Sammanfattning (Cellolektion, orkester) - 8, 10 maj 2017

Hej! Min eneregi den här torsdagen ligger i botten. Borde öva, skulle egentligen vilja öva, men längre än så har mina tankar inte kommit ännu. Mina förhoppnigar vilar i fredagens händer? I måndags hann jag vara med en stund och på repa på "Look At What The Light Did Know". Det är roligt att öva på låten! Nästa vecka blir det också en lite längre måndag med rep. Övning? Det känns som att jag kommer fel på ettorna då och då, alltså (fyra kors). T ex på A (g-strängen). Hur jag övar? Spelar varje rad långsamt, och inte ta allt på en gång. Lyssnar mycket på låten också. Känns väl kanske lite vågat att lita på mitt gehör när jag vet att det inte är i topp. Men i många stunder känns det ändå produktivt, effektivare att lyssna. Repade sedan på Vivaldi med violinisterna, vilket var kul. Hinner väl repa igenom i kyrkan också på tisdag. Men det känns bra som helhet. I måndags kändes det som att jag kom av mig en del vid takt 49-58, speciellt någon av de sista gångerna. Mellan takt 55-58 ska jag öva långsamt. Spelar vidare vid takt 84-90 också, långsamt. Haha, känner att mycket här handlar om att öva långsamt. Annars värmer jag ofta upp med starten, första takterna. För att hålla igång ett ganska bra tempo. Oftast om jag har melodin i huvudet innan jag börjar spela går det bättre sedan. Jag känner igen det från när jag spelade "Kärleksvals", då jag alltid försökte ha textraden i huvudet innan jag började spela. Okej, Vivaldi-stycket har faktiskt ingen text. Förstår ni hur jag menar ändå? Tips, tips! Igår på orkestern var en sådan där vecka då det kändes som att jag kom fel hela tiden? Blää. Hatar när dessa veckor kommer, speciellt veckan innan konsert. Jag vet att jag borde spela igenom allt som jag inte var nöjd med lite extra idag, det är i alla fall vad jag skulle ha sagt till någon annan. Övningsställen känner ni väl igen vid det här laget, men jag nämner det ändå. "Hip Hop Medley", prio nummer ett är bokstav G. Mycket övning där fram till konsert! Igår tänkte jag också på bokstav F, ett Giss och A. Intonation, långsamt och lyssna in mer. Igår spelade vi på "Kashmir" för första gången med sångsolist. Jag tycker alltid att det är lika kul när man får spela en låten igen, fast med någon ny på sång? Övning ligger också här i bokstav G, takt 50 (blir alltid lika förvirrad över rytmen här?) - 53. Vill öva mer på delen innan, bokstav D och alla Portamento. Portamento och musklära, länkar till Wikipedia pch Youtube: https://sv.wikipedia.org/wiki/Portamento https://www.youtube.com/watch?v=unT0nTFJ7bY . Missar sextondelarna i takt 31 jämt, ska ringa in takten och hoppas på att kunna vara lite mer uppmärksam! "Sakta vi går genom stan", övar extra vid bokstav D, E och F. Igår tyckte jag att jag kom fel i takt 74 också, det vill säga Ciss och B. "Bond... James Bond", övar på upptakterna id takt 51. Tillexempel genom att spela ton för ton? Och "Goldfinger"-delen från takt 61. På ett sätt tycker jag nog ändå att det har känts lite bättre just vid den delen de senaste två gångerna. Litar på det och tror på det, så vet jag att det låter ännu bättre nästa vecka! Det var ett tag sedan so, jag skrev om "The Empire Strikes Back Medley", men övningen är väl densamma som tidigare. Meldoiställena vid Bokstav A, C osv. Vi ska ju spela "Thriller" också på nästa konsert. Värmde upp med "Thriller" igår och jag tänkte att jag kom fel överallt? Det här är en sådan där låt som jag borde ta ner tempot på i övningen och lyssna in mig ordentligt. Jag vill avsluta med att skriva att jag just nu prioriterar Vivaldi framför orkesterlåtarna eftersom att jag har konsert på tisdagen. Jag har knappt övat på orkesterlåtarna de senaste dagaran och sammanfattningsvis så märkte jag väl av det igår. Orkesterkonserten är först på söndagen samma vecka. Jag är otroligt peppad och glad inför nästa vecka. Konserter och lektioner. Jag hoppas att jag kan bära med mig det in i övningen och in i alla konserter. Så att konserterna blir som bäst, precis som det faktiskt brukar och ska vara. Må bäst, var positiva. Så blir allt genast bättre!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0