Sammanfattning (Cellolektion, Orkester) 23, 25 oktober 2017

Hej - det känns som att det var en hel evighet sedan som vi hördes, genom text och musik.
Ledsen, försöker hitta lösningar som funkar. Svårt att börja med det och kräva det två dagar innan höstlovet - inte så framgångsrikt! Står fortfarande kvar på en osäker plats och undrar hur det utvecklar sig. Processen är i alla fall igång och det får faktiskt vara en process tills den går i rätt riktning!! Till det krävs fler steg och jag uppdaterar gärna längre fram om hur det går. När det står tomt här - beror det alltså på situationen just nu. Såklart försvinner ork och tid till musiken, cellon och den här platsen då. Jag vet att det blir så här i perioder, för det har sett ut så tidigare här. Okej - ville försöka förklara mig lite, inte gå för djupt som det ser ut nu - framåt julen kanske jag gör det om det fortfarande är något som påverkar som det gör nu. Formulerar mig gärna mer efter att det stått tomt i flera dagar... 
Men mitt mål är alltid att låta glädjen, musiken och cellon spridas här. Så det tänker jag stå fast vid nu, vi släpper problem och olösta frågor och sparar förklaringar och svar tills verkligen behövs.
På cellolektionen i måndags spelade jag igenom hela "Sonata No. 5 in C Major". Jag gillar "Adiago"-delen bäst fortfarande, lugn och fin. Här tänker jag på att utveckla uttryck och hur jag vill spela allt, för att få fram vad jag vill. Annars är det lite intonationsställen, som jag nog egentligen kan hitta ganska bra sett att öva på också när jag väl fördjupar mig mer. På en del ställen kan jag tänka mer på att det ska gå framåt eller med ett driv, men ändå lugnt. Med "Allegro"-delen ligger fokuset på att få lite sextondelar att gå ännu fortare, speciellt i andra delen. Har intonationer på några ställen, till exempel andra läget som jag inte får blir riktigt vän med i det här stycket.  
En annan sak jag försöker vara uppmärksam i är åttondelspauser när det kommer, försöker lyssna in hur det låter på skivan? Men tycker alltid att jag är för långsam där, alltså kommer in försent. 
Vi spelade faktiskt igenom Händel-stycket den här måndagen också. Fokus får framöver ligga ännu mer på siffran 2-3. Intonationer, ja ni vet. Ibland övar jag bättre på det andra gånger sämre. Hallå - kul med intonationer ju! Utvecklas, utvecklas och utvecklas. Ett annat fokus är fortfarande tempot, vilket jag har nämnt tidigare. Försöker lyssna in mig på det. Kom på en tanke under övningen på söndagen, innan cellolektion, tänkte att den andra tonen i åttondelarna ska "tappas" lite, eller kanske som en suck? Jag tyckte just då att det funkade helt okej - men jag utvecklar gärna den tanken lite mer och utvärderar svaret. Förövrigt kom jag inte på tanken förrän efter cellolektionen.
Men hallå, stycket är så fint - jag tror det blir bra i slutänden!
På orkestern övade vi på "En stund på jorden" tillsammans med sångerskan. Tyckte att jag kom fel i tredjeläget och störde mig på det lite - men skylde på ingen uppvärmning innan lektionen här. I några rytmer är jag kanske långsam eller så är det någon annan som är lite för snabb? Ja ni vet, men jag försöker lyssna till omgivningen, sångerskan och resten av stråket. 
"Adiemus" - tror mest att vi spelade igenom det här stycket på onsdagen. Kan öva mer på rytmen i slutet från takt 47 och intonationer kanske? Uttryck är lättare att öva mer på då låten är enkel. Annars tänker jag nästan alltid på mina Fiss i den här låten! Det känns som att de låter fel hela tiden, antingen för höga eller för låga. Övning?
"Fanfar till isdrottningen ära" - övningsfokus på bokstav A, tempo, rytm och intonation. Uppmärksam i bokstav B, Meno mosso och subp. 
"Bergatrollets Vaggvisa" - jag tror att övningsfokus ligger i uttryck, tänka på olika nyanser, starkt och svagt, osv. Sedan lite stråkteknik från bokstav A. 
"Suffolk Morris" - tempoövning vilket jag tänker fortsätta upprepa! Men, jag tycker att det ofta går bra, möjligtvis att det ibland mer mer en stressande känsla än att det bara få gå fort. Någon som förstod det där? Sedan vill jag känna mig säkrare och kunna ta för mig mer mellan takt 65-72. Även om det känns som att det går fel, och det är okej att det går fel. Det måste få bli dåligt och helt knasigt för att det till slut ska gå bra! Av misstag lär man sig!
Vi fick ett nytt stycke! "Finlandia" av Jean Sibelius. Ett stycke som jag förövrigt kämpade på med under Höstlovsorkestern 2014, haha. Så ni kan ju förstå att min målsättning blir att utveckla stycket till något mycket säkrare. Den tiden har jag - för det ska inte spelas upp förrän till våren, då får ni säkert höra mer fördjupning i stycket också. Jag tänker att jag ska få in både kompositör och stycke lite mer under november, men fram till dess får ni av nyfikenhet söka upp det på egen hand. 
Så får ni i uppdrag fram till nästa sammanfattning av fundera över om ni gillar Sibelius musik? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0