Sammanfattning (Cellolektion, Orkester) 2, 4 oktober 2017

Lyckan när man äntligen får en terminssammanfattning för orkestern, och ser datumen man längtar efter på ett papper. Den första söndagen i december har vi orkesterrep hela förmiddagen och spelar igenom hela luciaprogramet, det vill säga med musik, dans och teater. Senare, den 12 december blir det genrep och konsert. Jag minns att jag förra året tyckte det var så skönt att ha ett långrep innan konsertern, alltså att andas in den miljön i flera timmar. Jag som annars försöker komma ihåg att försöka ta en dag i taget efter förra hösten... Fy, det är snart ett år sedan. Ärligt talat vet jag inte om jag lyckas med det hela tiden, även om jag vill. Ta en stund i taget, ett ögonblick, för saker kan förändras sååå fort. Sedan vill jag ändå konstatera här att jag längtar väldigt mycket efter dessa datum, för livet blir enklare av att ha ett mål att gå efter. När nuet inte funkar? Så nu vet vi det och låter det vara osagt tills vidare. 
Dirigenten sa att det gick produktivt i går och orkestern fick till och med sluta tidigare än vanligt. "Bergatrollets vaggvisa" fick vi som ny låt i går. Fast "ny", ni kanske minns att vi spelade låten förra året. Det blir kör till låten igen! Jag hoppas att jag kanske får möjlighet att utveckla låten mer med det uttryck som jag tjatar om att jag tycker mig känna mer och mer i mitt spel - så bygger vi på det därifrån. Men det var kul - det blir roligare när en låt funkar ganska direkt, kanske är det rätt att beskrivas med självsäkerhet. Vi jobbade med tempo i "Suffolk Suite". TEMPO, TEMPO, TEMPO. Just nu är vi nere i ett helt okej tempo, som jag i och för sig vill känna mig säkrare i. Men testspelade i ett något snabbare tempo också. Grejen är ju att dansarna måste kunna dansa till = tempot spelar ganska stor roll. Så ett fööör långsamt tempot går inte heller. Som vår dirigent sa "Det hade varit kul om dansarna sa efteråt att de inte hann dansa". Hoppas att vi gjort en bra insats då, hehe... Nyckeln för stycket är helt klart det tempot, vilket jag säkert fortsätter upprepa resten av terminen, även om det låter tjatigt, jaaaa jag vet. Jo förresten, alla fjärdedelar ska vara korta. Men den delen måste jag jobba på, jag tycker inte att det låter fantastiskt som helhet med korta fjärdedelar. Där är en annan nyckel!
"Alice in Wonderland", spelade om starten och första takterna några gånger. Tills dirigenten var med och höll takten på en liten bjällertrumma - ni vet, vad det nu heter? Cellostämman är ganska viktig, det blir en klocka och något att gå efter för andra stämmor. Jag vet att jag har pratat om melodiställen tidigare, i dag vill jag nämna en annan sak, alla Faster-takter. Alltså de ställen där tempot går fortare, vilket bland annat är takt 63 har jag för mig. Blåset och cello har takt 63 tillsammans och där går melodin från ett tempo till att det ÖKAR under tiden. I många "Faster-ställen" är det lättare att tempot sackar och blir segare istället. På tal om segare och tempon som sackar efter, blir tunga så tror jag att vi pratade om det i "Adiemus" också. I går vi spelade vi låten en gång, då det var blåset som sackade under några takter, melodifraser = svaret blir ju att hela orkestern går ner i tempo. "En stund på jorden" - jag tycker att vi var inne i något som lät ganska bra igår, hm, det kan ju också ha att göra med att det var andra gången som jag spelade låten! Vi övade sista takterna, då det var en ton som vi inte skulle fastna på, en halvnot, innan sista tonen. Subp står det under sista tonen, vilket jag tidigare funderade över vad det betydde. Jag kände ju igen det, frustationen när man har något på tungan. Frågade till och med mamma, men hon hade ingen aning. Så i går, subp betyder såklart plötsligt piano. Jag minns dock inte i vilket sammanhang eller vilket stycke som jag hade hört det tidigare. Kanske "Hip Hop Medley"? Jag måste ju erkänna att det kommer kännas härligt att berätta det för mamma. Hon som ändå spelade piano länge, jag som ändå kan fler termer i musiken. Jag som ändå kan fler klavar - okej det där skulle kunna fortsätta en stund. Återkommer till självsäkerhet. Vilket också får avsluta veckans sammanfattning. Det är väl ett bra ord? Självsäkerhet, betyder bland annat säkerhet och trygghet. Två pusselbitar får att få ihop en fungerande vardag. Och produktiv, jag håller nog med diregenten om det. Må bäst, så hörs vi under helgen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0