Sammanfattning, (Cellolektion, Orkester) 13, 15 februari 2017

Åh vad glad jag är över att jag har kommit iväg och spelat cello den här veckan. Nu sitter jag i soffan och rör inte en fena, förutom fingrarna som rör sig över tangenterna. Här skulle jag kunna sitta hela dagen om jag inte visste att jag både ville och var tvungen att ta tag i att öva cello. Plötsligt känner jag mig mer förkyld... I måndags - spelade igenom Vivaldi "Allegro from the Concerto in G minor for Two Cellos, RV 531". Just nu är det mest att få till början i ett ganska bra tempo, fram till takt 24 ungefär. Måste spela ut mer i första takterna, hela stråken skulle jag nog säga i "Hanna övar". Jag försöker dela upp det och öva på lite i taget, annars känns det inte lika produktivt och bra i övningen. Spelade igenom mittendelen i stycket i måndags, den svåraste delen skulle jag säga, haha. Takt 34-38 och jag tycker det är så häftigt hur det växlar mellan stämmorna! Speciellt när man lyckas få till det också. En annan del, takt 46-48 och i takt 48 tar alltså andra stämma 2 över melodin. Det som sedan kommer i cello 1 i takt 49 ska låta som en cello. Dålig förklaring? Takt 49 och fram till 58 är övning! Där ligger nog den stora övningen den här veckan och några veckor till! Och jag ska verkligen försöka öva dessa takter LÅNGSAMT först och sedan snabbare och snabbare. På orkestern igår inledde vi med att spela "Montageus and Capulets", vilket var väldigt skönt! Annars har vi alltid inlett med att spela igenom "The Empire Strikes Back medley". Jag gillar "Montageus and Capulets" förutom mina F, tror jag det blir, som jag har börjat tycka att jag kommer fel på hela tiden. Jag vet inte?? Det är någonting som jag ska öva mer på den här veckan. Melodiställena i cello, takt siffran 45, 94 och 110 börjar gå bättre. Jag ska öva vid siffran 94, ett bättre flyt hela tiden? Och inte så avstannat... Vid siffran 45 är det framförallt slutet, takt 49, mellan D.et och Fiss:et i fjärdeläget. Om jag nu inte skriver helt galet fel. Det var sträckt på Fiss vilket gjorde det krångligare. Sedan "Slavonic Dance": Jag måste öva på början, det är en halvnot och sedan synkop. Vi ska släppa halvnoten lite tidigare tror jag. Det är över två strängar A och D vilket jag tycker så fult när jag övar hemma = jag övar inte så noga på det. Dessutom står det Presto, det vill säga väldigt fort! Vi övade vid siffran 1 då cello har en ton (KORT) sedan har blåsinstrument två toner därefter innan cello kommer igen med en ton. Vi övade detta några gånger igår och de känns som att det sitter bättre nu, lite bättre. Jag ska försöka ha kvar i det i huvudet och öva medan jag kommer ihåg och så är jag säker på att det går superbra nästa vecka. Jag tycker att siffran 3 börjar kännas bättre. Siffran 7 går bra i början sedan från takt 5 i samma siffra så rör det till sig. Jag ska öva igenom CODA också, det känns det som att det rörde till sig där i slutet igår. Hm, jag tror att det är stråket som stör till det då det byter stråk. Till slut övade vi ändå igenom "The Empire Strikes Back Medley". Cello fastnade lite vid bokstav A, där vi har melodi. Det här är nog att dem melodiställena som jag måste öva mer på i låten, eller okej, alla ställen med melodi måste och vill jag öva mer på. Öva mycket på! Bokstav A alltså, måste hänga med i tempot och inte för långsamt. Vid siffran C försökte jag följa efter fiolerna som har samma melodi där och jag tyckte att det kändes bättre då, så det ska jag fortsätta göra. Glädjande nog, "Thriller" gick bättre den här veckan! Fick ny fingersättning vid upptakten till siffran 23. Sedan har jag alltid varit lite långsamt med att bryta bess.et i siffran 23. Men igår gick det bra! Kanske kan de också ha varit för att fingersättningen var bättre? Så igår var jag nöjd med "Thriller". Egentligen, egentligen tror jag faktiskt jag kommer fel som i takt 30, 31 och jag tycker också att början är småfalsk. Fast å andra sidan känner jag varje gång, skitsamma. Det får låta superfel för jag kan gå hem och öva noga på under veckan. Summa av kardemumma, för att inte dra ut på den här röriga sammanfattningen alltför mycket. Den här veckan var nog absolut den säkraste veckan som helhet. Övning under veckan: Jag ska fortsätta hålla igång den här bra känslan genom att öva lite varje dag. Nästa vecka är sista veckan innan sportlovet, kan ni tänka er - redan? Då får det minsann gå som allra bäst! Vet ni vad jag förresten funderat över underveckan? Att jag skulle vilja ha in "Att lyssna på styckena, låtarna" mer i min övning. Jag kanske sitter ner i en timme och bara lyssnar igenom allt om och om igen, någonting sådant. Må bäst så hörs vi under helgen med ny musik!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0