Sammanfattning (Orkester) - 17 maj 2017

På orkestern igår blev det ganska intensivt, hann igenom allt förutom en låt. Ska försöka sammanfatta lite... "Sakta vi går genom stan", för första gången med sång vilket var kul. Takter som jag måste öva mer på är takt 11-12, 14-15 och 59-62. Sedan har vi sådana där ställen där jag borde öva långsamt och lyssna in. Vid bokstav D och E. Jag tycker alltid att jag kommer fel där, kanske är jag alltför petig. I takt 74, ett Dess och B kommer jag nog också lite fel. Eller så är det bara min osäkerhet som stör mig. Borde sedan öva vidare in i boksav I som kommer därefter. Igår spelade vi för första gången igenom "Shoreline" också, med piano och solist. Kul när man spelar igenom något för första gången! Hm, en annan sak när det är konsert samma vecka. Hallå, men vi föröker se ljuset i de här. Hängde ändå med ganska bra med att räkna. Cello och hela stråket egentligen tror jag, har paus i 30 takter (eller någonting sånt). Gäller att hänga med, annars är man skörd. Jag hängde in med riktigt i slutet igår, från bokstav I. Vi får väl hoppas att det går som bäst på söndag, eller så får det gå som det går. "Kashmir" gick bättre än förra veckan. Jag tänkte på det, det låter ju likadant genom i stort sett hela låten, lätt att tappa fokus och inte ha samma energi genom hela. Bokstav F-G är prioritering i övning. Eller takterna där inna också i bokstav D, takt 27, 31 och alla portamento. En del gånger känns det bättre, andra går det sämre. "Hip Hop Medley" är ju bara roligt att spela tycker jag. Eller jag som tycker att jag kommer fel, falskt hela tiden vill öva mer vid takt 38-46. Tycker också att ja kommer hela tiden på 1:an i bokstav F, första takten. Försöker sitta hemma och lyssna in mig, men det går väl sådär. Bokstav G tyckte jag lät okej igår. Men det är verkligen den stora prioriteringen i "Hip Hop Medley". Ska försöka vara lite uppmärksam också, annars tappar jag bort mig hela tiden. Sedan kommer plötsligt bokstav H. Takt 101, som börjar med ett b. Jag tycker alltid att jag kommer fel där! Försöker öva takten innan och takt 101 tillsammans om och om igen. Så kan det hända att man kommer på rätt ton i alla fall en gång? "Bond... James Bond", här inleder jag med att öva första takten och även takt 133. Lyssnar på inspelningar vid siffran 61, försöker hänga med, ligga på där. De två sista takterna innan "Skyfall", jag pratar om takterna innan 101. Jag kommer nog fel då coh då på B ett, vilket sedan resulterar i att jag blir osäker i takt 101. Upptakterna vid siffran 51. På söndag ska jag försöka vara mer uppmärksam vid siffran 25, Slowly som det står i noterna. Det kan nog hända att jag är lite snabbare där, hehe. De två takterna innan 34 är också alltid ganska svåra att uppfatta, sedan plötsligt är man inne i takt 34, 35 osv. "Empire Strikes Back Medley", melodiställena, vid bokstav A, C osv. Fast det är väl också ställen som är roliga att öva på. Igår spelade vi igenom "Game of Thrones Main Theme" och "Adiemus" med KORKs dirigent. Jag som tycker sådant är spännande, eller intressant, kul. Alla dirigenter är så olika! Övade på att i börajn är mf, sedan ska vi spela lite svagare i takt A. Åh, rytmen den är väl inte det roligaste. Försöker också spela in mig mer vid bokstav D. I "Adiemus" övar jag lite extra vid bokstav C-D. Rytmen, kanske även tonerna i takt 10. Direkt efter orkestern igår kunde jag bara tänka på att jag kände mig stressad inför söndag. Stressad på ett sätt som att det känns som att du kommer flippa ur. Önskar att det var någon veckas till övning... ! Tänker att det "bra" med att det går dåligt varje vecka på orkestern är att det bara kan gå bättre veckan efter. Positivt? Eller hur nu det ska tolkas. Skjut mig, så kanske jag återuppstår som bättre. Skjut mig, tack. Bygger upp höga murar som jag sedan måste klättra över. Ställer fööör höga krav på mig själv. Vill att allt ska låta perfekt hela tiden, eller nästintill hela tiden. Vet att det inte går att spela rent hela tiden. På söndag får det gå som det går, jag skriver snart igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0