Änglamark - Evert Taube

Godmorgon! 
Jag har lyssnat på Klassisk morgon och börjat skriva lite på en bokrecension. Det låter inte som en jättedålig start på dagen väl? Jag sitter faktiskt här i träningskläder redan. Planen är att komma ut och promenera lite senare. Men jag ska börja med att spela igenom flöjtstycket (Haydn), övningen som jag aldrig avslutade i går. Efteråt ska jag koncentrera mig på vår- och sommarlåtar resten av veckan. Plötsligt är det nu nästan som att vi hoppat över våren. Sommaren har tagit över och vädret är som i juni, kanske till och med juli. Är det här verkligen majväder?
Jag ska öva musik av Evert Taube. Änglamark har också en väldigt fin text. Tycker ni inte? 
 
Änglamark
Evert Taube
 
Kalla den änglamarken eller himlajorden
om du vill,
jorden vi ärvde och lunden den gröna,
vildrosor och blåklockor och lindblommor
och kamomill
låt dem få leva, de är ju så sköna!

Låt barnen dansa som änglar kring lönn och alm,
leka tittut mellan blommande grenar,
låt fåglar flyga och sjunga för oss sin psalm
låt fiskar simma bland bryggor och stenar.
Sluta att utrota skogarnas alla djur.
Låt örnen flyga, låt rådjuren löpa!
Låt sista älven som brusar i vår natur
brusa alltjämt mellan fjällar och gran och fur.

Kalla den änglamarken eller himlajorden
om du vill,
jorden vi ärvde och lunden den gröna,
vildrosor och blåklockor och lindblommor
och kamomill
låt dem få leva, de är ju så sköna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0