Sammanfattning, (Cellolektion, Orkester) - 10, 12 oktober 2016

Om jag pratar om att produktiv är mitt favoritord just nu så kan vi stryka det just idag, för jag har varit allt annat än produktiv den här dagen. Gick inte upp allt för sent, vid nio, sedan satt jag och åt frukost och fastnade i min bok ett tag vilket ändå var väldigt mysigt! Låg sedan i sängen och gjorde inget speciellt fram till lunchen. Jag känner att jag skulle behöva ett långt pass med cellon men vi får väl se hur eftermiddagen utvecklar sig med tanke på hur den varit ännu? I måndags hade jag cellolektion och spelade igenom hela "Sonatina" av Beethoven vilken jag nu har i läxa. Den här veckan är jag sugen på att dela en liten snutt till på Instagram @CelloAllCellist så vi får se om jag får till något bra. Som jag sa, ett långt övningspass är vad jag skulle vilja ha. Det är några högre ställen, över fjärdeläget som låter sådär. Men jag ska nog gnugga de mer både den här veckan och i nästa veckas "Hanna övar". I måndags spelade vi igenom "Epilog ur En Vintersaga" också och det är ett utav de roligare stycken i orkestern = det går bättre. Sammanfattning? Min helg kommer förhoppningsvis bestå av mycket övning! Igår på orkestern hann vi gå igenom alla stycken. "Little Christmas Concerto" som vi spelade igenom sist var ett sådant stycke som jag märkte att jag hade lyssnat en del och spelat till. Kan tilläggas att vi inte hade spelat igenom stycket sedan helgen då vi åkte bort och fick det. "Sleigh Ride" var också ett sådant stycke som jag kände att jag kunde och som jag hade övat och lyssnat till. Det enda som är riktigt övningställen är takter som takt 19, fast det går ändå hyfsat och bokstav D, alltså runt takt 63. Skulle typ vilja ha det snyggare? Som jag redan nämn så är "Epilog ur En Vintersaga" ett av stycken som går bäst. Övning? Känner kanske att jag kommer lite fel i fjärde läget på C-strängen? Alltså på G och A som är tonerna vid det stället. Får väl spela in mig i första läget först och sedan lyssna in mig mer och mer i fjärde läget, för jag gillar ju fjärdeläget bättre där egentligen. "Liten Marsch" började vi med att spela igenom i tempo och sedan långsammare. Såhär: Början funkar att spela långsamt, eller i ett långsammare tempo men vid siffran tre blir det lite rörigt att spel för långsamt. Det funkar inte för mig i alla fall. Börjar vänja mig vid tempot och komma in i de så det går bättre i alla fall! Takt 15-19 är fortfarande lite småjobbiga med sträckningen i takt 16 och tja uppgången i takt 19 är också bökig. "Liten Marsch" har jag inte heller hittat något att lyssna och öva till som med allt annat. Jag kan ju säga att jag ofta börjat märka när jag övat och spelat till musik i ett bra tempo. Vilket jag kanske saknar med detta stycke. Förstår ni hur jag menar? Ni vet takt 18 i "How To Train Your Dragon", det är ett övningställe men det är också något som går bättre nu. Yey! Men om man säger så, jag märker när jag övat mer eller mindre. Vi spelade igenom takt 22 några gånger för cello har lite melodi där så det ska jag spela igenom om och om igen fram till nästa onsdag. "The Beatles Forever" går bra, alltså det behöver jag ju knappt nämna? Fast, det finns alltid saker som kan bättras på! Spelade igenom fagottkonserten av Moazart och min stråke kändes så trög vid det laget. Kände mig frustrerad över den dumma tröga stråken efteråt, haha. Då hartsade jag ändå stråken innan jag åkte iväg. Gissa vad? Idag när jag spelade igenom samma stycke lite snabbt så var det inte alls trögt? Åh jag blir så trött!  Läs detta:  När man märker att man måste hartsa ofta är detta ett tecken på att taglet är uppslitet. Man bör då lämna in stråken för omtagling. Buhu, för det orkar jag inte med om så skulle vara. Jag missade förra veckans orkesterlektion och jag känner att efter att jag missat en gång så behöver jag en upptakt på en vecka. Nu är det två gånger kvar innan det blir lov och dem gångerna ska minsann gå bäst på hela terminen!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0