Tarantella, Opus 23 by William Henry Squire

Jag börjar min tisdag med att lyssna om och om igen på "Tarantella" av Squire. Haha, jag skrev bara Tarantella och det första som kom upp var spindeln med samma namn. Bra start, hej mardrömmar. Innan jag kom på mig själv och la till cello... Jag märkte igår på lektionen att jag inte hade övat mycket, annars brukar jag i alla fall känna mig lite säkrare. Men vi börjar om och bygga tornet från noll nu. Jag känner mig lite vettigare och mer förstående på stycket idag, vilket är en bra start. Så ställen som jag övar extra på är uppgången vid 0:28-0:30, de dubbla tonerna vid 0:36-0:42. Nästa ställe med dubbla toner som ni hör vid 0:55-0-58. Där vill jag ha cisset i andra läget lite renare. Det kändes som att det lät märkligt igår, eller så är det bara jag? Öva på uppgången som kommer direkt efter från 0:58-1:01. Sista övningsstället vid 1:04-slutet, innan den nya delen tar vid alltså. Annars vill jag öva på det riktigt långsamt, lite i taget och dela upp det. Jag tyckte att jag delade upp Vivaldi-stycket så bra vilket nog gjorde det enklare att öva upp det och få det som bäst. Hanna, ta inte allt på en gång! Tja, jag har kommit fram till att det är något väldigt smart och klokt. Även om jag fortfarande bryter mot det, haha. Men det är lätt att fortsätta öva från 1:09. Åh, det partiet är så lugnt och skönt, helt i min smak. Jag skriver mer om fortsättningen senare. Dagens tips: Studera musiken, styckena/låtarna genom att sitta ner och lyssna om och om igen. Ja, det har jag säkert nämnt flera gånger. Lyssna och njut av "Tarantella"!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0