Sammanfattning (Cellolektion) 4 december 2017

Tänk, att till och med december verkar fortsätta gå i samma takt som resten av året har gjort...
I måndags hade jag cellolektion, eller ja inte riktigt vanlig lektion ändå. Det blev rep på Händel-stycket i ungefär en halvtimme där på måndagskvällen. Utomhus var det mörkt och kallt men jag fick i alla fall njuta av lite celloövning inne i värmen. Mysigt! Repade stycket med pianokomp vilket var både kul och spännande. Ser framemot att spela upp stycket i kyrkoklang på konsert!
Först idag har jag lyckats öva igenom stycket igen? Dessutom blev det en långövning på Händel-stycket, äntligen. Men, som jag nämnt tidigare så kan det lätt kännas som att stycet blir överövat med för mycket övning. Vid det här laget är många ställen bra, eller okej, och känns snarare sämre med för mycket pet. Äsch, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur jag tänker. 
Till konserten tänker jag på uttryck och intonation, mer intonation på en del ställen. Vill också vara ännu mer uppmärksam på Cello1 och pianokompet. Hm, alltså inte bara tänka på hur jag själv spelar.
Jag vill ändå avsluta Händel-delen med att jag tycker att det känns bra. Dessutom, när det är konsert skärper man förhoppningsvis till sig lite extra, sådär lite omedvetet. 
Gissa vem som inte kom iväg på sista orkesterrepet? Så nu sitter jag här och funderar plötsligt över att det nog är lite samma med orkesterstyckena. De låter bra och blir lätt överövade vid det här laget, istället för att de går framåt. Men imorgon ska jag spela igenom alla stycken och fundera på om jag har någonting som jag verkligen vill utveckla till konserten.
Sedan är det ju faktiskt genrep innan konserten på tisdag, så det får jag ta vara på. 
Kom heller inte iväg till skolan på fredagen, efter en vecka som ganska låg (inte riktigt omotiverad). Bara låg, och inte så mycket ork. Så, det kändes bättre att ta helg en dag tidigare än att sjunka ännu lägre. Bygga upp energin inför nästa vecka, typ. 
Jag tror att någon kanske behöver jullov? Jullov med Bach och orkesterövning inför vårtterminen, sedan ser jag framemot att komma tillbaka till en ny termin med så mycket energi, både vad gäller cellon men också skolan. Nu när jag äntligen hittar ljus oftare i vardagen. Och hallå, visst är det alltid kul med skolarbeten? I alla fall om du är en överambitiös liten skribent. 
Delar musik med er några dagar, så kommer det troligtvis två konsertsammanfattningar i slutet av veckan. Terminssammanfattning försöker jag ordna till nästa helg också.
Men njut av all musik så länge och så skickar jag massa juliga musikkramar till er. Ta hand om varandra och var rädda om varandra!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0