Sammanfattning (Cellolektion) 13 november 2017

Hej igen! Vad hände där egentligen? Min vecka blev lite halvkonstig, mådde bra och kände mig motiverad först, efter att det nu äntlgen börjat gå åt ett bättre håll. Måndagsglädje med cellolektion!
Sedan blev jag förkyld och den där härliga motivationen och energin trappades ner några steg. Kände att jag fick världens segaste och tröttaste förkyldningshjärna. Dessutom lyckades någon tappa samma SL-kort två gånger på en vecka? Vem gör det ens? Så medan jag var förkyld och mest av allt ville hem, blev jag stressad över ett kort, verkligen stod på tunnelbaneperrongen i Kungsträdgården och grinade. 
Cellisten tog tacksamt emot helgen som kom som ni kan förstå. Nä, däremellan orkade jag inte med orkestern på onsdagen heller. 
Men en cellolektionssammanfattning kommer nu äntligen i alla fall! Spelade igenom Händel igen och det blir konsert med stycket den 11 december, rep måndagen innan den 4. I min övning försöker jag fokusera på mittendelen och även jobba med att spela igenom hela stycket. Försöker också jobba med tempot, lite snabbare från när jag kommer in, siffran 1. Annars är det lätt att jag fastnar i ett lite långsamare tempo, än vad stycket började i. Hehe, jag är inte så snabb av mig, den diskussionen har jag nog nämnt några gånger. Vilket är okej, men övning mot bättre tempon! 
Fick ett nytt stycke också, Bourrée I och II från, No. 3 in C Major, BWV 1009 av Bach. Den första delen finns ju med i boken, Cellisten 3 av Ulrik Lundström. Vilken jag gillar, fast jag var nog bättre på stycket när jag spelade upp det på skördemarknad och andra uppspel ofta. Men, det där kan jag nog få tillbaka. Det roliga är att jag kom vidare nu till del 2 (som jag alltså har i en annan bok). Som faktiskt var väldigt fin! Jag tänker på mer flyt i stycket, något slags tempo kanske och uttrycket! Hur vill jag uttrycka det? På vilka olika sätt kan jag uttrycka det? Vad vill jag säga/berätta? Och nyanser, hur kan jag jobba med det? 
Lite sådär går mina funderingar den här lördagskvällen... Längtar efter nästa veckas cellolektion och orkesterlektio, men först är det söndag.
Här tänker jag bjuda er på Bach i några dagar, musik som jag letade upp i början på veckan egentligen. Lyssna och njut! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0