Sammanfattning (Orkester) 8 november 2017

Nä, ingen cellolektion den här veckan. Senare kom jag såklart på att det är uppspel på fredag!
Resultat: Ingen ordentlig genomspelning på stycket med kompet? Säger att jag känner mig säker på det ändå så får vi se hur det går imorgon. Övning ligger nog mer i tempot, framförallt i andra delen. Jag kan börja i ett tempo, medan jag blir lite långsammare i andra reprisen på några åttondelar. Måste komma fram till ett lite bättre tempo i alla fall, som funkar för hela delen alltså. Fokus, fokus.
Jag har nog redan pratat om "Allegro"-delen? Det har varit en process, en rolig process ändå, så får vi se hur det slutgiltliga blir? Sedan tycker jag ju fortfarande mer om "Adiago"-delen. Tycker att jag hittar ett bättre tempo här. Men mer övning på intonationer, långsamt, ni vet sådär. Som helhet känner jag mig i vilket fall som helst säkrast på den här delen, vilket var det som jag ville komma fram till. Jaja, det blir kul med uppspel och Öppen Scen, även om övningen balanserat på en ganska osäker nivå ett tag. 
Vet att jag mår så bra av cellon! Vilket jag märkte av i onsdags, med första ordentliga övningen på en hel evighet (okej - typ höstlovet). Sedan var jag iväg på orkestern, när jag kom ihåg vad jag bestämde mig för innan lovet, att vara där varje vecka. Vardagslycka. Viktigt. 
Vi fick två nya låtar. "Himlen Hänger Stjärnsvart" - kul med den låten i orkester. För flera år sedan spelade jag "Himlen Hänger Stjärnsvart" med celloensemble. Dessutom så var arret väldigt fint, längtar själv efter att höra det "utanför" orkestern, genom inspelning. Vår kontrabaslärare hade än en gång jobbat ihop arret, vilket han gjort flera gånger tidigare. 
Den andra nya låten var "Nu tändas tusen juleljus". Varför fortsätter jag skriva "ny låt" år efter år? Nu när vi faktiskt spelat jullåten de senaste åren - sanningen? Tänker på uttrycket, där sker utveckling hela tiden, mer eller mindre. 
I "Adiemus" har jag också pratat om uttrycket. Alltså när jag nämner uttryck, tänk er frågor som: Hur vill jag spela? Vad vill jag känna när jag spelar? Hur upplevs musiken, hur går den ut till publiken? Vad är det egentligen som jag spelar? Hur vill jag göra låten/stycket till "mitt"? Så de frågorna känns viktiga, som möjligheter till en ständig utveckling. Tidigare ställde jag inte alls dessa frågor lika mycket, det är något som växt fram i mitt cellospel de senaste åren.
Just nu är vi inne i ett tempo som nog går lite för fort egentligen. Samtidigt som dansarna måste kunna dansa (såklart!) så låter det inte lika snyggt heller när tempot är för snabbt. Är det förresten enklare att dansa fort? Än långsamt alltså? På vilket sätt kan man tänka på tempon i dans? Tänk er kanske 8-13 åringar kanske? Som vår dirigent säger: "Dansarna kan ju inte heller fastna i luften?" - när det går för långsamt då.
Temposnack i "Suffolk Suite", kortare fjärdedelar. Lyssna på tredje delen, mellan 7:09-7:15. I cellostämman förändras det. I första slaget, varje takt, så är det ett pizz sedan går det samtidigt framåt (inga pauser). 
Jag upplever det som att det lätt blir avstannande, jag hänger aldrig med haha. Även om jag ändå försöker försöka nu (krångligt det blev här). Igår var flöjtstämman lite mer framåt än stråket tror jag. Är det bra att träblåset ligger på stråket lite kanske? Nästan stressar lite. Bra/Dåligt?
"Bergatrollets Vaggvisa" och "En stund på jorden" också såklart. Igår låg fokuset mycket på slagverket. Vi har ju inte så många slagverkare. Är det svårt med slagverk? Att det hörs direkt i en orkester när det blir fel i slagverksstämman. De stämmorna är väl så drivande, håller rytmen hela tiden. I stråket är vi flera cellister, flera violinister - medan det i slagverket finns bara en trummis. Som violinist eller cellist så kanske du kan "fuskspela" om något är svårt, utan att en hel stämma försvinner. När det bara finns en, går ju hela stämman bort!! "Fuskspela", inget tips från cellisten. Hoppas att vi får någon mer möjlighet att öva med sångaren på "En stund på jorden". 
Hm, jag tror att jag fått med alla stycken. Roligare sammanfattning nästa vecka då det är igång mer på riktigt, varmare i kläderna!
Så får vi se om det kommer upp någon sammanfattning efter fredagens spel också? Kanske lite kort? 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0