Sammanfattning (Cellolektion) 7 September 2018

Det är helg och jag kikar in här med terminens första sammanfattning. Jag lyckades (som vanligt?) taima in terminsstart, alltså orkestern i onsdags med att ligga sjuk hemma i soffan. Så orkestern får jag lov och uppdatera längre fram! Men terminens första cellolektion var det på fredagen och den kom jag iväg på. Jag har två nya stycken och lyckan över nytt att öva på är stor. Övningspepp med nya noter! Å andra sidan "Gavotte" av Gossec som jag fick roade jag mig faktisktett tag i somras med att leta upp och spela på. Jag har för mig att jag först hörde Ebba som spelade ett flöjtstycke av Gossec från början vilket gjorde att jag nyfiken av mig sökte upp kompositören. Det här klippet spelade jag till i somras: https://www.youtube.com/watch?v=3_oL6Si9nCQ Jag undrar om jag till och med inte skrev ner noternA? Men jag kan säga att det känns mycket bättre att ha tydliga noter istället för mina handskrivna. Undrar om jag inte tänkte att jag skulle spela in "Gavotte" i somras också men sedan blev det visst aldrig av. Och som om det vore meningen så får jag väl ta tag i den inspelningen igen! Vad är bra att ha i huvudet då? Ordet Spiccato. Vet ni vad det betyder? Jag citerar Wikipedia "Spiccato är en stråkart där stråken hoppar på strängen och skapar korta, distinkta och avsatta toner." 
Det andra stycket "Kol Nidrei" av Max Bruch behöver mer övning. Tja fast nej, jag ska inte säga så för allting kan övas på och bli bättre. Lyssna inte på Hanna! Hann spela två första raderna på lektionen men hemma har jag tittat igenom fortsättningen fram till bokstav B. Det som kommer efter B krävs lite mer tankeverksamhet och koncentration. Än så länge har jag mest studerat noterna flera gånger och lyssnat en hel del på stycket. "Kol Nidrei" är ett fint stycke och jag ser framemot att inspireras av stycket genom det jag har letat upp. Här är ordet "Espressivo", det vill säga uttrycksfullt, bra att ha i övningstankarna. Å andra sidan är ju det ett ord som jag alltid har i tankarna nuförtiden och försöker hitta och tolka på olika sätt. Alltså, vad är då vitsen med att skriva ut ordet "espressivo" i noter när det alltid är något man borde ha i huvudet... Eller förstår ni hur jag resonerar? Det finns säkert ett toppen (och krångligt!) svar på den frågan, säkert ganska självklart dessutom. Jag får studera ordet uttrycksfullt ännu mer under veckan och återkomma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0