Sammanfattning, (Cellolektion, Orkester) 16, 18 januari 2017

Torsdagarna måste vara en av de bättre dagarna på veckan. Att sitta och sammanfatta cellolektioner och orkester är roligt, spännande, de flesta gångerna i alla fall. Jag älskar att vara igång igen! Just nu är jag inne i en "Hanna-vill-öva-cello-dygnet-runt" - period. Det går helt enkelt ganska bra med celloövning! Nu i början av veckan har jag försökt mig på 2 timmars övning, fast mitt schema klart och tydligt säger minst 1 timmes övning. Så går det när man har övningspepp och övningsfeelings. Tanken just nu är att försöka sitta en hel dag i helgen. Man måste ju ta vara på dessa stunder, eller hur? Men kom ihåg, en halvtimmes övning ger mycket också, en stund varje dag helt enkelt. Och åååh, jag hade så ömma fingertoppar för några dagar sedan. För mycket övning? Nejdå, det kan aldrig bli för mycket övning! Nog om mitt övningsprat, nu ska jag försöka sammanfatta första veckan. Cellolektion: Jag fick ett nytt stycke, "Romance" av Squire. Både själva stycket och en stämma, kul. Jag gillar stycket och ser framemot att börja dela det på måndag med @CelloAllCellist . Funderar lite över vad som säger att det är en "Romance"? Hur låter en "Romance"? Det är intressant med dessa frågor medan man spelar. Även hitta svaren i form av ett uttryck, eller flera olika uttryck! När jag spelar, uttryck som jag tänker på, är att jag vill ha ja i alla fall de flesta halvnoterna mer framåt. Nästan så att stråken tar slut kanske? Steg två är att jag hitta och svagt, starkt, nyanserna helt enkelt, ännu mer. Sedan skulle jag också säga mera övning på rad 3 (mellan 1:46 och 2:04 i "Hanna övar"). Speciellt uppgången där i början! Öva, öva och öva. Ett ställe att spela om och om igen är också 02:31 fram till 02:52. Tja, jag ska gå igenom det mer nästa vecka i "Hanna övar" så får vi väl se vart jag hamnar efter det. På orkestern igår fick jag väldigt roliga stycken, ser framemot att öva och längtar efter att utveckla dessa stycken varje vecka. Jag kan ju börja med att nämna att vi ska spela "The Empire Strikes Back Medley" (igen!). Den här låten spelade jag också allra första terminen i orkestern! Ni vet en tid då man trodde att man var ganska bra ungefär? Haha, förhoppningsvis så spelar jag "The Empire Strikes Back Medley" med en aning utveckling nu! Det blir musik av Michael Jackson i form av "Thriller". Andra kompositörer i repertoaren är Dvorak, "Slavonic Dance, Op. 46, No. 8", Prokofiev, "Montageus and Capulets" och Grieg, "Symphonic Dances op. 64.". Hur jag skulle sammanfatta första gången? Att jag alltid måste ha en vecka då jag tar in alla ljud och intryck innan jag kan börja utvecklas. Under helgen tänkte jag dela styckena med er, lyssna mycket på dem och så får vi väl se hur det går nästa vecka. Lyssna in styckena är något minst lika viktigt för att klara det, absolut. En grym helg vet jag att vi får!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0