Sammanfattning (Cellolektion, Orkester) 28, 30 augusti 2017

Ja, äntligen är allt igång och jag fortsätter även den här terminen med mina sammanfattningar på torsdagar. Som vanligt fick man en lapp att fylla i, ett förväntansdokument, förväntnigar inför läsåret. Nej, haha, det är aldrig något jag ser framemot. Varför? För att jag inte vet vad jag ska svara på frågorna. Ta till exempel Detta behöver jag tänka på för att uppnå det jag vill? Jag tänkte ändå ganska snabbt tillbaka på vad jag skrev i terminssammanfattningen. Om negativitet, om att jag vill att allt ska låta så bra heeela tiden. Så jag skrev ändå att jag vill tänka på allt som låter bra. Såklart inte jämt, men ändå ha lättare för det. Annars blir det ju svårt att gå vidare? Men okej, vilken härlig inledning på sammanfattningen och terminen. Jag lovar att jag ska skriva mer om låtarna i år! Och jag fortsätter med "Allegro appassionato", vilket jag var glad över. Jag som inte alls spelat igenom den de senaste dagarna, veckan under tiden då jag försökte repa på skördemarknadslåtarna. Så det var faktiskt kul och ännu roligare nu när jag verkar ha kommit igång med att spela stycket varje dag. Övning? Den här veckan vill jag öva upp starten mer eftersom jag känner att jag är lite sugen på att spela in en övningsvideo till @Celloallcellist på Instagram under helgen. Och om jag får till en bra start går väl resten också bra, hehe? Något som jag borde spela om och om igen långsamt är från takt 32-36 och från 62-65. Ett annat ställe är takt 146-156. Kul med långsamhet - gissa vem som är lika dåliga på det som alltid? Igår hade jag första orkesterlektionen för terminen också, vilket gick som det brukar gå första gången för mig - en såsig röra som förhoppningsvis kan bli lite mer melodi och fina toner nästa vecka. Ungefär så ja. Jag var glad över att vi fått "Alice In Wonderland" från filmen av Tim Burton. Det är väldigt fint arr av James Kazik! Övningsställenn är trioler vilket cello har i takt 11-29. Lite melodiställe där vid takt 30. Ett fint ställe som jag ser framemot att få till bättre och bättre. Sedan har jag sett ut från takt 63-83. Jag tyckte ändå att jag klarade det mesta där helt okej, men mer övning vid 68, egentligen superenkelt men med markeringar på åttondelarna. Markeringar som jag kanske inte får till jättebra just nu. Kanske superbra uppvärmning under helgens övning? Jag har fått hela "Suffolk Suite" jättefint av Doreen Carwitchen. På orkestern spelade vi igenom 1. Prelude, en ganska enkel del när man kommer in i det tror jag. Men mer övning på sextondelsgrupper och superbra övning att hålla räkning hela tiden. Vi spelade också igenom nummer 3, "Suffolk Morris" vilken jag har fastnat för. Den är rolig att spela, speciellt när jag lyckas få till ett bättre tempo. Vilket händer då och då nu, haha. Måste öva mer på alla pizz, typ få dem att låta bättre och bli snabbare. Mitt mål till nästa vecka är att vara genomspelad ordentigt, vara säkrare och spela ut mer. Jag funderar på om jag ska försöka spela in någon övningsvideo under helgen? Vi får se - om jag fortsätter med det, vilket jag egentligen vill, så skulle videorna säkert komma upp under helgen hela hösten. Vi får väl se hur det blir! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0