Sammanfattning (Cellolektion) 9 oktober 2017

På lektionen i måndags spelade jag igenom alla låtar inför söndagsspel och fick ganska snabbt lite nya funderingar. Jag som också gjorde en sammanfattning efter repet i kyrkan samma dag. Vi får väl se om mina tankergångar skiljer sig lite nu mot då. 
"Älska mej" är nog fortfarande lite långsam i rytmen, men jag tycker ändå att det har blivit bättre! Jag försöker över lite extra och lyssna in några takter lite mer, som takt 6 och mellan 12 och 15. Speciellt där mellan 12 och 15!
"Visa från Utanmyra": här skrev jag tidigare om att jag tyckte att mina åttondelar typ gick för långsamt och jag tyckte heller inte att jag kom in i någon bra rytm på dem. Nu, hm... Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här, men tänk er andra tonen ska vara kortare i åttondelen. Man kanske skulle kunna säga att den tonen blir som en parantes ( 2 ) . Som helhet försöker jag väl ha flyt i låten och inte spela den alldeles för forrt, för jag gillar när det går lite långsamt ändå. 
"Gavotte" av Händel. Hm, här har jag två olika uttryck. Så jag får se hur jag sätter samman det på söndag. På skivan låter det som att många fjärdedelar är kortare och åttondelarna är ganska "stråkiga". Fint ord Hanna... eller med mer stråk helt enkelt kanske. Men man kan också spela åttondelarna med kortare karaktär. Jag tänker vidare också på vilket tempo som jag ska ha på söndag? 
"Autumn Leaves", det här har jag nog någonstans kommit fram till att det är min favorit. "Kärleksval" av Ulrik Neumann är ju annars en låt som betyder mycket för mig och som jag kan spela om och om igen. Men jag måste också säga att "Autumn Leaves" börjar kännas lite på samma sätt. Hm... Har lite nya stråk i och med lite strukna bågar, vilket jag tror gör helheten enklare att spela. Övar på mina helnoter, från långsamt till snabbare i slutet. Fortfarande lite tempo osäkerhet. Vill jag ha det lite snabbare kanske eller inte? Vi får se. Sedan skrev jag upp jazz och orden som jag nämnde tidigare, improvisation och sväng, mest för att sätta i gång lite tankeverksamhet och funderingar tror jag. 
Jag tänker att att låtarna är enkla och jag är i min övning mer inne på hur jag vill uttrycka det? Hur vill bygga upp uttrycket? Kan jag hitta ett eget uttryck? Hur ska jag uttrycka musiken? Frågor som jag i övningen försöker hitta svar på.
Orkestern, nä inte den här veckan. De senaste veckorna har verkligen varit en varannanvecka-metod, en metod som jag måste måste måste vända på resten av terminen. Målet är att spela på konsert. Jag vill öva mer under veckorna för att kunna gå till orkestern och kunna känna mig säker, sedan bygga på det tornet hela tiden. Och för att jag ska känna mig nöjd över allt efteråt så måste jag vara där och ta in allt resten av terminen. Sedan behöver jag också det andrum som cellon och orkestern ger mig för att få resten av vardagen att gå ihop. Det är viktigt. Andrum. Så ett djupt andetag och ny vecka, nya tag nästa vecka. Nästa vecka börjar uppbyggandet av orkestertornet igen! 
Nu kommer det jazzmusik under hela helgen och måndagen med hela jazzkatten 2017-vinnarna. Jag avslutar med - lyssna och njut!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0