Sammanfattning (Cellolektion) 25 september 2017

Det blev en till sådan här vecka med endast cellolektion. Och jag orkar verkligen inte skriva om all negativitet utan jag säger bara nya tag nästa vecka med orkestern. Jag var lite halvnöjd efter måndagens lektion, hade haft en dag i skolan med många stresspåslag - vilket påverkar cellon sedan. Ärligt talat har jag inte orkat ta tag i övningen sedan under veckan. Men idag ska jag det, ta tag i livet och spela, spela cello och må bra för det är ju så det alltid är. Med Händel-stycket vill jag öva mer på första takterna till nästa vecka, jag tror att det blir enklare med cello1 som har samma melodi först. Jag blir alltid så osäker på tempot där? Så jag ska lyssna in mig ännu mer på stycket. Sedan vill jag fokusera på att öva på mittendelen, alltså siffran 2, takt 4-8. Ja intonationer, långsamt och lyssna in. Med "Sonata No. 5 in C Major" så har jag blivit lite osäker på hur det ska låta början. I musiken låter det som att första tonen är snabb och kort eller rättare sagt det är ju min uppfattning. Men så sa mamma något i stil med att kanske skulle låta "spetsigt" eller något sådant? Äsch jag vet inte hur hon uttryckte sig men efter det blev jag i alla fall ännu mer osäker på starten. Den här veckan övar jag mer på tempot i första reprisen och lite långsamövning med andra reprisen. Det blir nog bra i slutänden! Förresten, har ni några musiktips inför nästa vecka? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0