Sammanfattning - Kyrkspelsrepetition 2 oktober 2017

Hur kul är det med regn en hel helg, som sedan verkar följa med in i nästa vecka? Förra måndagen var jag i väg och repade i kyrkan i alla fall, det var också en riktigt ruskig och stormig kväll. Mellan låtarna hördes regnet smattra, alltså sådär som man kan uppleva det i en liten sommarstuga. Det var bara åska och blixtar som saknades - föreställ er ljuset från blixtarna lysa upp kyrksalen.
Nej men, jag nämnde förra veckan att jag hade tänkt sammanfatta måndagen senare och min tanke var kanske inte att göra det en hel vecka senare. Nu tror jag inte heller att jag minns vad jag hade för funderingar direkt efteråt, men jag tänker ändå att jag skriver lite om alla låtar. Det blir alltså någon form av sammanfattning!
Jag hade en föreställning om hur "Autumn Leaves" skulle låta i kyrkoakustik och såg framemot att provspela låten. Och den är så fin, längre fram bara måste jag få till en inspelning. Vad jag jobbar med i övningen så är det att hitta ett bra tempo. Låten går ganska fort på skivan, vilket i och för sig är fint, men jag märker att jag sackar efter när jag spelar själv. Eftersom att jag inte får något förspel när jag ska spela så är det jag som får bestämma hur fort det ska gå. Då tänker jag att, okej att det går långsammare men bara inte alldeles för långsamt! En annan sak är att försöka hålla samma tempo genom hela låten. "Visa från Utanmyra" spelade jag ju senast på skördemarknaden och jag ser framemot att spela den igen fast med pianokomp denna gång. Jag kan var lite osäker på mina åttondelar (uppstråk), för långsam oftast tror jag. Eller det handlar kanske om att ha mer flyt i åttondelarna bara. Jag försöker också få till bättre avfraseringar, räkna till 2+1 och sedan (andetag). Ettan som jag pratar om är ett Fiss. Hur kan jag öva på det då? Jag försöker till exempel komma fram till längden på stråken och hur fort det ska gå mot ettan? Nu blev det snurrigt, hehe, vi släpper den tankegången. Prioritering med "Visa från Utanmyra" är takterna fram till 12, resten är enklare att få till utefter vad jag vill när jag spelar det.
"Gavotte" av Händel faktiskt, kul med samma kompositör som jag redan spelar! I takt 2 försöker jag få till en kort ton på 3:an, vilket återkommer på några ställen. Det kan vara så att det är ganska många fjärdedelar som jag vill ha kortare? I takt 3 vill jag ha D mer framåt och växande. När jag ser på första takterna i andra reprisen, där det står ett Forte, tänker jag mig framåt till F i tredje takten. Äsch det var ett försök till att formulera lite funderingar. 
Jag har "Älska mej" också och här vill jag mest nämna rytmer. Hur är rytmen i takt 1? - tänker alltid fel. Vilket liksom hela låten bygger på! Kan vara mer uppmärksam på att det kommer en annan del efter reprisen, och att de två delarna har olika karaktärer? I del två skulle jag kanske säga att det växer mer och går framåt, det är liksom ingen inledning längre då.
Resten av veckan lovar jag att dela mer musik istället för mina röriga funderingar och jag hoppas att musikveckan blir toppen! På fredag ska jag på konsert, så därifrån lär jag säkert hämta helgens inspiration i alla fall. Ta hand om er så hörs vi!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0