Sammanfattning, (Cellolektion, Orkester) 20, 22 februari 2017

Jag sitter och undrar vart dagen tog vägen, helt enkelt en vanlig vardag. Haft veckans lektioner och fått sportlov. Ni vet när man kommer underfund med att sportlovet innebär, lov från cellon också. Det ögonblicket är mindre roligt, haha. Jag har väl inte berättat ännu för er om att jag har tagit ut "City of Stars" från La La Land? Jag började den här torsdagen med att ta ut det sista och satt sedan ett tag och spelade igenom låten om och om igen. Nu vet jag hur jag ska roa mig under lovet. Jag tänkte skriva ner en sammanfattning av veckan innan jag tar sportlov ändå. I måndags spelade vi igenom Vivaldi, jobbade med mittendelen från takt 27-36. Framförallt mellan 27 och 33 då vi inte spelat det tidigare. Och i slutet spelade vi igenom från takt 65-76, också det en del som vi inte hade spelat igenom tidigare. Fast jag konstaterade att jag måste ha spelat igenom det tidigare ändå? Tänk er ett Ess (A-strängen) till G strängen eller från ett D (A-strängen) till C strängen. ÖVNING. Jag tror att jag helt missat G-strängen och C-strängen tidigare så det ska jag spela på om och om igen under lovet för få det att inte bara låta bra, utan också låta snyggt. Jag ska försöka lyssna in mig ännu mer på stycket också, superövning det med. Igår på orkestern spelade vi igenom "Bond...James Bond" under hela första timmen. Och hallå kan vi prata om "Goldfinger"-delen av låten. Cello har Soli och just den delen gick sådär. Vi jobbade med det ett tag om och om igen under denna 1 timmen. Det är så mycket pauser, korta och långa toner. Räkna, räkna och räkna. Jag har ju hittat samma arr så det ska jag försöka öva, endast "Goldfinger". Efter paus hann vi igenom "Montageus and Capulets". Övning, siffran 45, speciellt från takt 49 fram till 52. Annan övning är kanske att lyssna in mig mer vid siffran 63 att inte öka på pizzicato-delen. Sedan har vi cello melodi vid siffran 94 också, en del som jag också kanske kan lyssna in mer och öva upp bättre. Framåt och inte för avstannande, något i den stilen? Sist hann vi spela igenom "The Empire Strikes Back Medley" och där ungefär vid det laget har man kommit igång med spelningen ordentligt. I början står det Energico och det vill jag öva på. Vid bokstav A har cello melodi och jag tycket alltid det blir lite rörigt och konstigt, gnissligt bland tonerna just där. Jag ska minsann öva upp det bättre under lovet. Mellan takt 9 och takt 10 är det typ 6 sekunders paus också, vilket jag tänker öva RÄKNA i och sedan komma in rätt i melodin. Gärna också hålla tempot. I alla fall, just det där kändes bättre än förra veckan ändå. Vad var det jag skrev nu igen? Nästa vecka är det sportlov. Under lovet ska jag ägan mig åt att få bättre övningsrutiner och veckan efter lovet är det bara fyra orkesterrep kvar innan konsert. Jag vill komma tillbaka och kunna skriva att nu, nu har det äntligen gått som allra bäst - som det gör hemma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0