Sammanfattning (Cellolektion) 21 September 2018

Hej! Nu var det visst ett tag sedan igen och som vanligt slutar mitt lilla blogguppehåll med en lite senare uppdatering på kvällskvisten. 
Jag missade förra veckans orkesterlektion på grund av krångel med T-banan så den här veckan är jag extra taggad på orkesterspel! Veckan innan dess var jag i alla fall och spelade första gången för terminen. Vad det blir för orkesterrepertoar får ni höra under veckan och så lär jag skriva mer om musiken till helgen. 
I vilket fall som helst kom jag i fredags igång med cellolektionerna på nytt. Den här veckan övar jag mycket på att få in ett bra tempo i "Gavotte" av Gossec. Jag lyssnar in mig mer på "Kol Nidrei" av Max Bruch. Man vet att man har lyssnat på ett stycke lite väl mycket på ett stycke när man kan vad som kommer i musiken, innan delen kommer. Men jag gillar stycket så jag är ganska nöjd med att gå runt varje dag med Max Bruch i mina hörlurar. Den här veckan övar jag in B-delen ännu mer och förhoppningsvis känner jag mig säkrare på höga toner fram till fredag. 
Förra fredagen fick jag även med mig hem ett nytt stycke, "Elegy for four Cellos" av Jules de Swert. Sedan i fredags har jag bara lyssnat på stycket några gånger och inte spelat jättemycket. Men utefter det jag har testat så känns fjärde stämman ganska lätt. Fast det blir såklart en annan upplevelse att få ihop stycket med de andra stämmorna. 
Nu längtar jag efter att få dela en massa musik och så skriver jag ner reflektioner och tankar i slutet av den här veckan. Lyssna och njut, för det är vad vecka 39 kommer att få handla om!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0