Yo-Yo Ma and Jonathan Manson: Vivaldi's Double Cello Concerto in G Minor; Movement 1

Yo-Yo Ma och Jonathan Manson levererar Vivaldis "Double Cello Concerto in G Minor; Movement 1". När jag bläddrar bland kommentarerna under videon säger många att det går för fort. Hm, jag håller med! Det ska gå fort, men inte för FORT. Vad tycker ni? Ju mer jag lyssnar på stycket, desto häftigare tycker jag att det är med att det växlar mellan cello 1 och 2. Och hur det växlar mellan starkt och svagt. Så snyggt också när orkestern får komma fram och glänsa emellan! Varför gillar jag det här? Jag har tänkt på det och kanske är det för att det låter improviserat på något sätt. För att inte tala om energin! Har jag inte pratat om det här med att en del musik låter så improviserat och jag lätt fastnar för den musiken? Förstår ni hur jag menar? Många frågor där på en gång. Jag ska spela igenom om och om igen på stycket under eftermiddagen. Innan cellolektion, dm bästa 45 minuterna på hela måndagen, veckan, månaden och året. Lyssna och njut!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0