Sammanfattning (Cellolektion) - 15 maj 2017

Sista veckan med Vivaldi, troligtvis i alla fall. Jag är ganska nöjd med veckans cellolektion! Hade väl gärna haft någon vecka till med intonationer, takt 84-90. Jag menar snarare, att där är jag inte alls redo för konsert. Imorgon ska jag försöka öva mycket mer på det under dagen. Jag kommer visst inte undan intonationerna. Känner som med synkoperna förra året, snälla - kan tonerna byta stycke, tack! Övar extra mycket på tenorklavstället också, mellan takt 49 och 58. De senaste lektionerna har jag känt att jag kommit av mig där lite. Jag hoppas verkligen att det låter som bäst ändå imorgon. Efter övning vet jag att det kommer låta bättre också. Här var det positivt! I takt 28 kommer jag fel i sista gruppen ibland, ett g och fiss. Jag ska försöka vara lite uppmärksam där också. Första takten, som jag inleder - energi och ett bra tempo. Men första takterna är ändå roliga att öva på, superbra uppvärmning imorgon. Min lärare tyckte att det lät bättre med rena, D, jag pratar t ex om takt 58. Det finns något annat ställe också. Jag är lite tveksam till det, vet inte riktigt. Kan nog vara så att jag tycker att mina ess låter fel i första läget på D-strängen. Alltså går jag ner i läge istället för att undvika det? Men jag ska tänka på det och testa lite så får vi väl se på konserten. Efter en hel övningsdag är jag i alla fall redo inför konsert imorgon. Jag är taggad och jag ser framemot att spela upp Vivaldi. Med allt, med helheten är jag väldigt nöjd och den känslan bär jag med mig. Minns, konserter går alltid bäst! Repade en stund på "Look At What The Light" också. Just nu prioriterar jag inte att öva på låten, vilket jag märker när jag väl sitter där. Jag hoppas väl på samma sak där, att det kommer gå som bäst på konserten den 2 juni. Ha det jättebra nu, så hörs vi under veckan, en spännande musikvecka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0