Sammanfattning (Cellolektion, Orkester) 27, 29 november 2017

I måndags kändes det riktigt produktivt med cellolektion. Härlig känsla! Spelade bara igenom "Bourrée" från "Cello Suite No. 3 in C Major, BWV 1009" så det blev ingen Händel-övning. Lite skönt ändå, att lägga fokus på ett stycke.
Jobbade mest med andra delen, fraser och nyanser. Mer stråke vid några tillfällen, och ända till froschen i takt 46 till exempel. Fick också några förslag på nya stråk i frasen från upptakten till takt 41 fram till 45. 
Jag har inte spelat igenom den första delen lika mycket, fast den egentligen är kul att spela. Måste bli bättre med att hålla åttondelarna jämna - tänk er från första två takterna redan. Lätt att jag råkar göra andra åttondelen för snabb, vilket låter konstigt såklart. Fick förslag till nya stråk här också, i frasen mellan upptakten till takt 17 fram till takt 20. 
Så det var kul med lite nya stråkförslag, som jag tror att jag gillade dessutom. Ska försöka spela in mig och jobba ännu mer med stycket. Är fortfarande sugen på att ha stycket som uppspelningsmål i kyrkan vid något tillfälle. Åh, bach och kyrkoklang är väl bäst? 
Tänker mig en kort sammanfattning av orkestern, då det kommer mer på redan på söndag!
Kan säga att det kändes väldigt nyttigt att jag övade igenom lite dagen innan. Uppvärmning blev det dock inget av innan lektionen. 
"Adiemus" låter bra. Men jag vill vara mer uppmärksam på mina Fiss. De har en tendens att antingen bli för höga eller lite för låga. Det går ganska snabbt, i alla fall än hur vi spelade låten i våras. Hemma har jag säkert ett lägre tempo än hur vi splear det med orkestern. Får jobba med vidare med tempot, nästan göra det hela lite stressigt i övningen. 
"En Stund på Jorden", kommer lätt fel, speciellt när jag inte har värmt upp bra innan. Tappade bort mig i slutet en av de sista gångerna vi spelade igenom låten. Segt, livet med att tappa bort sig. Juste, vi repade låten med sångerska också, så det var nyttigt och kul inför söndagens stora repitition.
"Fanfar till isdrottningens är", hinner vi spela flera gånger under övningarna, den är så kort. Måste mest repetera in bokstav A ordentligt. Mellan takt 15 och takt 16 så går det från ett E till ett G, vilka jag tar i fjärdeläget och andraläget. Kommer fel på G ibland. Jag vet, man skulle säkert kunna ta E från sträckt tredjeläge (G) också? Jag har inte testat riktigt, det får jag klara upp till nästa onsdag. 
I "Bergatrollets Vaggvisa", pratar dirigenten ofta om att tempot troligtvis är lite för högt.
Så vi får se hur det det slutar, i alla fall en aning långsammare. Tänk er musik som vaggvisa, för det är det ju trots allt. Ska försöka öva mer på stråket i bokstav A, åttondelarna får gärna bli lite jämnare! 
"Himlen Hänger Stjärnsvart" är så fin, längtar efter en inspelning på den här låten så ni får höra också. 
"Nu tändas tusen juleljus", vill fokusera på uttryck, det är enkelt att göra med den här låten då jag inte har så många andra idéer för att utveckla. Men uttryck och nyanser! Jag vill såklart jobba med detta i alla låtar, men äsch, ni förstår vad jag menar. 
"Suffolk Morris", tempo, tempo och tempo ända fram till den 12 december, ja - så kommer det se ut. Takterna som jag nämnt flera gånger vid det här laget, mellan 65-72 är det enda som går riktigt åt helvete. Vet att det alltid går åt helvete, därför är jag alltid halvmotiverad till att ens försöka. Så, det får väl gå dåligt på konserten om det nu skulle göra det säger jag nu istället för att konstatera det först nästa vecka.
Hörrni, rolig sammanfattning den här veckan med väldigt mycket cellolycka, då jag äntligen unnat mig både cellolektion och orkester. 
 
Jag känner mig frustrerad. Framförallt över en "enkel" uppgift som jag inte riktigt lyckas hitta rätt uttryck för? Alla skrivna texter utvecklas till dikter och posei. Vackert, det med - men nej, inte alls i stil med uppgiften, egentligen. Får som förslag att "Svara bättre på frågorna eller svara bara på frågorna". Visst, jag ska verkligen försöka. Men bara tanken på att "bara svara på frågorna" gör mig frustrerad. Det känns så rakt på något sätt, rakt och tråkigt. Och jag kommer inte alls få in samma känsla eller uttryck då. 
Eller få det färdiga resultatet att kännas som mitt. 
Sedan läser jag om innehållet i texten gång på gång. Repeterar vad hela uppgiften går ut på än en gång.
Varför är det så svårt atta tala, prata? För allt som jag säger kommer låta så fel och konstigt, tycker jag. Vissa dagar blir det som att jag inte ens har någon röst. Utan rösten kan det kännas som om jag knappt existerar. Så osynlig när inget hörs. Man blir så maktlös utan rösten. 
Blir ännu mer frustrerad när rösten inte kommer. Prata, prata, prata. Istället sitter jag kvar i en ovillig tystnad. Tystnaden blir ännu mer påtryckande, ju mer jag läser om hela tiden, och frustationen bara stiger.
Just idag tog det helt kol på mig. Tystnaden gjorde allt så maktlöst, mig så låg.
Sådär ser denna frustrerade känsla ut just nu. Ser framemot att få klart uppgiften, och jag ser den som rolig också vill jag bara säga. Förhoppningsvis lägger sig min frustation då. 
En mening som jag jobbar med under den här processen kan säkert vara nyttig för flera, inte bara för mig: Skriv för att du tycker det är roligt, inte för att prestera
Glad över helg snart i alla fall, herregud, frustationen kommer snart göra mig helt stressig så jag flyr ut ur klassrum igen, hehe. Så det blir nog bra med helg för min del!
Okej, nu har jag troligtvis stillat min frustrerade lilla fas för ett tag framöver hoppas jag. 
Och den går över, så länge jag inte fortsätter "uppmuntra", vilket jag nog lyckas med ibland.
Vet ni varför jag ville dela den här delen? För att jag känner igen det från cellon också, de gångerna eller till och med perioderna då jag tycker att allt låter falskt och fel känns ungefär på samma sätt. 
Nä, jag ska inte uppehålla er mer. Ny vecka nästa vecka, utan frustrerade tankegångar ja.
Så får ni ha det så bra, med grym musik under några dagar!

Ode To Joy To The World (With Choir & Bell Ringers) The Piano Guys

 
Tänk att jag lyckas få in lite julfeelings samma vecka som första advent! Så här kommer ett lite tidigt glatt första advent från mig - på söndag har jag faktiskt orkesterrep. Hur bra tredje december kan man inte önska sig? Två orkestertillfällen på en vecka kompromissar upp de senaste två veckorna tycker jag. 
Lyssna och njut av musik från ThePianoGuys med flera! 

Sharafyan: Trio for Saxophone, cello, and piano | Forger, Bagratuni, Moriarty

 

Fly Me to the Moon (COVER) - Rachel Ombredane and Sarah Joy

 
Jag som i stort sett lovade mer variation, inleder veckan med "Fly Me to the Moon", en cover på sång, cello och tvärflöjt. Fantastiska musiker är Rachel Ombredane och Sarah Joy. Lyssna och njut! 
 

'J.S. Bach - Suite for Solo Cello no. 3 in C major Gigue' by Kaori Yamagami

 
Vill någon göra cellisten glad och maila bra noter, gärna med stråk, på Gigue-delen från "Cello Suite no 3 in Major?". Säg bara till! Jag älskar den här delen, energi och så härlig pepp, åh, jag tror att det är därför. Fast när jag väl börjar öva på stycket kommer jag prata om hur långsam jag är i vanliga fall. Så brukar allt som har med snabbhet att sluta, hehe. Och jag vet att jag hört den här Gigue-delen tidigare och försökt skriva ner lite oklara funderingar kring det? Men någon gång skulle det då vara extra kul att analysera ännu mer!

Sammanfattning (Cellolektion) 20 november 2017

Avslutar min lördagskväll med att dricka te, ha ett brinnande ljus bredvid mig och studera musik en stund. Det var en seg förkyldning som jag åkte på, som jag nämnde tidigare, höll i sig i början på den här veckan också. Så i onsdags blev jag än en gång hemma från orkestern... Sådär lite småångest över det. Faktiskt från skolan med, fast jag tror att jag behövde pausa en dag för sedan har jag känt mig mycket produktivare. Så jag tog i alla fall helg med ett leende - den lyckan med tanke på hur hösten har varit. 
Skolan har varit en process under hela höstterminen. En process som har blivit bättre, vilket gör mig så mycket mer motiverad och peppad. Gladare? Men ja, det har påverkat musiken och cellon. Vilket jag egentligen hatar att det har gjort. Jag behöver cellon för att fungera som bäst. 
Nästa steg är att hålla igång både musiken och skolan, hitta en balans. Jag vet att den balansen säkert kommer och går och jag vet att jag kommer sitta här och uttrycka mig både positivt och negativt under tiden, säkert under alla tre år. Men jag är så tacksam över att allt äntligen går i en utvecklande riktning. 
Min tanke var att försöka skriva några rader om styckena som jag övar på just nu.
"Cello Suite No. 3 in C Major, BWV 1009", Bourrée 1 och 2. I måndags fick jag lite nya stråk i första delen med några bågar som försvann till exempel. Vet inte riktigt hur jag ska förklara? Saknar övningsvideos, ibland kan saker vara svårare att förklara känner jag. Kanske laddar upp en video under söndagen på Instagram, @CelloAllCellist så kanske ni förstår hur jag menar. Får stycket bättre kortare karaktär och inte så att det flyter ihop? Jag är nyfiken på vad ni använder för stråk? - skicka en bild? Vilka stråk passar egentligen för stycket, tänker jag också på. Gemom frågeställningar som var bågarna ska vara, hur karaktären ska vara på olika ställen. Men det är intressant att studera olika!
Sedan längtar jag så mycket efter att spela in del 2! Just nu vill jag få fram ett tempo ännu mer, bygga på att musiken får gå framåt och växa. Även fokus på olika karaktärer, fram till en ton, sedan svagt när nästa fras börjar. Juste, de olika fraserna kan jag vara mer uppmärksam på. 
Händelstycket - började komma in i ett bra tempo igen efter i måndags genom att lyssna in stycket mer och blir bättre på att ha stämma två i åtanke hela tiden. Till exempel ger det mycket hjälp att veta att Cello2 har samma stråk på några ställen. Eller att veta om att jag kommer in samtidigt som Cello2 efter en paus. 
I måndags var det en lite frustrerad Hanna som först spelade igenom stycket. Förirrade mig helt några gånger, jag som annars inte brukar tappa bort mig på de ställena? Bara en aning stressutvecklande. 
Övar annars mer på mittendelen, fast jag vill verkligen inte lägga för mycket energi på något som känns som att det ändå börjar låta okej. Helhetstänk för hela stycket är nog rytmen. Kanske att jag nästa gång försöker vara så duktig att jag värmer upp med en skala i den rytmen, liksom för att komma fram till ett svar redan innan. Nej jag vet, inte duktig - nyttighet menar jag nog snarare.
Nu får ni ha det fantastiskt med ljuva toner några dagar, och nej inte bara med Bach, så hörs vi förhoppningsvis på torsdag igen. 
 

J.S. Bach: Bourré - by Lenka Molcanyiova and J&S Band

 
Bach igen - men jag lovar, vid det här laget har jag lite annan musik att slinka in med emellan Bach. Men inte tröttnar man på denna fantastiske kompositör? Fast tipsa cellisten om kompositörer det får ni gärna göra, det kommer mer variation. Kul med olika ju! 
 

Jethro Tull: Bourée

 
Det här var något av det första som jag hittade på tal om Bourrée. Häftig version på tvärflöjt, lyssna och njut. Grymt! Dansvänligt, vet inte? Men ni måste absolut lyssna på inspelningen. Vad tycker ni? Det får ni ha i tankarna, och gärna dela med er av om ni känner för det. Tisdag med musikanalys! 
 

J.S. Bach - Solo Cello Suite No. 3 Bourree I & II

 
Det blir en måndag med Bach och naturligtvis cello. Den första delen som ni hör har jag redan spelat, vilket jag nu nämnde. Men den ska jag jobba mer med den här veckan, få att låta sådär bra som den en gång har låtit. Så kanske detta kan bli ett stycke att spela upp nästa gång vid kyrkspel, med det målet skulle cellisten bli lycklig. Andra delen som jag också spelar på hör ni från 2:09, så fin! Så den får ni lyssna in er lite extra på nu under dagen... 

‪Göran Söllscher - Bourrée - Gigue( J.S.Bach BWV996)

 
 

Sammanfattning (Cellolektion) 13 november 2017

Hej igen! Vad hände där egentligen? Min vecka blev lite halvkonstig, mådde bra och kände mig motiverad först, efter att det nu äntlgen börjat gå åt ett bättre håll. Måndagsglädje med cellolektion!
Sedan blev jag förkyld och den där härliga motivationen och energin trappades ner några steg. Kände att jag fick världens segaste och tröttaste förkyldningshjärna. Dessutom lyckades någon tappa samma SL-kort två gånger på en vecka? Vem gör det ens? Så medan jag var förkyld och mest av allt ville hem, blev jag stressad över ett kort, verkligen stod på tunnelbaneperrongen i Kungsträdgården och grinade. 
Cellisten tog tacksamt emot helgen som kom som ni kan förstå. Nä, däremellan orkade jag inte med orkestern på onsdagen heller. 
Men en cellolektionssammanfattning kommer nu äntligen i alla fall! Spelade igenom Händel igen och det blir konsert med stycket den 11 december, rep måndagen innan den 4. I min övning försöker jag fokusera på mittendelen och även jobba med att spela igenom hela stycket. Försöker också jobba med tempot, lite snabbare från när jag kommer in, siffran 1. Annars är det lätt att jag fastnar i ett lite långsamare tempo, än vad stycket började i. Hehe, jag är inte så snabb av mig, den diskussionen har jag nog nämnt några gånger. Vilket är okej, men övning mot bättre tempon! 
Fick ett nytt stycke också, Bourrée I och II från, No. 3 in C Major, BWV 1009 av Bach. Den första delen finns ju med i boken, Cellisten 3 av Ulrik Lundström. Vilken jag gillar, fast jag var nog bättre på stycket när jag spelade upp det på skördemarknad och andra uppspel ofta. Men, det där kan jag nog få tillbaka. Det roliga är att jag kom vidare nu till del 2 (som jag alltså har i en annan bok). Som faktiskt var väldigt fin! Jag tänker på mer flyt i stycket, något slags tempo kanske och uttrycket! Hur vill jag uttrycka det? På vilka olika sätt kan jag uttrycka det? Vad vill jag säga/berätta? Och nyanser, hur kan jag jobba med det? 
Lite sådär går mina funderingar den här lördagskvällen... Längtar efter nästa veckas cellolektion och orkesterlektio, men först är det söndag.
Här tänker jag bjuda er på Bach i några dagar, musik som jag letade upp i början på veckan egentligen. Lyssna och njut! 

Lucka 9 Himlen hänger stjärnsvart

 
Onsdag i november med julmusik. Men jag tycker att det är okej när det nu är mindre än en månad kvar till Lucia. Vi fick ju "Himlen Hänger Stjärnsvart" som ny låt förra veckan, så idag passar jag på att lyssna in mig ännu mer på låten innan orkesterlektion. Musik med Uppsala Domkyrkas Gosskör från julen 2016, lucka 9.

Yellow Ledbetter by Pearl Jam. Violin, Cello and Guitar

 
Åh, mysigt och lycka att sitta en lördagskväll som sakta tickar mot midnatt, och leta musik till veckan. 
"Yellow Ledbetter" Pearl Jam. Fiol, cello och gitarr, musik från Agez Producciones. Lyssna och njut!
 

E. Melozzi: "The Never-Ending Childhood" for cello and piano (part one - Adagio) - live recording

 

Stranger Things Theme on a Harp/Cello

 
Så snyggt med musik och bild, wow - cred till AcousticTrench!
Jag har hört talas om den här serien, och blivit tipsad. Fast nu råkar det vara så att jag aldrig varit bra på att följa en serie, eller de serier jag hittar verkar ingen annan följa? Nu måste jag ändå säga att jag är en aning nyfiken på Stranger Things, som bok hade jag läst den ganska snart i alla fall.
Så länge får jag väl lyssna till musiken som var riktigt grym. Musiken gör ju trots allt mycket för cellisten i all filmproduktion, viktig punkt detta.
Hur viktig tycker ni att musiken är i filmer? Spelar den roll, på vilket sätt? Vad skulle en scen, eller hela filmen vara utan musiken?
Tänk musik och film nästa gång. Filosofera. 
 

2CELLOS - Cinema Paradiso [OFFICIAL VIDEO]

 
Jag är tillbaka med musik, just i kväll live.Fast jag fortsätter med tidsinställda (men med grym musik såklart) fram till nästa veckas sammanfattning, så blir det nytt försök då. Lite roligare också, med en mer peppad cellist förhoppningsvis! 
Lördagskväll, snart lördagsnatt. Jag bjuder på 2Cellos, så vackert och helt enkelt så njutningsfullt. Somnar med inspiration flödande i hela kroppen inför morgondagens övning. Sådär helt perfekt avslutning. 
Lyssna och njut, lätt. Vad gör man annars med bästa 2Cellos? 

Sammanfattning (Orkester) 8 november 2017

Nä, ingen cellolektion den här veckan. Senare kom jag såklart på att det är uppspel på fredag!
Resultat: Ingen ordentlig genomspelning på stycket med kompet? Säger att jag känner mig säker på det ändå så får vi se hur det går imorgon. Övning ligger nog mer i tempot, framförallt i andra delen. Jag kan börja i ett tempo, medan jag blir lite långsammare i andra reprisen på några åttondelar. Måste komma fram till ett lite bättre tempo i alla fall, som funkar för hela delen alltså. Fokus, fokus.
Jag har nog redan pratat om "Allegro"-delen? Det har varit en process, en rolig process ändå, så får vi se hur det slutgiltliga blir? Sedan tycker jag ju fortfarande mer om "Adiago"-delen. Tycker att jag hittar ett bättre tempo här. Men mer övning på intonationer, långsamt, ni vet sådär. Som helhet känner jag mig i vilket fall som helst säkrast på den här delen, vilket var det som jag ville komma fram till. Jaja, det blir kul med uppspel och Öppen Scen, även om övningen balanserat på en ganska osäker nivå ett tag. 
Vet att jag mår så bra av cellon! Vilket jag märkte av i onsdags, med första ordentliga övningen på en hel evighet (okej - typ höstlovet). Sedan var jag iväg på orkestern, när jag kom ihåg vad jag bestämde mig för innan lovet, att vara där varje vecka. Vardagslycka. Viktigt. 
Vi fick två nya låtar. "Himlen Hänger Stjärnsvart" - kul med den låten i orkester. För flera år sedan spelade jag "Himlen Hänger Stjärnsvart" med celloensemble. Dessutom så var arret väldigt fint, längtar själv efter att höra det "utanför" orkestern, genom inspelning. Vår kontrabaslärare hade än en gång jobbat ihop arret, vilket han gjort flera gånger tidigare. 
Den andra nya låten var "Nu tändas tusen juleljus". Varför fortsätter jag skriva "ny låt" år efter år? Nu när vi faktiskt spelat jullåten de senaste åren - sanningen? Tänker på uttrycket, där sker utveckling hela tiden, mer eller mindre. 
I "Adiemus" har jag också pratat om uttrycket. Alltså när jag nämner uttryck, tänk er frågor som: Hur vill jag spela? Vad vill jag känna när jag spelar? Hur upplevs musiken, hur går den ut till publiken? Vad är det egentligen som jag spelar? Hur vill jag göra låten/stycket till "mitt"? Så de frågorna känns viktiga, som möjligheter till en ständig utveckling. Tidigare ställde jag inte alls dessa frågor lika mycket, det är något som växt fram i mitt cellospel de senaste åren.
Just nu är vi inne i ett tempo som nog går lite för fort egentligen. Samtidigt som dansarna måste kunna dansa (såklart!) så låter det inte lika snyggt heller när tempot är för snabbt. Är det förresten enklare att dansa fort? Än långsamt alltså? På vilket sätt kan man tänka på tempon i dans? Tänk er kanske 8-13 åringar kanske? Som vår dirigent säger: "Dansarna kan ju inte heller fastna i luften?" - när det går för långsamt då.
Temposnack i "Suffolk Suite", kortare fjärdedelar. Lyssna på tredje delen, mellan 7:09-7:15. I cellostämman förändras det. I första slaget, varje takt, så är det ett pizz sedan går det samtidigt framåt (inga pauser). 
Jag upplever det som att det lätt blir avstannande, jag hänger aldrig med haha. Även om jag ändå försöker försöka nu (krångligt det blev här). Igår var flöjtstämman lite mer framåt än stråket tror jag. Är det bra att träblåset ligger på stråket lite kanske? Nästan stressar lite. Bra/Dåligt?
"Bergatrollets Vaggvisa" och "En stund på jorden" också såklart. Igår låg fokuset mycket på slagverket. Vi har ju inte så många slagverkare. Är det svårt med slagverk? Att det hörs direkt i en orkester när det blir fel i slagverksstämman. De stämmorna är väl så drivande, håller rytmen hela tiden. I stråket är vi flera cellister, flera violinister - medan det i slagverket finns bara en trummis. Som violinist eller cellist så kanske du kan "fuskspela" om något är svårt, utan att en hel stämma försvinner. När det bara finns en, går ju hela stämman bort!! "Fuskspela", inget tips från cellisten. Hoppas att vi får någon mer möjlighet att öva med sångaren på "En stund på jorden". 
Hm, jag tror att jag fått med alla stycken. Roligare sammanfattning nästa vecka då det är igång mer på riktigt, varmare i kläderna!
Så får vi se om det kommer upp någon sammanfattning efter fredagens spel också? Kanske lite kort? 
 
 
 
 
 
 
 
 

Pianokonserter - Avslut

Ett pianoavslut med Chopin och Adam Neiman! 
Jag vet att jag en del dagar låter texten vara tom, men jag vill ju att vi bara ska lyssna och njuta. Så istället vill jag nu ge cred till alla klipp och musiker. Tack! 
Jag tycker att pianolovet blev kul och fint, härlig blandning - försökte jobba ihop ett program med olika kompositörer och en hel del variation. Om jag lyckades får ni avgöra. 
Jag älskar verkligen att få ihop ett tema under varje lov, det känns verkligen som att den här platsen får växa då, från flera olika musikperspektiv. Sedan tänker jag mer och mer på celloliv som ett stort musikbibliotek, en rymd som aldrig heller kommer att ta slut - och i det gör loven så mycket. 
Ja ni vet vad jag brukar avsluta ett lov med... Alla lov hittar ni på den här kategorin, det vill säga kategorin Lov. Här finns:
Fiol, Kontrabas, Trumpet, Tvärflöjt, Piano, Trummor, Oboe, Klarinett, Harpa, Blockflöjt, Trombon, Gitarr, Horn, Nyckelharpa, Saxofon, Opera, Dirigenter, Viola Da Gamba, Viola damore, Svenska Tonsättare/Svensk Musik, Euphonium, Cellokonserter, Fiolkonserter, Trumpetkonserter och Tvärflöjtskonserter. 
 
Ja, vilken lång lista som skapats. Vi får se om jag nämner den efter fler lov, annars hänvisar jag hit!
Lyssna vidare så hörs vi som vanligt imorgon! 

Adam Neiman: Concerto for Piano & String Orchestra

 

Chopin Piano Concerto No. 1 Op.11 Evgeny Kissin

 
 

Bach-Vivaldi/Concerto for 4 Pianos/MultiPiano Ensemble

 
Mera Bach, och Vivaldi! Återkopplar också till gårdagen, pianokonserter med flera pianon, ja här kommer lite variation i musiken under lovet. Vad tycker ni? Häftigt? 

F.Mendelssohn Concerto for 2 Pianos/A.Ghindin-E.Metchetina V.Ponkin (conductor)

 

Yuja Wang & Lahav Shani: Mozart Concerto No. 10 for 2 Pianos

 
Måndag - då vardagen börjar komma igen så sakta efter lovet. Men jag låter pianolovet få höras i början av veckan. Vi hörs live från och med torsdag! Så länge lämnar jag er till stor del åt musiken, instrumentet, pianister, kompositörer, orkestrar, dirigenter och alla musiker. Tänk, filosofera, lyssna och njut! 

Tchaikovsky Piano Concerto No 1 FULL / Martha Argerich, piano - Charles Dutoit, conductor

 
 

J.S.Bach Piano Concerto in D Minor Polina Osetinskaya Anton Gakkel

 
Idag väntas en tågresa hem igen lite senare. Jag återvänder till vad jag skrev om i början av veckan - musikspellista? Har ni tänkt på något? Bara ett stycke som ni tycker att man bara måste lyssna på... 
Jag tänker i alla fall på Bach just idag, stycket heter "Piano Concerto in D Minor". Lutar mig tillbaka, lyssnar, njuter och fördjupar mig i musiken. Härligt! 

Rachmaninoff: Piano Concerto no.2 op.18 - Anna Fedorova - Complete Live Concert - HD

 
Är det bara jag eller, som tycker att kvinnliga pianister verkar vara så häftiga? Eller bara många kvinnliga kompositörer. Hur tänker ni? Jag vet inte riktigt, någon gång kanske jag sätter mig in i ämnet mer. Ett lov med bara manliga kompositörer och ett lov med bara kvinnliga kompositörer. 
Dagens musik, Rachmaninoff med stycket "Piano Concerto no.2 op. 18" med pianist Anna Fedorova. Lyssna och njut!

Lang Lang - Last Night Proms 2011 - Liszt Piano Concerto No. 1 in E flat major

 

Beethoven - 5th Piano Concerto 'Emperor' (Zimerman, Bernstein, Wiener Philharmoniker)

 

Saint-Saëns - Piano concerto No.5 - "Egyptian" - Shai Sluzki - Zubin Mehta

 
Något som jämt, jämt verkar upprepas i skolans värld, ju högre upp i årskurs man kommer, är att kunna analysera. 
När jag skriver kan jag ibland tycka att jag analyserar (eller?) medan andra gånger kanske jag inleder det här analyserandet men ja, det kan utvecklas efteråt. När jag skriver lyssna och njut menar jag också analysera tror jag. Eller fördjupa, men det är väl lite samma sak, nästan.
Ställ frågor till musiken? Kom fram till svar eller låt frågorna vara obesvarade... Men tankeverksamhet till musik, det är ju något helt fantastiskt. 
Jag önskar att jag faktiskt tog mig tid att sitta ner och lyssna igenom stycken varje vecka och sammanfatta ordentligt.
Kanske kan vi ha dagens funderingar i huvudet när vi lyssnar till Saint-Saëns och Grieg?
"Piano concerto No. 5 - Egyptian" av Saint-Saëns! 
 

Arthur Rubinstein - Grieg - Piano Concerto in A minor, Op 16

 
 

RSS 2.0