmmusik, en cover från Nicholas Yee på "Pirates of the Caribbean". Häftigt, eller hur? Jag tycker inledningen är bäst. Den var så mystisk och spännande? Jag känner mest till musiken från filmen efter det här: https://www.youtube.com/watch?v=6zTc2hD2npA Musiken i det här cello medleyt var alltså ganska nya toner och melodier för mig. Men, den välkända delen som jag pratar om hörs vid 3:30! Jag nämde mystiskt och spänannde. Spännande eller intressant skulle jag kanske också säga. Vad tycker ni?

LALEH - En Stund På Jorden

Vi fick två nya låtar i onsdags på orkestern, bland annat "En stund på jorden" med Laleh. Det kommer även komma sång till, så det blir säkert häftigt i slutänden med sången och hela orkestern. Jag gillade det arr som vi spelade efter. Jag vill öva mer på alla uppgångar som ni hör vid tillexempel 1:29, vilket hela stråket hade samtidigt. Jag tror ni förstår vad jag menar. Men vet ni vad? Jag har ju faktiskt spelat "En stund på jorden" med KORK också: https://www.youtube.com/watch?v=k8X0U7CmCi0 Alltså jag gillar egentligen inte att spela en låt flera gånger, eller så känns det så för att jag har spelat låten med två olika orkestrar... Det blir liksom som att "backa flera steg". Även om arren är olika och trots att jag gillade det här ny arret mycket. Äsch, det blir kul! - men ni kanske förstår mina förvirrade tankegångar ändå? Önskar er en härlig fredag!

Sammanfattning (Cellolektion, Orkester) 18, 20 september 2017

I måndags fick jag en påminnelse på mobilen, då var det 2 veckor kvar till rep i kyrka. Nu när snart veckan är slut är det bara 7 dagar kvar - det här med att räkna ner dagarna trots att man egentligen inte vill? Tidsångest. Ta en dag i taget! Men en ny sammanfattning är på G, jag hade också cellolektion på måndagen som vanligt. Fick ett nytt stycke, "Sonata No. 5 in C Major" av Benedetto Marcello, vilket såklart ingen gått miste om. Jag övar på första reprisen i Allegro-delen nu. Jag tycker att jag kommer fel på mina bakåtsträckta C i andra läget (A-sträng). Under helgen får jag väl öva in tonerna i andraläget ännu mer. Det går ganska snabbt, men jag känner att jag fortfarade ligger på det första steget, med att jobba på stycket långsamt. Spelade vidare på Händel-stycket också. Jag har några övningsställen på slutet, mellan takt 6-8 i siffran 2 och allra sista raden på hela stycket. Jag kan väl kortfattat säga att det är lite högre toner och en del intonation. Jag kom äntligen i väg till orkestern igen också, innan var jag lite tveksam på om jag verkigen orkade. Jag tror att det handlade om att jag knappt övat på orkesterstyckena. Och vad kan man dra för nytta av det? Att det hjälper så mycket att öva lite varje dag - ett konstaterande som tidigare redan fanns. I vilket fall som helst vägdes det hela upp av att vi fick två nya orkesteråtar. "En stund på jorden" med Laleh som vi ska få sång till! Jag kände direkt att jag måste öva mer på melodiställen, vid bokstav D till exempel, och uppgångar som kommer första gången i takt 61. Uppgångarna tar jag upp imorgon - ja just det, lyssna mycket på låten! Vi fick en lite märklig men ett roligt arr. "Fanfar till isdrottningens ära". Övning: Kanske lite rytmiskt vid bokstav A? Vi spelade igenom "Adiemus", "3 Suffolk Morris" och "Alice in Wonderland". Jag känner att jag tar upp mer om de styckena nästa vecka då jag har typ samma funderingar som tidigare. I "3 Suffolk Morris" jobbade vi en del med tempot och så ser säkert också de kommande veckorna ut. Jag ska ta tag i allt som vi repade igenom under orkestern nu, repetera är väl ett ganska bra nyckelord i livet?

Benedetto Marcello Cello Sonata no 2 E m

Igår tog jag ju upp att jag hade ett annat stycke av Benedetto Marcello i en bok. I Suzuki Cello school volume 4 finns "Sonata in E minor Op. 1, No 2 - Adagio and Allegro". Ibland när man lyssnar mycket på en kompositör kan man känna igen musiken i andra stycken av samma kompositör. Men för att komma fram till ett bra svar får jag nog lyssna in på mer på Benedetto Marcello och hans stycken. Här gillar jag förresten Allegro delen bäst och den hör ni från 2:35. Får se om jag kan spela in mig ännu mer på den här musiken under eftermiddagen. Lyssna och njut! 

Benedetto Marcello, Sonata No.5 in C major

 
Ny vecka och ny kompositör med ett nytt stycke. Visserligen ett stycke som jag har testspelat några gånger. Men nu blir det lite mer jobb med det här stycket i alla fall, "Sonata No. 5 in C major". Jag övar på "Allegro"-delen som ni hör från 1.30. Ja, den går fort, men övning i vanlig ordning alltså från ett långsamt till ett snabbare tempo och en bit i taget. Jag kom också underfund med att jag har ett annat stycke av Benedetto Marcello i en annan bok, "Sonata No 2 in E minor". Och jag är ju sådär att jag tycker att det ger mycket mer att ha möjlighet att spela in sig på flera stycken av en kompositör. För att man väl lär känna musiken mer då. Så det där kommer jag nog alltid gå efter. Den här veckan kommer formas efter Benedetto Marcello och Händel! Är ni lika taggade som jag? 

Höstlycka vid Drottningholm

I helgen hade jag cellofotografering vid Drottningholm! Tala om höstlycka eller snarare cellolycka, kanske både och. Det var så härligt i vilket fall som helst. Funderade vidare över att spela i offentliga miljöer, för vi försökte spela in någon liten snutt också. Men jag blev ganska osäker i det här sammanhanget och spelade inte riktigt ut. Så det här vill jag göra om fler gånger, att fotografera och spela in på olika platser - bara för att bli ännu självsäkrare bakom cellon. Jag brukar ju alltid säga att jag känner mig trygg bakom cellon, vilket jag fortfarande gör mer än något annat. Men jag vill ju också kunna förmedla mitt uttryck med musiken eller med en bild på det sätt som jag vill. Sedan känner jag mig oftast tryggast hemma i mitt rum, där jag kan spela ut som bäst. Jag önskar bara att det funkade så jämt? Jag hoppas att jag utvecklar det ännu mer med åren. Jag älskar den här rymden och världen som ändå cellon ger mig. Den här rymden betyder väldigt mycket för mig, speciellt när skolan gör mig frustrerad och trött, samt inte funkar. Cello, älskade fina rymd som ger så många möjligheter och så mycket glädje! 
 

Handel "Lascia ch'io pianga" from Rinaldo (for Cello)

Det blir visst ändå så att jag avslutar veckan med Händel också, precis som att den en gång började med samma kompositör. "Lascia ch'io pianga" from Rinaldo. Har ni tips på ett fint stycke av Händel? Det är kul att dela mer av en kompositör som jag ändå spelar just nu. Eller vad finns det egentligen för liknande musik och stycken? Lyssna och njut! 

 


Hasse & Tage - Ett glas öl

Det känns så märkligt att flera stora skådespelare gått bort, och fått segla vidare. För mig är minnet av Hasse Alfredsson filmen hundhotellet, från Saltkråkan och Spader, Madame! som jag såg den här sommaren. Men mitt i det så är det fint att tänka så som jag läste någonstans att alla, Tage, Gösta, Lena, Mona, Micke, Björn, Magnus, Eva, Brasse, nu är tillsammans i konstnärshimlen. Vilket jag tyckte var fina rader!

Michael Praetorius: Dances from Terpsichore; Voices of Music 4K UHD

 
Det är äntligen fredag och jag känner för att bryta av Händel just idag, om det varar hela helgen eller inte får vi väl se. Voices of Music bjuder på härlig musik med "Dances from Terpsichore", Michael Praetorius. Njut av helgen, öva lite och ta hand om er så hörs vi under helgen!

Sammanfattning (Cellolektion) 11 september 2017

Den här veckan blev det ingen orkester och jag känner inte för att sitta och skriva varför. Jag vill fortsätta med ett roligt tema och positivitet här, ingen negativitet - vilket ännu lyckats ganska bra den här terminen. Men jag har lite kort att skriva om cellolektionen i  måndags. Jag fick ju ett nytt stycke "Sonate in G minor", 1 Grave av Händel. Tvåstämmigt och vackert, så vi får se om det blir uppspel någon gång. I måndags övade jag en del på korta toner i takt 9 osv. Jag tycker redan att jag börjat komma in i de där korta tonerna mer än tidigare. Jag förösker lyssna mycket på stycket och spela till - egentligen har jag bara första två takterna in i siffran 2 den här veckan. Men som vanligt sitter jag här och säger att jag har spelat vidare. Men det är så lätt att göra det när man lyssnar till en inspelning... Jag försöker ta lite i taget för att jag vet att det är bäst. Under helgen övar jag vidare på korta toner och rytm? Jag gillar ju ett lånsgamt tempo, men inte fööör långsamt. Då blir det väl nästan segt? Framförallt trorr jag faktiskt att jag ska lyssna in mig ännu mer på Händel! 

Handel Sonata For Two Cellos And Piano Movement 1

 
Jag skrev i tisdags att jag skulle försöka skriva ner delar som jag gillade mer, alltså sådant där som gör att jag kan lyssna om igen på stycket. Först och främst går ju det här i ett annat tempo, lite fortare och jag gillar fortfarade när stycket går i ett aning snabbare tempo mer. Det första stället som jag lyssnar lite mer på är när cello2 kommer in vid 1:24. Två ställen som jag gillar, och som påminner om varandra är vid 1:58 och 3:02. Är det inte fint? Jag lyssnar lite extra också vid 2:43. Sedan vill jag till slut också skriva att jag tycker såklart att hela stycket är vackert! Men kanske gör det övningen enklare att dela upp det såhär? I vilken hastighet tycker ni bäst om stycket? 
 

Handel, Sonata for Two Cellos in G minor

 
Från Camille Saint-Saëns till Händel den här veckan! Ett fint tvåstämmigt stycke, "Sonata for Two Cellos in G minor". Jag tyckte att jag kände musiken så jag vet inte om jag har halkat förbi det någon gång tidigare? Jag har redan hittat det här, både när det går fortare och långsamare och ännu så länge gillar jag nog ändå den här versionen bäst. Ganska lätt att lyssna in sig på och öva till! Men för att det är roligt tänkte jag dela olika versioner, olika tempon. Jag har bara delen fram 4:56 och har ärligt talat inte lyssnat vidare så mycket nu. Så vad tycker ni om första delen? Jag har några favoritdelar faktiskt, men jag tänker att jag tar upp mer under veckan. Lyssna och njut!
 
 

Paul Desmond Take Five Solo (1966). Alto Jazz Sax.

 
Jag skrev ju tidigare att jag varit sugen på att dela mer jazz och saxofon, så jag gör ett försök den här måndagen. Något som jag själv tycker slutade i en ganska bra njutningsstund. Paul Desmond Take Five Solo. Dessutom sådär svartvitt och gammalt. Och trumkompett var så snyggt! Eller vad säger ni? Lyssna och njut!

Great Fairy Fountain (from The Legend of Zelda) - Violin Cover - Taylor Davis

 
Taylor Davis med en magisk cover från "Legend of Zelda". Kanske lite lugnt och avkopplat inför en ny vecka. Det är i alla fall så söndagar borde vara! Är det någon av er som spelar Zelda? Vad handlar egentligen det här spelet om, eller vad går det ut på? Jag sökte upp att det är Koji Kondo som gjort musiken, han står också bakom musiken till mariospelen. Just det, är det inte en aning liknande karaktär i musiken? Eller så var det där bara något som jag fick för mig plötsligt. Så det var kanske väntat att han gjort musiken ändå? Lyssna och njut av Taylor Davis! 

Lukas Graham - 7 Years (Saxophone Cover) by Samuel Solis Music

 
Jag blev plötsligt väldigt sugen på att få in lite saxofon, det känns som om att jag bara delar stråkmusik här annars. Så jag blev glad helt enkelt när jag hittade en cover på "7 years", Lukas Graham från Solís Music. En låt som jag lyssnade på ganska mycket ett tag. Men jag såg faktiskt också en rubrik på Jazz-musik när jag sökte på saxofon och är också sugen på att dela något jazzigt, om jag kan hitta något bra det vill säga. Har ni tips på jazzig musik eller grym saxofonmusik som ni hört, då får ni gärna dela med er av detta. 
 
 

YOUR SONG | Rita Ora || JHMJams Cover No.165

Bästa JHMJams står för fredagsunderhållningen, med en kreativ och grym cover av "Your Song". Jag upplever det som att hela videon känns så spontan på något sätt? Det här är inget nytt för mig, alltså två spelar på en cello och jag tycker alltid att det är väldigt roligt att hitta nya sådana här covers. Inspirerande! Det ser inte heller så svårt ut väl? Även om det såklart måste vara det. Vill ni ha en helgutmaning? Testa! 
 
 

Sammanfattning (Cellolektion, Orkester) 4, 6 september 2017

I veckans sammanfattning känner jag faktiskt att jag vill börja skriva om orkestern. Vet ni vad? Vi ska spela "Adiemus" i orkestern igen, vilket betyder att jag får lyssna vidare på den låten. Men det är kul, kul för att en del låtar är svårare och andra är lättare. Det här är en låt som är enklare - det blir väl som en vågskål, och resultatet blir jämnt på båda sidor? Jag får väll spela cello 1 den här gången för att göra det ännu roligare. Dessutom kanske vi får spela låten med ny kör och ja i Stadshuset. Så det är ganska bra ändå! Än så länge är "Alice in Wonderland" min favoritlåt. Jag känner väl att jag får öva en del från siffran 11, på alla trioler med andra ord. Hej hopp, men jag börjar inse att jag räknat lite fel tidigare och att det säkert går bra när jag kommer in som det ska vara. Och cellos soloställe är något att öva lite extra på. Sedan övade vi på att få till markeringarna vid åttondelarna i siffran 68 - det där med markeringar kommer jag säkert också försöka öva in mer. Fast jag tyckte till slut ändå att jag fick till det okej igår, i alla fall när vi spelade det i ett lägre tempo? Sedan kan man ju få till det snyggt också, men det är väl steg 2 tycker jag just nu. Vidare övning i "Suffolk Suite, 1 Prelude" är från takt 29, vilket vi övade många gånger igår. Räkna, räkna och räkna. I en takt är det 2+1 och i nästa 1+2 (alltså hela delen går i 3/4). Så jag tror på att lyssna in sig jättemycket och ha stora öron! Stråket ska också spela svagt i den del som jag pratar om, vilket väl gör det lite svårare? Det känns som att det jämt går långsamare bara för att det är svagare? Varför det? Men 3:an är min favoritdel fortfarande, trots att den går fort... Och man knappt hänger med. Det går ju fort, men om man tänker på att inte spela på ett stressigt sätt så går det bättre anar jag. Det är väl lite så när det går fort att det är lätt att det blir stressigt. Jag tycker att första melodistället är ganska enkelt, från takt 17 pratar om. Pizzen är välinte supersnygga, haha. Men vi låtsas inte om det. Jag tycker alltid att jag kommer fel på mina D (A-strängen) i takt 33. Sedan kommer det ett melodiställe vid takt 65 också, då cello har pizz på första tonen och i takt 67 också. Jag hinner aldrig med det, blää. Så där borde mitt främsta fokus ligga. I takt 75 så går musiken i 3/4 . Jag undrar om Doreen Carwithen gillar just det? Känns som att nästan alla stycken går i 3/4 just nu, alltså kommer man väl vara expert på det efter höstterminen. Vid den här nya delen står det Meno mosso, så vi kallar det så här med. Räkna 1+2 dessutom med markeringar. Jag gillar det här stycket och att spela på det här - vilket väl kommer göra övningen mycket enklare. "Allegro Appassionato". Så fort jag skrivit klart det här ska jag sätta mig ner och spela igenom stycket flera gånger (hm - möjligtvis orkesterövning först). Jag har kommit på att jag ju har en skiva till boken, superbravo att komma på det nu. Fast efter att ha lyssnat på skivversionen så har jag ändå andra delar som jag gillar bättre. Det som gör det enkelt att öva på är att många delar påminner om varandra, kanske med en oktav högre på ställe numer 2 tillexempel. Jag vill öva på slutet, takt 173-178 och så älskar jag ju slutet från takt 134. Framförallt att lyssna till, men visst gör det att jag råkar öva lite mer på det. Men det som är roligare är  såklart enklare att öva på och få bättre. I takt 209-210 och 214 är det tre ackord. I det andra ackordet är det ett D, B och F. Jag blir alltid lika förvirrad på sista tonen, det ser ju ut som ett D... Så där får jag vara uppmärksam + att jag kan öva upp tempot lite, under helgen tänker jag mig. Jag tror ändå att jag kommer försöka öva med skivan en del, mest för skoj skull. Må bäst så hörs vi med mer musik resten av veckan! 

Avalon String Quartet - Stacy Garrop - String Quartet No 4 'Illuminations'

I går var jag ute och gick, struntade i allt vad förkylning betyder och tog en promenad. Jag älskar de stunderna för jag får vara i min egen värld, stänga in mig där och bara vara. Musiken slumpas fram på Spotify och jag tycker det är så spännande och låter det vara så. Jag undrar alltid vad som kommer härnäst? Så när jag lyssnade i går dök ett stycke från Sandrine Chatron upp. Faktsikt ett med harpa och cello, som jag inte kunde hitta på Youtube nu. Men vill ni söka upp det så kom det från det här albumet och så var det "Hamabdil" med harpa och piano. Sedan hörde jag också något fantastiskt fint från Avalon String Quartet. Jag tror att det var det här: https://www.youtube.com/watch?v=URG9KMV5c5c Nu under början på veckan har jag tänkt många gånger att bara all inspirationen är övning, och att det ger så mycket bara att lyssna på musik. Att tänka att du vill få till den där fina tonen också. Haha, eller kanske är det bara en undanflykt när man är sjuk det där... Fast glöm ändå inte att sitta ner och bara lyssna på musiken! 

Doreen Carwithen (1922-2003) : Concerto for Piano and Strings (1948)

 
Det har gått ännu en dag då jag bott i soffan. Och all övningsenergi som jag inte alls för utlopp och uttryck för på det sätt som jag vill. I väntan på bättre tider så kommer här mer musik från Doreen Carwithen, konsert för piano och stråkar. Väldigt fint! Det är så roligt med kompositörer som har funnits under en tid som jag också har levt på jorden. Ni känner säkert till fler kompositörer än mig, alltså när jag pratar om kompositörer vill jag mena folk som skrivit klassiskt. Eller annars tänker jag mig artister och moderna låtar, låter det snurrigt? I vilket fall som helst hade det varit roligt att få tips på nutida kompositörer.
Min måndag blev faktiskt bra ändå då jag fick veta att det blir kyrkspel i oktober! Den andra oktober är det rep inför uppspelet. Jag lär skriva en del om hur det går. Åh vad jag älskar att ha mååål och kunna tänka framåt med min övning. Nu blev det plötsligt mycket svårare att landa i nuet... Jag kom också i väg till cellolektion i går vilket bara det gjorde mig bättre och friskare, tror jag. Ja så nu ska jag fortsätta försöka fånga upp den här övningsenergin så kanske jag kan öva på orkesterlåtar och "Allegro Appassionato" under kvällen. Vad övar ni på just nu?

Doreen Carwithen

Doreen Carwithen är också känd som Mary Alwyn. Hon bytte namn när hon gifte sig med en William Alwyn 1975. När hon var ung så studerade hon musik vid Royal Academy of Music i London. Då hade hon William Alwyn som lärare, som också lärde henne komposution. Hon var en brittisk kompositr som skrivit klassisk och filmmusik. Med jag skriver lyssnar jag på en jullåt av Doreen Carwithen: https://www.youtube.com/watch?v=qdcU46lTC80 Julstämning i september är inte helt fel, eller? Doreen var född år 1922 och gick bort år 2003. Som barn fick Doreen Carwithen sina första musiklektioner av sin mamma och när hon blev fyra år började hon spela piano och fiol. Senare spelade hon faktiskt cello i en stråkkvartett och med orkesterar. 
 
 
 
 

 



E.GRIEG - In the Hall of the Mountain King (Cello and Double Bass) OldWine

 
Hej! Hur har ni startat veckan? Bättre än mig förhoppningsvis - visst är det mysigt med skolstartsförkylningar, alltid. Förhoppningsvis kan Grieg pigga upp mig och "In the hall of the Mountain King". Så häftigt kontrabaskomp tycker jag. Bästa Oldwine levererar! Det här stycket står med i alla mina notböcker känns det som. Ändå är det aldrig något jag fastnar för. Men när Oldwine gör bra musik av stycket så måste jag ändå säga att jag gillar det. Jag känner att jag har fullt av övningsenergi, vilket jag tänker ge mig in. Och så hoppas jag att jag kommer i väg på lektion i kväll också - det sägs ju att musik är medicin, vilket jag jämt måste instämma i. Håller ni inte med? Ha en fantastisk måndag!

Emilia Baranowska plays Saint-Saëns Allegro appassionato op. 43

 
Den här första musikveckan avslutar jag med "Allegro appassionato". Tidigare har jag delat stycket som solo, med orkester och ensemble... Fina arr allihop! Jag vet inte riktigt vilken del som jag fastnade för mest? Men visst är den ändå fin med orkesterkomp? Här spelar Emilia Baranowska "Allegro appassionato" av Caille Saint-Saëns. Vilket komp skulle ni helst velat ha? Eller på vilket sätt skulle ni vilja spela stycket? Lyssna och njut!
 

Doreen Carwithen (Mary Alwyn) (1922-2003) : Suffolk Suite for orchestra (1964)

 
Alltså det här stycket har jag sett framemot att dela sedan jag fick det i onsdags! Jag har har fasnat för den första delen "Prelude" och nummer 3, "Suffolk Morris" som hörs från. Kanske lite utmaning med att få upp tempot, men den är rolig att öva på... Måste bara öva på den på ett bra sätt och rätt sätt? Och inte bara för att det är kul att spela. Så kan man väl förklara det? Doreen Carwitchen verkar vara en fantastisk kompositör också, jag ska se om jag kan leta upp och skriva ihop något intressant om henne. Har ni hört hennes musik tidigare? Jag har i alla fall aldrig det, och visst är det något speciellt med att höra och lära känna en ny kompositör. Lyssna och njut! 

Alice in Wonderland by Danny Elfman/arr. James Kazik

 
Fredag med filmmusik! Arret av James Kazik till "Alice in Wonderland" är så snyggt. Ett triolställe som jag skrev om i sammanfattningen hör ni från 0:28. Den väldigt fina cellomelodin kommer direkt efter. Men åh, triolstället är så snyggt när man får till det bra. Wow! Jag skrev också om delen ni hör vid 2:35. Jag gillar hur det låter från 2:48 - vackert! Sedan kommer en lugn del från 3:07 som jag förälskat mig i, om det var så så skulle jag kunna sitta och spela den delen fler gånger. Men det kanske inte ligger som prioritering övningen. Nej men, vad tycker ni om låten? Gillar ni också det här arret? 
 

RSS 2.0