Antonio Vivaldi : Concerto for 2 Cellos in G Minor, RV 531

 
Hur mycket har jag inte redan delat Vivaldi och det här stycket under terminen? Det passar kanske bra in då att dela dagen innan terminssammanfattning. När jag övade till det här stycket försökte jag tänka mer och mer på att lyssna in det. Verkligen höra violinsterna när de har melodin. Ja, allt kanske handlar om att spela tillsammans och inte "själv". Men det är så lätt att säga, fast faktsikt svårare att verkligen lyckas riktigt bra med. Men känslan när man faktiskt lyckas få något samspelt är ju härlig, bäst. Då när jag övade hade jag dessutom två versioner som jag lyssnade mycket till. Här: https://www.youtube.com/watch?v=OPMZBMdzE84 gillade jag tempot mycket bättre. Fast jag tyckte inte att man fick fram starkt svagt, eller sådant vi jobbat med på lektionen. Däremot i den här versionen https://www.youtube.com/watch?v=8QysvzwP-NU kände jag igen allt det där, starkt och svagt osv. Egentligen tyckte jag nog mer om nummer två.  Fast tempot i den versionen gillade jag inte. Åh, det är ju sådant som är något av det bästa med musiken. Att lyssna in flera versioner och fundera vidare. Varför gillar du det mer? Hur ska det låta tycker du? Men det gjorde kanske inte övningen till den enklaste när man lyssnar på mycket på en gång. Vivaldi, fint stycke ändå. "Concerto for 2 Cellos in G Minor, RV 531".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0