Sammanfattning (Cellolektion, Orkester) 16, 18 oktober 2017

Den här veckan kan jag fokusera mer på cellolektion och orkesterlåtar vilket känns skönt. Just i dag ska jag försöka prioritera orkesterstyckena och Händel - jag kan ju faktiskt börja med att sammanfatta Händel.
Tempot? I måndags var jag nog inte så inne i det efter lite halvdålig övning veckan innan. Fortare eller långsamt? Inte för fort och inte för långsamt - lite så. Vi hittar en balans, något däremellan. Så den här veckan blir det framförallt fokus tempo genom att spela början av stycket om och om igen. Sedan har jag en drill på andra radens sista takt, mellan ett f och ett ess  (tror jag det blir). Där jag tycker att jag kommer fel på F, eller fjärde fingret. Så småningom ska jag också spela igenom siffran två om och om igen, en stor del av det är intonationer... Så spela in mig och känna mig säker på det, ungefär så. Det är nog så jag försöker öva den här veckan. I måndags spelde vi igenom stycket ett tag, nyttigt. Hoppas att jag kan hålla i det till efter höstlovet också. Ja, jag veeet, höstlov snart!
Stycket av Benedetto Marcello, "Sonata No. 5 in C Major" - alltså första delen Adiago är så fin. På skivan går stycket ett ganska snabbt tempo tycker jag då jag nog spelar den lite långsammare. Sedan jag kanske upplever det som långsammare när jag inte får in så mycket flyt? För i inspelning på skivan så hör jag mer flyt och framåt i musiken. Vilket jag kanske inte alltid får till som jag vill? Jag fokuserar mer på första takterna i övningen, sedan lägger jag nog till slutet mer och mer i slutet av veckan. Den är så fin! 
Allegro-delen är..., jo, den är rolig att spela och fin! Jag gillar nog andra reprisen, från takt 12 mer. Jag försöker komma in i ett bra tempo i början, tänka på pauserna, speciellt åttondelspauser. Jag försöker lyssna in mig på skivan (som även här har ett lite högre tempo) och spela efter det sedan. Men, inte lyssna på skivan för mycket det försöker jag också tänka på. 
Innan onsdagens orkester var jag en aning stressad och opepp. Inte jättemycket övning och ingen orkester förra veckan. Hann heller aldrig värma upp innan så jag kände mig kanske lite stel, hehe. "Adiemus", det känns som att jag har skrivit så mycket om det här stycket det senaste året. Måste få till en bra video den här gången! Jag vill öva mer på första takterna som cello har, flyt, uttrycksfullt? I de fyra takterna som kommer efter så ska musiken gå fram mot ett A i 5:e takten och sedan tillbaka. Sedan tänker jag mig mer övning teknisk, kanske man skulle kunna säga? Typ fokus på stråken i halvnot + fjärdedel. Fjärdedelen ska alltså vara uppstråk och lite kortare, tillbaka in till froschen. Hela stråket ganska svagt! Även fokus på stråken och rytm från takt 47 till slutet. I går repade vi låten med kör också, eller en liten del av kören i alla fall så det var nog nyttigt. "Fanfar till isdrottningen ära" - bokstav A. I går förskte jag hänga med i rytmen så att jag kommer in i det och strunta i hur tonerna egentligen ska vara. Men fram till nästa vecka blir det mer tänk på intonationer. Intonationer, intonationer och intonationer- ja jag tänker ganska mycket på det just nu i mitt spel. Utveckling? 
"Bergatrollets Vaggvisa": Tänker på rytmen i andra takten, en halvnot + en åttondel i en båge, med uppstråk. Det här ska gå från pp till mf. Lätt hänt att dra ut på sista åttondelen, så den här rytmen ska jag öva på. Och stråket som kommer i hela låten... 1, 2, 3 + en åttondel som går ner och ner, upp i åttondelen. Om jag lyckas öva bra på detta under veckan så blir jag nöjd. 
"Suffolk Morris" - fort, fort, fort. Dans till. Ja, ni vet det där. När jag tröttnar på detta (lätt ibland) så tänker jag att det är supernyttigt att bara lyssna in mig på stycet med noterna framför mig. Stycket slutar nog i en del sådan övning, haha. Fokuserar alltså främst på den snabba melodin, från takt 17. Långsamt och snabbare. Fast, ibland är det lättare att det går snabbare ganska fort. Bra - dåligt? Jag tänker alltid att det är bra att kunna spela det superlångsamt först och sedan gå över till ett snabbare tempo, för att det är enklare då. Korta fjärdedelar hör jag ofta här. Värt att komma ihåg varje övningsstund!
"En stund på jorden" med Laleh. Stråket mer samspelt i början och andas in tillsammans kanske. Mer framåt i musiken under första takterna också, lätt att det segar. Det här övar vi på en del! Något som vi också övar på en del varje gång är slutet - efter de båda uppgångarna från 132-138 och att inte fastna på tonerna emellan i takt 136, 137. Sedan övergången från 141 till slutet. I takt 138 så står det subp, alltså plötslig tystnad typ. Kan vara ännu mer uppmärksam där! Sedan har jag ställen där emellan, som vid bokstav D (takt 41) - takt 60 och även bokstav E-F. Men här tar jag hjälp av musiken och försöker lyssna in på låten, hur den sångaren sjunger, så spelar jag efter det. Bra övning!
"Alice in Wonderland", korta toner i början - mera övning. Kände att jag vara mer inne i hur jag skulle spela den delen tidigare? Så det är bara att komma in i den känslan igen. Jag pratar alltid om trioler, övning. Övergången från trioler till takt 29 - cello solo i ett tempo som är Slower. Fortfarande solo i takt 34 och ett tempo som går till A Little Faster. Det partiet ger jag mig ofta in i när jag övar. Mellan 63-83, tänka på rytmen och markeringar, kortare toner osv. I takt 75 står det Faster, så där gäller det att hänga med, vilket jag tyckte funkade helt okej just i går. Så lång sträcker sig prioriteringen i övningen där, även om det är fint att öva på "Alice Returns också"... Men kontraster är ju viktiga, öva på något lättare och något svårare. Ja, det tycker jag i alla fall.
Nu när jag ändå är så inne i sammanfattningen tänker jag att jag skriver kort om Prelude från "Suffolk Suite" också. Det här är i och för sig inget stycke vi kommer spela upp den här terminen. Men det är ju bra, då hinner jag utveckla stycket. Alla sextondelar grötar typ ihop sig alltid, vackert uttryckt Hanna. Istället vill jag öva in det så att tonerna kommer fram och med rätt rytm. Jag har ringat in takt 24 i mina noter, rytmen är först en triol (åttondel) + en fjärdedel i en båge och därefter en åttondel med båge. Den här sista åttondelen försvinner lite, eller går ganska fort helt enkelt, flyt. Ja, så upplever jag det i alla fall. Ska lyssna in mig ordentligt på just den takten i musiken. I orkestern övar vi annars mycket från takt 29 och rytm, hålla räkningen. Stråket ska vara svagare medan träblås får komma fram och spela solo. I går gick det lite segt i början, men efter några gånger tyckte jag att jag lyckades komma in i tempot ganska bra. Vilket gjorde mig glad och nöjd. Fortsätt gärna så, och strunta i att toner blir fel! 
Wow, det kan vara den längsta sammanfattningen på flera veckor. Jag lovar att kompromissa upp det här med musik i flera dagar. Medan ni får ta del av helgens musik så ska jag börja ordna med höstlovet här på sidan. Vi får väl se vad temat blir - men jag kanske har någon svag tanke som jag ännu inte satt i gång riktigt. Jag lämnar er med några ord inför helgen - lyssna och njut av musiken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0