1. Allegro con spirito - Drottningholmsmusiken - Johan Helmich Roman

 
Hej, jag kikar in här och delar "Drottningholmsmusiken" med er och chansen är mycket stor att ni hittar musiken någonstans i cellolivs historik också. 
Hallå, hur många gånger måste jag inte ha hört "Drottningholmsmusiken" och nu får jag äntligen spela stycket själv, vilket jag aldrig fått göra tidigare? Det här är definitivt en favorit bland årets orkesterrepertoar. Jag minns att jag hörde SUSO (Stockholms ungdomssymfoniorkester) spela musiken under ett nationaldagsfirande för några år sedan och jag är ganska säker på att det här är samma arr. 
När jag övar hemma så får jag inte riktigt till ett tempo i åttondelarna, lägg alltså märke till cellon i början av stycket så hör ni vilka takter jag tänker på. Kanske inte bara ett bra tempo och framåt (Inget sackande!) utan även nyanser, eller hur? Men det här är typiskt en sådan del som är enklare i orkestern när jag hör vad jag ska följa och gå efter. Gäller bara att lyckas få till samma grej under övningar hemma? 
Annars är noterna lätta och jag hinner lägga ner mer tid på att få till uttrycket på ett bra sätt i musiken, och ja det är vad övningen här kommer att handla om de kommande månaderna.
"Drottningholmsmusiken - 1. Allegro con spirito" av Johan Helmich Roman. Lyssna och njut! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0