Sammanfattning (Orkester) - 3 maj 2017

Vet ni vad, jag släpper "Hanna övar" nu i slutet av vårterminen. Så hoppas vi på en fortsättning under hösten, kanske. Eller, vid något tillfälle ska jag nog orka börja spela in övningsvideos igen. När datorproblem är lösta. Men nog om det, jag ska inte nämna det här mer nu. I måndags var det ju första maj. Våren och värmen kom tillbaka! Man blev ju ganska pepp på livet då. Så det när veckan hade jag alltså bara orkester. Igår var de som ska spela gitarr, bas under på konserten med. Så vi repade på det roligaste nästan hela orkesterrepet. "Hip Hop Medley" är en favorit. Ibland kommer jag nog lite fel på första tonen, ett A. Annars övade vi ett tag några gånger på takt 35. Takt 34: En takts paus (4/4 går låten i) och i takt 35, 1 å. Nästa "Å" ska kommer tonen. Hela stråket har alltså detta tillsammans, vilket vi övade på. Ja, mina dåliga förklaringar? Jag fortsätter i alla fall att öva där runt takt 34-37. "Kashmir" är också väldigt rolig att spela på. Det är samma stråk och toner genom hela låten, nästan. Det som skiljer sig = lite mer övning, är från bokstav C. Bokstav D övar jag mer på också. Jag missar nästan alltid sextondelen (för visst är det en sextondel?) i takt 31. Var mer uppmärksam Hanna! Den stora övningen ligger också vid bokstav G, från takt 3. Jag tror att jag spelar fel i rytmen där i takt 3? Sedan kommer jag efter i takterna därefter. Igår tyckte jag ändå att bokstav F gick bra, kanske vågar jag lita på det och öva mer vid bokstav G då. "Sakta vi går genom stan" är en av mina favoriter också. Borde öva långsamt från bokstav D. Intonation kan vi nog prata om här? Tänkte speciellt på bokstav E där jag igår tyckte att jag kom fel hela tiden. Annars övar jag mer på takt 11-12 och 14 t ex. Finns ett till liknande ställe (samma rytm, andra toner). Rytmen, jag vill öva den långsamt och sedan snabbare. Nu känns det som att jag är lite seg, så spela det med mer tempo och energi kanske? Ja? Övade en stund på "Bond... James Bond". Siffran 15 lägger jag mer energi och tid på. Fast det här är ett ganska roligt ställe att öva på ändå. Vid siffran 25 kan jag möjligtvis vara ännu mer uppmärksam på att det står Slowly, "Live and Let Die" alltså. Siffran 51, varje upptakt borde jag öva upp bättre. Vilket jag tänker göra fram till nästa vecka. Mer övning vid siffran 61, hela "Goldfinger"-delen. Kanske ännu mer energi här? Jag är nog lite dålig på det här med energi, jag är mer en slowly-person, haha. Sist spelade vi igenom "Adiemus" också. Det gick verkligen åt helvete, vilket jag tror att jag uttryckte det, första veckan. Men, idag gick det (inte mycket bättre), men en aning bättre. Övar framförallt mellan bokstav C och E. Det är likadant (nästan) vid bokstav G-H. Takt 45-46 försöker tänker jag mer på också, rytmiskt. Herregud, jag vet inte hur många gånger nu som jag nämnt ordet rytm? Juste, i pausen testade vi att spela igenom "Allegro from the Concerto in G Minor for Two Cellos, RV 531" med violinisterna. På måndag är det egentligent först vi ska repa den mer. Men det var spännande och nyttigt känns det som. Ska nog försöka ha ett större öra mot violinisterna när jag övar hemma (inspelningar). Mitt minne fick ju sättas på prov lite, även om Cello1 och Cello2 är väldigt lika, så är det några ställen som skiljer sig. Jag kom ihåg det mesta faktiskt, takt 9-10 var jag lite förvirrad och kom av mig, mellan takt 7-8 också. Jag blev glad när jag lyckades spela hela tenorklavsstället. Kan det möjligtvis vara all den där övning jag lagt ner på det stället som gett resultat? Sedan tycker jag väl att det funkade ganska bra med det där minnet under resten. I takt 84 är det fyra sextondels-grupper. Men jag tror att jag missar en ibland, alltså spelar jag tre grupper istället. Uppmärksamhet där, eller ja lite övning så blir det bättre. Det är förresten från takt 84 som intonationsövningen börjar, vilket jag borde göra mer av resten av veckan. Lyssna in och spela långsamt! Okej, vad ville jag få fram med det här sista? Jo, att för mig är det i alla fall så, att när jag börjar kunna ett stycke utantill, så vet jag och vill jag också tro att min övning har gett resultat. Att spela ett stycke utantill, lära sig någon utan noter till slut, är för mig ett mål - jag vet att jag ändå övat det på ett produktivt sätt då, eftersom att det faktiskt fastnade. Jag skrivit det många gånger innan. Övning en stund varje dag, så blir det faktiskt bättre. Kanske inte på en gång, men det ger resultat! Och lär er spela något utantill, det är både roligt och utvecklande. Att inte tänka på vilken ton det är, bara spela och tänker mer på uttrycket. Hanna tipsar? Här sitter jag och skriver om övning, har jag gjort det idag? Jag satt en stund innan lunch och spelade på några stycken. Stycken som jag tänker att jag ska spela på och utveckla under sommarlovet. Jag ska faktiskt ta tag i Vivaldi, kanske lite orkesterlåtar också. Men jag ska värma upp med "Tarantella" och "Look at What The Light Did Now". Något annat viktigt tycker jag, det är att göra övningen roligare (vilket den ändå alltid är - men ni förstår min poäng?). T ex blir övningen roligare genom att hålla igång det roligaste styckena från terminen. "Tarantella" är ett sådant. Öva som bäst, så hörs vi imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0