Sammanfattning (Cellolektion) - 22 maj 2017

Spelade igenom "Look At What The Light Did Know". Jag har inte prioriterat att öva på låten nu, när jag haft orkesterkonsert och sådär. Däremot märker jag ju det, att jag inte spelat lika mycket på något. Jag behöver verkligen den där stunden att spela igenom en låt några gånger, om och om igen. Fram till fredagen, 2 juni, övar jag på låten långsamt, rad för rad. Toner. Sedan försöker jag lyssna på låten ännu mer! Vivaldi: "Allegro from the Concerto in G minor for Two Cellos, RV 531". Fortsätter öva mellan takt 84-90. Även mellan takt 74-75. Delen mellan 49-55. Gärna takt 55 långsamt, det känns som att jag kommer fel där nästan hela tiden? Delen efter, mellan takt 56-58. Fast jag börjar med att spela igenom första takterna. Med energi, eller framåt kanske jag skulle säga. Första takterna är roliga att spela på, och man måste ju börja öva på ett roligt sätt! Igår började vi med "Allegro appassionato, Op. 43" av Camille Saint-Sëns. Jag har ju redan spelat på stycket lite. Haha, men jag är sådär. Jag spelar på andra grejer när jag känner att jag behöver pausa från övningen. Det roliga är ändå att jag kom på att jag har laddat upp en del på @celloallcellist redan, förra året. Men jag känner ju redan nu att jag spelar det bättre än då. Efter en hel sommarledighet lär jag väl komma tillbaka och kunna spela "Allegro Appassionato" ännu bättre! Det vill säga, jag tänke rmig att jag ska ladda upp en ny del där i augusti någon gång. Jag börjar med att spela på starten. Jag har ett stråk som jag egentligen gillar bättre, men jag får väl ge mig in i att spela stråket som redan finns där. Jag är oftast så att jag väljer något som är enklare, istället för att öva på något som inte funkar, hehe. Härligt, det här med sommarlov va? Det är en del mellan takt 31-36 som jag försöker över lite lugnare på, mer ton för ton. I  bokstav A, mellan takt 38-40 är det lätt att jag tappar bort mig också. Fast den stora prioriteringen är väl ändå mellan takt 62-65. Efter de senaste veckorna har jag trots allt äntligen börjat lära känna det stället lite mer. Tur att sommarlovet är långt ändå... Om jag känner mig själv rätt, så kommer jag väl troligtvis öva på stycket en del. Fast jag hade faktiskt tänkt hålla igånga andra stycken vid sidan om. Kanske borde jag skriva ner något sommarschema här? Jag har mycket mer funderingar, men det lutar mer åt terminssammanfattningshållet, så jag ska försöka klura ut hur jag kan formulera mig på ett bra sätt då. Men det här var sista cellolektionen för terminen och även sista sammanfattningen. Ha det så bra så hörs vi med massa musik under veckan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0