Sammanfattning (Cellolektion, Orkester) 18, 20 september 2017

I måndags fick jag en påminnelse på mobilen, då var det 2 veckor kvar till rep i kyrka. Nu när snart veckan är slut är det bara 7 dagar kvar - det här med att räkna ner dagarna trots att man egentligen inte vill? Tidsångest. Ta en dag i taget! Men en ny sammanfattning är på G, jag hade också cellolektion på måndagen som vanligt. Fick ett nytt stycke, "Sonata No. 5 in C Major" av Benedetto Marcello, vilket såklart ingen gått miste om. Jag övar på första reprisen i Allegro-delen nu. Jag tycker att jag kommer fel på mina bakåtsträckta C i andra läget (A-sträng). Under helgen får jag väl öva in tonerna i andraläget ännu mer. Det går ganska snabbt, men jag känner att jag fortfarade ligger på det första steget, med att jobba på stycket långsamt. Spelade vidare på Händel-stycket också. Jag har några övningsställen på slutet, mellan takt 6-8 i siffran 2 och allra sista raden på hela stycket. Jag kan väl kortfattat säga att det är lite högre toner och en del intonation. Jag kom äntligen i väg till orkestern igen också, innan var jag lite tveksam på om jag verkigen orkade. Jag tror att det handlade om att jag knappt övat på orkesterstyckena. Och vad kan man dra för nytta av det? Att det hjälper så mycket att öva lite varje dag - ett konstaterande som tidigare redan fanns. I vilket fall som helst vägdes det hela upp av att vi fick två nya orkesteråtar. "En stund på jorden" med Laleh som vi ska få sång till! Jag kände direkt att jag måste öva mer på melodiställen, vid bokstav D till exempel, och uppgångar som kommer första gången i takt 61. Uppgångarna tar jag upp imorgon - ja just det, lyssna mycket på låten! Vi fick en lite märklig men ett roligt arr. "Fanfar till isdrottningens ära". Övning: Kanske lite rytmiskt vid bokstav A? Vi spelade igenom "Adiemus", "3 Suffolk Morris" och "Alice in Wonderland". Jag känner att jag tar upp mer om de styckena nästa vecka då jag har typ samma funderingar som tidigare. I "3 Suffolk Morris" jobbade vi en del med tempot och så ser säkert också de kommande veckorna ut. Jag ska ta tag i allt som vi repade igenom under orkestern nu, repetera är väl ett ganska bra nyckelord i livet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0