Brahms - Piano Concerto No. 1 | Hélène Grimaud [HD]

 
Brahms - "Piano Concerto No. 1" avslutar oktober månad. Jag låter oss reflektera vidare och bara lyssna på stycket idag. Lämnar funderingar och tankegångar till er alla individer lite enskilt tills vi hörs igen. Lyssna och njut! 

Schumann Piano Concerto, in A minor, OP. 54 Martha Argerich & Riccardo Chailly

 
Någon gång tar jag tåget från Stockholm, i sällskap av pianlovet. Men jag lyssnar in mig mer på Schumann, "Piano Concert in A minor, OP. 54" med Martha Argerich skickliga pianospel. Helt plötsligt lär jag vara framme, inser att oj så fort resan gick? Lyssna och njut! 
Men med tanke på vad nyss skrev - vad är egentligen bästa resmusiken, nu tänker jag kanske lite mer på klassiskt, men ni får gärna komma med fler förslag utanför den klassiska boxen. Skapa en musiklista för långa tågresor? Fast, egentligen passar väl alla lov på celloliv helt utmärkt för det syftet kanske. 
Som idag lär det göra det - tack! 

Mozart: Concerto for piano and Orchestra (d-minor) K.466, Uchida

 
Jag väljer att inleda lovet med en konsert för piano och orkester - det lät häftigt. Dessutom är det ju Mozart alltid en bra inledning på ett lov? "Concerto for piano and Orchestra in D minor K.466" av Mozart. Pianot kommer in vid 3:16, ifall ni vill lyssna därifrån. Vackert stycke! Jag lyssnar ännu mer och funderar vidare över hur stycket växer under tiden... 

Pianokonserter - Inledning

Jag hade egentligen ingen riktig plan, det har fortfarande inte helt lagt upp ärligt talat. 
Men jag tänker i alla fall fortsätta på temat konserter, den här gången med pianokonserter. Piano med fördjupning på konserter. Först och främst - har ni några tips på fina pianokonserter? Så lämna gärna en ton! Sedan får vi se hur den här tiden, årets höstlov byggs upp och avslutas.
Jag tänker mig att den får spelas på fram till nästa torsdagssammanfattning, alltså fram till 8 november! Förhoppningsvis kan det utvecklas under den här tiden, jodå, det blir säkert toppen. Och jovisst kan det bli så att ett klipp som jag har delat tidigare återkommer, men jag försöker välja ut och utveckla allt genom att komma med nytt och gå ännu djupare än att bara ligga på ytan.
Nej, egentligen räcker en inledning nog bara med - Lyssna och njut! 

Sammanfattning (Cellolektion, Orkester) 23, 25 oktober 2017

Hej - det känns som att det var en hel evighet sedan som vi hördes, genom text och musik.
Ledsen, försöker hitta lösningar som funkar. Svårt att börja med det och kräva det två dagar innan höstlovet - inte så framgångsrikt! Står fortfarande kvar på en osäker plats och undrar hur det utvecklar sig. Processen är i alla fall igång och det får faktiskt vara en process tills den går i rätt riktning!! Till det krävs fler steg och jag uppdaterar gärna längre fram om hur det går. När det står tomt här - beror det alltså på situationen just nu. Såklart försvinner ork och tid till musiken, cellon och den här platsen då. Jag vet att det blir så här i perioder, för det har sett ut så tidigare här. Okej - ville försöka förklara mig lite, inte gå för djupt som det ser ut nu - framåt julen kanske jag gör det om det fortfarande är något som påverkar som det gör nu. Formulerar mig gärna mer efter att det stått tomt i flera dagar... 
Men mitt mål är alltid att låta glädjen, musiken och cellon spridas här. Så det tänker jag stå fast vid nu, vi släpper problem och olösta frågor och sparar förklaringar och svar tills verkligen behövs.
På cellolektionen i måndags spelade jag igenom hela "Sonata No. 5 in C Major". Jag gillar "Adiago"-delen bäst fortfarande, lugn och fin. Här tänker jag på att utveckla uttryck och hur jag vill spela allt, för att få fram vad jag vill. Annars är det lite intonationsställen, som jag nog egentligen kan hitta ganska bra sett att öva på också när jag väl fördjupar mig mer. På en del ställen kan jag tänka mer på att det ska gå framåt eller med ett driv, men ändå lugnt. Med "Allegro"-delen ligger fokuset på att få lite sextondelar att gå ännu fortare, speciellt i andra delen. Har intonationer på några ställen, till exempel andra läget som jag inte får blir riktigt vän med i det här stycket.  
En annan sak jag försöker vara uppmärksam i är åttondelspauser när det kommer, försöker lyssna in hur det låter på skivan? Men tycker alltid att jag är för långsam där, alltså kommer in försent. 
Vi spelade faktiskt igenom Händel-stycket den här måndagen också. Fokus får framöver ligga ännu mer på siffran 2-3. Intonationer, ja ni vet. Ibland övar jag bättre på det andra gånger sämre. Hallå - kul med intonationer ju! Utvecklas, utvecklas och utvecklas. Ett annat fokus är fortfarande tempot, vilket jag har nämnt tidigare. Försöker lyssna in mig på det. Kom på en tanke under övningen på söndagen, innan cellolektion, tänkte att den andra tonen i åttondelarna ska "tappas" lite, eller kanske som en suck? Jag tyckte just då att det funkade helt okej - men jag utvecklar gärna den tanken lite mer och utvärderar svaret. Förövrigt kom jag inte på tanken förrän efter cellolektionen.
Men hallå, stycket är så fint - jag tror det blir bra i slutänden!
På orkestern övade vi på "En stund på jorden" tillsammans med sångerskan. Tyckte att jag kom fel i tredjeläget och störde mig på det lite - men skylde på ingen uppvärmning innan lektionen här. I några rytmer är jag kanske långsam eller så är det någon annan som är lite för snabb? Ja ni vet, men jag försöker lyssna till omgivningen, sångerskan och resten av stråket. 
"Adiemus" - tror mest att vi spelade igenom det här stycket på onsdagen. Kan öva mer på rytmen i slutet från takt 47 och intonationer kanske? Uttryck är lättare att öva mer på då låten är enkel. Annars tänker jag nästan alltid på mina Fiss i den här låten! Det känns som att de låter fel hela tiden, antingen för höga eller för låga. Övning?
"Fanfar till isdrottningen ära" - övningsfokus på bokstav A, tempo, rytm och intonation. Uppmärksam i bokstav B, Meno mosso och subp. 
"Bergatrollets Vaggvisa" - jag tror att övningsfokus ligger i uttryck, tänka på olika nyanser, starkt och svagt, osv. Sedan lite stråkteknik från bokstav A. 
"Suffolk Morris" - tempoövning vilket jag tänker fortsätta upprepa! Men, jag tycker att det ofta går bra, möjligtvis att det ibland mer mer en stressande känsla än att det bara få gå fort. Någon som förstod det där? Sedan vill jag känna mig säkrare och kunna ta för mig mer mellan takt 65-72. Även om det känns som att det går fel, och det är okej att det går fel. Det måste få bli dåligt och helt knasigt för att det till slut ska gå bra! Av misstag lär man sig!
Vi fick ett nytt stycke! "Finlandia" av Jean Sibelius. Ett stycke som jag förövrigt kämpade på med under Höstlovsorkestern 2014, haha. Så ni kan ju förstå att min målsättning blir att utveckla stycket till något mycket säkrare. Den tiden har jag - för det ska inte spelas upp förrän till våren, då får ni säkert höra mer fördjupning i stycket också. Jag tänker att jag ska få in både kompositör och stycke lite mer under november, men fram till dess får ni av nyfikenhet söka upp det på egen hand. 
Så får ni i uppdrag fram till nästa sammanfattning av fundera över om ni gillar Sibelius musik? 

J.S.Bach: "Prélude" from: Suite no. 6 for cello solo, D Major, BWV1012 - Dominik Manz, cello

 
Bach! - en riktig ruskig och regnig onsdag. Nä, jag väljer att vända blicken åt en annat håll. Som mot sista orkesterrepet innan höstlovet i kväll! Tur musiken kan muntra upp en dessa dagar. Men jag är nyfiken - vilken musik tänker ni på under hösten? Vad lyssnar ni på? Kanske kommer jag med ett bra svar snart, efter en veckas fördjupning i höstlov. Lite kul att tänka vidare på kanske.
Bach, "Prélude" from: Suite no. 6 for cello solo, D Major, BWV1012" - lyssna och njut! 

B. Marcello : Sonata No.1 in F Major

 
Tisdagseftermiddag men det känns som att dagen knappt börjat. Jag har övat, något som kändes som en ganska oproduktiv övning - samma stycke, men kände att jag behövde gå vidare, inte öva ihjäl mig på samma saker, lite så. Jag ska ta tag i att öva ordentligt när det känns bättre! 
Efter en oklar natt med en del frustation övar skolsituation somnade jag nog inte förrän vid fyra. Minns att jag tänkte att nu är det morgon... Men den här eviga cirkusen med olika skolsituationer, det är ju något som funnits med de senaste åren, som jag nämnt mer eller mindre flera gånger här. Och det verkar aldrig ta slut känns det som, just nu. Avslutar den här deppiga delen med en önskning om att min vardag, också, bara kunde få funka bra någon gång. 
Cellon - funkar i alla fall, skönt att något är som det brukar. Förutom lite halvdålig övning en del veckor, dagar. Som den här dagen slutar nog i en sådan sämre övningsdag. Men cellon funkar, varit där varje vecka - jag ser både på cellolektioner och orkestern som ett andrum, som förgyller vardagen och gör allt lite lättare att hantera. Nu är det höstlov (nästa vecka) och jag tänker gå in i övningen mer inför konserter nu. Vilket målet blir efter höstlovet, så brukar det väl vara. Nä, lite längre sammanfattning om allt och inget på torsdag.
Ja, ett stycke av Marcello, fortsätter följa mönstret att lyssna in mig ännu mer på kompositören. "Sonata No. 1 in F Major" får göra mig sällskap under en stund, då jag äntligen ska försöka slutföra några uppgifter som jag påbörjade igår. Jag vet - det känns bättre efteråt. Lyssna och njut av musiken! Ta hand om er, krama om varandra, och minns, det blir bättre även om en del stunder känns helt omöjliga för tillfället. 
 

Kjell Marcussen "Berceuse" for viola, cello and chamber orchestra

 
"Berceuse" för altfiol, cello och kammarorkester - fint stycke! Altviolinisten Povilas Syrrist-Gelgota som spelar har också laddat upp videon, även den som jag delade i går. På cello hörs Toril Syrrist-Gelgota och orkestern, Kharkov Philharmonic orchestra med dirigent Yurij Yanko. Lyssna och njut!
Ha en trevlig måndag, i sällskap med bra musik, som gör känslorna början på veckan innebär mycket enklare att hantera. 

J.S.Bach "Ave Maria" arr. for bassoon, viola, cello, harp and organ

 
Hej Bach! Nej, det var faktiskt inte planerat att få in Bach två gånger på en vecka. Jag såg först när jag nu delar stycket att det stod Bach. Ett fint arr på "Ave Maria" för fagott, altfiol, cello och harpa som får avsluta vecka 42. Är det bara jag förresten, eller känns "Ave Maria" höstig som karaktär? Eller om det är årstiden som får mig att koppla allt till höst på något sätt, hehe jag vet inte riktigt. Vilken årstid skulle ni säga att "Ave Maria" är egentligen? Stycket upplevs kanske mer som jul... Lyssna in och fundera vidare! 

Tom Petty - Free Fallin' - Fingerstyle Guitar

 

La Vie en Rose (Edith Piaf Solo Piano Cover) Scott Bradlee

 
Piano, tänkte jag. När jag såg Edith Piaf, "La Vie en Rose" kände jag att det var rätt en fredag den 20 oktober 2017. Lyssna och njut! 

Sammanfattning (Cellolektion, Orkester) 16, 18 oktober 2017

Den här veckan kan jag fokusera mer på cellolektion och orkesterlåtar vilket känns skönt. Just i dag ska jag försöka prioritera orkesterstyckena och Händel - jag kan ju faktiskt börja med att sammanfatta Händel.
Tempot? I måndags var jag nog inte så inne i det efter lite halvdålig övning veckan innan. Fortare eller långsamt? Inte för fort och inte för långsamt - lite så. Vi hittar en balans, något däremellan. Så den här veckan blir det framförallt fokus tempo genom att spela början av stycket om och om igen. Sedan har jag en drill på andra radens sista takt, mellan ett f och ett ess  (tror jag det blir). Där jag tycker att jag kommer fel på F, eller fjärde fingret. Så småningom ska jag också spela igenom siffran två om och om igen, en stor del av det är intonationer... Så spela in mig och känna mig säker på det, ungefär så. Det är nog så jag försöker öva den här veckan. I måndags spelde vi igenom stycket ett tag, nyttigt. Hoppas att jag kan hålla i det till efter höstlovet också. Ja, jag veeet, höstlov snart!
Stycket av Benedetto Marcello, "Sonata No. 5 in C Major" - alltså första delen Adiago är så fin. På skivan går stycket ett ganska snabbt tempo tycker jag då jag nog spelar den lite långsammare. Sedan jag kanske upplever det som långsammare när jag inte får in så mycket flyt? För i inspelning på skivan så hör jag mer flyt och framåt i musiken. Vilket jag kanske inte alltid får till som jag vill? Jag fokuserar mer på första takterna i övningen, sedan lägger jag nog till slutet mer och mer i slutet av veckan. Den är så fin! 
Allegro-delen är..., jo, den är rolig att spela och fin! Jag gillar nog andra reprisen, från takt 12 mer. Jag försöker komma in i ett bra tempo i början, tänka på pauserna, speciellt åttondelspauser. Jag försöker lyssna in mig på skivan (som även här har ett lite högre tempo) och spela efter det sedan. Men, inte lyssna på skivan för mycket det försöker jag också tänka på. 
Innan onsdagens orkester var jag en aning stressad och opepp. Inte jättemycket övning och ingen orkester förra veckan. Hann heller aldrig värma upp innan så jag kände mig kanske lite stel, hehe. "Adiemus", det känns som att jag har skrivit så mycket om det här stycket det senaste året. Måste få till en bra video den här gången! Jag vill öva mer på första takterna som cello har, flyt, uttrycksfullt? I de fyra takterna som kommer efter så ska musiken gå fram mot ett A i 5:e takten och sedan tillbaka. Sedan tänker jag mig mer övning teknisk, kanske man skulle kunna säga? Typ fokus på stråken i halvnot + fjärdedel. Fjärdedelen ska alltså vara uppstråk och lite kortare, tillbaka in till froschen. Hela stråket ganska svagt! Även fokus på stråken och rytm från takt 47 till slutet. I går repade vi låten med kör också, eller en liten del av kören i alla fall så det var nog nyttigt. "Fanfar till isdrottningen ära" - bokstav A. I går förskte jag hänga med i rytmen så att jag kommer in i det och strunta i hur tonerna egentligen ska vara. Men fram till nästa vecka blir det mer tänk på intonationer. Intonationer, intonationer och intonationer- ja jag tänker ganska mycket på det just nu i mitt spel. Utveckling? 
"Bergatrollets Vaggvisa": Tänker på rytmen i andra takten, en halvnot + en åttondel i en båge, med uppstråk. Det här ska gå från pp till mf. Lätt hänt att dra ut på sista åttondelen, så den här rytmen ska jag öva på. Och stråket som kommer i hela låten... 1, 2, 3 + en åttondel som går ner och ner, upp i åttondelen. Om jag lyckas öva bra på detta under veckan så blir jag nöjd. 
"Suffolk Morris" - fort, fort, fort. Dans till. Ja, ni vet det där. När jag tröttnar på detta (lätt ibland) så tänker jag att det är supernyttigt att bara lyssna in mig på stycet med noterna framför mig. Stycket slutar nog i en del sådan övning, haha. Fokuserar alltså främst på den snabba melodin, från takt 17. Långsamt och snabbare. Fast, ibland är det lättare att det går snabbare ganska fort. Bra - dåligt? Jag tänker alltid att det är bra att kunna spela det superlångsamt först och sedan gå över till ett snabbare tempo, för att det är enklare då. Korta fjärdedelar hör jag ofta här. Värt att komma ihåg varje övningsstund!
"En stund på jorden" med Laleh. Stråket mer samspelt i början och andas in tillsammans kanske. Mer framåt i musiken under första takterna också, lätt att det segar. Det här övar vi på en del! Något som vi också övar på en del varje gång är slutet - efter de båda uppgångarna från 132-138 och att inte fastna på tonerna emellan i takt 136, 137. Sedan övergången från 141 till slutet. I takt 138 så står det subp, alltså plötslig tystnad typ. Kan vara ännu mer uppmärksam där! Sedan har jag ställen där emellan, som vid bokstav D (takt 41) - takt 60 och även bokstav E-F. Men här tar jag hjälp av musiken och försöker lyssna in på låten, hur den sångaren sjunger, så spelar jag efter det. Bra övning!
"Alice in Wonderland", korta toner i början - mera övning. Kände att jag vara mer inne i hur jag skulle spela den delen tidigare? Så det är bara att komma in i den känslan igen. Jag pratar alltid om trioler, övning. Övergången från trioler till takt 29 - cello solo i ett tempo som är Slower. Fortfarande solo i takt 34 och ett tempo som går till A Little Faster. Det partiet ger jag mig ofta in i när jag övar. Mellan 63-83, tänka på rytmen och markeringar, kortare toner osv. I takt 75 står det Faster, så där gäller det att hänga med, vilket jag tyckte funkade helt okej just i går. Så lång sträcker sig prioriteringen i övningen där, även om det är fint att öva på "Alice Returns också"... Men kontraster är ju viktiga, öva på något lättare och något svårare. Ja, det tycker jag i alla fall.
Nu när jag ändå är så inne i sammanfattningen tänker jag att jag skriver kort om Prelude från "Suffolk Suite" också. Det här är i och för sig inget stycke vi kommer spela upp den här terminen. Men det är ju bra, då hinner jag utveckla stycket. Alla sextondelar grötar typ ihop sig alltid, vackert uttryckt Hanna. Istället vill jag öva in det så att tonerna kommer fram och med rätt rytm. Jag har ringat in takt 24 i mina noter, rytmen är först en triol (åttondel) + en fjärdedel i en båge och därefter en åttondel med båge. Den här sista åttondelen försvinner lite, eller går ganska fort helt enkelt, flyt. Ja, så upplever jag det i alla fall. Ska lyssna in mig ordentligt på just den takten i musiken. I orkestern övar vi annars mycket från takt 29 och rytm, hålla räkningen. Stråket ska vara svagare medan träblås får komma fram och spela solo. I går gick det lite segt i början, men efter några gånger tyckte jag att jag lyckades komma in i tempot ganska bra. Vilket gjorde mig glad och nöjd. Fortsätt gärna så, och strunta i att toner blir fel! 
Wow, det kan vara den längsta sammanfattningen på flera veckor. Jag lovar att kompromissa upp det här med musik i flera dagar. Medan ni får ta del av helgens musik så ska jag börja ordna med höstlovet här på sidan. Vi får väl se vad temat blir - men jag kanske har någon svag tanke som jag ännu inte satt i gång riktigt. Jag lämnar er med några ord inför helgen - lyssna och njut av musiken!

Bach - Cello Suite No. 2 in D Minor BWV 1008, Prelude; Eva Lymenstull 4K UHD

 
Jag skriver ihop något kort innan jag ska i väg på orkestern - låtar som jag inte har övat på...
Djupa andetag, ett steg i taget och bygga på det därifrån börjar bli en del av min vardag just nu. Vi får se hur mina tankegångar går i veckans sammanfattning.
Jag sitter i ett mörkt rum, ute håller det på att skymma. Lyssnar till Bach, "Cello Suite No. 2 in D Minor BWV 1008; Prelude" - vackert. Jo men visst är det så att Bach kan muntra upp en. Även om det här väl var lite mörka toner som omgivningen. Hänger ni med? Jag vet inte - lyssna på stycket och beskriv det säger jag. Vi hörs med, förhoppningsvis, lite klarare formuleringar och tankegångar i morgon. Ha det fint tills dess, i sällskap av Bach, kanske. Lyssna och njut! 

Kyrkospel sammanfattning! - 15 oktober 2017

Hej! När jag skriver ihop den här sammanfattningen är det måndag, det sena kvällsljuset skiner in och bländar mig i ögonvrån. Ja, nyss var det ännu starkare... Och jag la märke till hur dammig datorskärmen var *host. 
I går spelade jag upp "Visa från Utanmyra", "Älska mej", Gavotte" och "Autumn Leaves". Jag åkte dit och kände mig småstressad över att jag inte hade övat som jag velat dagarna innan. Men som jag påpekat några gånger (tror jag?) så är låtarna enkla. Behövde såklart inte vara orolig med andra ord. Och repet det gick bra, kände mig nästan mer samspelt med pianot då. Men jag vet inte riktigt - det kanske bara var något som jag upplevade. Eller så var det lite nerver med i spelet när det väl gällde. Jag fick tvärflöjtskomp till "Visa från Utanmyra" också! Det var kul och det kändes som att låten blev roligare och finare att lyssna till då för publiken, när inte bara cellon stod i fokus. Dessutom var det kul att skapa något mer och större med fler instrument tycker jag! Jag känner verkligen att jag får utvecklas med mitt gehör och att lyssna till andra när jag spelar själv såhär. 
Det gick bra, helheten lät bra och efteråt är folk så snälla och uppmuntrande. Vilket gör mig jätteglad och cellopeppad av allt som sägs. Samtidigt är det alltid en liten röst någonstans ifrån som undrar om dem verkligen menar det? Eller säger dem det bara för att vara snälla? Fast okej, den rösten ignorerar vi. Jag ska försöka spela in lite videsnuttar på låtarna under veckan (inte från kyrkan dock).
Något som jag sa efteråt och som jag jämt upprepar här vill jag ta med mig: Att jag i dag tänker mer på vad jag spelar och hur jag spelar det jag spelar. Hur jag vill uttrycka allt. 
Vilket jag också tänker fortsätta gå efter i mitt cellospel för att utvecklas ännu mer. Frågor som "Vad tänker du dig med cellon i framtiden?" - är så svåra. Jag vill fortsätta utvecklas genom hela livet med cellon och musiken, växa, just nu. Sedan får jag se vad det utvecklas till ungefär. 
Nu ska jag snart i väg på cellolektion så jag ska öva, prioritera stycken som blev ganska åtsidosatta under förra veckan. Komma igång igen. Vi hörs med mer musik snart! 

Norrbotten Big Band plays Jan Johansson

 
Så har vi det sista priset i Jazzkatten 2017, Juryns specialpris som Mirka Siwek fick! Jag funderade en stund på vad jag egentligen skulle dela för musik här? Mirka Siwek var tidigare orkesterchef för Norrbotten Big Band och där kom jag fram till svaret. Så jag avslutar hela Jazzkatten-temat med att att dela musik med Norrbotten Big Band. Lyssna och njut!
Vad tycker ni om årets pristagare och musiken? Och den stora frågan gillar ni jazzmusik? 

Malin Wättring 4 & Bohuslän Big Band - Harvest

 
Hej måndag! Vad tror ni om helgens musikupplevelser? - där kommer snart svaret, mer under veckan!
Pris för Årets kompositör i Jazzkatten 2017 fick Malin Wättring. I klippet hörs härlig, svängig musik med Malin Wättring 4 och Bohuslän Big Band. Lyssna och njut!
Hon har också bland annat spelat tillsammans med trombonisten Nils Landgren, som alltså hördes i går. Hur ser eran måndagsspellista ut? Jazzig kanske... 

NDR Big Band feat. Joe Sample, NIls Landgren & Robert Mehmet Ikiz at Jazz Baltica 2011

 
Årets musiker i Jazzkatten 2017 blev trumslagaren Robert Mehmet Ikiz. Söndagsmusiken blev plötsligt riktigt häftig med NDR Big Band, tillsammans med Joe Sample, Nils Landgren och Robert Mehmet Ikiz. De framför låten "I wanna go home" som är skriven av Joe Sample och arrangerad av Jörg Achim Keller i en inspelning från 2011. Lyssna och njut! 

Sisters of Invention - Klarare

 
Årets grupp i Jazzkatten 2017 fick Sisters of Invention, systrarna Karolina och Malin Almgren som har spelat in musik tillsammans sedan 10-årsåldern. Jag hittade en låt, "Klarare" med Sisters of Invention från hösten 2016. Fint! Vad tycker ni? 

Mitt lilla barn - Jojje Wadenius

 
Hehe, nu kommer det mer sådan där musik som får mig att känna mig gammal. Men Jojje Wadenius musik är något som jag under min barndom hört många gånger. I dag delar jag "Mitt lilla barn" som Jojje Wadenius gjort musik på efter Barbro Lindgrens texter för barn. Fast en låt som jag också minns är "Mitt Sår". Jag tror att det var lätt att skapa sig en bild till den texten kanske - vilket gjorde att då fyraåriga Hanna lyssnade och sedan reflekterade vidare över låten. Det är Jojje Wadenius som i år fått Guldkatten 2017! (P2 Jazzkatten). 
 

Sammanfattning (Cellolektion) 9 oktober 2017

På lektionen i måndags spelade jag igenom alla låtar inför söndagsspel och fick ganska snabbt lite nya funderingar. Jag som också gjorde en sammanfattning efter repet i kyrkan samma dag. Vi får väl se om mina tankergångar skiljer sig lite nu mot då. 
"Älska mej" är nog fortfarande lite långsam i rytmen, men jag tycker ändå att det har blivit bättre! Jag försöker över lite extra och lyssna in några takter lite mer, som takt 6 och mellan 12 och 15. Speciellt där mellan 12 och 15!
"Visa från Utanmyra": här skrev jag tidigare om att jag tyckte att mina åttondelar typ gick för långsamt och jag tyckte heller inte att jag kom in i någon bra rytm på dem. Nu, hm... Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här, men tänk er andra tonen ska vara kortare i åttondelen. Man kanske skulle kunna säga att den tonen blir som en parantes ( 2 ) . Som helhet försöker jag väl ha flyt i låten och inte spela den alldeles för forrt, för jag gillar när det går lite långsamt ändå. 
"Gavotte" av Händel. Hm, här har jag två olika uttryck. Så jag får se hur jag sätter samman det på söndag. På skivan låter det som att många fjärdedelar är kortare och åttondelarna är ganska "stråkiga". Fint ord Hanna... eller med mer stråk helt enkelt kanske. Men man kan också spela åttondelarna med kortare karaktär. Jag tänker vidare också på vilket tempo som jag ska ha på söndag? 
"Autumn Leaves", det här har jag nog någonstans kommit fram till att det är min favorit. "Kärleksval" av Ulrik Neumann är ju annars en låt som betyder mycket för mig och som jag kan spela om och om igen. Men jag måste också säga att "Autumn Leaves" börjar kännas lite på samma sätt. Hm... Har lite nya stråk i och med lite strukna bågar, vilket jag tror gör helheten enklare att spela. Övar på mina helnoter, från långsamt till snabbare i slutet. Fortfarande lite tempo osäkerhet. Vill jag ha det lite snabbare kanske eller inte? Vi får se. Sedan skrev jag upp jazz och orden som jag nämnde tidigare, improvisation och sväng, mest för att sätta i gång lite tankeverksamhet och funderingar tror jag. 
Jag tänker att att låtarna är enkla och jag är i min övning mer inne på hur jag vill uttrycka det? Hur vill bygga upp uttrycket? Kan jag hitta ett eget uttryck? Hur ska jag uttrycka musiken? Frågor som jag i övningen försöker hitta svar på.
Orkestern, nä inte den här veckan. De senaste veckorna har verkligen varit en varannanvecka-metod, en metod som jag måste måste måste vända på resten av terminen. Målet är att spela på konsert. Jag vill öva mer under veckorna för att kunna gå till orkestern och kunna känna mig säker, sedan bygga på det tornet hela tiden. Och för att jag ska känna mig nöjd över allt efteråt så måste jag vara där och ta in allt resten av terminen. Sedan behöver jag också det andrum som cellon och orkestern ger mig för att få resten av vardagen att gå ihop. Det är viktigt. Andrum. Så ett djupt andetag och ny vecka, nya tag nästa vecka. Nästa vecka börjar uppbyggandet av orkestertornet igen! 
Nu kommer det jazzmusik under hela helgen och måndagen med hela jazzkatten 2017-vinnarna. Jag avslutar med - lyssna och njut!
 

Ellen Andersson Quartet - I'll Be Seeing You

 
Senast pratade jag om Jazzkatten, sedan försvann jag under en dag, men jag vill fortarande dela musiken med er. Så idag får ni inledningen som egentligen skulle kommit upp på onsdagen.
Ellen Andersson Quartet fick pris för Årets Nykomling i Jazzkatten. Jag har för mig att jag har sett gruppen skymta förbi i något sammanhang, kanske under Stockholms Kulturnatt eller Kulturfestivalen? Så jag blev nyfiken på Årets Nykomling först. Lyssna och njut av "I'll be Seeing You" framför av Ellen Andersson Quartet! Låten är komponerad av Sammy Fain och Irving Kahal.

Autumn leaves - GnuS Cello feat. Tino Carugati (JAZZ COVER)

 
Lunchpaus och lite andrum... I kväll 19:00 är det Jazzkatten i P2, vilket jag i alla fall tänker lyssna på: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4848 Plötsligt fick jag ett tema för den här veckan, jazzmusik. För mig känns jazzgenren som improvisation, vilket det står på Wikipedia också att musiken kännetecknas av. Och för min del räcker det nästan med improvisation för att beskriva jazzen. Sväng är kanske ofta ett nyckelord också. Jag länkar till Wikipedia i slutet av inlägget så får ni läsa vidare om jazz.  "Autumn Leaves" är ju en låt som jag övar på under veckan, så gissa vem som dessutom blev glad när hon hittade en till cover att inspireras av. Det är GnuS Cello coh Tino Carugati som gjort det hela fantastiskt. Snyggt, snyggt, snyggt med trummorna i bakgrunden också! Vad tycker ni om musiken? Så får vi väl se vad jag delar för musik efter jazzkatten!
Mer om jazz på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Jazz

Sammanfattning - Kyrkspelsrepetition 2 oktober 2017

Hur kul är det med regn en hel helg, som sedan verkar följa med in i nästa vecka? Förra måndagen var jag i väg och repade i kyrkan i alla fall, det var också en riktigt ruskig och stormig kväll. Mellan låtarna hördes regnet smattra, alltså sådär som man kan uppleva det i en liten sommarstuga. Det var bara åska och blixtar som saknades - föreställ er ljuset från blixtarna lysa upp kyrksalen.
Nej men, jag nämnde förra veckan att jag hade tänkt sammanfatta måndagen senare och min tanke var kanske inte att göra det en hel vecka senare. Nu tror jag inte heller att jag minns vad jag hade för funderingar direkt efteråt, men jag tänker ändå att jag skriver lite om alla låtar. Det blir alltså någon form av sammanfattning!
Jag hade en föreställning om hur "Autumn Leaves" skulle låta i kyrkoakustik och såg framemot att provspela låten. Och den är så fin, längre fram bara måste jag få till en inspelning. Vad jag jobbar med i övningen så är det att hitta ett bra tempo. Låten går ganska fort på skivan, vilket i och för sig är fint, men jag märker att jag sackar efter när jag spelar själv. Eftersom att jag inte får något förspel när jag ska spela så är det jag som får bestämma hur fort det ska gå. Då tänker jag att, okej att det går långsammare men bara inte alldeles för långsamt! En annan sak är att försöka hålla samma tempo genom hela låten. "Visa från Utanmyra" spelade jag ju senast på skördemarknaden och jag ser framemot att spela den igen fast med pianokomp denna gång. Jag kan var lite osäker på mina åttondelar (uppstråk), för långsam oftast tror jag. Eller det handlar kanske om att ha mer flyt i åttondelarna bara. Jag försöker också få till bättre avfraseringar, räkna till 2+1 och sedan (andetag). Ettan som jag pratar om är ett Fiss. Hur kan jag öva på det då? Jag försöker till exempel komma fram till längden på stråken och hur fort det ska gå mot ettan? Nu blev det snurrigt, hehe, vi släpper den tankegången. Prioritering med "Visa från Utanmyra" är takterna fram till 12, resten är enklare att få till utefter vad jag vill när jag spelar det.
"Gavotte" av Händel faktiskt, kul med samma kompositör som jag redan spelar! I takt 2 försöker jag få till en kort ton på 3:an, vilket återkommer på några ställen. Det kan vara så att det är ganska många fjärdedelar som jag vill ha kortare? I takt 3 vill jag ha D mer framåt och växande. När jag ser på första takterna i andra reprisen, där det står ett Forte, tänker jag mig framåt till F i tredje takten. Äsch det var ett försök till att formulera lite funderingar. 
Jag har "Älska mej" också och här vill jag mest nämna rytmer. Hur är rytmen i takt 1? - tänker alltid fel. Vilket liksom hela låten bygger på! Kan vara mer uppmärksam på att det kommer en annan del efter reprisen, och att de två delarna har olika karaktärer? I del två skulle jag kanske säga att det växer mer och går framåt, det är liksom ingen inledning längre då.
Resten av veckan lovar jag att dela mer musik istället för mina röriga funderingar och jag hoppas att musikveckan blir toppen! På fredag ska jag på konsert, så därifrån lär jag säkert hämta helgens inspiration i alla fall. Ta hand om er så hörs vi!
 
 

World premiere of "Asymptotes" by Conrad Tao on NPR's From the Top

 
Intressant, märkligt och spännande skapande stycke. Wow!! - från From the Top, får avsluta den här musikveckan. Jag hade egentligen inte tänkt att få in matte här? Men vid en sökning på "Asymptotes", från en nyfiken cellist, får jag fram ordet Asymptoter på svenska, vilket sedan resulterar i just ämnet matte vid alla googlesökningar. Jag länkar till den här sidan för en närmare förklaring: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-4/skissa-grafer-och-asymtoter/asymptoter Gissa vad min följdfråga är? Vad har Asymptoter att göra med musikstycket? Eller om vi vänder på det, varför har kompositören döpt stycket till "Asymptotes"? 

Tom Petty - Free Fallin'

 
Hörrni, det här med att artister går ur tiden, många gånger känns det som alldeles för tidigt. Eller har det att göra med att ju äldre man själv blir, desto medvetnare blir man om att människor går bort redan i 50-60 årsåldern? Det var hemskare att skriva ut än vad det lät i tankarna.
I början av oktober gick Tom Petty bort, han var en amerikansk rockmusiker, sångare, multiinstrumentalist, låtskrivare och skådespelare. Jag har egentligen ingen relation alls till honom och hans musik. Men så kom jag vid något tillfälle över "Free Fallin" och insåg att det faktiskt inte stämde helt. För visst har jag hört den här låten! Så min tanke är att dela och lyssna till "Free Fallin" med Tom Petty idag. Ja, och så blir man plötsligt mer berörd av en artists bortgång när man har något att reflektera till nu. Vila i frid! 

9 MILLION BICYCLES Katie Melua - Cover Cello and Guitar - OldWine

 
OldWine gör ändå en fredag bättre och får celloövningspeppen att stiga. Jag vill ha helgen kreativ och skapande, med mycket cello och bilder. Under veckan har den inspirationen legat lite stila. "9 Million Bicycles", inget som jag tidigare har hört så vi får se om jag ger mig in i att leta igenom YouTube efter mer musik. Jag skulle tycka att det var kul att ta ut de här noterna också, som jag gjorde med "La La Land", tack OldWine! Det känns som en rolig utmaning, framförallt för att bygga på lite tappade inspirationskällor kanske. Pepp pepp.
Kan ni känna igen er i att man "tappar" fritiden ibland? Jag kan känna så i perioder, att något som betyder mycket för mig, cellon eller jag som fotograf blir... omotiverande? Fast ändå inte omotiverande, "tappar fokus" kanske. Speciellt i perioder som inte har funkat av anledningar - jag tror att det skulle märkas i cellolivs historia, säger jag som känner mig själv bäst (för det mesta) ? Men sammanfattningsvis så kan vi väl reflektera vidare över det där ändå. Lyssna och njut "9 Milion Bicycles" med Old Wine! 
 

Sammanfattning (Cellolektion, Orkester) 2, 4 oktober 2017

Lyckan när man äntligen får en terminssammanfattning för orkestern, och ser datumen man längtar efter på ett papper. Den första söndagen i december har vi orkesterrep hela förmiddagen och spelar igenom hela luciaprogramet, det vill säga med musik, dans och teater. Senare, den 12 december blir det genrep och konsert. Jag minns att jag förra året tyckte det var så skönt att ha ett långrep innan konsertern, alltså att andas in den miljön i flera timmar. Jag som annars försöker komma ihåg att försöka ta en dag i taget efter förra hösten... Fy, det är snart ett år sedan. Ärligt talat vet jag inte om jag lyckas med det hela tiden, även om jag vill. Ta en stund i taget, ett ögonblick, för saker kan förändras sååå fort. Sedan vill jag ändå konstatera här att jag längtar väldigt mycket efter dessa datum, för livet blir enklare av att ha ett mål att gå efter. När nuet inte funkar? Så nu vet vi det och låter det vara osagt tills vidare. 
Dirigenten sa att det gick produktivt i går och orkestern fick till och med sluta tidigare än vanligt. "Bergatrollets vaggvisa" fick vi som ny låt i går. Fast "ny", ni kanske minns att vi spelade låten förra året. Det blir kör till låten igen! Jag hoppas att jag kanske får möjlighet att utveckla låten mer med det uttryck som jag tjatar om att jag tycker mig känna mer och mer i mitt spel - så bygger vi på det därifrån. Men det var kul - det blir roligare när en låt funkar ganska direkt, kanske är det rätt att beskrivas med självsäkerhet. Vi jobbade med tempo i "Suffolk Suite". TEMPO, TEMPO, TEMPO. Just nu är vi nere i ett helt okej tempo, som jag i och för sig vill känna mig säkrare i. Men testspelade i ett något snabbare tempo också. Grejen är ju att dansarna måste kunna dansa till = tempot spelar ganska stor roll. Så ett fööör långsamt tempot går inte heller. Som vår dirigent sa "Det hade varit kul om dansarna sa efteråt att de inte hann dansa". Hoppas att vi gjort en bra insats då, hehe... Nyckeln för stycket är helt klart det tempot, vilket jag säkert fortsätter upprepa resten av terminen, även om det låter tjatigt, jaaaa jag vet. Jo förresten, alla fjärdedelar ska vara korta. Men den delen måste jag jobba på, jag tycker inte att det låter fantastiskt som helhet med korta fjärdedelar. Där är en annan nyckel!
"Alice in Wonderland", spelade om starten och första takterna några gånger. Tills dirigenten var med och höll takten på en liten bjällertrumma - ni vet, vad det nu heter? Cellostämman är ganska viktig, det blir en klocka och något att gå efter för andra stämmor. Jag vet att jag har pratat om melodiställen tidigare, i dag vill jag nämna en annan sak, alla Faster-takter. Alltså de ställen där tempot går fortare, vilket bland annat är takt 63 har jag för mig. Blåset och cello har takt 63 tillsammans och där går melodin från ett tempo till att det ÖKAR under tiden. I många "Faster-ställen" är det lättare att tempot sackar och blir segare istället. På tal om segare och tempon som sackar efter, blir tunga så tror jag att vi pratade om det i "Adiemus" också. I går vi spelade vi låten en gång, då det var blåset som sackade under några takter, melodifraser = svaret blir ju att hela orkestern går ner i tempo. "En stund på jorden" - jag tycker att vi var inne i något som lät ganska bra igår, hm, det kan ju också ha att göra med att det var andra gången som jag spelade låten! Vi övade sista takterna, då det var en ton som vi inte skulle fastna på, en halvnot, innan sista tonen. Subp står det under sista tonen, vilket jag tidigare funderade över vad det betydde. Jag kände ju igen det, frustationen när man har något på tungan. Frågade till och med mamma, men hon hade ingen aning. Så i går, subp betyder såklart plötsligt piano. Jag minns dock inte i vilket sammanhang eller vilket stycke som jag hade hört det tidigare. Kanske "Hip Hop Medley"? Jag måste ju erkänna att det kommer kännas härligt att berätta det för mamma. Hon som ändå spelade piano länge, jag som ändå kan fler termer i musiken. Jag som ändå kan fler klavar - okej det där skulle kunna fortsätta en stund. Återkommer till självsäkerhet. Vilket också får avsluta veckans sammanfattning. Det är väl ett bra ord? Självsäkerhet, betyder bland annat säkerhet och trygghet. Två pusselbitar får att få ihop en fungerande vardag. Och produktiv, jag håller nog med diregenten om det. Må bäst, så hörs vi under helgen!

Arne Domnérus - Herkules Jonssons låt

 
Jag lyssnar plötsligt mycket mera på "Herkules Jonssons låt", alltså från julkalendern med samma namn. Saxofon, kommer det inte ett fint ljud från det här instrumentet? Idag kanske jag hade valt saxofon istället för trumpet. Hehe, vem vet? Och det var faktiskt intressant, för vi pratade om jazzmusiken hemma, och jag sa något i stil med att jag tycker mer om jazz idag och kanske också har lättare för att tycka om det - klassiskt och jazz, vilken kombination. Det kanske blir så här när låten spelas ofta hemma, eller bara genren jazz hörs ofta. Vi präglas väl av våra föräldrar. Fast hörrni, jag kommer troligtvis aldrig bli en trumfantast som min lillebror. Visst, jag accepterar instrumentet och så där, och jag älskar att kunna inspireras av olika instrument - för jag anser att jag utvecklas mer desto större mitt musikbibliotek är. "Herkules Jonssons låt", lyssna och njut!

Kyrkospel och att möta människor? - Celloliv 5 år!

Ni vet lyckan när man får öva cello i flera timmar en måndagskväll, var i väg mellan 16:30 och 18:45. Det är sedan tidigare ett faktum att måndagaskvällar är bättre. Speciellt när det finns fina vyer och fantastisk akustik att få spela i. Just igår hördes regnet smattra när det öste ner, mysigt att öva i kyrkan då. Men ljuset är väldigt fint när solen lyser in också, så egentligen gör bilden inte platsen alldeles rättvisa. Jobbade ihop ett program och det blev med pianokomp till alla låtar den här gången. "Visa från Utanmyra", "Gavotte" av Händel, "Älska Mej" och "Autumn Leaves" men jag tänker att jag ger mig in i den sammanfattningen under veckan.
Den 3 oktober 2012 började jag med den här sidan och nu är det fem år sedan! Men det tar ju aldrig slut med cellon och musiken - för mitt musikbibliotek växer ju för alla nya stycken som jag får, och bara att spela i olika tonarter gör att det bli större. Olika genrer och att få ha möjlighet att spela i olika sammanhang, både inom Kulturskolan men också att få göra något med cellon utanför den platsen. Sedan kommer det alltid vara helt fantastiskt att mötas, bara för att jag spelar cello, till exempel när folk undrar över om cellisten kommer tillbaka till kyrkan, det betyder ju att folk minns något. Jag får möta människor via @CelloAllCellist och jag får möten utanför sociala medier. I ett sammanhang där jag också är trygg och vågar stå upp för vad jag gör och vem jag är. Jag har för mig att jag pratade om uttryck i vårterminens sammanhang, eller det känns som om jag tänker och skriver mycket mer om det nu. Att jag ser och lägger märke till saker i musiken, hittar ett eget uttryck eller kanske snarare försöker hitta uttryck - det tycker jag gör att celloliv också förändras, till det bättre förhoppningsvis. Ju fler funderingar det finns kring ett stycke, desto större möjlighet finns det att utveckla mer. Hur skulle ni förklara det där egentligen? Och på villket sätt tycker ni att celloliv förändras, bättre/sämre? Jag vill att det här med uttryck ska fortsätta komma i mitt cellospel och jag hoppas att den här platsen också fortsätter växa i och med den känslan. Den här platsen betyder så mycket för mig - Grattis celloliv, 5 år!  

Benedetto Marcello

Benedetto Marcello föddes den 2 augusti 1686 i Venedig som ligger i Italien. Han dog 25 juli 1739. Benedetto Marcello var en italiensk jurist, kompositör och poet under sina levnadsår. Han har skrivit väldigt mycket, bland annat ca 170 kantater, konserter för violin, cembalo, oboe och orgel. Marcello var elev hos den italienske tonsättaren Francesco Gasparini. Gasparini var också lärare till Domenico Scarlatti, alltså Alessandro Scarlattis son. Benedetto Marcello hade en bror, Alessandro Marcello, som också han var en framgångsriktonsättare. Brodern har b la skrivit en väldigt fin oboekonsert i d-moll, som vi faktiskt har spelat i orkestern!

2CELLOS - Love Story [OFFICIAL VIDEO]

Välkomnar oktober med bästa 2Cellos! Det var väl ändå väldigt länge sedan vi lyssnade till gruppen? Jag som annars inspireras av 2Cellos mycket och musiken dyker upp varje dag i min spellista på Spotify. Dessutom fyller celloliv år om några dagar - så musiken får tala för det. Mitt största mål med den här platsen är att förmedla ut vad jag inspireras av i min utveckling. Men okej på tisdag skriver jag säkert ihop något superlångt så det ska jag inte göra nu. 2Cellos, "Love Story", lyssna och njut!
 

RSS 2.0