Sammanfattning (Celloelktion, orkester) - 13, 15 april 2015

Det här som jag pratade om i veckans "Hanna övar" om att ".Jag är så dålig på att räkna!". Förstod ni det? Ett typiskt exempel på det är långa toner, 4, 2 osv. Är det flera sådana på raken, så tappar jag bort mig efter ett tag. Lätt. Superbra övning för det är "Gladiator". Där är det många halv och helnoter. Det är dock lättare då jag kan följa de andras stråkar,. Men det funkar väl inte i längden, eller? Jag fortsätter i alla fall jobba med "Allemande" fortsättningsvis. Jobbar vidare med de takter jag pratade om, och försöker få till det tvåstämmigt så småningom - En liten övningsvideo på det om inte annat. Idag satt jag ner och spelade till versionen som jag delat. Gjorde det om och om igen. Gick inte in så mycket i låten idag. Men, tänker mig en mer helg med övning, och jobba vidare inåt i låtarna. Wilmas Tema körde jag lite mer inåt i idag. Jobbar med att försöka få till helheten mer utdragen. Åh, jag blir så less över sista takten. Lyckas aldrig håll ut, utan drar iväg i världens fart så plötsligt tar stråken slut? - Det är helhetsjobb. Kan märka det i andra låtar också. Lätt!
På orkestern igår spelade vi igenom alla låtarna och så jobbade vi vidare med några låtar. Jag har ju övat en del på takterna från 50 - 53 i "Gladiator" - Jobbat från lugnare tempo till högre tempo osv. Ska få till en ordentlig förklaring på det senare. I vilket fall som helst, igår när vi spelade igenom låten märkte jag att det var mycket enklare att hänga med i takterna. Tjoho! Så, nu har jag alltså bevisat för mig själv (igen!) att det hjälper att öva. Övning ger färdighet. Så det bär jag med mig. Fortsätter öva, men ska inte gräva in för djupt i det för då sumpar jag säkert allt. Så, ska hålla ner på det lite, pyttelite. Jag tycker att det låter lite märkligt vid takt 75 fram till 85 och från 103 till 112. Jag tror att jag kommer lite fel där, så det försöker jag öva på. Typ spela om och om igen. Slutet, från takt 141 är fortfarande kämpigt, så det är lite kvar att jobba med där. I "Hungarian Dances" tycker jag fortfarande att det låter lite märkligt i melodin, från takt 33 till 39. Även där kommer jag nog lite fel. Vivace-takterna funkar helt okej. Men jobb kvar! Vi jobbade en del med "Ballet Suite No. 1" - T ex med att få långa toner, första takterna t ex mer utdraget. Använda hela stråken, och inte stoppa emellan tonerna - Liknande jobbade vi med i "Folklig vals" - Lite svårt att förklara i skrift så här, så det får funka bättre i en videoförklaring så småningom. I "Kashmir" är det fortfarande från takt 44 fram till 53. Det är mest med att hänga med, för jag vet hur det ska vara. Jobbade med det en del under lovet, men det saknas lite där fortfarande. Tyckte trotsallt att det funkade lite bättre än innan. Igår mot slutet var jag nog lite trött, då jag märkte att jag tappade bort mig när vi spelade igenom "Folklig vals". Segt. Men den låten får funka bättre nästa vecka. Okej, fortsatt bra i helheten - Och den meningen utvecklas fortfarande i någon vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0