Sammanfattning (Cellolektion, orkester) - 30, 1 mars/april

I måndags spelade jag igenom en del innan lektionen i skolan. Det var skönt! Dock så kände jag mig rätt så spänd i fingrarna när jag satt och övade då - Men det funkade faktiskt bra under cellolektionen sedan i alla fall. Fortsätter med "Allemande" och "Lento". Ska försöka få upp mer om dessa låtar veckan efter påsklovet! Är lite sugen på att få ner mer om någon kompositör också, och jag tror att jag har lite kompositörer/idéer på det. Så måndagen, funkade bra.
Lite så här emellan så ska jag passa på att säga igår så satt jag med "Wilmas Tema" ett tag. Slutade med att jag blev så glad över att jag klarade av att spela låten utan noter (till skivan) ! Utan noter så lyssnar jag nog också in mig mer på skivan och kan rätta till mig om jag kommer helt galet. Hoppas det håller i sig också idag - Jobbar mer med att få låten "utdragen" och inte så snabb/öka. Och så har jag vissa toner som jag vet att jag kommer lite fel på ibland, tillexempel alla 4:or i 4:e läget - Men jag har ett par veckor att jobba med det här. Ska få till någon video på låten när det närmar sig konsert också. Jag satt ett tag igår också och spelade igenom orkesterlåtar. Spelade bland annat igenom takt 50 till 53 om och om igen i Gladiator. Långsamt och lite snabbare. Idag efter att ha suttit ner och övat någon timme på morgonen spelade jag igenom den här låten. Gissa om jag blev glad när det lät bättre mellan 50 och 53? Det ger med sig att öva igenom det om och om, konstaterar jag idag med ett leende. Ska hålla i det och spela igenom lite orkesterlåtar i eftermiddag också. Okej, sammanfattning av orkestern igår också. Vi spelade igenom "Kashmir" först. Känns som en bra låt att värma upp med. Enkel. Det är först vid F som jag just nu tappar bort mig vid. Sen är det enkelt att komma in vid två sista takterna i H. Jag tycker det lät bättre efter någon gång där igår i alla fall, och det är alltid något. Det börjar låta rätt så okej när jag spelar igenom det hemma även. Vid D är det lite kämpigt med portamento. Öh, eller vad det heter - Eller glissando. Tonerna är från E till G, och det är lite kämpigt att få till - Testa! Jag tror att jag gör det rätt, men jag tycker snarare att det låter lite sådär. I "Hungarian Dances" går det bättre i första 6 takterna vid Vivace om jag orienterar mig efter 1.a cellons stråke - Sedan är det lätt att det låter lite gnissligt här, men det jobbas på. Ärligt. Jag är faktiskt väldigt nöjd med låten för att vara första terminen med VUS. Hänger med rätt så bra i alla fall. Vid melodin i takt 33 tycker jag det låter lite falskt, speciellt när jag går ner i tredje läget i takt 35. Kanske borde ladda upp den delen på instagram @CelloAllCellist och se hur mycket respons jag får? "The Empire Strikes Back Medley". Lätt bäst. Vi jobbade igår med melodin vid C. Att inte börja första tonen/upptakten, D:et längst ut vid froschen på stråken utan vid ungefär halva stråken. Tonen efter mer utdragen, och att vibratot inte ska komma "direkt" på utan efter någon sekund på tonen. Bättre förklaring i någon orkesterövningsvideo framöver. Igår tyckte jag det var lite segt med spelandet i början, men det gav med sig mer och mer. Dessutom är jag nöjd så länge jag spelar ut. Hoppas på en upprepning från i julas. På konserterna kommer det där lilla extra, som kanske saknas just nu. Nu då? Nu tar jag lov! Spelar på i veckan medans lovet rullar på här på sidan. Under lovet får vi lyssna mer till nyckelharpa!
(Ska försöka få till de mesta av lovet tidsinställda! Kanske kör lite live mot slutet dock.) - CelloHanna hittar ni på @CelloAllCellist på Instagram osv.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0