J.Sibelius: Violin Concerto in D Minor Op. 47 (Soyoung Yoon)

Medan jag lyssnar försöker jag hitta ställen som sticker ut. Jag tror att jag hittade något nu, måste spola tillbaka och upprepa för att vara säker. Vänner, lyssna på delen från 4:14 och fram till 6:00 ungefär. Hm, det är långt så jag skulle kunna sitta i timmar och ta ut fler delar. Sedan framåt 6:45 någonstans så återgår det till mer dramatisk och kanske lite Sibelius som vi är vana att höra honom eller? Lyssna på det mörka runt 6:50, kontrabas, cello? Lyssna och njut, hitta egna favoritdelar. När jag läser i kommentarerna ser jag någon som skrivit så här: "She is a Ninja on the Violin !!! - Love it!!!". Cred till violinisten Soyoung Yoon.

 

 


Hilary Hahn - Mozart Violin Concerto No. 3 (New Cadenzas)

Konserter då orkestern startar utan själva konsert-violinisten. Förstår ni hur jag menar? Hur många av de konserterna finns? Mozart, alltså jag var tvungen att ta med det här stycket när jag såg det, "Violin Concerto No. 3, New Cadenzas". Hilary Hahn är en amerikansk violinist. Jag har för mig att jag hört hennes namn nämnas flera gånger på radio (läs Klassisk Morgon). Jag länkar till hennes websida, där ni kan sitta och klicka runt hela måndagen: http://hilaryhahn.com/

Dvořák - Violin concerto - Oistrakh / Kondrashin

Mycket bättre än de senaste veckornas #melfest va? Vi skapar vår alldeles egna musikaliska fest den här veckan! Dvorak spelar vi också i orkestern, närmare bestämt "Slavonic Dance, Op. 46, No. 8". Så med Dvorak i huvudet, från orkesterövning delar jag en Fiolkonsert av Dvorak också. Hoppas att ni får en bra söndag, aningen med melodifestivalen eller Dvorak i huvudet. Jag hoppas såklart på det senare!

Elsa plays "Frozen" by Vivaldi - Violin Concerto No. 4 in F minor, Op. 8, Winter from Four Seasons

Elsa och "Frozen", det låter som filmen ni vet. Vilket kanske är meningen? Vivaldi och musiken är "Violin Concerto No. 4 in F minor, Op. 8, Winter from Four Seasons". Vackert! Varför just Vivaldi? Jag skriver mycket här om Vivaldi och "Cello conerto for two cellos in g minor" så jag tänkte att det kunde vara intressant. Jag sitter och lyssnar medan jag skriver. Jag gillar Largo-delen som ni hör från 04:38. Supersnyggt med knäppet i stråket, wow!

Arabella Steinbacher & Akiko Suwanai - J. S. Bach : Concerto for Two Violins

Fiolkonserter inleds med Bach. Alltså, det kändes helt rätt när jag hörde det här första gången. Medan jag skriver sitter jag och lyssnar igenom det igen. Ibland när jag lyssnar hittar jag ställen som jag känner att jag vill nämna, prata med er om. Diskutera. Fast, här kan man ju inte annat än njuta. Egentligen borde man väl precis också bara lyssna njuta när det är inledning!

Fiolkonserter - Inledning

Tiden rinner iväg. Jag skulle kunna inleda varje lov på det sättet. Men jag tycker inte vi ska hänga upp oss för mycket på tiden. För det är ju äntligen dags för ett nytt lov! Under jullovet delade jag Cellokonserter och jag tänkte under 2017 fortsätta med att dela konserter, denna gång fiolkonserter. Vad tror ni om det? Är ni taggade, för nu drar vi nämligen ut på en fiolresa bland konserter!

Sammanfattning, (Cellolektion, Orkester) 20, 22 februari 2017

Jag sitter och undrar vart dagen tog vägen, helt enkelt en vanlig vardag. Haft veckans lektioner och fått sportlov. Ni vet när man kommer underfund med att sportlovet innebär, lov från cellon också. Det ögonblicket är mindre roligt, haha. Jag har väl inte berättat ännu för er om att jag har tagit ut "City of Stars" från La La Land? Jag började den här torsdagen med att ta ut det sista och satt sedan ett tag och spelade igenom låten om och om igen. Nu vet jag hur jag ska roa mig under lovet. Jag tänkte skriva ner en sammanfattning av veckan innan jag tar sportlov ändå. I måndags spelade vi igenom Vivaldi, jobbade med mittendelen från takt 27-36. Framförallt mellan 27 och 33 då vi inte spelat det tidigare. Och i slutet spelade vi igenom från takt 65-76, också det en del som vi inte hade spelat igenom tidigare. Fast jag konstaterade att jag måste ha spelat igenom det tidigare ändå? Tänk er ett Ess (A-strängen) till G strängen eller från ett D (A-strängen) till C strängen. ÖVNING. Jag tror att jag helt missat G-strängen och C-strängen tidigare så det ska jag spela på om och om igen under lovet för få det att inte bara låta bra, utan också låta snyggt. Jag ska försöka lyssna in mig ännu mer på stycket också, superövning det med. Igår på orkestern spelade vi igenom "Bond...James Bond" under hela första timmen. Och hallå kan vi prata om "Goldfinger"-delen av låten. Cello har Soli och just den delen gick sådär. Vi jobbade med det ett tag om och om igen under denna 1 timmen. Det är så mycket pauser, korta och långa toner. Räkna, räkna och räkna. Jag har ju hittat samma arr så det ska jag försöka öva, endast "Goldfinger". Efter paus hann vi igenom "Montageus and Capulets". Övning, siffran 45, speciellt från takt 49 fram till 52. Annan övning är kanske att lyssna in mig mer vid siffran 63 att inte öka på pizzicato-delen. Sedan har vi cello melodi vid siffran 94 också, en del som jag också kanske kan lyssna in mer och öva upp bättre. Framåt och inte för avstannande, något i den stilen? Sist hann vi spela igenom "The Empire Strikes Back Medley" och där ungefär vid det laget har man kommit igång med spelningen ordentligt. I början står det Energico och det vill jag öva på. Vid bokstav A har cello melodi och jag tycket alltid det blir lite rörigt och konstigt, gnissligt bland tonerna just där. Jag ska minsann öva upp det bättre under lovet. Mellan takt 9 och takt 10 är det typ 6 sekunders paus också, vilket jag tänker öva RÄKNA i och sedan komma in rätt i melodin. Gärna också hålla tempot. I alla fall, just det där kändes bättre än förra veckan ändå. Vad var det jag skrev nu igen? Nästa vecka är det sportlov. Under lovet ska jag ägan mig åt att få bättre övningsrutiner och veckan efter lovet är det bara fyra orkesterrep kvar innan konsert. Jag vill komma tillbaka och kunna skriva att nu, nu har det äntligen gått som allra bäst - som det gör hemma!

Hanna övar #52


007 : James Bond : Theme

James Bond-temat är en ganska så väldigt bra start på dagen. Medan jag skriver (tisdag) virvlar snön utanför fönstret. En perfekt hel-dag för övning. Framförallt orkesterövning säger jag och påminns om att jag än en gång lyckats ha några dagar då jag inte spelat igenom orkesterlåtarna. Jag ser framemot en veckas sportlov, då det kan vara okej att vara lite slapp i övningen. Fast, om ni känner mig rätt lär jag sitta ner mycket, om inte mer. Nu ska jag strax öva igenom "Bond... James Bond", då jag hittade samma arr som vi spelar på YouTube, perfekt övning!

Live And Let Die Theme Song - James Bond

Idag är det orkester och förra veckan spelade vi aldrig igenom "Bond... James Bond", så det kan bli intressant den här veckan. Helt ärligt börjar jag bli mer och mer nyfiken på hur det här låter i orkestern i slutänden? Spännande, roligt! Genom att lyssna in mig mycket känner jag mig väl i alla fall mer än redo inför orkestern idag och förhoppningsvis lite "Bond... James Bond". Må bäst (med James Bond i lurarna?) så hörs vi imorgon!  

Goldfinger Theme Song - James Bond

Tisdagskväll. En vintrig sådan då vintern kom tillbaka, den är envis den där vintern. Så, förutom en promenad i ett ganska härligt vinterland har jag ägnat mig åt att spela in och redigera klart "Hanna övar". Helt okej övning - även om jag nu har bättre planer inför resten av veckan. Ja, det känns skönt att prata om, och gå igenom alla funderingar kring Vivaldi så noga varje vecka. Jag fortsätter dela musik från "Bond... James Bond" som vi spelar i orkestern. Den här kvällen med "Goldfinger", en av de delarna i låten som jag måste öva mer på och RÄKNA i. Fast ändå den snyggaste delen kanske?

Yo-Yo Ma and Jonathan Manson: Vivaldi's Double Cello Concerto in G Minor; Movement 1

Yo-Yo Ma och Jonathan Manson levererar Vivaldis "Double Cello Concerto in G Minor; Movement 1". När jag bläddrar bland kommentarerna under videon säger många att det går för fort. Hm, jag håller med! Det ska gå fort, men inte för FORT. Vad tycker ni? Ju mer jag lyssnar på stycket, desto häftigare tycker jag att det är med att det växlar mellan cello 1 och 2. Och hur det växlar mellan starkt och svagt. Så snyggt också när orkestern får komma fram och glänsa emellan! Varför gillar jag det här? Jag har tänkt på det och kanske är det för att det låter improviserat på något sätt. För att inte tala om energin! Har jag inte pratat om det här med att en del musik låter så improviserat och jag lätt fastnar för den musiken? Förstår ni hur jag menar? Många frågor där på en gång. Jag ska spela igenom om och om igen på stycket under eftermiddagen. Innan cellolektion, dm bästa 45 minuterna på hela måndagen, veckan, månaden och året. Lyssna och njut!
 

Melodifestivalen 2017, Final - Robin Bengtsson, I can’t go on, Owe Thörnqvist, Boogieman Blues

Till finalen deltävling 3? Kanske gick dem bästa bidragen vidare, det kan ju vara så? Än en gång inledde melodifestivalen i ganska bra toner med Robin Bengtsson, "I can’t go on": http://www.svt.se/melodifestivalen/artister/2017/robin-bengtsson/robin-bengtsson-i-can-t-go-on-hela-latens-text Skriven av David Kreuger, Hamed ’K-One’ Pirouzpanah och Robin Stjernberg! Grymt! Fast, det andra bidraget som gick vidare direkt till final förvånade säkert många. Egentligen, egentigen skulle det väl inte alls förvåna. För jag skulle då säga att det är musik PÅ RIKTIGT. Det fanns nog en tid så det direkt skulle vara tippat att han skulle gå till final. Jag pratar om Owe Thörnqvist och låten "Boogieman Blues". Bidraget skrivet av Owe Thörnqvist själv: http://www.svt.se/melodifestivalen/artister/2017/owe-thornqvist/owe-thornqvist-boogieman-blues-hela-latens-text . Härligt att vi får höra dessa låtar än en gång!
 
 

Melodifestivalen 2017, Andra chansen - Felix, Oscar & Omar / FO&O, Gotta Thing About You

Det andra bidraget som fick en andra chans var https://www.youtube.com/watch?v=yU2tAfDt6lA Felix, Oscar & Omar / FO&O med låten Gotta Thing About You  Skriven av Robert John ”Mutt” Lange och Tony Nilsson. Helt ärligt, vem trodde inte att killarna skulle gå till final? Hallå? Men andra chans kanske är bättre? Jag tycker låten var bra och dem framförde den på ett härligt sätt. Dock tycker jag kanske inte att FO&O känns som MELODIFESTIVALEN. Förstår ni hur jag menar då? Det känns som artister/en grupp som uppträder på stora scener runtom i världen, fast inte en scen som melodifestivalen. Hm? Men jag gillar det absolut!
 

Melodifestivalen 2017, Andra chansen - Anton Hagman, Kiss You Goodbye

Deltävling 3 har gått av stapeln och nu väntas endast deltävling 4, andra chansen och finalen. Det går framåt. Jag undrar om det här kan ha varit den svåraste deltävlingen hittills? Jag tyckte nog mig se bättre bidrag den här veckan. Här är första bidraget som gick vidare till andra chansen:  https://www.youtube.com/watch?v=6HUVO4R9vlk Anton Hagman med låten "Kiss You Goodbye". Låten är skriven av Christian Fast, Tim Schou och Henrik Nordenback. Jag gillade låten mer och mer, den blev bättre när den drog igång ordentligt vid refrängen typ. Vad tycker ni?
 

James Bond 007 'Nobody Does It Better' Montage

Från och med nu inleder jag lite James Bond, fast från och med nästa vecka kanske det kommer upp lite Vivaldi emellanåt. Troligtvis! Tidigare har jag mest hört James Bond-Temat och "Skyfall". Därför tänker jag att det både kan vara roligt och nyttigt att lyssna in mig på låtarna som är med i "Bond... James Bond". Det vill säga, "James Bond Theme", "Live and Let Die", Nobody Does It Better" "Goldfinger" och "Skyfall". Min nyfikenhet steg när jag såg noterna vid "Nobody Does It Better", så jag börjar med att dela den här låten. Helt rätt, det här var ju riktigt fint! Jag ger cred till Rik Moran på Youtube som lagt upp videon! Har ni någon favoritlåt från James Bond? Skriv!

Take On Me - a-ha - Brooklyn Duo at Carnegie Hall

Mellan Vivaldi-övning vill jag passa på att dela musik med er! "Take On Me", A-HA en cover av Brooklyn Duo och  Ensemble Connect! Ni vet när man hittar något riktigt bra? Lite så känner jag här! Jag har lyssnat mycket på "Take On Me", typiskt en sådan där favoritlåt trots att jag inte helt förstår mig på den. Tänk er det här i stor orkester? WOW. Föreställ er det. Men jag ska inte förstöra det här, lyssna och njut i stället!

Sammanfattning, (Cellolektion, Orkester) 13, 15 februari 2017

Åh vad glad jag är över att jag har kommit iväg och spelat cello den här veckan. Nu sitter jag i soffan och rör inte en fena, förutom fingrarna som rör sig över tangenterna. Här skulle jag kunna sitta hela dagen om jag inte visste att jag både ville och var tvungen att ta tag i att öva cello. Plötsligt känner jag mig mer förkyld... I måndags - spelade igenom Vivaldi "Allegro from the Concerto in G minor for Two Cellos, RV 531". Just nu är det mest att få till början i ett ganska bra tempo, fram till takt 24 ungefär. Måste spela ut mer i första takterna, hela stråken skulle jag nog säga i "Hanna övar". Jag försöker dela upp det och öva på lite i taget, annars känns det inte lika produktivt och bra i övningen. Spelade igenom mittendelen i stycket i måndags, den svåraste delen skulle jag säga, haha. Takt 34-38 och jag tycker det är så häftigt hur det växlar mellan stämmorna! Speciellt när man lyckas få till det också. En annan del, takt 46-48 och i takt 48 tar alltså andra stämma 2 över melodin. Det som sedan kommer i cello 1 i takt 49 ska låta som en cello. Dålig förklaring? Takt 49 och fram till 58 är övning! Där ligger nog den stora övningen den här veckan och några veckor till! Och jag ska verkligen försöka öva dessa takter LÅNGSAMT först och sedan snabbare och snabbare. På orkestern igår inledde vi med att spela "Montageus and Capulets", vilket var väldigt skönt! Annars har vi alltid inlett med att spela igenom "The Empire Strikes Back medley". Jag gillar "Montageus and Capulets" förutom mina F, tror jag det blir, som jag har börjat tycka att jag kommer fel på hela tiden. Jag vet inte?? Det är någonting som jag ska öva mer på den här veckan. Melodiställena i cello, takt siffran 45, 94 och 110 börjar gå bättre. Jag ska öva vid siffran 94, ett bättre flyt hela tiden? Och inte så avstannat... Vid siffran 45 är det framförallt slutet, takt 49, mellan D.et och Fiss:et i fjärdeläget. Om jag nu inte skriver helt galet fel. Det var sträckt på Fiss vilket gjorde det krångligare. Sedan "Slavonic Dance": Jag måste öva på början, det är en halvnot och sedan synkop. Vi ska släppa halvnoten lite tidigare tror jag. Det är över två strängar A och D vilket jag tycker så fult när jag övar hemma = jag övar inte så noga på det. Dessutom står det Presto, det vill säga väldigt fort! Vi övade vid siffran 1 då cello har en ton (KORT) sedan har blåsinstrument två toner därefter innan cello kommer igen med en ton. Vi övade detta några gånger igår och de känns som att det sitter bättre nu, lite bättre. Jag ska försöka ha kvar i det i huvudet och öva medan jag kommer ihåg och så är jag säker på att det går superbra nästa vecka. Jag tycker att siffran 3 börjar kännas bättre. Siffran 7 går bra i början sedan från takt 5 i samma siffra så rör det till sig. Jag ska öva igenom CODA också, det känns det som att det rörde till sig där i slutet igår. Hm, jag tror att det är stråket som stör till det då det byter stråk. Till slut övade vi ändå igenom "The Empire Strikes Back Medley". Cello fastnade lite vid bokstav A, där vi har melodi. Det här är nog att dem melodiställena som jag måste öva mer på i låten, eller okej, alla ställen med melodi måste och vill jag öva mer på. Öva mycket på! Bokstav A alltså, måste hänga med i tempot och inte för långsamt. Vid siffran C försökte jag följa efter fiolerna som har samma melodi där och jag tyckte att det kändes bättre då, så det ska jag fortsätta göra. Glädjande nog, "Thriller" gick bättre den här veckan! Fick ny fingersättning vid upptakten till siffran 23. Sedan har jag alltid varit lite långsamt med att bryta bess.et i siffran 23. Men igår gick det bra! Kanske kan de också ha varit för att fingersättningen var bättre? Så igår var jag nöjd med "Thriller". Egentligen, egentligen tror jag faktiskt jag kommer fel som i takt 30, 31 och jag tycker också att början är småfalsk. Fast å andra sidan känner jag varje gång, skitsamma. Det får låta superfel för jag kan gå hem och öva noga på under veckan. Summa av kardemumma, för att inte dra ut på den här röriga sammanfattningen alltför mycket. Den här veckan var nog absolut den säkraste veckan som helhet. Övning under veckan: Jag ska fortsätta hålla igång den här bra känslan genom att öva lite varje dag. Nästa vecka är sista veckan innan sportlovet, kan ni tänka er - redan? Då får det minsann gå som allra bäst! Vet ni vad jag förresten funderat över underveckan? Att jag skulle vilja ha in "Att lyssna på styckena, låtarna" mer i min övning. Jag kanske sitter ner i en timme och bara lyssnar igenom allt om och om igen, någonting sådant. Må bäst så hörs vi under helgen med ny musik!

Hanna övar #51

Hanna övar #51. Hehe, sämst - men jag är förkyld så jag orkade inte riktigt ta tag i det den här veckan. Nästa vecka ska jag gå igenom alla funderingar noga, jag lovar! Men det är i alla fall det här som jag skriver om i "Hanna övar", alltså får ni en liten genomspelning ändå. Jag har många funderingar att ta upp till nästa vecka kan jag säga!

"La La Land" - The Piano Medley - Costantino Carrara

Alltså kan vi prata om "La La Land"? Den här filmen, låtarna, speciellt "City of Stars". Jag är kär! Jag lyssnade redan innan på musiken en hel del, men gissa om det har blivit mer efteråt? Tänk er "City of Stars" med cello, tvärflöjt och piano? Wow! Jag funderar på om jag ska försöka ta ut lite noter, vi får väl se när jag gör det. Filmen var fin och berörande. Kan någon säga mig varför alla bra filmer ska sluta på ett sorgligt sätt, eller kanske inte sorgligt. Det var en fint slut, men kanske inte ett slut som dem flesta ville. The end. Ni måste se filmen i alla fall! Onsdagen var här igen och jag har gått och blivit sjuk. Om jag var sjuk förra veckan är jag SJUK nu. Igår satt jag ner ungefär en timme och försökte öva, en övning då jag kände att jag svävade iväg från ämnet hela tiden, tappade fokus. Jag kommer ändå troligtvis ta mig iväg på orkestern den här veckan och hoppas på det bästa. Jag som i förra veckan satt och skrev "Ny vecka nästa vecka, nya tag". Fast så är det ju ändå! Jag ska sätta mig ner och öva orkester, kanske orkar jag till och med spela in veckans "Hanna övar". Vi tar det som det kommer. Lyssna och njut av musiken! (Ni kan ju också vänta er mer musik från La La Land). Och ha en fantastisk onsdag, förhoppningsvis i strålande solsken och klarblå himmel!

Miles Davis Quintet feat. Wayne Shorter solo live '64

Jazzmusik och rockmusik det låter som två helt olika världar för mig. För jazzmusiken, det andra priset i Polarpriset, står Wayne Shorter. Jag hittade en gammal inspelning med Wayne Shorter och Miles Davis Quintet. Solo, live 64. Svartvitt och längesedan. Underbart! Själv är jag absolut mer åt jazzmusikens håll är rockmusikens, haha. Fast om ni vill får ni gärna tipsa mig om rockmusik, det är bara roligt. För något bra av allt finns det alltid. Med jag skriver om Polarpriset har jag en artikel från DN framför mig: http://www.dn.se/kultur-noje/de-far-polarpriset-2017/ och Nils Landgren sa så här efter tillkännagivandet: — Det är ett oerhört välförtjänt val. Jag har följt honom sedan jag var liten och Shorter är en av de nu levande improvisationskonstnärerna. Han, tillsammans med Herbie Hancock, leder traditionen och förnyar den. Trots sin ålder är han högst verksam: Han fortsätter att söka och finna.Och det där sista, "Han fortsätter att söka och finna" så läste jag den här meningen tidigare i artikeln: under en extraordinär karriär har han med sitt mod och sina visionära öron hela tiden sökt sig till outforskade stigarna. Vilket jag tyckte var väldigt fint sagt tillsammans. I sommar delas priset ut och fram till dess ser jag framemot att fortsätta följa årets pristagare. Njut av musiken!

The Police - Every Breath You Take

Äntligen har jag cellolektion igen. En välbehövlig sådan, troligtvis en massa ny energi efteråt. Härligt! Och kanske blir det att gå igenom lite intonationer, haha? Då jag aldrig lyckas få rätsida på tonerna så är nog familjen ganska trött att höra på falska toner vi det här laget. Vet ni vad? Jag ska faktiskt prata om Polarpriset i början av den här veckan. Årets pristagare blev rockmusikern Sting och jazzsaxofonisten Wayne Shorter. Det skulle vara kul att skriva mer om musikerna vid tillfälle också. Skulle ni vilja läsa om dem? Den här 13:e måndagen i februari så delar jag "Every Breath You Take", med The Police, Sting. Något utav det första som jag utbrast när jag hörde vinnarnas namn var - Har inte Sting gjort den där "Every Breath You Take"? Jo, helt rätt Hanna. Låten är med i Cellisen 3 som jag spelat efter tidigare, så mitt minne svek mig inte den här gången. Ärligt talat blev jag också sugen på att spela igenom den här låten, för skojs skull. Ja, sådana ryck kan jag få när jag hör något på radio eller så. Det är alltså vad jag tänker inleda min måndag med direkt efter morgonens kaffe!
 

Melodifestivalen 2017, Final -. Mariette, A Million Years, Benjamin Ingrosso, Good Lovin'

Bidragen som gick vidare direkt till final från andra deltävlingen var, Mariette med "A million years". Låtskrivare är Thomas G:son, Johanna Jansson, Peter Boström, Mariette Hansson och Jenny Hansson: http://www.svt.se/melodifestivalen/artister/2017/mariette/mariette-a-million-years-hela-latens-text . Benjamin Ingrosso med "Good Lovin' " gick också vidare till finalen. Låtskrivare, Benjamin Ingrosso, Louis Schoorl, Matt Parad och MAG: http://www.svt.se/melodifestivalen/artister/2017/benjamin-ingrosso/benjamin-ingrosso-good-lovin-hela-latens-text . Jag tycker helt klart att dem bästa bidragen gick vidare till finalen. Och jag tycker mig börja se något som kan bli en ganska bra final. Vad säger ni? Det får såklart också de två sista veckorna utvisa!  
 

Melodifestivalen 2017, Andra chansen - Lisa Ajax, I Don’t Give A

Andra låten som gick vidare var Lisa Ajax med "I Don't Give A". Bidraget är skrivet av Linnea Deb, Joy Deb, Anton Hård af Segerstad och Ola Svensson: https://www.youtube.com/watch?v=VV8koS7ySnI Jag konstaterade efter lördagens melodifestival att jag tyckte att det var bättre den här veckan. Kanske för att man kommit in i lite mello-festligheter den här veckan? Värdiga bidrag som gick vidare till andra chansen!
 

Melodifestivalen 2017, Andra chansen - Dissmissed, Hearts Align

Då är redan andra deltävlingen förbi! Vidare till andra chansen den här veckan kom först Dissmissed med "Hearts Align". Låtskrivare, Ola Salo och Peter Kvint: https://www.youtube.com/watch?v=x9VT8Ta_on8 . Jag tänkte på Yohio plötsligt? Vad tror ni om han hade sjungit det här? Jaja, men hallå Ola Salo, man hör ju att han ligger bakom det här. Gör man inte det? Grymt!
 

JOHN WILLIAMS - IMPERIAL MARCH - STAR WARS / LIVE

Ja, den här veckan är speciell för i onsdags blev John Towner Williams 85 år gammal. Jag tänker då nästan först och främstt på Star Wars, Stjärnornas krig men också Harry Potter såklart. Visste ni att John Williams också har gjort musik till Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet? Som liten såg jag på Tintin flera gånger så det var jag bara tvungen att ta med. Stort grattis i efterskott på din dag John Williams! Celloliv firar med "Imperial March" från "Star Wars"!

Pop på samiska

I måndags var de Samernas Nationaldag, Samernas Dag. Är det inte häftigt att dem har en egen Nationaldag, Samerna. Det känns som något eget vilket är coolt tycker jag. Här kan ni läsa mer om Samerna: https://sv.wikipedia.org/wiki/Samer Med anledning av den här dagen vill jag dela Samisk musik med er, så ja sökte upp lite. Jag fastnade för när Sofia Jannok sjunger "Áššogáttis". Det kan bero på den fina inledningen med pianokompet. Åh! Har ni hört mycket samisk musik? Ni kanske till och med har tips på samisk musik? Hm, även om man inte förstår språket så tänk ändå att musiken kan beröra. Fast de kanske är just därför också som den berör mer. Av inledningen förstår man ju ändå en bild av berättelsen. Lyssna och njut!

Intonation och sextondelar...

I måndags var det ingen cellolektion och sedan blev jag sjuk, så igår hoppade jag faktiskt över orkestern. Hellre pigg glad och bättre vecka nästa vecka. Nya tag! Men om jag tänkte ändå skriva några rader om övningen. Övningen som går helt okej, sedan blir jag alltid lite seg med det när jag är sjuk. Fast det är okej tycker jag. Igår spelade jag igenom Vivaldi i alla fall och lite på en annan låt som jag tänkte spela in snart. Jag har någon slags hat-kärlek till Vivaldi just nu. Jag är småtrött på sextondelar. När jag spelar dessa sextondelar tänker jag bar "Sextondelar, sextondelar", hela tiden eller "Såga, såga, såga". Och sedan blir jag frustrerad när det aldrig funkar som jag vill, att det aldrig kan låta på det sätt jag vill. Sedan funderar jag över intonationer. Åh, vad jag det är något som jag borde öva på! Ställen ni ser på bilden tillexempel - framförallt det översta, takt 88, 85 osv. Igår lyckades jag öva på det långsamt en liten stund i alla fall. Det här med att öva långsamt alltså, har ni tips på hur man kan tänka? För jag är mer så att jag "spelar igenom", hm, vi kan tala om produktiv övning här kanske. I den understa delen av bilden ser ni nog att jag ritat dit pilar och det är ju såklart för att där tänkte jag i efterhand också på lite intonation. Mellan, G:ena där, för visst stämmer det? Jaja, det är väl roligt att spela intonationer även om det kan tålas att ÖVA på. Men åh, jag älskar ändå det här stycket. Jag ska spela igenom Vivaldi idag. Fortsätt öva, jag tror på dig, övning ger färdighet!
 

I Folkviseton (Mitt Hjärta är ditt)

"I Folkviseton (Mitt hjärta är ditt)". Jag tycker mest om inledningen, den är fin. Och ja, kanske också en sådan där text som berör. Som vi alla kan hitta något att känna igen oss i. Ja, men där tycker jag nog att jag satte ord på någonting. Idag vill jag också dela texten med er, så jag avslutar med dessa rader...
Kärleken kommer och kärleken går,
ingen kan tyda dess lagar.
Men dej vill jag följa i vinter och vår
och alla min levnads dagar.
 
Mitt hjärta är ditt,
ditt hjärta är mitt
och aldrig jag lämnar det åter.
Min lycka är din,
din lycka är min
och gråten är min när du gråter.

Kärleken är så förunderlig stark,
kuvas av intet i världen.
Rosor slår ut ur den hårdaste mark
som sol över mörka gärden.

Mitt hjärta är ditt,
ditt hjärta är mitt
och aldrig jag lämnar det åter.
Min lycka är din,
din lycka är min
och gråten är min när du gråter.

Sammanfattning, Teater och Stråkmusik - Blackebergs Bibliotek

Jag ger mig in i en sammanfattning till och med efter detta. Egentligen inte så viktigt att lägga fokus på, men vi kör. Jag vet att jag kom fel i fjärde läget på G-strängen (Kärleksvals). Och jag kanske missade någon annan ton också. Men som helhet kändes det bättre på den där rent/falskt-fronten än senaste uppspelningen. Kunde spelat ut lite mer, men jag är ändå nöjd. Jag tyckte att jag fick till ett ganska bra tempo, och jag tror till och med att jag gjorde lite omedvetet vibrerande. Det är ju faktiskt någonting som jag vill jobba mer på! Jag spelade också upp ett väldigt fin stycke, "I Folkviseton (Mitt Hjärta är ditt)". Jag vet inte men jag tycker mig känna igen den från en film? Jag kan vara ute och segla på öppet hav då. Jag gled in i musiken lite för mycket, som jag kan göra, och kom av mig lite i sista takten på första raden, haha. Sedan hade jag övat in ett fiss, där det visst skulle vara ett f. Men i övrigt, fint stycke. Ett stycke som jag tänker ta med mig, spela upp på Skördemarknad kanske. Lätt, enkelt och fint! Det var diktuppläsning emellan och temat var kärlek. Om precis en vecka är det ju faktiskt Alla hjärtans dag. Innan jag spelade upp "I Folkviseton" så var det just en uppläsning av texten till låten, Kärleken kommer och kärleken går, ingen kan tyda dess lagar, av Nils Ferlin. Texten till Kärleksvals är otroligt fin också. När jag spelar låten försöker jag alltid ha texten i huvudet, spela mer efter texten än efter noterna kanske man skulle kunna säga. Som en sträng på gitarren och som tonerna i din visa så skälver jag, så lever jag var gång du håller mina händer. Så inleds "Kärleksvals". En stor del till att jag tycker så mycket om låten kan bero på just texten, som berör mig en del. Jag tänkte under veckan få in en inspelning av "I Folkviseton" att dela med er. Så ni också får ta del av musiken! Ha det så bra nu så hörs vi igen imorgon!


Upplev konserten, Teater och Stråkmusik - Blackebergs Bibliotek

I söndags spelade jag "Kärleksvals" av Ulrik Neumann igen. Åh, jag kommer aldrig tröttna på det här stycket. Någon gång kanske publiken tröttnar på det dock? Men åh, det betyder mycket för mig att spela detta. Är det så att alla musiker har ett favoritstycke att spela upp? Ja, då är detta mitt! Lyssna och njut! Tack till Ebba som filmade också, cred!

Melodifestivalen 2017, final - Ace Wilder, Wild Child, Nano, Hold On

(Tyvärr har jag inga länkar till låtarna att lyssna till här.) Det första bidraget som gick vidare till finalen var: http://www.svt.se/melodifestivalen/artister/2017/ace-wilder/ace-wilder-wild-child-hela-latens-text Ace Wilder med låten "Wild Child". Låtskrivare: Peter Boström, Thomas G:son och artisten själv. Jag själv tycker att Ace Wilder har varit med i Melodifestivalen med bättre låtar. Även om då Ace Wilder och "Wild Child" absolut var något av det bättre från i lördags! Det andra bidraget som gick vidare till final har vi här: http://www.svt.se/melodifestivalen/artister/2017/nano/nano-hold-on-hela-latens-text "Hold On" med Nano. Låtskrivare: Nano Omar, Gino Yonan, Ayak, Carl Rydén, Christoffer Belaieff, Rikard de Bruin och David Francis Jackson. Omg, om jag skulle föreslå en vinnare i årets Melodifestivalen 2017 så skulle jag just nu säga Nano. Bäst, ingen protest! Jag har ingen aning om hur långt det skulle gå i Eurovision, men ändå, herregud vad bra! Heja, heja! Vilken låt tyckte ni var bäst i lördags?

Melodifestivalen 2017, Andra chansen - Boris René, Her kiss

Bidrag nummer två som gick vidare till Andra chansen: https://www.youtube.com/watch?v=8MoS7XjxDkI "Her Kiss" med Boris René. Låten är skriven av Tim Larsson och Tobias Lundgren. Det här bidraget fick ju inleda hela årets #melfest2017. Och jag måste säga att det var en ganska härlig och skön inledning. Bra låt tycker jag och värdig att gå vidare, få en till chans. Vad tror ni om låten?
 

Melodifestivalen 2017, Andra chansen - De Vet Du, Road Trip

Det första bidraget som gått vidare är: https://www.youtube.com/watch?v=HUKTr6Q2e7I "Road Trip" med De Vet Du skriven av Johan Gunterberg och Christopher Martland. Den är väl ganska härlig! Men, är det bara jag eller påminner låten om "Bada Nakna" från förra året? Fast man har nu bytt ut polen mot en bil ungefär, haha. Ja, men härligt att en låt med lite sväng gick vidare kanske? Vad tycker ni om låten?
 

City of Stars - LA LA LAND Cover - OldWine - cello and guitar

"City of Stars" från filmen La la land. Låter inte "City of Starts" väldigt poetiskt och fint? Här är filmbeskrivning från Wikipedia: Filmen utspelar sig i Los Angeles. Mia Dolan är en aspirerande skådespelerska utan stor framgång hos provspelningarna och arbetar som barista. Sebastian Wilder är en jazzpianist som vill öppna en egen jazzklubb. Båda förälskar sig i varandra och njuter av den vackra aspekten av "La La Land". När Sebastian får möjligheten att bli medlem i en pop-stiliserad jazzband och Mias provspelningar blir allt sämre uppstår komplikationer som sätter deras relation i fara.Vad tror ni? Det kan hända att jag och Ebba pratade om filmen förra helgen och att jag efter det blev väldigt nyfiken. Just det som vi hör idag tror jag faktiskt att jag hörde på Instagram först? Fast jag kan då inte komma ihåg exakt vart? Fast sådär kan det ju vara, man hör någonting och funderar vidare på det lite, sedan försvinner det med dagarna som går. Lyssna och njut!

La La Land - City of Stars - Justin Hurwitz (piano cover)

 

Great Neck South High School Winter Concert (V), 2014

"Bond... James Bond", låtarna som ingår är "James Bond Theme", "Live and let die", "Noboy Does it better" "Goldfinger" och "Skyfall". Arr av Robert Longfield, samma som vi spelar i orkestern. Inleder med det här, så får vi väl se vad jag kan hitta mer på "James Bond". Jag har mest hört "Skyfall" tidigare så jag tänker att det skulle vara roligt att leta upp lite av dem andra låtarna kanske? Vad tycker ni om låten?
 

Sammanfattning, (Cellolektion, Orkester) 30, 1 januari/februari

Hade cellolektion i januari, det blev februari och jag insåg att nästa månad är en vårmånad. Det gick bra med orkesterövningen, eller inte. Men det kanske gick lite bättre än veckan innan. På måndagen spelade vi på Vivaldi "Allegro from the Concerto in G minor for Two Cellos RV 531". Försökte jobba upp tempot och kom in i ett ganska bra tempo - fram till takt 26. Spela ut mer i början, som i dem där uppgångarna i början som jag pratar om. Nyanser? Ett plötsligt Piano i takt 5. Nu blir det skönt att fortsätta öva på detta i två veckor. Spelade också igenom en del i slutet från takt 80 till 92. Den delen ska jag öva lite på vid sidan om också. Det är ju långt det här stycket så man får ta det lite pö om pö, vilket jag egentligen är ganska dålig på om sanningen ska fram. Juste, mittendelen från takt 9-28 ungefär vill jag öva mer på också. Att verkligen få dem där korta tonerna helt perfekta. Fram till nästa lektion blir det också att avsluta "Romance", haha, så det får jag se hur det går. Det kan gå hur som helst! Orkestern, den kanske möjligtvis gick lite bättre. Vi fick en ny låt och jag och nya låtar är väl inte bästisar första veckan, absolut inte. "Bond... James Bond" som jag faktiskt redan tycker går lite bättre, skriver jag och har då i stort sett bara studerat låten lite mer. Fast så är det väl, hem och studera hjälper bara det. Mittendelen från takt 61 till 93 är väl den delen som jag behöver öva mer på. Jag och massa olika pauser emellan är inte heller en jättebrakombination. Men jag antar att det är någonting att öva upp! Vi avslutade med att spela "Thriller" och det börjar kännas ganska bra med den. Från takt 23 till 39 kan jag ta tag i att öva mer på. Jag tror att jag håller ut lite för länge i första tonen hela tiden i takt 23 innan själva gruppen kommer. Haha, ibland får jag det mesta att låta så krångligt, men detta är typiskt en sådan sak som jag kommer ta upp i orkesterövning-video. "Montageus and Capulets" är rolig att spela! Älskar dem mörka tonerna som cellostämman har genom hela i stort sett, jag ska dock öva upp det ännu mer. 3:or på C och G strängen är inte något tipp-topp. Sedan kommer dessa ställen som sticker ut lite, takt 45 tillexempel. Som gick bättre än förra veckan, dock har jag kommit underfund med att det svåra vid detta ställe är slutet, takt 49-52. Det gick bra någon gång dock Från takt 112-116 gick faktiskt ganska bra så den känslan fortsätter vi på. Alltså egentligen, det som jag känner att jag vill öva upp mest fram till nästa vecka är från takt 95-97. Egentligen enkelt, men mer övning så blir det bättre i orkestern nästa vecka! Det kan vara så att det är stråket som stör till det? Efter lite övning med "The Empire Strikes Back Medlet" har jag kommit fram till att bokstav C är mest övning! Jag vill konstatera som helhet att det kanske börjar gå lite bättre. Jag menar, det är ändå vecka tre nu. Sedan är det en sådan vecka den här veckan då jag är småfrustrerad över att jag aldrig kan spela ut som jag vet att jag kan. En vana kan man alltid bryta och jag hoppas, vill bryta vanan, mönstret i alla fall lite nästa. Jag vet att jag skulle vara så glad och nöjd efteråt... Öva mycket så kommer det gå! Förövrigt så börjar jag känna mig lite säkrare med orkesterstyckena vid det här laget. Det finns dock mycket att jobba med! Jobba framåt vänner, så hörs!

Hanna övar #50


Viva la Vida (Coldplay) || JHMJams Cover

Jag har övat lite orkesterstycken. Det känns alltid lika rostigt, segt och trögt när man inte spelat igenom något på några dagar. Om jag nu hade lyckats öva mer så hade det känts bättre. Jag ska försöka öva igenom lite mer innan orkesterlektionen ikväll. Så får jag väl se hur det låter idag! Det är onsdag och för andra dagen i rad bjuder jag på musik JHMJams. Den här gången "Viva la Vida" av Coldplay som jag tyckte fick igång onsdagsfeelingen och onsdagspeppen. Drar det igång en dans? Så dansa vidare och så hörs vi igen imorgon!

 

 


RSS 2.0