Sammanfattning (Cellolektion) 14 maj 2018

Hej! Jag började dagen med en långpromenad och inte kände jag mig speciellt förvånad när det var vackert väder. Efteråt har resten av dagen innehållit cellospel. Varvat sommarlåtar med små korta pauser. Bättre avslut på veckan finns inte. 
Jag har fram till söndag på mig att repa in vårlåtarna ordentligt. Sommarpsalm, ÄnglamarkVårvindar friska och Nu grönskar det. De två senaste cellolektionerna har jag mest spelat dessa låtar. Ärligt talat säger jag inte nej till att sitta och öva lite enklare den här terminen. Just nu handlar spelet mer om uttryck och att bara ha kul. Vilket jag saknade en stor del av läsåret annars.
Sommarpsalm får inte gå för långsamt. Jag har lite lätt att "njuta för mycket" av melodin när jag spelar. Tempoövning! I Änglamark försöker jag spela in mig i de olika fraserna och delarna mer. Vid två tillfällen spelar jag med pizz och när jag växlar till arco igen sackar jag kanske lite i tempot. Jag vill att musiken ska "fortsätta framåt" - med andra ord ville ha fram "övergångarna", för det är övningsställen.
Jag är inne på lite samma spår i Vårvindar friska, att växla mellan pizz och arco. Med pizz får jag ibland en annorlunda rytm? Jag försöker ha låttexten i huvudet, ta det lugnt och tänka på hur första meningen är innan jag börjar spela - det hjälper mig oftast. (ni vet, precis som med Kärleksvals)
Nu grönskar det: Här är det också tempoövning! Jag försöker hitta ett tempo som jag blir nöjd med, och i stunder lyckas jag bättre med det. Hoppas på att allt sitter till söndag. Jodå, jag är bara petig med det mesta, i vanlig ordning. 
I måndags fick jag stämmor på "Idas Sommarvisa" och "Den blomstertid nu kommer". Spelar in mig på stämmorna när jag tröttnar på annat, men mer nästa vecka inför spel 27 maj! Ni hör att övningen innehåller vår- och sommarlåtar. Strax ska jag ut på en kvällspromenad för att sedan återvända till cellospelandet. Nej, för mer än så behöver inte just den här fredagen. 
Ta hand om er, fredagskram och så hörs vi! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0