Sammanfattning, (Cellolektion, Orkester) 30, 1 januari/februari

Hade cellolektion i januari, det blev februari och jag insåg att nästa månad är en vårmånad. Det gick bra med orkesterövningen, eller inte. Men det kanske gick lite bättre än veckan innan. På måndagen spelade vi på Vivaldi "Allegro from the Concerto in G minor for Two Cellos RV 531". Försökte jobba upp tempot och kom in i ett ganska bra tempo - fram till takt 26. Spela ut mer i början, som i dem där uppgångarna i början som jag pratar om. Nyanser? Ett plötsligt Piano i takt 5. Nu blir det skönt att fortsätta öva på detta i två veckor. Spelade också igenom en del i slutet från takt 80 till 92. Den delen ska jag öva lite på vid sidan om också. Det är ju långt det här stycket så man får ta det lite pö om pö, vilket jag egentligen är ganska dålig på om sanningen ska fram. Juste, mittendelen från takt 9-28 ungefär vill jag öva mer på också. Att verkligen få dem där korta tonerna helt perfekta. Fram till nästa lektion blir det också att avsluta "Romance", haha, så det får jag se hur det går. Det kan gå hur som helst! Orkestern, den kanske möjligtvis gick lite bättre. Vi fick en ny låt och jag och nya låtar är väl inte bästisar första veckan, absolut inte. "Bond... James Bond" som jag faktiskt redan tycker går lite bättre, skriver jag och har då i stort sett bara studerat låten lite mer. Fast så är det väl, hem och studera hjälper bara det. Mittendelen från takt 61 till 93 är väl den delen som jag behöver öva mer på. Jag och massa olika pauser emellan är inte heller en jättebrakombination. Men jag antar att det är någonting att öva upp! Vi avslutade med att spela "Thriller" och det börjar kännas ganska bra med den. Från takt 23 till 39 kan jag ta tag i att öva mer på. Jag tror att jag håller ut lite för länge i första tonen hela tiden i takt 23 innan själva gruppen kommer. Haha, ibland får jag det mesta att låta så krångligt, men detta är typiskt en sådan sak som jag kommer ta upp i orkesterövning-video. "Montageus and Capulets" är rolig att spela! Älskar dem mörka tonerna som cellostämman har genom hela i stort sett, jag ska dock öva upp det ännu mer. 3:or på C och G strängen är inte något tipp-topp. Sedan kommer dessa ställen som sticker ut lite, takt 45 tillexempel. Som gick bättre än förra veckan, dock har jag kommit underfund med att det svåra vid detta ställe är slutet, takt 49-52. Det gick bra någon gång dock Från takt 112-116 gick faktiskt ganska bra så den känslan fortsätter vi på. Alltså egentligen, det som jag känner att jag vill öva upp mest fram till nästa vecka är från takt 95-97. Egentligen enkelt, men mer övning så blir det bättre i orkestern nästa vecka! Det kan vara så att det är stråket som stör till det? Efter lite övning med "The Empire Strikes Back Medlet" har jag kommit fram till att bokstav C är mest övning! Jag vill konstatera som helhet att det kanske börjar gå lite bättre. Jag menar, det är ändå vecka tre nu. Sedan är det en sådan vecka den här veckan då jag är småfrustrerad över att jag aldrig kan spela ut som jag vet att jag kan. En vana kan man alltid bryta och jag hoppas, vill bryta vanan, mönstret i alla fall lite nästa. Jag vet att jag skulle vara så glad och nöjd efteråt... Öva mycket så kommer det gå! Förövrigt så börjar jag känna mig lite säkrare med orkesterstyckena vid det här laget. Det finns dock mycket att jobba med! Jobba framåt vänner, så hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0