Sammanfattning, (Cellolektion, Orkester) - 13, 15 mars 2017

Jag har haft världens oproduktivaste dag. Igår hade jag för första gången på en evighet (kändes det som) en bra dag. Fast idag backade jag tillbaka ett steg. Men nu vill jag ta mig uppför trappan. Igår var jag på orkestern för första gången på några veckor. Och jag som har övat otroligt lite. Vi alla har toppar oh dalar. Jag har säkert haft en del dalar (besvikelse). Just nu vill jag gå springa uppför trappan (öva mycket och utvecklas) under resten av vårterminen. Jag har två/tre rep kvar innan nästa konsert med orkestern. Steg 1 är att ta sig dit och spela ut som jag älskar att göra. På orkestern övade vi igenom styckena. Det blir fagottkonsert av Mozart igen - ett stycke som går ganska bra. Mer levande och vibrato. (det här med vibrerande gäller alla stycken!) "The Empire Strikes Back Medley": börjar känna mig säker vid bokstav A, där det är en paus och sedan har cello melodi. Fortsatt övning på alla melodiställen. Bokstav J är också övning - egentligen tror jag att hela stråket har det översta. Men den rytmen går så fort... Kanske inte jättesvårt egentligen, allt funkar. Jag fuskar i alla fall lite och tar det understa. Möjligtvis en undanflykt för att göra det enklare, haha. Det är som sagt okej att fuska ibland. "Thriller": Något som gick bra innan lovet var takt 23. Det är lätt att jag drar ut för mycket på bess där. Hellre släppa tonen tidigare för att få gruppen efteråt bättre. Jag ska öva om och om igen på takt 9-10 också. Vi ska spela "Montageus and Capulets" också, väldigt fint stycke. Jag ska öva upp spelet vid takt 17 som cello har nästan genom hela stycket. Markeringar. Bestämt? Tungt? Melodiställen är också något att öva upp, takt 45 t ex. Den 4:e april är det konsert. Nu ska jag vända allt som låter falskt till rent. Känna mig SÄKER nästa vecka på alla låtar. Spela ut. Vibrato, Hanna. I måndags på cellolektionen spelade vi igenom hela Vivaldi. Jag fortsätter hela igång stycket också. Övar framförallt på starten, ett bra tempo redan därifrån och att andas innan jag börjar spela. Jag har en videon som jag lyssnar till, inspireras av och försöker spela till. Just där andas första cello så snyggt innan det drar igång. Åh, det vill jag ta efter. Övar mycket på tenorklavsstället också, takt 49 och fram till 58. Takt 69-75 och takt 80-92. Övning. Resten, som jag inte nämnt nu är kanske lite "mellanställen", kan vi säga. Då det inte händer så jättemycket alltså. "Tarantella" är jätterolig att öva på så det stycket vill jag ju mest öva på hela tiden. Övningsställen är gruppen i takt 16, långa bågen i takt 22-24, dubbla tonerna från takt 32-39. Prioritering framförallt från takt 56 till slutet. Däremellan hade jag väl också någon mer funderingar (går igenom "Tarantella" i "Hanna övar". Kan vi prata om g-klav och tumläge? Jag känner mig som en nybörjare med alla falska toner. Jaja, bara öva på - genom att spela skala i olika tempon och stråkrytmer. Ganska kul ändå, pepp, pepp. Idag vill jag er alla ett TIPS, tja till mig själv också. Läs det här och upprepa det om och om igen. Imorgon är en ny dag, nästa vecka är en ny vecka. Nästa vecka, nästa dag, imorgon tar du helt nya tag. Börja om från siffran noll och kliv uppför trappan rak i ryggen. Vi klarar det. Nu är jag sjukt taggad på konsert den 4:e april! Och att få tillbaka den jättebra övningen som jag hade i början av terminen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0