Saint-Saëns - Piano concerto No.5 - "Egyptian" - Shai Sluzki - Zubin Mehta

 
Något som jämt, jämt verkar upprepas i skolans värld, ju högre upp i årskurs man kommer, är att kunna analysera. 
När jag skriver kan jag ibland tycka att jag analyserar (eller?) medan andra gånger kanske jag inleder det här analyserandet men ja, det kan utvecklas efteråt. När jag skriver lyssna och njut menar jag också analysera tror jag. Eller fördjupa, men det är väl lite samma sak, nästan.
Ställ frågor till musiken? Kom fram till svar eller låt frågorna vara obesvarade... Men tankeverksamhet till musik, det är ju något helt fantastiskt. 
Jag önskar att jag faktiskt tog mig tid att sitta ner och lyssna igenom stycken varje vecka och sammanfatta ordentligt.
Kanske kan vi ha dagens funderingar i huvudet när vi lyssnar till Saint-Saëns och Grieg?
"Piano concerto No. 5 - Egyptian" av Saint-Saëns! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0