Sammanfattning, (Cellolektion, Orkester) - 17, 19 oktober 2016

Övning hittills den här veckan: I måndags var det cellolektion, i tisdags spelade jag in "Hanna övar" , redigerade det och hann spela igenom STORK-styckena emellan. Igår hade jag orkester. Helt okej övning, men det kan vara bättre. Idag har jag ännu kolla igenom "Hanna övar" lite fort, bara för att ha en aning om vad jag pratade om och ta till mig av det jag själv sa. Beethoven? Vi kan säga som så att jag är väldigt sugen på att sitta och öva på "Sonatina" länge, både för övningens skull men också för att jag tycker att det låter som en rolig och lockande idé. Vad var det jag skrev för ett tag sedan? Öva tills fingrarna blöder och ja det är ju en annan beskrivning av mina tankar. Därför ska jag försöka fatta mig lite kort om orkestern igår. Takt 18 i "How To Train Your Dragon" gick dagen till ära ganska bra vilket också kan bero på att jag spelade igenom melodin innan jag gick. I orkestern har vi också övat en del på takt 22 för där ligger det lite melodi i cello. Att det typ skulle vara spetsigt? Nja, jag tror att jag skulle förklara mig bättre i en video. Ett liknande ställe är takt 43. Kändes lite småfalskt just igår vid takt 53 och framåt? Men falskt får det väl vara ibland, i alla fall när helheten går bra. Tappade det där bra i takt 18 mot slutet när vi spelade det igen (då vi spelade igenom det några gånger). Pratade också om att det kommer olika delar, olika karaktärer, alltså att man ska vara beredd på vad som kommer? I början låter det på ett sätt och vid takt 53 kommer något nytt. Vi började med att spela igenom "Sleigh Ride" och det är ju ett av de stycken som går bäst. Delen vid takt A ska vara flödig, hela stråken osv. Det enda som är övning i "Sleigh Ride skulle jag säga är bokstav D, vilket dock gick bäst i slutet igår och även bokstav F. "Epilog ur En Vintersaga" vet ni ju om att det är något av det bättre. Det kändes bra också igår. Övade på slutet, de sista 4 takterna så att orkestern ska sluta samtidigt och ta ner instrumenten, stråkarna samtidigt. Jag tror att "Epilog ur En Vintersaga" kommer att bli fin! "Liten Marsch". Vad behövs? Övning! Det här ska jag ta upp i övningsvideon. Siffran tre går bättre än första veckan i alla fall, vilket väl beror på att jag har kommit in mer och mer i rytmen. "The Beatles Forever": Försökte tänka på vad vi gick igenom förra veckan och spelade utefter det, vilket tja, det blir bättre med det i huvudet. Gillar stycket och så länge man gillar ett något så låter det bra, eller hur? Konstigt nog kom stråket också igenom Fagottkonserten av Mozart, utan fagotten. Haha, nej men jag tror att det var nyttigt faktiskt för att höra riktigt vad stråket egentligen spelade? Sammanfattning: Som helhet börjar jag nog känna mig säkrare vid det här laget. Känner att jag längtar mer och mer efter konsert då det alltid går som bäst för mig. Vill spela ut som jag gör hemma och det vet jag att jag kommer att göra på konserten. Så någon kan väl typ få tiden att gå fortare än vad den redan gör?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0