Sammanfattning (Luciarep/Orkesterrep) - 3 december

Orkesterrep en söndag, dessutom första advent. Vilken lycka!
Vi började med att repa på "Suffolk Morris", så morgonen började i tempo. Man blev i alla fall uppvärmd direkt, fast själv hade jag nog velat spela "Suffolk Morris" lite längre in i repet. Vi repade stycket med dansarna några gånger. Det verkade som om det var ett okej tempo som vi ändå hade kommit in i. Efter lite morgontrötthet så blev vi nog lite snabbare också. Sedan är det lätt att stycket sackar ibland. Men det får vi möjlighet att öva mer ordentligt på när vi repar nu på onsdag! 
Jag är lite seg i början på "Bergatrollets Vaggvisa" i åttondelen efter en halvnot. Visst skrev jag att det är en vaggvisa tidigare i veckan? Det visade sig ändå att det går lite fortare än som vi har repat. Vi ska spela låten lite annorlunda förresten, från takt 9 hoppar man direkt till takt 19. För att det annars tar ett tag innan sången kommer in. Fick lite nya stråk från takt 44 till slutet, ungefär som tidigare fast en båge i uppstråk vid just takt 44. 
I "Adiemus" så bytte vi stråk i första två takterna. Tidigare har vi spelat åttondelarna två och två, men nu bytte vi stråk till bågar som tre och tre. Någon som förstod det där? Jag vet inte, kanske gör det musiken lite lättare och inte så tung? 
Jag tycker att "En stund på jorden" är mest spännande just nu. Det är sångsolist, kör, orkestern och dans. Längtar efter att höra helheten! Jag försöker tänka på hur jag kommer, låg eller hög. Tror att jag pratade om det i torsdags? Genom att till exempel ha stora öron mot resten av cellostämman. Försöker lyssna in och följa framförallt sångerskan, sedan hoppas jag typ stråket spelar efter henne? Eller tänker jag fel?
"Fanfar till isdrottningens ära", lite nya stråk här också, mer som violinisterna spelar. Fick ett uppstråk i bokstav B vid subp. Om man får fram subp bättre kanske då? Övade igenom starten igen i slutet av repet, tänka på att andas och komma in tillsammans i takt 2 efter tremolot i första takten. 
"Himlen hänger stjärnsvart", inte så mycket idéer om övningen. Fick höra arret med kör första gången idag vilket var jättefint. Jo förresten, i övningen kan jag komma ihåg hur sången låter, tempo kanske och vara noga med mina B. 
"Nu tändas tusen juleljus", det finns verkligen inte mycket övning. Förutom uttrycket, vilket jag såklart också pratar om i alla låtar nuförtiden. Men alltid nyttigt att repa med kör, så det kändes bra faktiskt.
Många av låtarna repade vi två gånger, först med dans och teaterreplikerna som kommer emellan sedan med kör, eller körer. Vi var många i orkestersalen, trångt och lite varmt. Men det gick bra faktiskt!
Skönt med ett sista orkesterrep på onsdag nu ändå, men det lär väl mest bli ett genomdrag det med. Sedan kommer vi ju faktiskt ha genrep på plats innan konserten på programmet, som i och för sig ska sitta ganska hundra då! Så, ännu så länge ganska lugnt i repet, eller det fortsätter vara lugnt med övningen, om allt hålls igång. Repetera varje dag, visst, svårare ibland medan andra gånger är precis tvärtom.
Ni vet hur det är... 
Vi hörs live igen på torsdag, då tillbaka med en ny sammanfattning. Men fram till dess, grym musik! 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0