Giuseppe Verdi - overture Nabucco | Siberian State Symphony Orchestra - Conductor - Vladimir Lande

Jo, gissa vad vi ska spela i STORK i år? "Nabucco Overture" av Verdi. Jag spelade det här stycket första året jag var med och kortfattat så skulle jag vilja säga att jag har utvecklats i alla fall lite, haha, sedan dess. Året var 2013 så ni kan nog klicka er tillbaka till vad mina tankar var då? Just därför ser jag nästan mest framemot att spela Verdi-stycket. Jag tycker fortfarande att trempolo-takter är jobbiga, nja vi är inget team. Vi har trempolo i orkestern också på ett ställe och det är inget jag spelar just nu, men i övningen hemma, naturligtvis. Takt två i bokstav A går så sjukt fort också den och det tycker ja fortfarande, efter några år. Då har jag ändå spela igenom gamla stycken ibland. Det krävs nog en rätt så intensiv övningsstund för att det ska fastna. Just den här versionen som vi hör idag tycker jag gick väldigt fort, lite för fort kanske? Men visst om man klarar av ett tempo så kan det bli bra! En aning för fort för min smak i alla fall, här är en länk till STORK 2013 när jag var med första gången alltså: https://www.youtube.com/watch?v=oGw58ITIMfA Dessutom är det en ny dirigent i år och ett stycke kan absolut se olika ut från dirigent till dirigent? Intressant!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0