Intonation och sextondelar...

I måndags var det ingen cellolektion och sedan blev jag sjuk, så igår hoppade jag faktiskt över orkestern. Hellre pigg glad och bättre vecka nästa vecka. Nya tag! Men om jag tänkte ändå skriva några rader om övningen. Övningen som går helt okej, sedan blir jag alltid lite seg med det när jag är sjuk. Fast det är okej tycker jag. Igår spelade jag igenom Vivaldi i alla fall och lite på en annan låt som jag tänkte spela in snart. Jag har någon slags hat-kärlek till Vivaldi just nu. Jag är småtrött på sextondelar. När jag spelar dessa sextondelar tänker jag bar "Sextondelar, sextondelar", hela tiden eller "Såga, såga, såga". Och sedan blir jag frustrerad när det aldrig funkar som jag vill, att det aldrig kan låta på det sätt jag vill. Sedan funderar jag över intonationer. Åh, vad jag det är något som jag borde öva på! Ställen ni ser på bilden tillexempel - framförallt det översta, takt 88, 85 osv. Igår lyckades jag öva på det långsamt en liten stund i alla fall. Det här med att öva långsamt alltså, har ni tips på hur man kan tänka? För jag är mer så att jag "spelar igenom", hm, vi kan tala om produktiv övning här kanske. I den understa delen av bilden ser ni nog att jag ritat dit pilar och det är ju såklart för att där tänkte jag i efterhand också på lite intonation. Mellan, G:ena där, för visst stämmer det? Jaja, det är väl roligt att spela intonationer även om det kan tålas att ÖVA på. Men åh, jag älskar ändå det här stycket. Jag ska spela igenom Vivaldi idag. Fortsätt öva, jag tror på dig, övning ger färdighet!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0