Sammanfattning, (Cellolektion, Orkester) 23, 25 januari 2017

En kortfattad sammanfattning skulle jag skriva så här: Tänk på att hatcha stråken ordentligt innan lektion. Försök att öva mer på orkesterstyckena. Men jag ska försöka skriva lite mer ändå. I måndags fortsatte vi ett tag på "Romance" versionen med stämmor. Jag skulle säga att första delen gick helt okej, även om jag, som jag också nämnde i "Hanna övar" kan vara bättre på att räkna. Delen som jag övar på i slutet av "Hanna övar" är prioritering i fortsatta "Romance"-övningen. Skulle väl vilja få in nyanser ännu mer i helheten, det kunde varit en rolig utveckling. Fick ett stycke av Kummer, "Study C Major" vilket är toppen som uppvärmning. Ganska enkelt utan man kan ju istället tänka mer annat - Jag tror tillexempel att vi övade på att spela med täta stråk i måndags? Kummer är också ett tvåstämmigt stycke så jag tänker att under nästa vecka blir målet att få till någon tvåstämmig liten inspelning. För övningens skull och för skojs skull. Vivaldi, "Concerto for Two Cellos in G Minor, RV 531". Min glädje över att spela detta stycke skulle nog inte kunna undgå någon, haha. Jag som suttit till och med försökt ta ut stycket tidigare och lyssnat till det mycket. Just därför var det också ganska lätt att komma in i stycket och i övningen med det igen. Det kan till och med vara så att jag övar för mycket på Vivaldi. Det lär dessutom blir ännu mer under dem närmsta veckorna. Jag gillar Vivaldi! Orkestern skulle ja sammanfatta som helt okej. Målet till nästa vecka är att värma upp med orkesterstyckena innan lektionen, tja jag anar att det kommer gå superduper mycket bättre då. Jag skulle först och främst vilja säga att jag tyckte mig komma in i tempona mer denna vecka, vilket jag hoppas på ännu bättre till nästa gång.  Jag gillar "The Empire Strikes Back Medley" och hoppas att den kommer gå bättre nästa vecka, den är rolig att öva på. Jag är oftast så i övningen att jag övar på det roligaste först, vilket kan betyda melodier. Det är klart att det är roligast! Men jag ska gnugga tekniker mer, jag lovar. Vet att jag skulle bli väldigt nöjd med mig själv om jag kom till orkestern och hade lyckats med en sådan bra vecka också. Teknik, i "The Empires Strikes Back Medley" tänker jag tillexempel på första takterna. Hm, alltså jag tror att ni förstår vad jag menar med tekniker, eller ett uttryck skulle man också kunna säga. Annars tycker jag mycket om "Slavonic Dance", ja det där stycket där det klart och tydligt står Presto. Övningsställen: Siffran 3, som ändå gick bättre än förra veckan. Kan bli som bäst nästa gång! Sluet av siffran 7, och från siffran 8 ungefär där det ändrar med kors i kanten. Jag känner mig så rostig på det där, haha. Med att jag hängde med i tempot bättre så tänker jag kanske framförallt  på "Thriller". Jag är lite seg, håller lite för länge i b:et i takt 23 och det finns även fler liknande ställen. Det ska jag öva om och om igen på, vilket jag också ska göra med takt 9 och den melodin där. Jag lyckas inte riktigt i takt 44-54 så det ska jag lyssna in mig ännu mer på. Vi spelade igenom "Montageus and Capulets" för första gången, ett stycke som vi också fick förra veckan. Åh, jag älskar siffran 17, Allegro pesante, som cello har i stort under hela stycket! Underbart mörkt och dovt. Jag ska öva mycket på melodierna ungefär vid takt 45, 94, och 110. Tror att detta kommer bli super! Jag ser framemot vecka efter vecka och komma till orkester, känna mig säkrare och säkrare. Spela ut mer och mer. Minns att med övning kan vi alla komma långt, längre!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0